Hjälpa brorsan att uppdatera C2D-dator, värt att köpa ny processor?

Permalänk
Testpilot

Hjälpa brorsan att uppdatera C2D-dator, värt att köpa ny processor?

OSB: Uppdaterad 2012-06-10, läs mitt nya inlägg längre ner

Tjo i stugan

Min lillebror har i nuvarande stund en dator med ett Geforce 8800GT och en Athlon X2-processor med 939-socket, tror det är en 4600+ men är inte helt säker. Tror även det är runt 4GB i RAM.
Då han bara är 14 år gammal finns inte så mycket pengar till en uppdatering så en helt ny dator är inte riktigt möjligt. Jag själv har precis uppdaterat till nyaste generationen Intel-processor och tänkte då att jag kan sälja mina gamla grejer till honom.

Det gamla grejerna är en C2D E8400 med moderkort, 8GB RAM och två Radeon 4870 som då kan köras i Crossfire.

Är det en vettig uppdatering att göra? vad är isåfall ett bra pris att sälja det för? Han är ju min bror så lite sjysst vill man ju vara men jag känner heller inte att man bara kan ge bort grejerna eller vad skulle ni gjort? är 1000 spänn för rubbet för billigt? har sett folk sälja sämre datorer (sämre grafikkort) i marknaden för runt 1000.

Grejerna som ska säljas är alltså moderkort, processor, RAM och grafikkorten, ingen komplett dator. Moderkortet är ett ASUS P5Q Deluxe så det är ett lite halvlyxigt som jag har kört processorn klockad med en eftermarknadskylare så det tänkte jag hjälpa honom med också men jag känner inte att jag kan ta mer betalt för att det var ett lite lyxigare moderkort och jag skickar med en kylare.

Är så himla svårt att värdera gammal elektronik, hoppas nån kan hjälpa mig.
Tack för hjälpen

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

eftersom det är din brosa så 0:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginga:

eftersom det är din brosa så 0:-

Enig. Så köper dere en begagnad quad core , t.eks q9400 så kan han lira dom nyare spel också.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Testpilot

Har ju funderat i de banorna men ska man verkligen få allt i livet gratis?
Nu kanske grejerna inte är värda så mycket som en 1000 spänn så det kanske inte är nån idé att ta betalt men jag vet inte.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Tycker att du ska ta så mycket att du kan gå till bolaget och köpa dig ett flak bärs för pengarna. Det är nog vad jag hade gjort om det gällde min bror..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Som 14åring arbetade jag som tidningsbud 2 veckor i månaden. If there is will there is way. Om han är inte lat, så tycker jag du ska ge det bort, och köra på en rappare cpu för den tusenlappen.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

1000kr är ett schysst pris, han får en bra presterande dator (4870 crossfire ~ 6950 1gb).

Den riggen kan du få såld för 3000-4000kr på blocket så det är schysst att ge honom den för 1000kr.

Är vad jag tycker. Ofta när folk värderar saker här i forumet så är det vad det är värt på Swec's marknad/vad de skulle betala för det. Ser man till den allmänna marknadens prisbild så är det en helt annan historia.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Beror på hur ungen är. Får han allt av dina päron osv bortskämd. Nej, sälj den till han. Är han en som sparar, jobbar osv för sina saker? Sälj den billigt alt ge bort.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

400:- till en flaska whisky att sörja din gamla dator med låter som ett rimligt pris om där ska va något

Permalänk
Testpilot

Han sparar till saker själv vad jag vet och bortskämd är han inte så det lutar nog ändå mot att ge bort grejerna när jag fått er input. Själv är jag närmare 30 och har jobb så det är inte direkt så att jag behöver pengarna, var mest tänkt som att man kanske inte ska få allt man vill ha. Kom dock på att hans nuvarande nätagg kanske inte klarar av uppgraderingen så om han åker på att köpa ett nytt kan man ju vara snäll och ge honom grejerna eftersom han ändå får betala lite för en ny dator.

Om man ska uppgradera processorn sen då, är det Q9400 som gäller? om jag inte minns fel så var Q6600 populär ungefär samtidigt som E8400 men den är väl inget att hänga i granen i jämförelse om man inte kör just 4-kärniniga applikationer. Inte ens Q9400 är ju så snabb klockfrekvensmässigt som E8400.

