Kan inte boota datorn in till windows.

Permalänk
Avstängd

Kan inte boota datorn in till windows.

Hej, igår låste sig datorn för mig... Jag stängde av datorn med knappen. Sen när jag skulle starta den igen kunde jag inte boota in till windows. Jag kommer till starta windows normalt osv osv... när jag trycker på någon av de alternativen startar datorn om och samma sak händer igen. Jag undrar hur jag skulle kunna fixa detta. Jag har ett windows xp. Det funkar heller inte att försöka installera en windows 7 på datorn för då händer samma saker.

Tack snälla.

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem

Berätta mer exakt vad du gör när du försöker installera om Windows.
Gå in i bios och ändra boot listan så att CD/DVD är före hårddisken.
Starta sen datorn från din Win CD/DVD skiva.

Windows blir korrupt så där om något hände när Win uppdate jobbade eller av virus eller andra fel.

Permalänk
Avstängd

CDROM är första boot när jag installerade windows 7. Men nu är det inte så att jag VILL installera windows 7 utan jag vill gärna få igång datorn till windows i xp.

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Avstängd

ingen?

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem

Om du har en XP-skiva till hands så boota genom den och välj att reparera installationen. När du sen är inne i återställningskonsolen så skriver du bara "chkdsk /r"

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jobbbin:

Om du har en XP-skiva till hands så boota genom den och välj att reparera installationen. När du sen är inne i återställningskonsolen så skriver du bara "chkdsk /r"

Ska testa imorgon.

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jobbbin:

Om du har en XP-skiva till hands så boota genom den och välj att reparera installationen. När du sen är inne i återställningskonsolen så skriver du bara "chkdsk /r"

När jag startar datorn...efter bios rutan kommer upp så kommer det upp om jag vill starta windows normal, felsäkert läge osv och datorn startar om, samma sak med skiva fast jag har CDROM som first boot. :S

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem

Testa att starta datorn utan sidopanel. Rör sig fläkten på CPU-kylaren? Den kan antingen bara ha dött eller så kan det ha samlats en gigantisk dammboll i fläkten.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att din XP-skiva är så pass gammal att den inte är bootbar (och, ja, det finns icke bootbara XP skivor för den som undrar!)? D.v.s. det krävdes bootbara disketter innan skivan stoppades i... Alternativ 2: Har du mer än en CD-rom/DVD-rom enhet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hraf:

Testa att starta datorn utan sidopanel. Rör sig fläkten på CPU-kylaren? Den kan antingen bara ha dött eller så kan det ha samlats en gigantisk dammboll i fläkten.

fläkten snurrar och inget damm.

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Avstängd

Jag är nästan säker att de är mjukvaro fel, vad kan det bero på?

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeetBoy27:

Jag är nästan säker att de är mjukvaro fel, vad kan det bero på?

Har du ö.h.t. läst mitt svar? Om ja, varför ignorera det? Prova din skiva i en annan dator och återkom...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cbtcp:

Har du ö.h.t. läst mitt svar? Om ja, varför ignorera det? Prova din skiva i en annan dator och återkom...

Jag har testat med min windows xp skiva och det funkar i min brors dator fast inte i min :S

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem

Oki, då vet vi det;)

Alt. 2, har du mer än en CD/DVD i datorn?

Alt. 3, är CD/DVD en IDE-enhet? Är den isf. rätt byglad?

Alt. 4, har du provat att trycka på "bootsekvensknappen" alltså den F-tangent som får fram listan på de bootbara medierna, vanligtvis F8, F9 el. F12 (håll koll vid BIOS-post)? Välj därefter CD/DVD:n.

P.s. det är inte datorn i signaturen väl?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cbtcp:

Oki, då vet vi det;)

Alt. 2, har du mer än en CD/DVD i datorn?

Alt. 3, är CD/DVD en IDE-enhet? Är den isf. rätt byglad?

Alt. 4, har du provat att trycka på "bootsekvensknappen" alltså den F-tangent som får fram listan på de bootbara medierna, vanligtvis F8, F9 el. F12 (håll koll vid BIOS-post)? Välj därefter CD/DVD:n.

P.s. det är inte datorn i signaturen väl?

