Laddning av blyackumulatorer

Permalänk
Medlem

Laddning av blyackumulatorer

Till min boombox använder jag en 4,5ah blyackumulator från biltema. Som laddare använder jag en MC-batteriladdare
Jag har dessutom en nätadapter på 4A som jag kan koppla in till högtalaren. Precis som laddaren parallellkopplad över förstärkaren och batteriet. Batteriet bör laddas med runt 500mA laddström.

Är det lämpligt att använda nätadaptern eller laddaren när jag vill spela och har vägguttag i närheten? Kan nätadaptern förstöra batteriet med sina 4A? Batteriet ska laddas ca 10timmar med den laddare jag använder enligt specifikationer och info från biltema personal, bör batteriet vara helt urladdat innan jag laddar det så länge?

Permalänk
Rekordmedlem

Är du orolig köp en laddregulator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det finns olika typer av blyackumulatorer. Den typen som normalt sett kallas för startbatteri (bil/mc-batteri) är gjorda för att kunna ge höga strömmar men är känsliga för djupurladdningar. De skall alltid hållas laddade. Några få djupurladdningar kan vara tillräckligt för att de ska ge upp helt.
Blyackumulatorer i eltruckar, golfbilar och liknande är istället gjorda för att tåla många urladdningar men kan inte ge höga strömmar. Ett mellanting är så kallade fritidsbatterier.

Vet du inte vilken typ av batteri du har i din boombox är det bäst att undvika djupurladdningarna.

Vet du hur mycket ström du förbrukar vid drift så kan du koppla in laddare eller adapter vid behov, alternativt sätt in en strömbrytare som kopplar bort batteriet vid adapterdrift. Då är batteriet säkrat från överladdning.
Jag förmodar att ett nytt batteri är betydligt billigare än en laddregulator. Dör batteriet i förtid kan du börja fundera på laddregulator.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Det är en sådan här blyack jag menar http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri/Blyackumulatorer/ Det är biltema som namnger fel egentligen, t.ex. bilbatteri är ju också en blyack.

Tack för info HG

Permalänk
Medlem

Eftersom de är lämpliga för "För ficklampor, leksaker, gräsklippare," så kan det inte vara någon fara att tömma batterierna innan de laddas upp.

Nätadaptern ger 4 A, och batteriet ska inte enligt informationen laddas med mer än 30% av kapacitetsvärdet (4,5*0,3=1,35A). Förbrukar den mer än ca 2,7A vid musiklyssnande är det ok att koppla in adaptern parallellt över batteriet, dock inte om batteriet redan är fulladdat.
Amperemeter http://www.kjell.com/?item=48125

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara