Intervju med Dustin Browder om Balansen i SC2

Permalänk

Intervju med Dustin Browder om Balansen i SC2

Citat:

Thank you Mister Dustin for this exclusive interview with game.163.com. As we all know, Starcraft 2 is a competitive game, an eSport. As a result, balance is especially important. However, some of the top players from Korea, like Nestea and fruitdealer, complain that the Zerg race is very weak. What does Blizzard have to say about this?

Dustin : There is a chance they might be right, but most of the time, our views on balance have to be supported by data, As of now, from the data that we have, we are unable to support the view that the Zerg race is very weak.

In the Grandmaster Leagues and Master Leagues of the various battlenet regions in the world, the win ratios of all 3 races are between 50-55%. If we look at any one region, Protoss might be the top race one week, but they could also very well be overtaken by Terran the following week. These patterns might also show up differently in different regions. Therefore, based on the data that we have, we do not agree that there is a problem with the balance of the game.

Furthermore, you have to understand that the players of the different races are saying different things about the situation. Terran players are also complaining that Terran is hard to play. Similarly, Protoss players are also complaining about their own race. We do not acknowledge that there are signs of imbalance in the game. Our view is that the balance situation in the game is quite good as of now.

Hela intervjun finns på http://www.teamliquid.net/forum/viewmessage.php?topic_id=2173...

Någon annan som tycker det är synd att det hamnat ett pucko som SC2:s main balance designer?

Permalänk
Medlem

Anledningen till att det är 50-55% win ratio för alla raser är för att zerg är svårare och zergs i samma nåva är bättre generelt på spelet än tex en toss

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Entusiast

Jag tycker inte balansen är ett problem i dagsläget, tvärt om, den har aldrig varit bättre. Självklart så klagar Nestea och fruitdealer på sin ras lol.

Jag säger inte att spelet är perfekt balanserat, det finns mer de kan patcha, men det finns ingen matchup där man kan gå in å säga tex "äh PvZ, protoss vinner lätt".

Skrivet av HoBb3:

Anledningen till att det är 50-55% win ratio för alla raser är för att zerg är svårare och zergs i samma nåva är bättre generelt på spelet än tex en toss

Lycka till å bevisa detta.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Skrivet av HoBb3:

Anledningen till att det är 50-55% win ratio för alla raser är för att zerg är svårare och zergs i samma nåva är bättre generelt på spelet än tex en toss

Ja, att alla raser får 50-55% winrate beror bara på att MMR-systemet fungerar, hur tänker dustin? :S

haha han heter dustin

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Ja, att alla raser får 50-55% winrate beror bara på att MMR-systemet fungerar, hur tänker dustin? :S

haha han heter dustin

Menade att det är svårare att spela som zerg. Tex hade jag spelat terran eller toss hade jag varit mycket bättre.

Lägg märke till sarkasmen

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Skrivet av HoBb3:

Menade att det är svårare att spela som zerg. Tex hade jag spelat terran eller toss hade jag varit mycket bättre.

Lägg märke till sarkasmen

Fast det är ju sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Fast det är ju sant

Inte så länge ni har kvar infestors i alla fall som kan döda 40 marines på några sekunder.

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Inte så länge ni har kvar infestors i alla fall som kan döda 40 marines på några sekunder.

Fungal skadar lika mycket mot marinen som innan patchen.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Skrivet av BlommaNN:

Inte så länge ni har kvar infestors i alla fall som kan döda 40 marines på några sekunder.

Synd att man switcha till T då xD

Permalänk
Skrivet av m1n1h0p:

Ja, att alla raser får 50-55% winrate beror bara på att MMR-systemet fungerar, hur tänker dustin? :S

haha han heter dustin

Han tänker så att medlet utav alla vinsterna i alla matchups ligger i grand master mellan 50 och 55 %, dvs i genomsnitt så vinner inte Protoss mer än 55% mot Zerg, dvs balanseringen är mycket god ur en statistisk synvinkel, men uppenbarligen så är Blizzard fortfarande medvetna om att spelet inte är fullständigt balanserat då de nyligen lagt upp 1.3.3 på PTR.