Kom även på att jag har ett GTX 280 i tjejens dator som han eventuellt skulle kunna få istället för de båda 4870-korten men visst är det en sämre (långsammare) lösning? verkar så enligt tester iallafall. Förutom att man slipper eventuellt krångel med CrossFire då. Har aldrig använt det kortet för att spela så jag vet inte vad det går för, jag köpte det begagnat för att kunna ha en extra dator.

Tack för alls svar hittills, fint att kunna få hjälp i även moraliska frågor

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

1000kr är ett schysst pris, han får en bra presterande dator (4870 crossfire ~ 6950 1gb).

Den riggen kan du få såld för 3000-4000kr på blocket så det är schysst att ge honom den för 1000kr.

Är vad jag tycker. Ofta när folk värderar saker här i forumet så är det vad det är värt på Swec's marknad/vad de skulle betala för det. Ser man till den allmänna marknadens prisbild så är det en helt annan historia.

Har lite svårt att tro på att två HD 4870 skulle prestera som HD 6950! Däremot två HD 6870, det köper jag. Du får gärna länka ett test Så håller jag tyst sen

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tingkan:

Har lite svårt att tro på att två HD 4870 skulle prestera som HD 6950! Däremot två HD 6870, det köper jag. Du får gärna länka ett test Så håller jag tyst sen

http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-performance-radeon...

2x4870 ~5870

5870 är i vissa aspekter bättre än 6970. Nyare funktioner, arkitektur samt prestanda vid tesselering är vad som ger 6970 övertaget funktionsmässigt. Spelprestanda är det inte mycket som skiljer om man utesluter "DX11-only" titlar (ingen än idag?) som vi ändå inte ser på några år pga dagens spelkonsoler.

slutsats 5870 ~ 6970

men för att göra det mer rättvisa då det är flera ungefärliga jämförelser så jämförde jag det med ett 6950 1GB. Tomshardware's hierarki lista har även marginal som på sina ställen kan överlappa mellan segmenten modeller emellan.

EDIT:

4870x2 vs 5870
http://www.techpowerup.com/reviews/ATI/Radeon_HD_5870/30.html

5870 vs 6970
http://www.techpowerup.com/reviews/HIS/Radeon_HD_6970/29.html

CRED till Devildolls post #10712480

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Testpilot

Fick veta att han har ett nätagg som heter AOpen Z400-08FC som jag inte hört talas om så det måste väl vara nått billigt skit, enligt specarna har det 400W peak så det håller ju inte.

Själv har jag kört datorn med mitt Corsair TX 650W utan problem så ett sånt kanske man skulle be honom köpa eller vad säger ni? har ingen koll på vilka märken det är som anses vara bra utöver Corsair, vet inte ens om deras billiga CX-serie är nått att ha.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Fick veta att han har ett nätagg som heter AOpen Z400-08FC som jag inte hört talas om så det måste väl vara nått billigt skit, enligt specarna har det 400W peak så det håller ju inte.

Själv har jag kört datorn med mitt Corsair TX 650W utan problem så ett sånt kanske man skulle be honom köpa eller vad säger ni? har ingen koll på vilka märken det är som anses vara bra utöver Corsair, vet inte ens om deras billiga CX-serie är nått att ha.

Vad du än tänker köpa håll dig långt borta från CX serien. Alla andra versioner från Corsair är ok men inte CX, att dom får sälja sånt skit är för mig en gåta.

Permalänk
Testpilot

Drar upp den här tråden igen då brorsan verkar lite sugen på att köpa en ny processor. Skulle ni säga att det är värt att köpa en ny processor till en så pass gammal dator? känns eventuellt lite som att ge den konstgjord andning.

Har ni något tips på vad man bör satsa på för processor om man ska uppgradera från E8400? ser att det finns bland annat en Q9550 och Q9650 här i marknaden. Hur mycket kan de vara värda att betala för?

Eller ska man satsa på ett helt nytt uppgraderingspaket från butik? hur står sig exempelvis det här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746508

2x HD4870 som han har idag borde väl vara helt ok ett tag till? han kör bara i upplösningen 1280x1024.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]