Intel uppges säga upp över 20 000 anställda

Permalänk
Melding Plague

Intel uppges säga upp över 20 000 anställda

Oklart exakt vilka roller som påverkas just nu.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det blåser upp till storm, eller rättare sagt så ökade den redan existerande stormen i intensitet.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Under denna "turbulenta tid" och alla uppsägningar, undra hur mycket deras chefer har gått ner i lön

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Under denna "turbulenta tid" och alla uppsägningar, undra hur mycket deras chefer har gått ner i lön

Det är ett tufft jobb att säga upp folk så de har givetvis förtjänat stora bonusar.

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt tråkigt för alla anställda.

Skrivet av Jagers:

Det är där de får bonus på att visa hur mycket pengar de "sparat" in så aktieägarna blir nöjda.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara positivt att förnya lite i sånna stora bolag. Av erfarenhet vet jag hur stora organisationer blir mindre och mindre effektiva och mindre och mindre fokus läggs på kärnverksamheten. Med massa ”lull lull”-avdelningar folk som sitter på heltid och typ designar mailsignaturer (har på riktigt varit med om en person som haft detta som jobb)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Seså intel - ut med en ny Sandy Bridge nu. O skit i o byta sockel hela tiden.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

20000 människor är verkligen en hel del, det är nog jämförbart med några större städer i Norrland till exempel, man får ju lägga till några barn, pensionärer och folk som jobbar med annat för att göra ett samhälle av det

Inte bara för 50k pers att bara hitta nya jobb eller flytta stora avstånd

Permalänk
Medlem

Alla roller drabbas nog.

.
Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Kan ju vara positivt att förnya lite i sånna stora bolag. Av erfarenhet vet jag hur stora organisationer blir mindre och mindre effektiva och mindre och mindre fokus läggs på kärnverksamheten. Med massa ”lull lull”-avdelningar folk som sitter på heltid och typ designar mailsignaturer (har på riktigt varit med om en person som haft detta som jobb)

Samt att dom borde delat av Intel i flera mindre bolag.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jo men de har redan sagt upp 15,000. Att efter alla effektivisering nu säga upp ytterligare, hela 20% av anställda, är något väldigt stort. Det blir klart och tydligt att Intel blir mindre och inte kommer kunna studsa tillbaka inom snar framtid. Tänker jag i alla fall.

Skrivet av medbor:

20000 människor är verkligen en hel del, det är nog jämförbart med några större städer i Norrland till exempel, man får ju lägga till några barn, pensionärer och folk som jobbar med annat för att göra ett samhälle av det

Som tur så lever inte alla Intel's arbetare på samma ställa

Permalänk
Datavetare

Väldigt trist för de Intel-anställda som drabbas.

Men på sikt tror jag detta är goda nyheter för oss kunder, detta kommer med väldigt stor sannolikhet skynda på övergången från x86 till ARM64 och RISC-V. Det ovanpå att sättet USA agerat i tekniksektorn som i sig rejält boostat utvecklingen av RISC-V (där går det inte påtvinga export-restriktioner likt vad som hänt för ARM64 och GPUer).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Fast de flesta uppsagda är väl i USA? De har ju inga problem för Trump håller ju på att "göra USA framstående igen". Så de kommer ju snabbt få nya jobb.

/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Fast de flesta uppsagda är väl i USA? De har ju inga problem för Trump håller ju på att "göra USA framstående igen". Så de kommer ju snabbt få nya jobb.

/s

Det står inte vilka roller eller vilka avdelningar (eller länder) som påverkas. Kan lika gärna vara Israel eller nån annanstans.

Permalänk
Medlem

När jag ser sådana här nyheter undrar jag alltid, vad gör så många människor ens?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

När jag ser sådana här nyheter undrar jag alltid, vad gör så många människor ens?

Om man kollar på vad Intel har presterat på senaste åren så rullar nog många tummarna.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Läste rubriken "Inet uppges säga upp över 20 000" och började tänka, "Oj jäklar, är dom verkligen så stora? Är det Amazon konkurenssen som sätter spår?".
Kanske dags för eftermiddagskaffe.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Jo men de har redan sagt upp 15,000. Att efter alla effektivisering nu säga upp ytterligare, hela 20% av anställda, är något väldigt stort. Det blir klart och tydligt att Intel blir mindre och inte kommer kunna studsa tillbaka inom snar framtid. Tänker jag i alla fall.

Fast den omgången uppsägningar var nog mer för att kompensera för pandemins hårdvaruhysteri. 2019 hade Intel 110 800 anställda och i slutet av 2024 hade de 108 900, från toppen 2022 med 131 900 anställda.

https://www.macrotrends.net/stocks/charts/INTC/intel/number-o...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ett tufft jobb att säga upp folk så de har givetvis förtjänat stora bonusar.

De har helt andra regler och lagar i USA.
Jag vet om fall där man kallade alla till ett mötesrum i en intilliggande byggnad.
När alla var där bestod mötet av en enda mening "You are all fired".
Den byggnaden fick snabbt namnet "hall of the doomed".

På dörrana fanns skyltar som skrev att man inte fick ta med sig några skjutvapen in i lokalerna.
Det var visst någon som tagit med sig sitt vapen för att "tala vett med chefen".
Detta var i Texas på 2000-talets början.

Permalänk
Medlem

Åhh, är det månne HR-avdelningen som lägger ner?