Permalänk
Skrivet av Balls Of Steel:

Han tänker så att medlet utav alla vinsterna i alla matchups ligger i grand master mellan 50 och 55 %, dvs i genomsnitt så vinner inte Protoss mer än 55% mot Zerg, dvs balanseringen är mycket god ur en statistisk synvinkel, men uppenbarligen så är Blizzard fortfarande medvetna om att spelet inte är fullständigt balanserat då de nyligen lagt upp 1.3.3 på PTR.

Hur menar du med statistisk synvinkel? Att säga att spelet är balanserat för att folk har 50% winrate är ju bara fel, och det är ju inte rätt sätt att mäta någonting.

Hörde förresten en sak, det är TVÅ personer på blizzard som jobbar med att balansera spelet. Wtf, vi får hoppas att expansions gör grejer, detta förklarar att alla patcher varit ganska trololol :S

Permalänk
Entusiast

http://us.battle.net/sc2/en/profile/715900/1/dayvie/

där är han som håller i balanseringen, ingen direkt nolla. tror nog han vet vad han sysslar med mer än de flesta amatörer häromkring.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Balls Of Steel:

Han tänker så att medlet utav alla vinsterna i alla matchups ligger i grand master mellan 50 och 55 %, dvs i genomsnitt så vinner inte Protoss mer än 55% mot Zerg, dvs balanseringen är mycket god ur en statistisk synvinkel, men uppenbarligen så är Blizzard fortfarande medvetna om att spelet inte är fullständigt balanserat då de nyligen lagt upp 1.3.3 på PTR.

Fast GM har ju den tendensen att ligga rätt bra över 55% i winratio, kolla på Happy t.ex. Nu gör det ingen som helst skillnad för laddern i det stora hela då det inte finns så många som är så pass bra på att spela, men ändå, det går inte att räkna så i GM i alla fall.

Spelet behöver fortfarande filas på men det är inte så långt från balanserat. Är lite tveksam till stora damage givers som colossi, tanks, HTs, infestors och broodlords, men det väl en del av spelet, antar jag. x)

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Skirmisher, vad du inte tänker på i det här fallet är att han säger GM och Master League, i höga master och GM fungerar inte MMR systemet lika bra eftersom det inte finns så väldigt många, vilket leder till att man möter samma spelare väldigt ofta och dessutom ofta med mycket högre mmr och även lägre ibland.

Stämmer mycket bra på de lägre ligorna dock.

Permalänk
Inaktiv

Nu är jag visserligen bara en bronze Zerg, men tycker att zerg är den lättaste rasen av alla. Gillar inte alls Toss eller Terran.

Permalänk
Skrivet av Ashzala:

Skirmisher, vad du inte tänker på i det här fallet är att han säger GM och Master League, i höga master och GM fungerar inte MMR systemet lika bra eftersom det inte finns så väldigt många, vilket leder till att man möter samma spelare väldigt ofta och dessutom ofta med mycket högre mmr och även lägre ibland.

Stämmer mycket bra på de lägre ligorna dock.

Fast han skriver

"In the Grandmaster Leagues and Master Leagues of the various battlenet regions in the world, the win ratios of all 3 races are between 50-55%."

Om det bara var grandmaster så kan det diskuteras, men master är en väldigt stor liga. I low/mid masters och för det mesta i high också så finns det mååånga spelare och alltid någon att möta som ligger på samma MMR som en själv. Jag förstår att Strelok har svårt att möta folk av sin egen klass hela tiden på laddern men de spelarna som har det problemet är väldigt få jämfört med alla tusentals master-spelare som lätt matchas ihop med någon på samma MMR.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av m1n1h0p:

Fast han skriver

"In the Grandmaster Leagues and Master Leagues of the various battlenet regions in the world, the win ratios of all 3 races are between 50-55%."

Om det bara var grandmaster så kan det diskuteras, men master är en väldigt stor liga. I low/mid masters och för det mesta i high också så finns det mååånga spelare och alltid någon att möta som ligger på samma MMR som en själv. Jag förstår att Strelok har svårt att möta folk av sin egen klass hela tiden på laddern men de spelarna som har det problemet är väldigt få jämfört med alla tusentals master-spelare som lätt matchas ihop med någon på samma MMR.

