Permalänk
Medlem

köpa en dremel till gravyr

Tjena:)

Det är så att jag hade tänkt att börja med att göra lite gravyrer, men behöver lite hjälp med vad jag ska välja.

Jag har kollat in denna lite, men vet inte om denna duger?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162659596

Den måste inte vara jätte bra, men det ska ändå funka hyfsat.

Så någon som har någon erfarenhet av denna eller någon annan?
Jag har sett några på bl.a jula, harald och lite andra ställen:)

Jag är lite tveksam på vad jag ska köpa för tillbehör, några bra tips?
Jag hade tänkt och köra lite gravyrer i glas och plåt (chassi).

Tack på förhand!:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Har kört med en Ferm CTM1010 Combitool flex, Har funkat bra dom gångerna jag har använt den.. Är ganska billig också och så får man med en lite böjbar snurrande axel typ där det sitter en "Penna" längst ner som gör det mycket lättare att gravera ( Antar jag ) Det enda minuset är väll att man inte får med något ultimat gravyrstift..

En sån här : http://cgi.ebay.pl/FERM-KOMBITOOL-MULTIFUNKTIONSWERKZEUG-CTM-...

Var pappa som köpte den.. Kan ha varit på Jula är inte säker, Ska fråga han när han kommer hem

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Har kört med en Ferm CTM1010 Combitool flex, Har funkat bra dom gångerna jag har använt den.. Är ganska billig också och så får man med en lite böjbar snurrande axel typ där det sitter en "Penna" längst ner som gör det mycket lättare att gravera ( Antar jag ) Det enda minuset är väll att man inte får med något ultimat gravyrstift..

En sån här : http://cgi.ebay.pl/FERM-KOMBITOOL-MULTIFUNKTIONSWERKZEUG-CTM-...

Var pappa som köpte den.. Kan ha varit på Jula är inte säker, Ska fråga han när han kommer hem

okej, den låter ju faktiskt ganska bra:)

Ska kolla upp lite mer om den, och se om jag hittar den någon stans inom landets gränser:P

Återkom gärna och berätta vart han köpte den, och länk (om du hittar där den är köpt):)

Visa signatur

| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

okej, den låter ju faktiskt ganska bra:)

Ska kolla upp lite mer om den, och se om jag hittar den någon stans inom landets gränser:P

Återkom gärna och berätta vart han köpte den, och länk (om du hittar där den är köpt):)

Yes han är hemma vid 20:00 ungefär så återkommer med svar senare ikväll

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Jag kollade runt lite, och kunde bara hitta den på ebay...

Men återkom ikväll vart den är köpt så kan vi se om den finns kvar:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

vet du vart den dremeln var köpt?:)

Visa signatur

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av bourne94:

Det är så att jag hade tänkt att börja med att göra lite gravyrer, men behöver lite hjälp med vad jag ska välja.

Jag har kollat in denna lite, men vet inte om denna duger?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162659596

Den måste inte vara jätte bra, men det ska ändå funka hyfsat.

Så någon som har någon erfarenhet av denna eller någon annan?
Jag har sett några på bl.a jula, harald och lite andra ställen:)

Jag är lite tveksam på vad jag ska köpa för tillbehör, några bra tips?
Jag hade tänkt och köra lite gravyrer i glas och plåt (chassi).

Tack på förhand!:)

Maskinen du länkar till fungerar INTE till det du vill ha den till. Det är en märkmaskin som passar för att märka tex en cykel med ditt personnummer men inte att gravera ett chassi. Det du behöver är en roterande maskin dom finns i många versioner av märken som tex Dremel eller Cotech. Personligen skulle jag rekomendera Dremel 300JD denna är iofs en del dyrare men å andra sidan får du en maskin som kommer hålla i många år.

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;11096690']Maskinen du länkar till fungerar INTE till det du vill ha den till. Det är en märkmaskin som passar för att märka tex en cykel med ditt personnummer men inte att gravera ett chassi. Det du behöver är en roterande maskin dom finns i många versioner av märken som tex Dremel eller Cotech. Personligen skulle jag rekomendera Dremel 300JD denna är iofs en del dyrare men å andra sidan får du en maskin som kommer hålla i många år.

Okej, kollade in den lite:)
Är det denna du menar?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=314830

Men jag får samla ihop en slant till och köpa en sån istället:)

Tack för hjälpen!:)

Visa signatur

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av bourne94:

Okej, kollade in den lite:)
Är det denna du menar?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=314830

Men jag får samla ihop en slant till och köpa en sån istället:)

Tack för hjälpen!:)

Jepp det är exakt den jag menar du får en hel hög tillbehör till den varav ett är den böjliga axeln som är overderlig när man graverar. Den är dyrare men du får hög kvalitet och en maskin som du kan ha i flera år.

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;11097117']Jepp det är exakt den jag menar du får en hel hög tillbehör till den varav ett är den böjliga axeln som är overderlig när man graverar. Den är dyrare men du får hög kvalitet och en maskin som du kan ha i flera år.

Okej, tack för hjälpen:)

Jag tar och köper en sån om ett tag när jag fått ihop en lite större slant (fattig student):P

Det låter också fint med alla användarvänliga tillbehör man får med också:)

Återigen, stort tack för hjälpen!:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är själv en mycket stolt ägare utav den Dremel som Wolverine länkade. Tyckte först att det var en dyr investering men nu i efterhand så är det nog ett verktyg jag inte kan leva utan, helt underbar är den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voultner:

Är själv en mycket stolt ägare utav den Dremel som Wolverine länkade. Tyckte först att det var en dyr investering men nu i efterhand så är det nog ett verktyg jag inte kan leva utan, helt underbar är den.

Okej, nice:)

Har bara en liten fråga, vad är det för tillbehör som ingår till den?

Alltid trevligt med personliga omdömen:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det fina med den är att den där böjliga axeln följer med, vilket är nödvändigt vid finlir såsom gravyr.
Det kommer med ett litet tillbehörskit men du bör absolut köpa till de tillbehör du behöver då de som följer med är rätt så grova.
Så köp de gravyrstift du behöver + spännhylsesats, så dina stift passar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voultner:

Det fina med den är att den där böjliga axeln följer med, vilket är nödvändigt vid finlir såsom gravyr.
Det kommer med ett litet tillbehörskit men du bör absolut köpa till de tillbehör du behöver då de som följer med är rätt så grova.
Så köp de gravyrstift du behöver + spännhylsesats, så dina stift passar.
http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Products/Hi/30-9119_2...

Okej, då får det bli lite tillbehör till den också:)

Har du några tips på bra tillbehör till en dremel om man typ ska gravera i chassit, och lite i glas?:)

Tack för ett utförligt svar!:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det har jag tyvärr inte. Eller ja, inte mer än det med spännhylsorna.
Har varken graverat glas eller metall så jag kan inte hjälpa dig där, testa att skriva ett PM till Wolverine då han är extremt kunnig om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voultner:

Det har jag tyvärr inte. Eller ja, inte mer än det med spännhylsorna.
Har varken graverat glas eller metall så jag kan inte hjälpa dig där, testa att skriva ett PM till Wolverine då han är extremt kunnig om detta.

Okej, men får tacka för all hjälp det har verkligen hjälpt:)

Ska nog ta och köpa en sådan så fort pengarna kommer:)

Ska skicka iväg ett pm till wolverine snart och se vad han säger om den saken:)

Visa signatur