Misstänkt låg FPS i spel, vart är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoan:

Visst är det frustrerande med folk som inte förstår? Tex slår jag vad om att dom inte ens vet varför det är ett låst tak på fpsen på promod
tex att spelet är optimalt på exakt 333 fps och du med exakt 333 fps kan göra saker som är rakt av fullkomligt omöjliga utan konstant denna magiska framerate(old stuff btw)

Om du blir frustrerad kan du istället förklara VARFÖR ProMod fungerar som det gör.
Istället för att snäsa åt alla;)

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Deaflong:

Ok, som sagt det är olika från person till person.
Skulle rekommendera till TS att testa med ett annat grafikkort, om
du har tillgång till ett.

Nej, det är inte olika från person till person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoan:

Visst är det frustrerande med folk som inte förstår? Tex slår jag vad om att dom inte ens vet varför det är ett låst tak på fpsen på promod
tex att spelet är optimalt på exakt 333 fps och du med exakt 333 fps kan göra saker som är rakt av fullkomligt omöjliga utan konstant denna magiska framerate(old stuff btw)

Eller hur 333 FPS gör ju så att man kan springa en kort sträcka utan att göra något ljud... Så fattar fan inte hur man kan påstå att FPS'en inte förändrar spelet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127261:

Nej, det är inte olika från person till person.

Haha, du tror alltså att alla upplever allting likadant som du.
Vissa är jätteduktiga på att se skillnad med olika fps, medans
andra har det svårare.

Du kan ju inte påstå att alla är lika bra på allt, ser allt lika
och tänker lika i alla situationer.

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Inaktiv

Blir alltid en jävla diskussion om detta.. Och alla som inte har/spelat lite står trofast kvar och slänger skit utan något som helst kött på benen. Och du som säger dig ha spelat promod seriöst skulle jag vilja spela med eller mot! Tack & hej

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Deaflong:

Haha, du tror alltså att alla upplever allting likadant som du.
Vissa är jätteduktiga på att se skillnad med olika fps, medans
andra har det svårare.

Du kan ju inte påstå att alla är lika bra på allt, ser allt lika
och tänker lika i alla situationer.

Vi snackar inte att "se" skillnaden vilket du inte verkar ha förstått.. Utan att känna den i hopp osv.

Det jag menar är att med samma FPS så har vi samma förutsättningar i spelet.

Permalänk
Medlem

Då alla verkar tycka att ProMod utan 250 FPS är omöjligt så ska jag
försöka hjälpa TS att nå 250 FPS istället för att övertyga er
att det går att spela utan så hög FPS.

Jag föreslår att du kollar hur FPS:en förändras när du klockar ned.
Går FPS:en oxå ned tvivlar jag på att din klock är fel.
Har du extremt otur kan det vara att din nyare hårdvara har
problem att spotta ut 250FPS, har FPS problem med endel
äldre spel (dock mycket äldre än COD4) med datorn i sign.
Hoppas det löser sig för dig:)

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127261:

Vi snackar inte att "se" skillnaden vilket du inte verkar ha förstått.. Utan att känna den i hopp osv.

Det jag menar är att med samma FPS så har vi samma förutsättningar i spelet.

Aha, ok. Jag drar in på ProMod snabbt, ska se om jag känner någon skillnad,
men då de flesta här känner av den borde den ju finnas.

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Deaflong:

Aha, ok. Jag drar in på ProMod snabbt, ska se om jag känner någon skillnad,
men då de flesta här känner av den borde den ju finnas.

Får man delta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deaflong:

Då alla verkar tycka att ProMod utan 250 FPS är omöjligt så ska jag
försöka hjälpa TS att nå 250 FPS istället för att övertyga er
att det går att spela utan så hög FPS.

Jag föreslår att du kollar hur FPS:en förändras när du klockar ned.
Går FPS:en oxå ned tvivlar jag på att din klock är fel.
Har du extremt otur kan det vara att din nyare hårdvara har
problem att spotta ut 250FPS, har FPS problem med endel
äldre spel (dock mycket äldre än COD4) med datorn i sign.
Hoppas det löser sig för dig:)

Okej, tack så mycket för hjälpen:) Får hålla på o ändra lite då, annars blir det väl att köpa en ny GTX 460 o köra i SLi!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hjox31:

Okej, tack så mycket för hjälpen:) Får hålla på o ändra lite då, annars blir det väl att köpa en ny GTX 460 o köra i SLi!