Permalänk

Väldigt tråkigt för dom berörda anställda.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sådan, men om du ens kan hitta 20 000 människor som inte behövs i din organisation, så har du nog haft ganska dålig disciplin med anställningar och expansion i många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Men på sikt tror jag detta är goda nyheter för oss kunder, detta kommer med väldigt stor sannolikhet skynda på övergången från x86 till ARM64 och RISC-V. Det ovanpå att sättet USA agerat i tekniksektorn som i sig rejält boostat utvecklingen av RISC-V (där går det inte påtvinga export-restriktioner likt vad som hänt för ARM64 och GPUer).

Det är en intressant tanke. Min bild av läget är att ARM64 fått ett försprång tack vare den enorma marknaden (mobiler) som använder sig av den. Att mobiler blev en större marknad än persondatorer har varit gjorde att de till slut gick om till och med x86, något som knappast hade kunnat hända annars. (Inte ens intel själva lyckades ju ersätta x86).

Det känns osannolikt att någon ny marknad skall kunna finansiera en liknande resa för RISC-V, men om politik skulle tvinga kina och andra länder åt det hållet så är det kanske inte omöjligt ändå.

Vore kul att se vad som händer om vem som helst kunde börja tillverka kompatibla processorer utan att behöva betala licenser till någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Åhh, är det månne HR-avdelningen som lägger ner?

Nej, givetvis bara utvecklings- och researchavdelningarna samt produktionsavdelningarna. HR och chefsavdelningarna får löneförhöjningar och bonusar. Som det ska vara.

Permalänk
Medlem

Dom har ju över 100000 anställda, så ~20% bort är mycket men inte ovanligt.
Gissningsvis så lägger dom ner några ställen runt om i världen nu när dom flörtar med andra "fabs".

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Jag hoppas dom konsoliderar till en lite mindre grupp experter och fokuserar på att innovera och röra sig fram fort utan massa intern byråkrati, vilket brukar vara största hindret på sålla bolag. Finns garanterat folk där som vet vad som krävs för att ta ledningen igen om viljan finns.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Nej, givetvis bara utvecklings- och researchavdelningarna samt produktionsavdelningarna. HR och chefsavdelningarna får löneförhöjningar och bonusar. Som det ska vara.

Du har förstås rätt. Vad vore ett teknikföretag utan HR-avdelning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Du har förstås rätt. Vad vore ett teknikföretag utan HR-avdelning?

Precis! Men de byts nog ut till AIR (AI Resources) förr eller senare.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 0cool:

Det är en intressant tanke. Min bild av läget är att ARM64 fått ett försprång tack vare den enorma marknaden (mobiler) som använder sig av den. Att mobiler blev en större marknad än persondatorer har varit gjorde att de till slut gick om till och med x86, något som knappast hade kunnat hända annars. (Inte ens intel själva lyckades ju ersätta x86).

Det känns osannolikt att någon ny marknad skall kunna finansiera en liknande resa för RISC-V, men om politik skulle tvinga kina och andra länder åt det hållet så är det kanske inte omöjligt ändå.

Vore kul att se vad som händer om vem som helst kunde börja tillverka kompatibla processorer utan att behöva betala licenser till någon.

Är med på att de flesta helt missat utvecklingen kring RISC-V, jag hade också gjort det.

Kände till att det sedan ett par år tillbaka tagit rejält fart kring mikrokontrollers. Finns väldigt mycket mikrokontrollers idag baserade på RISC-V.

Bara för att ta en sak som folk här ändå känner till: bara Nvidia skeppar idag ca x5 så många RISC-V baserade kretsar som det totalt skeppas x86_64 från Intel+AMD i alla kategorier. Detta då varje Nvidia GPU idag innehåller 10-40 st RISC-V kretsar.

Kina har, av kanske rätt uppenbara skäl..., en push mot RISC-V delvis finansierad av staten. Den första kinesiska RISC-V för datacenter lanserades för ett par veckor sedan (https://www.techpowerup.com/335026/chinas-rivai-technologies-...).

Flera AI-startups, bl.a. den där Jim Keller nu är VD, förväntas få ut en första generation RISC-V baserade high-end kretsar specifikt riktade mot AI under 2025-2026.

EU har flera projekt för RISC-V. European Processor Initiative (HW för HPC/automotive), RISC-V Software Ecosystem (grundläggande programvara, verktyg/bibliotek etc), OpenVerse (HW för IoT), Xandar (programvara specifikt för safe/secure områden), Tristan (HW för safe/secure edge-computing).

Men det är självklart rätt långt bort att få desktop-datorer baserade på RISC-V. Så Intel är naturlivis inte helt körda, men de definitivt rejält illa ute och faller Intel är x86 dött. Samma hade nog hänt om AMD fallit tidigare, hyfsat många företag har policy som gör det omöjligt för dem att fortsätta använda x86 om det bara finns en leverantör (dock mer bombsäkert om Intel faller, de står för sådan väldigt stor del av utvecklingen/optimering av viktig programvara för x86).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad är det som säger att RISC-V kommer ersätta allt i framtiden? Kan du ge några exempel på bra RISC-V modeller?

Det är tråkigt att x86 hamnat så långt efter Apple i singeltrådsprestanda och prestanda per watt. Hur kan Intel och AMD komma ikapp?