Vad innebär färgen på dvikontakten?

Permalänk
Rekordmedlem

Vad innebär färgen på dvikontakten?

Jag har testat runt med flera olika kort och fabrikat och ibland så har de olika färger på dvi, en vit och en gul/orange.
Det verkar som att den guloranga kontakten inte stödjer duallink i höga upplösningar är det någon som vet nått om det?
Korten ska enligt databladen ge 2 x duallink 2560x1600 men de ger bara en när man testar dem.
Är det så att gulorange innebär att det bara klarar fullhd eftersom den ska användas om man kör med hdmi adapter?
De kort som har flera vita kontakter ger duallink på alla vita utgångar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Antalet hål på kontakten bestämmer vilken typ det är.

Bilden är frå Wikipedia.

såvitt jag vet är färgen bara estetisk

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Rekordmedlem

Kontakterna är alla dvi-i och korten ska alla stödja dual link, men de gul/oranga ger inte mer än 1920x1080 på de kort jag testat med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kontakterna är alla dvi-i och korten ska alla stödja dual link, men de gul/oranga ger inte mer än 1920x1080 på de kort jag testat med.

Då är de inte dual link - testa och pip och se om alla stifen är kopplade - det finns kontakter som ser ut att vara duallink, men är det inte - jag har gjort den irriterande upptäckten då jag har saker som kräver dual link för att fungera.

Färgen har inte någon officiell betydelse, men olika tillverkare kan givetvis välja att använda färg för intern kodning av något.

Permalänk
Rekordmedlem

Nja det går inte att mäta, kontakterna på grafikkorten är fullt inlödda, så det är är vad som kommer ut från gpun som begränsar, och de kan ju vara duallink fast de av nån anledning inte klarar 2560x1600.
Men det är fult av tillverkarna att inte speca vad respektive utgång verkligen kan ge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

På ett av mina kort är gul färg den porten man kan sätta HDMI-adaptern på och få ljud i HDMI.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Kanske lite offtopic men på tal om dvi, hdmi och ljud så blev jag rikitgt förvånad då kompisen lyckades få ljud ut genom en DVI-sladd. Alltid haft för mig att DVI enbart kunde få ut bild och inte ljud utan att det bara var HDMI som kunde detta men på hans nya grafikkort fick han ljud genom DVI - DVI sladd, måste vara nåt i kombination med om moderkortet stödjer det eller?

På topic så håller jag med Kogster, färgen är bara estetisk. Sen är ju alltid Wikipedia en bra sida för mer information.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Kanske lite offtopic men på tal om dvi, hdmi och ljud så blev jag rikitgt förvånad då kompisen lyckades få ljud ut genom en DVI-sladd. Alltid haft för mig att DVI enbart kunde få ut bild och inte ljud utan att det bara var HDMI som kunde detta men på hans nya grafikkort fick han ljud genom DVI - DVI sladd, måste vara nåt i kombination med om moderkortet stödjer det eller?

På topic så håller jag med Kogster, färgen är bara estetisk. Sen är ju alltid Wikipedia en bra sida för mer information.

Man använder "lediga" pinnar i dvi-kontakten för att skicka spdif. Det som är lite märkligt är att mottagaren kunde ta emot ljudsignalen då jag inte tror det är ett särskilt vanligt förekommande.
Det var inte dvi till hdmi adapter?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Kanske lite offtopic men på tal om dvi, hdmi och ljud så blev jag rikitgt förvånad då kompisen lyckades få ljud ut genom en DVI-sladd. Alltid haft för mig att DVI enbart kunde få ut bild och inte ljud utan att det bara var HDMI som kunde detta men på hans nya grafikkort fick han ljud genom DVI - DVI sladd, måste vara nåt i kombination med om moderkortet stödjer det eller?

På topic så håller jag med Kogster, färgen är bara estetisk. Sen är ju alltid Wikipedia en bra sida för mer information.

Har lyckats få ljud via DVI -> HDMI adapter -> HDMI sladd -> HD-TV

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Rekordmedlem

Men det är ingen som vet om den gulaktiga kontakten är begränsad till full hd även om det är duallink i den?
Vore trevligt att höra om nån mer än jag har haft problem med att köra minst 2x dualink 2560x1600 från samma kort, för det måste väl finnas någon mer som sitter med stora monitorer?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nja det går inte att mäta, kontakterna på grafikkorten är fullt inlödda, så det är är vad som kommer ut från gpun som begränsar, och de kan ju vara duallink fast de av nån anledning inte klarar 2560x1600.
Men det är fult av tillverkarna att inte speca vad respektive utgång verkligen kan ge.

Man kan mäta KABLARNA.

Permalänk
Rekordmedlem

Kablarna är självklart kollade och ok, de skulle inte ge bild annars, monitorerna kräver duallink, och kablaget funkar bra på vita dvi kontakter osv. Så det som skiljer är vad som kommer ut ur vissa grafikkort och det verkar generellt som gul kontakt är begränsad till fullhd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.