Råd om dator till musikmixning

Permalänk

Råd om dator till musikmixning

Hej SWEC

Jag ska fixa ihop en dator åt en kompis som han skall ha till musik och ljud editering mm.
Han skall ha ett externt interface för inputs och ljudkortet för output.
2 skärmar, så lite ljud som möjligt och EJ internet inkopplat.

Är detta okej?

Moderkort:
Asus P9X79

Resten:
Inet

Permalänk
Medlem

Måste man verkligen ha revodrive? räcker de inte med SSD? fast ja, jävligt coolt

Nån lagringsdisk med kanske? Eller de körs externt?

Påtal om ljudnivåer, en lite fetare cpu fläkt som är tystare kanske är en ide? Eller rentav ett såntdär komplett vattenkylningskit för processor?

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/artikel/6901316/fractal-design-define-r3-u...

Det här chassiet istället kanske? Med nått ljuddämpningskit för att få bort så mycket fläktljud som möjligt.

Permalänk
Skrivet av marr:

Måste man verkligen ha revodrive? räcker de inte med SSD? fast ja, jävligt coolt

Nån lagringsdisk med kanske? Eller de körs externt?

Påtal om ljudnivåer, en lite fetare cpu fläkt som är tystare kanske är en ide? Eller rentav ett såntdär komplett vattenkylningskit för processor?

efter som han inte kommer att ha så många program så funderade vi att en 240gb SSD borde räcka o revodrive var inte så mycket dyrare endå
och skulle en passive Noctua D14 räcka som CPU kylare?

PS. helst runt 15k-16k trakten

Skrivet av marr:

http://www.inet.se/artikel/6901316/fractal-design-define-r3-u...

Det här chassiet istället kanske? Med nått ljuddämpningskit för att få bort så mycket fläktljud som möjligt.

Skulle det gå med en passiv D14?

Permalänk
Medlem

I dont no tyvärr

Permalänk
Medlem

Enligt Inet finns de ju inga kylare till socket 2011, är den så ny så de inte hunnit få ut fästen eller har jag missat något på vägen kanske?

Antar att D14 får plats, den är ju inte den största, men om du kan köra den passivt vet i attans.

Chassiet ska enligt Fractal få plats med kylare som bygger ca 165mm

Permalänk

om inget annat så borde väl Noctua NH-U12P SE2 med scythe GT bli okej (om den ryms)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warning__3:

om inget annat så borde väl Noctua NH-U12P SE2 med scythe GT bli okej (om den ryms)

Ah men finns den till socket 2011?

Permalänk

Det var det då också :/ men npgon här som har eller har fixat en musikmixnings datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warning__3:

Det var det då också :/ men npgon här som har eller har fixat en musikmixnings datorn?

Ja trodde alla körde MAC......

Permalänk

Jag tycker att det är lite felprioriterat på hårdvaran (man får rätt lite för pengarna enligt min åsikt), men innan jag kommer med mina egna förslag, så skulle jag gärna vilja veta:

Vilka övriga program kommer det att finnas i datorn som inte har med musik att göra?
Kommer det att finnas något (eller flera) spel i datorn?
Kör han med Cubase, Protools, Sonar eller vad?
Vad har han för program att mastra med? (Tex. WaweLab eller annat.)

Mycket bra att datorn inte kommer att ha internetuppkoppling, då detta helst bör undvikas på en musikdator!