Hur är det med andra spel då? Testat några andra än cod-serien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127261:

Får man delta?

Kom precis tillbaka, kände skillnad, grattis:)
Haha, så vi ska stå och hoppa i varsit hörn?
Nää, ny säsong av how i met your mother:D

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127261:

Hur är det med andra spel då? Testat några andra än cod-serien?

BFBC2, Maffia 2 och Metro 2033, inget större lagg men ligger runt 40-70 FPS maxad, ganska nöjd eftersom mitt grafikkort är ca 1 år gammalt

Permalänk
Medlem

Ursäkta denna noob frågan, men är det möjligt att posta en liten bild här i forumet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjox31:

BFBC2, Maffia 2 och Metro 2033, inget större lagg men ligger runt 40-70 FPS maxad, ganska nöjd eftersom mitt grafikkort är ca 1 år gammalt

Fick inget redigt svar tidigare, du har senaste drivrutiner för grafikkort? du har installerat chipsetdrivers osv?(äntligen kanske vi kan gå tillbaka till att lösa ditt problem)
Samt hur ser dina inställnignar i nvidia controlpanel ut?

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjox31:

Ursäkta denna noob frågan, men är det möjligt att posta en liten bild här i forumet?

Jo men du måste ladda upp den någon annanstans för att kunna länka den sedan.

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hoan:

Fick inget redigt svar tidigare, du har senaste drivrutiner för grafikkort? du har installerat chipsetdrivers osv?(äntligen kanske vi kan gå tillbaka till att lösa ditt problem)
Samt hur ser dina inställnignar i nvidia controlpanel ut?

Bra tänkt, se till att reseta alla settings i nvidia kontrollpanelen, man kan stöka till det rejält i CCC iaf. Med en FPS-config och allt på max i CCC så kanske jag har ~100 fps..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoan:

Fick inget redigt svar tidigare, du har senaste drivrutiner för grafikkort? du har installerat chipsetdrivers osv?(äntligen kanske vi kan gå tillbaka till att lösa ditt problem)
Samt hur ser dina inställnignar i nvidia controlpanel ut?

Vad menar du med chipset? BIOS uppdateringarna? Sen så har jag ändrat lite i inställningarna i, t ex stängt av allting som har med grafik o göra... Jag har t o m testat yitch3.CFG och inte fan ens då får jag 250 konstant! :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjox31:

Vad menar du med chipset? BIOS uppdateringarna? Sen så har jag ändrat lite i inställningarna i, t ex stängt av allting som har med grafik o göra... Jag har t o m testat yitch3.CFG och inte fan ens då får jag 250 konstant! :S

Okey tror jag vet vilket config du testat och den borde ge max fps på din config, det måste vara något som spökar utanför helt klart.
Med chipsetdrivers menar altså drivrutinerna för ditt chipset För att göra det enkelt har du installerat några "intel drivrutiner" från din moderkorts skiva?
Samt har du senaste Bios updateringar? om inte skaffa de senaste genast och se om det gör skillnad.

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoan:

Jo men du måste ladda upp den någon annanstans för att kunna länka den sedan.

O ja, jag har dom senaste inställningarna, ominstallerade dom för 2 sekunders sedan ^^

Permalänk
Medlem

Ge bara fan i att spela skitspel som cod så klarar du dig bra

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Xtia xProto-L
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo
Motherboard: Asus ROG Strix X570-i Cooler: AC NeXXos 1080mm
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoan:

Okey tror jag vet vilket config du testat och den borde ge max fps på din config, det måste vara något som spökar utanför helt klart.
Med chipsetdrivers menar altså drivrutinerna för ditt chipset För att göra det enkelt har du installerat några "intel drivrutiner" från din moderkorts skiva?
Samt har du senaste Bios updateringar? om inte skaffa de senaste genast och se om det gör skillnad.

Har inte hittat några drivrutiner som är från Intel på CD'n, och jag har uppdaterat BIOS'en till senaste!

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning rör det sig om? kan tänka mig att 250fps blir krångligt med 768mb.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Okey gå till följande länk och välj ditt operativsystem och se till att du har alla dessa senaste drivrutiner
http://www.asrock.com/MB/download.asp?Model=P67%20Extreme6

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Vilken upplösning rör det sig om? kan tänka mig att 250fps blir krångligt med 768mb.