Jo, det är ju inte lika illa som diamond var innan införandet av master i alla fall. Satan vilken skill-skillnad där var!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, det är ju märkligt att det är win ratio på ca 50% som används som argument för att spelet är balanserat. Matchmakingsystemet är ju uppbyggt för att uppnå denna siffra för alla. Istället är det andelen av varje ras i toppen som borde presenteras för att försvara en bra balans. Är balansen dålig så kommer win ratio fortfarande vara 50%, men färre av den svagare rasen kommer nå upp i toppligorna.

Hur kan en balance designer inte inse detta? Och om denne nu förstår detta samband, varför presenteras inte dessa siffror istället som argument?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Ja, det är ju märkligt att det är win ratio på ca 50% som används som argument för att spelet är balanserat. Matchmakingsystemet är ju uppbyggt för att uppnå denna siffra för alla. Istället är det andelen av varje ras i toppen som borde presenteras för att försvara en bra balans. Är balansen dålig så kommer win ratio fortfarande vara 50%, men färre av den svagare rasen kommer nå upp i toppligorna.

Hur kan en balance designer inte inse detta? Och om denne nu förstår detta samband, varför presenteras inte dessa siffror istället som argument?

Dustin kanske försöker rädda blizzards ansikte (som bara har två pers som balanserar spelet) och lura i folk att det visst är balanserat. Kanske?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av m1n1h0p:

Dustin kanske försöker rädda blizzards ansikte (som bara har två pers som balanserar spelet) och lura i folk att det visst är balanserat. Kanske?

Du tycker alltså inte att spelet är balanserat? Jag håller faktiskt inte med dig. Men det kan ju diskuteras i all jävla oändlighet, haha! Jag längtar till Heart of the Swarm! Hade varit sjukt najs med fler enheter! Lite mer variation, speciellt med protoss. :3

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Dustin kanske försöker rädda blizzards ansikte (som bara har två pers som balanserar spelet) och lura i folk att det visst är balanserat. Kanske?

http://twitpic.com/4scs04/full

Det är statestik från olika tournaments.

Och här är statestik från tournaments i korea:

http://twitpic.com/4sdkpv/full

Tycker att det ser hyfsat balanserat ut, toss kanske har lite problem i korea dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av joi93:

http://twitpic.com/4scs04/full

Det är statestik från olika tournaments.

Och här är statestik från tournaments i korea:

http://twitpic.com/4sdkpv/full

Tycker att det ser hyfsat balanserat ut, toss kanske har lite problem i korea dock

TJYV! (inside joke)

Mycket intressanta grafer dock, kanske får folk att tänka till lite!

Permalänk
Medlem

Som gammal warcraft 3 spelare är jag förvånad över hur bra balansen var/är så pass tidigt.

Men visst är det lite roande att man skapar ett system som siktar på att alla ska ha runt 50% och sen hänvisar till detta på ett bevis på att det skulle vara balanserat.

Permalänk
Medlem

Samma diskussion på reddit: http://www.reddit.com/r/starcraft/comments/gzvp7/response_to_...

Två av de bästa svaren enligt mig:

Skrivet av joeshmoebies:

facepalm

First, he's talking about the win RATIO between the races not the win RATE for their players. The matchmaking system isn't geared to force a 50/50 win ratio between races, pitting weak protoss against strong zerg players just so zerg wins more against protoss players. These are two different things.

Skrivet av bone577:

Blizzard has the data and the statisticians to interpret the data along with a a deep understanding of how the match making system works.

Whatever factors you think they haven't considered, obvious things like you mentioned, they have taken into account in their maths... and then some.

Skönt att man börjat spela random så man inte behöver bry sig så mycket om balans, kanske något för dig m1n1h0p? Visste du att sentries kostar 100 gas?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av joi93:

http://twitpic.com/4scs04/full

Det är statestik från olika tournaments.

Och här är statestik från tournaments i korea:

http://twitpic.com/4sdkpv/full

Tycker att det ser hyfsat balanserat ut, toss kanske har lite problem i korea dock

Sjuk statistik det där! Det känns lite som att Korea inte har så många bra Protoss-spelare, MC är ju dock en av dem och han kör ju ner dem i backen, drar av byxorna på dem och säger åt dem att de är horor, typ.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av powerlol:

facepalm

First, he's talking about the win RATIO between the races not the win RATE for their players. The matchmaking system isn't geared to force a 50/50 win ratio between races, pitting weak protoss against strong zerg players just so zerg wins more against protoss players. These are two different things.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av bone577
Blizzard has the data and the statisticians to interpret the data along with a a deep understanding of how the match making system works.

Whatever factors you think they haven't considered, obvious things like you mentioned, they have taken into account in their maths... and then some.

Förstod faktiskt inte första inlägget, vad är skillnad på rate och ratio? :S

Andra inlägget stämmer ju å andra sidan obviously inte, se TS.

Skrivet av powerlol:

Skönt att man börjat spela random så man inte behöver bry sig så mycket om balans, kanske något för dig m1n1h0p? Visste du att sentries kostar 100 gas?

Sentries 100 gas? trodde de kostade lika mycket som ett par zerglings?

Kul statistik, såg den också på TL, visar att zerg är de minst framgångsrika i turneringar. Ser man endast på de största turneringarna däremot så tror jag att det skulle synas ännu tydligare. Infestorbuffen verkar hjälpa dock!

Permalänk

Z är lite svagare ja, men dom är betydligt mer flexibla och därför är spelet balanserat. Skulle gärna se att dom drog ner speed på banelings med 20% och gjorde träffytan för infestors lite mindre sen kanske man har en chans mot en bra zergspelare.

Sen får dom ju första expen gratis, alltid och slipper pressen på sig att prestera en snabbexp som motståndaren har. Expar man tidigt så kan ju Z alltid kontra med att slänga upp en extra exp tidigt.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m1n1h0p:

Andra inlägget stämmer ju å andra sidan obviously inte, se TS.

Om du syftar till blizzards djupare förståelse för statistiken så vill jag tillägga att man nog bör hålla isär blizzards faktiska analyser/förståelse för spelet och vad de sedan presenterar för media. Jag tror de är högst kompetenta att kunna analysera sin data, men ger kanske inte ut hela bilden av vad de ser alltid.
Men jag kan ha missat din citering helt också ;). Du kanske menade något annat.

Skrivet av loaded1mbimage:

Z är lite svagare ja, men dom är betydligt mer flexibla och därför är spelet balanserat. Skulle gärna se att dom drog ner speed på banelings med 20% och gjorde träffytan för infestors lite mindre sen kanske man har en chans mot en bra zergspelare.

Sen får dom ju första expen gratis, alltid och slipper pressen på sig att prestera en snabbexp som motståndaren har. Expar man tidigt så kan ju Z alltid kontra med att slänga upp en extra exp tidigt.

Näe, hatcheries kostar fortfarande 300 minerals. Då får man dessutom bara 2 supply jämfört med command centre som som kostar 100 mer men där får man också en supply depot gratis kan man säga. Så det kostar lika mycket för båda. Hur det är med protoss kommer jag inte ihåg.
Däremot behöver man inte bygga fler spawning pools för att producera extra zergligns och detta spar en hel del resurser för zerg vilket som du säger gör dem mer flexibla.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Om du syftar till blizzards djupare förståelse för statistiken så vill jag tillägga att man nog bör hålla isär blizzards faktiska analyser/förståelse för spelet och vad de sedan presenterar för media. Jag tror de är högst kompetenta att kunna analysera sin data, men ger kanske inte ut hela bilden av vad de ser alltid.
Men jag kan ha missat din citering helt också ;). Du kanske menade något annat.

Nej absolut så har du rätt i det du säger. Däremot tror jag inte att man ska lita på att blizzard blint vet allting bäst och att de har 100% koll på läget när det ser ut som det gör. Att dustin browder ligger i diamond gör inte saken bättre :S

Permalänk
Medlem

tror de största problemet med balansen i spelet är att de har blivit en på tok för stor trend att klaga på balansen. jag skulle vilja diskutera balansen mellan koreaner och övriga världen...