Permalänk
Medlem

FPS går upp och ned

Hej!
Har märkt att spelen jag brukade köra i princip helt problemfritt på låga grafikinställningar (F3 och NV) började lagga; jag fick för mig att det kunde vara damm så jag dammsög datorn och tog bort en del damm från grafikkortet lite försiktigt. FPS'en har ökat markant och det flyter på rätt så bra i NV vad jag kan se (jag har inte hunnit kolla så mycket).
Men jag spelade Skyrim också; har ganska dålig hårdvara och innan jag dammsög datorn körde jag i 800x600 i upplösning med lägsta grafikinställningarna med extremt låg FPS. Nu när jag har dammsugit den funkar det mycket bättre, men FPS'en blir låg rätt ofta för att sedan återgå till en duglig nivå igen.
Vad kan det bero på? Om det vore så att grafikkortet eller någon annan hårdvara helt enkelt inte är tillräckligt bra för att klara Skyrim så borde det väl inte funka alls och inte flyta på bra en stund och sedan flyta på dåligt?

Här är en bild med min hårdvara samt temperaturen på dessa (innan och under spelande).

Tacksam för svar.

Visa signatur

Osocial, instängd och förbannad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Debug:

Hej!
Har märkt att spelen jag brukade köra i princip helt problemfritt på låga grafikinställningar (F3 och NV) började lagga; jag fick för mig att det kunde vara damm så jag dammsög datorn och tog bort en del damm från grafikkortet lite försiktigt. FPS'en har ökat markant och det flyter på rätt så bra i NV vad jag kan se (jag har inte hunnit kolla så mycket).
Men jag spelade Skyrim också; har ganska dålig hårdvara och innan jag dammsög datorn körde jag i 800x600 i upplösning med lägsta grafikinställningarna med extremt låg FPS. Nu när jag har dammsugit den funkar det mycket bättre, men FPS'en blir låg rätt ofta för att sedan återgå till en duglig nivå igen.
Vad kan det bero på? Om det vore så att grafikkortet eller någon annan hårdvara helt enkelt inte är tillräckligt bra för att klara Skyrim så borde det väl inte funka alls och inte flyta på bra en stund och sedan flyta på dåligt?

Här är en bild med min hårdvara samt temperaturen på dessa.
http://sadpanda.us/images/743678-G81IGN2.png

Tacksam för svar.

hur gammal är datorn? Min laptop säckade ihop totalt efter 2 år och kunde inte ens använda windows laggfritt, medans när jag köpte den kunde jag spela BC2 på riktigt höga inställningar

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

hur gammal är datorn? Min laptop säckade ihop totalt efter 2 år och kunde inte ens använda windows laggfritt, medans när jag köpte den kunde jag spela BC2 på riktigt höga inställningar

Hmm, 2-3 år kanske. Inte helt säker, men där någonstans.

Visa signatur

Osocial, instängd och förbannad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Debug:

Hej!
Har märkt att spelen jag brukade köra i princip helt problemfritt på låga grafikinställningar (F3 och NV) började lagga; jag fick för mig att det kunde vara damm så jag dammsög datorn och tog bort en del damm från grafikkortet lite försiktigt. FPS'en har ökat markant och det flyter på rätt så bra i NV vad jag kan se (jag har inte hunnit kolla så mycket).
Men jag spelade Skyrim också; har ganska dålig hårdvara och innan jag dammsög datorn körde jag i 800x600 i upplösning med lägsta grafikinställningarna med extremt låg FPS. Nu när jag har dammsugit den funkar det mycket bättre, men FPS'en blir låg rätt ofta för att sedan återgå till en duglig nivå igen.
Vad kan det bero på? Om det vore så att grafikkortet eller någon annan hårdvara helt enkelt inte är tillräckligt bra för att klara Skyrim så borde det väl inte funka alls och inte flyta på bra en stund och sedan flyta på dåligt?

Här är en bild med min hårdvara samt temperaturen på dessa (innan och under spelande).
http://sadpanda.us/images/743678-G81IGN2.png

Tacksam för svar.

I vissa städer/ställen får jag också frame drops så det kan vara drivrutiner också. Kolla temps på grafikkort och cpu, sen kanske du har lite ram också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanberg8:

I vissa städer/ställen får jag också frame drops så det kan vara drivrutiner också. Kolla temps på grafikkort och cpu, sen kanske du har lite ram också.

Om du läser mitt första inlägg i tråden så kan du nog se att jag har skickat med en bild med hårdvara och temperaturer. Det verkar dock som att det är något fel på processorn då den antagligen inte är 21 grader.

Jag har 3GB i RAM.

Visa signatur

Osocial, instängd och förbannad.

Permalänk
Medlem

Bumpar med en liten fråga.
Tror ni att prestandan kommer att bli bättre om jag ersätter mitt GeForce 9300GE med ett passivt kylt G210?

Börjar bli jävligt trött på FPS drop, och det har ju funkat bra tidigare så jag antar att det är grafikkortet som har gått åt helvete. Har inte så mycket pengar, men ett G210 som jag länkade till tidigare skulle jag nog kunna köpa.

Edit:

Eller den här med fläkt.

Visa signatur

Osocial, instängd och förbannad.