Kan inte se nån direkt skillnad ¨på FPS'en om jag ändrar upplösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggleforce:

Jag klarar inte av att spela cod4 utan 333fps och jag har den snabbaste skärmen. Så ja kompis jag märker skillnad på fps.

vad har du för skärm? ögat uppfattar knappt mer än 30 fps ändå t.ex. you tube kör på 35 har jag för mig

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

vad har du för skärm? ögat uppfattar knappt mer än 30 fps ändå t.ex. you tube kör på 35 har jag för mig

Om du ens nästan försökt läsa tråden hade detta inlägg aldrig funnits....

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk

Nu har jag inte läst hela tråden, men som inbiten CoD4'are känner jag att jag kan nog tillföra ett och annat. Vad har du för nuvarande FPS när du spelar? (Antar att du kör med någon form av FPS-config) Hur hoppar FPSen? Det är vanligt att FPSen hoppar (248-252-250-246-250 etc), och jag skulle vilja påstå att det är fysiskt omöjligt att få helt stabil FPS oavsett hårdvara.

@ det folk som påstår att hög FPS inte gör någon skillnad i CoD, samt de som skrattar åt oss som vill nå denna FPS av X anledning, ska jag försöka förklara lite kort hur CoD4 och FPS = sant.

CoD4 är, om jag minns rätt, byggt på Quake-motorn. Att nå en viss FPS (125, 250, 333, 500, 1000) har sina fördelar. 125, 250 och 333 är det vanligaste man hör talas om. Med 125 FPS hoppar man lite längre vilket är nödvändigt för att nå vissa platser (för de som spelat spelet och kan kartorna - för att springa ovanpå garaget på Strike måste man, om man inte använder sig av RPG och en kompis, hoppa från balkongen vid B-hus mot kanten och sedan gå försiktigt längs sidan). Vid 250 FPS hoppar man lite högre (vilket är nödvändigt för att kunna landa vissa "bounces") samt att man skjuter lite snabbare med vissa vapen (SMGs tex). 333 FPS, som nämnt tidigare, kan man springa ljudlöst korta sträckor samt att man hoppar både lite lite längre och högre. 500 och 1000 FPS snackas det aldrig om så jag tänker inte ta upp det.

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jwlz:

Nu har jag inte läst hela tråden, men som inbiten CoD4'are känner jag att jag kan nog tillföra ett och annat. Vad har du för nuvarande FPS när du spelar? (Antar att du kör med någon form av FPS-config) Hur hoppar FPSen? Det är vanligt att FPSen hoppar (248-252-250-246-250 etc), och jag skulle vilja påstå att det är fysiskt omöjligt att få helt stabil FPS oavsett hårdvara.

@ det folk som påstår att hög FPS inte gör någon skillnad i CoD, samt de som skrattar åt oss som vill nå denna FPS av X anledning, ska jag försöka förklara lite kort hur CoD4 och FPS = sant.

CoD4 är, om jag minns rätt, byggt på Quake-motorn. Att nå en viss FPS (125, 250, 333, 500, 1000) har sina fördelar. 125, 250 och 333 är det vanligaste man hör talas om. Med 125 FPS hoppar man lite längre vilket är nödvändigt för att nå vissa platser (för de som spelat spelet och kan kartorna - för att springa ovanpå garaget på Strike måste man, om man inte använder sig av RPG och en kompis, hoppa från balkongen vid B-hus mot kanten och sedan gå försiktigt längs sidan). Vid 250 FPS hoppar man lite högre (vilket är nödvändigt för att kunna landa vissa "bounces") samt att man skjuter lite snabbare med vissa vapen (SMGs tex). 333 FPS, som nämnt tidigare, kan man springa ljudlöst korta sträckor samt att man hoppar både lite lite längre och högre. 500 och 1000 FPS snackas det aldrig om så jag tänker inte ta upp det.

Thank god, någon mer som har faktiskt kunskap innan de postar random stuff.
Läs igonom tråden och se om vi missat något uppenbart, vi har gått igenom några punkter för att lösa detta problemet men inte nått målet ännu.

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjox31:

Jag skrattade lite där faktiskt ^^

Hahaha, jag skrattade lite jag också Tydligen har han ingen koll

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White