1. Nej

2. Sata

3. Nej.

4. Nej

PS: Jag tror du har missförstått det hela (kanske) Det är inte när jag installerade windows jag fick problem. Jag har haft xp i flera år och nu plötsligt kom problemet.

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeetBoy27:

PS: Jag tror du har missförstått det hela (kanske) Det är inte när jag installerade windows jag fick problem. Jag har haft xp i flera år och nu plötsligt kom problemet.

Då kollar vi om jag har förstått dig rätt, problem nr.1: datorn är fast i sin bootsekvens och du kommer inte ur?!
Problem nr. 2, du lyckas hur du än gör inte boota med XP-skivan (inte heller Windows 7 skivan) vilket hade gett dig möjlighet att hantera systemet (antingen med "chkdsk /r" vid promt eller med reparation av hela systemet).

Alltså, om du inte löser problem nr. 2 så kan du troligtvis inte heller lösa problem nr. 1, right? Nästa steg blir isf. att försöka boota med ett USB-minne om du nu inte får till "CD-booten".

Ska man tyda ditt 3:e svar som att du inte har provat att trycka på gällande F-tangent för att se "bootlistan" eller ska man tyda det som att du har försökt men inte lyckats?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cbtcp:

Ska man tyda ditt 3:e svar som att du inte har provat att trycka på gällande F-tangent för att se "bootlistan" eller ska man tyda det som att du har försökt men inte lyckats?

Jag tror du ska ta det som ett ''Jag har försökt fast inte lyckats'' Jag har i alla fall gått in i bootlistan och ändrat CDROM till firstboot.

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem

Vad är det som händer när du startar Windows 7 installationen? Låser sig dator eller får du ett felmeddelande? För om det krånglar vid Windows 7 installationen på de sätten så skulle jag inte tro det är mjukvarurelaterat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Vad är det som händer när du startar Windows 7 installationen? Låser sig dator eller får du ett felmeddelande? För om det krånglar vid Windows 7 installationen på de sätten så skulle jag inte tro det är mjukvarurelaterat.

När jag sätter i windows 7 skivan och ahr CDROM som första boot får jag samma problem som om jag inte had skivan i och hdd som första boot. Det jag vill få hjälp med är att få igång datorn med windows xp utan att behöva formatera om hårddisken.

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem

Du måste försöka få datorn att fatta att du vill boota från skiva, nästa steg är således att starta datorn utan hårddisk, alltså med bara CD/DVD inkopplad, när du väl har kommit så långt så koppla in HDD igen och gör ett nytt försök...

Vilken knapp är det för att komma åt "bootlistan"? F12 eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cbtcp:

Du måste försöka få datorn att fatta att du vill boota från skiva, nästa steg är således att starta datorn utan hårddisk, alltså med bara CD/DVD inkopplad, när du väl har kommit så långt så koppla in HDD igen och gör ett nytt försök...

Vilken knapp är det för att komma åt "bootlistan"? F12 eller?

Ja F12

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Avstängd

Nu har jag formaterat om hårddisken och vill installera windows 7 eller xp. När jag sätter i skivan står det:
Bootmgr is missing. (press alt+ctrl+del to restart)

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem

Den kanske inte kan hantera SATA DVD läsare.
1. Låna en den äldre typen av IDE DVD läsare ELLER

2. Ändra i bios så att SATA låtsas vara den äldre IDE. Även Vista och Win 7 kan få SATA problem. Text och plats varierar men ordet SATA är alltid med.

Ibland är det en gemens inställning:
Ex 1: Byta från ACHI/Raid till IDE läge.
Ex 2: Välj "disable" på "SATA Native mode"

Ibland är det separat inställning för varje SATA som kopplats:
Ex 3: Där man ställer in datum/tid i en gömd inställning under varje SATA Hårddisk och DVD som du kopplat.

Nu antar jag att XP och Win 7 CD/DVD skivorna funkar med en annan datorn. Även att du tagit bort kringutrustning, kablar osv som inte behövs så att den inte håller något du kopplat inne och ute.

Permalänk

För det första, har du testat så det inte är minnena det är fel på? Klassiskt fel detta.. Ta ur ett minne i taget och testa!

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |