Permalänk
Inaktiv

AMD Phenom II X4 965 BE

God eftermiddag.

Bara för att sammanfatta lite. Jag köpte nyligen en helt ny dator med komponenter, och köpte då även processorn från AMD som är AMD Phenom II X4 965 Black Edition. För övrigt riktigt bra processor för pengarna. Men sedan är det ju ljudet ifrån processorkylaren, som är, mja högljud är väl bara förnamnet.

Finns det någon riktigt bra kylare som är riktigt tyst men som kyler minst lika bra som orginalkylaren och fortfarande inte för hög i pris. Skulle vara underbart att slippa betala över 500 sträcket. Ligger förövrigt på cirkus 35 grader i idle nu och har inte gått över 57 grader om jag minns rätt, så det kyler ju iallafall!

Länka, skriv, gör hur ni vill. Tips vill jag iallafall ha.

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag tycker att det är underligt att den låter såpass mycket, fläkten på min B55 är ohörbar i jämförelse med resten av grejerna i datorn. I vilket fall så kan ju Corsair H50 vara värd att titta på. Noctua NHU9B ska vara riktigt tyst också, finns aningen större U12P också om du har plats.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem

cooler master tx3 är tyst och kostar runt 150, lätt monterad osv men inget du clockar med. Har inte heller haft problem med AMDs original kylare, tror dom flesta misslyckas med inställningar av fläkt profiler osv.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Arzei:

Måste säga att jag tycker att det är underligt att den låter såpass mycket, fläkten på min B55 är ohörbar i jämförelse med resten av grejerna i datorn. I vilket fall så kan ju Corsair H50 vara värd att titta på. Noctua NHU9B ska vara riktigt tyst också, finns aningen större U12P också om du har plats.

Skrivet av scoorch:

cooler master tx3 är tyst och kostar runt 150, lätt monterad osv men inget du clockar med. Har inte heller haft problem med AMDs original kylare, tror dom flesta misslyckas med inställningar av fläkt profiler osv.

Ja okej, är det några inställningar ni pratar om? Isåfall hur kan jag fixa det, gör gärna det istället för att betala för en ny fläkt såklart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gnuggen:

Ja okej, är det några inställningar ni pratar om? Isåfall hur kan jag fixa det, gör gärna det istället för att betala för en ny fläkt såklart.

Posta load och idle temps

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

menar jag hade idle temp på 40-45 men tyckte det var värt detta för få en tyst burk. Det är en funktion i bios som du skall leta efter heter dock olika på alla moderkort, vad har du för planka?

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnuggen:

God eftermiddag.

Bara för att sammanfatta lite. Jag köpte nyligen en helt ny dator med komponenter, och köpte då även processorn från AMD som är AMD Phenom II X4 965 Black Edition. För övrigt riktigt bra processor för pengarna. Men sedan är det ju ljudet ifrån processorkylaren, som är, mja högljud är väl bara förnamnet.

Finns det någon riktigt bra kylare som är riktigt tyst men som kyler minst lika bra som orginalkylaren och fortfarande inte för hög i pris. Skulle vara underbart att slippa betala över 500 sträcket. Ligger förövrigt på cirkus 35 grader i idle nu och har inte gått över 57 grader om jag minns rätt, så det kyler ju iallafall!

Länka, skriv, gör hur ni vill. Tips vill jag iallafall ha.

Jag har samma cpu och min fläkt överröstade dammsugaren, Arlanda och damernas förtjusning när jag tar av mig tröjan. Jag ringde kundtjänsten hos företaget jag köpt delarna hos och beskrev problemet, snubben sade att det är lika känt som Madonna att skiten för ett djävla oväsen och skickade utan kostnad en CM Hyper 212 - tempsen ligger ungefär som dina med en lätt överklockning. Den är billig som fan, men kräver lite utrymme. Lycka till

PS: nicklas1988 här under var vänlig nog att ordna en länk till kylaren ifråga, själv är jag lite för nybörjare för att komma ihåg sådant

Permalänk
Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Inaktiv

Tack alla, låter som att man kanske borde dra på en sån där fläkt. Och jag kan länka er hela paketet, http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344159

Permalänk

Kylare som jag använder och är mycket nöjd med
antec 620 h2o

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=828022

Permalänk
Medlem

Bra val!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Inaktiv

Fråga. När jag köper en ny processorkylare vill jag ju vara säker på att den är tyst, men även är en bra bit bättre än orginalkylaren. Men det är den här, antar jag?

Permalänk
Skrivet av Gnuggen:

Fråga. När jag köper en ny processorkylare vill jag ju vara säker på att den är tyst, men även är en bra bit bättre än orginalkylaren. Men det är den här, antar jag?

Svar. Ja! Du kanske behöver dra ner hastigheten en del dock, inte säker

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnuggen:

Fråga. När jag köper en ny processorkylare vill jag ju vara säker på att den är tyst, men även är en bra bit bättre än orginalkylaren. Men det är den här, antar jag?

Jag har min dator står öppet och rätt nära mig, så jag hör den väldigt väl och valde att köpa en ännu tystare fläkt till kylaren ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=457075 ).
Men jag kan garantera att när jag först bytte stockfläkt mot CM hypern med dess originalfläkt så var det en väsentlig skillnad i ljudnivå. Den kylde också någon grad bättre, men inte fantastiskt mycket - jag har helt okej temps och en lätt överklock. Det är trots allt en väldigt billig kylare som jag rent av inte betalade ett öre för
Jag tror säkert du blir nöjd.