Feedback om SweClockers annonser, sponsorskap, banners och samarbeten

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jreklund:

Hej! Vi hade inga planer på att implementera en IAB TCF v2.2 Consent Management Platform för att leverera annonser. Det är inget trevligt första intryck, men branchen är på väg åt det hållet och från 31/3 är det ett krav från Google's håll.

Tidigare har vi använt Limited Ads 1.0 och automatiskt tackat nej till personliga annonser och spårning (allt som vi kunde stänga av, var av). För två veckor sedan introducerades Limited Ads 2.0 och en giltig TCF-sträng behöver anges.

Vi har begränsat antalet leverantörer till 12 (den säger 14 i texten) från standardvalet som inkluderar 500+ leverantörer.

Det går att göra tre val:
- Godkänn = Du tackar Ja till personanpassad reklam m.m.
- Godkänn inte = Limited Ads 2.0 aktiveras och ger lika skydd som förut.
- Fler alternativ = Du kan manuellt anpassa leverantörer, samtycke och invända mot berättigat intresse. Vilket ger dig bättre skydd än tidigare.

Mer information finner du i vår Cookiepolicy.

Tack för ett utförligt svar, vars innebörd jag dock tror att jag inte helt förstår. Min poäng är att den nya cookie-popupen är ännu hemskare än den gamla, som redan var hemsk. Varför måste UI:t vara så otroligt användarfientligt?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Alling:

Varför måste UI:t vara så otroligt användarfientligt?

Vår leverantör InMobi likt andra behöver förhålla sig till de krav och rekommendationer som tagits fram av IAB. I vissa fall finns det rum för tolkning och leverantörernas IAB TCF v2.2 ser därmed olika ut, främst i grafisk profil. Vi tittar kontinuerligt över våra val av leverantörer. Är det något specifikt du tänker på?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jreklund:

Vår leverantör InMobi likt andra behöver förhålla sig till de krav och rekommendationer som tagits fram av IAB. I vissa fall finns det rum för tolkning och leverantörernas IAB TCF v2.2 ser därmed olika ut, främst i grafisk profil. Vi tittar kontinuerligt över våra val av leverantörer.

Tack för mer info!

Citat:

Är det något specifikt du tänker på?

Ja, det dyker upp en popup om "Vi och våra partners levenrorer [sic]" över hela viewporten som man måste interagera med innan man kan ta del av sajtens innehåll.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Alling:

Ja, det dyker upp en popup om "Vi och våra partners levenrorer [sic]" över hela viewporten som man måste interagera med innan man kan ta del av sajtens innehåll.

Tack för förtydligandet. Det är inget som vi kan justera. IAB kräver ett visst utseende för att samtycke ska samlas in från användarna.

https://iabeurope.eu/iab-europe-transparency-consent-framewor...

Appendix B: User Interface Requirements
C. Specific Requirements for Framework UIs in Connection with Requesting a User’s Consent
a. When providing transparency about Purposes, Features and Vendors in connection with requesting a user’s consent for the same, the Framework UI’s must be displayed prominently and separately from other information, such as the general terms and conditions or the privacy policy, in a modal or banner that covers all or substantially all of the content of the website or app.

Att lägga consent-rutan i botten (som tidigare lösning) lägger en skugga ovanför allt content, för att samtycke ska samlas in från alla.