Snabbaste minnet, 4x3=12gb i Asus P8Z68 ?

Permalänk

Snabbaste minnet, 4x3=12gb i Asus P8Z68 ?

Tjena!

Jag är på jakt efter det snabbaste minnet på marknaden, som jag ej tänker klocka. Jag undrar även om det passar med ett Asus P8Z68-V Gen3 (https://www.inet.se/produkt/1902153/asus-p8z68-v-gen3)

Som jag förstått ska Corsair CL7 1600mhz dominator vara det "bästa".
https://www.inet.se/produkt/5305578/corsair-4gb-2x2048mb-cl7-...

Dock vill jag ha 12gb ram, funkar det att bara lägga tre st 4gb i korgen och sedan trycka i moderkortet jag länkat?

Tack för hjälp!!

Permalänk
Avstängd

ok vilka funderationer du har 2 st alternativ antingen kör du 4*4gb blir 16gb eller så kör du 2*2gb + 2*4gb ditt alternativ förstör din dator helt för du tappar dualchannel läget.

bara en fråga varför bara 12 gb varför inte utnytja va du klarar jag hade gått på 4*4gb direkt dock sitterj g idag på 2*4 och det räcker mer en väl

Permalänk
Medlem

varför 3x4 när ditt moderkort har två minneskanaler?

då är det ju bättre med 4x4 eller 2x8 ....

vet inte hur mkt det påverkar prestandan nuförtiden, men på den gamla goda tiden var det inte bra att köra kanalerna "olika" ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

känns som 16gb är lite väl dyrt, även om det är bra för jag kommer 3d-modellera en hel del. Nä, 8gb blir det då. Om jag förstått dig rätt?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

vad tycker du om min dator i så fall?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/1219303/2011-12-09

ett grafikkort skulle väl kanske göra den lite bättre ?

för övrigt så räcker 2x4 gott och väl vill jag säga.

Visa signatur

| 4770K @ 4.3 ghz | Asus z87-Deluxe | EVGA gtx780 ACX SC @ 1057mhz core (1189mhz boost) / 3300mhz ram (25mV) | 8gb G.skill ripjaws cl 11 @ 2133mhz | Intel x25m-g2 80gb | Samsung 840Pro 256gb | WD black 500gb | corsair TX750-v2 | Dell u2711 | benQ XL2420T | Corsair Carbide 500r |

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Ja, ta de istället

Permalänk

Varför skulle nån behöva 12 GB ram?

Permalänk
Avstängd

Varför skulle någon behöva 650 watt nätagg till en dator utan grafikkort? Helt onödigt, om du inte planerar att köpa grafikkort i framtiden. Sitter på ett 6970 som drar hyffsat mkt ström å då kör jag 600w. Sen skulle jag rekomendera att hitta en hårddisk som är begagnad, då du säkert kan hitta en 1 tb hårddisk beg. för 400 kr, vilket är 1000 kr mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Varför skulle nån behöva 12 GB ram?

Finns faktiskt personer som har datorn till mer än bara spel och surfa och liknade,
som TS 3D modellering/Rendering, HD videoredigering Photoshop med många stora raw filer öppna, och så vidare.

Själv har jag 12 räcker för mig men när jag hade 6 Gb tog det slut ibland, och var verkligen inte roligt när saker skulle varit klara för en stund sen och datorn var förvandlad till sirap med våldsamt swappande på hårdisken, sånt slipper jag idag

Till TS tror att om du går ner på CL8 med 16Gb så får du det ganska optimalt, 8 kanske räcker men det känner du själv bäst till

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

för att det är CL7 or han vill ha och det du linkar är Cl9or men tycker ändå det spelar som ingen roll, om du inte ska göra mycket minneskrävande saker då märker du inte så mycke skildnad. Det är bättre då att satsa på mer mhz på minnerna istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av temporyman:

för att det är CL7 or han vill ha och det du linkar är Cl9or men tycker ändå det spelar som ingen roll, om du inte ska göra mycket minneskrävande saker då märker du inte så mycke skildnad. Det är bättre då att satsa på mer mhz på minnerna istället

Varken Mhz eller latency ger någon märkbar skillnad alls.

Permalänk
Avstängd

ja jag vet faktist inte längre jag kör med mina 1333 minnen cl9or dom är billiga och funkar bra så

Permalänk

anledningen till det uteblivna graffet är att vi har en ny kung som föds i andra veckan 2012... hd7970. Jag kommer använda datorn till att göra bilar och andra produkter i 3d, med autodesk Alias, photoshop och renderingar. Men också till att gamea.
Vad tror ni? 16gb CL8 eller 8gb CL7... förmodligen kommer jag aldrig använda mer än 8gb ändå.. men märker man nån skillnad på cl7 / cl8?? samma mhz förståss...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av temporyman:

för att det är CL7 or han vill ha och det du linkar är Cl9or men tycker ändå det spelar som ingen roll, om du inte ska göra mycket minneskrävande saker då märker du inte så mycke skildnad. Det är bättre då att satsa på mer mhz på minnerna istället

Gör absolut ingen skillnad.

Skrivet av Rallemulle87:

anledningen till det uteblivna graffet är att vi har en ny kung som föds i andra veckan 2012... hd7970. Jag kommer använda datorn till att göra bilar och andra produkter i 3d, med autodesk Alias, photoshop och renderingar. Men också till att gamea.
Vad tror ni? 16gb CL8 eller 8gb CL7... förmodligen kommer jag aldrig använda mer än 8gb ändå.. men märker man nån skillnad på cl7 / cl8?? samma mhz förståss...

Kör dom jag länkade, du kommer inte märka någon skillnad överhuvudtaget.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Gör absolut ingen skillnad.

Kör dom jag länkade, du kommer inte märka någon skillnad överhuvudtaget.

Tack!

Permalänk

Vad är skillnaden på VENGEANCE och DOMINATOR ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rallemulle87:

Lite mer info:
http://www.anandtech.com/show/4503/sandy-bridge-memory-scalin...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rallemulle87:

Vad är skillnaden på VENGEANCE och DOMINATOR ??

Höjden och möjligtvis något bättre överklockningsmöjligheter.

Välj Vengeance, du kommer absolut inte ångra dig

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

skönt att det finns sånhär hjälp! det blir ett gäng Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE, som Temporyman tipsade om, great!