Hjälp med att identifiera flash på en Xbox 360

Permalänk

Hjälp med att identifiera flash på en Xbox 360

Jag köpte just en 360 av en kompis som har flashat den. Han hade tydligen skickat in den någonstans.
Nu är det så att jag vill ha möjligheten att "unflasha" den och för att veta om jag kan göra det själv eller inte så måste jag väl veta vad för flash jag har?

Dashboardet ser precis ut som "the real deal". Versionen är 2.0.13604.0 och enligt han själv så har han aldrig kopplat i internet i den undertiden den varit flashad. Den enda skillnaden jag upplever på denna konsolen och en oflashad en är att man kan spela brända spel, inget annat.

Kan jag välja att koppla i live och låta den uppdatera så flashen försvinner utan risk, eller kan jag då bli bannad?

MVH Joel

Permalänk
Medlem

Varför ska du "unflasha"?

Visa signatur

LULE HOCKEY
PC: Gigabyte G1.Sniper 2, Intel i7 2600K@4.5, Noctua NH-D14, ASUS GTX580 DirectCUII@925/1850/2100, OCZ Agility SSD + 1Tb HDD, G.Skill Sniper 8Gb 1866Mhz. Allt sitter i ett HAF X Chassi. Sennheiser PC360, Qpad 5k samt 6Gv2
Piguah @battlelog (CliQue.bf3 8v8, 5v5: Mix)

Permalänk
Skrivet av ZixX:

Varför ska du "unflasha"?

Spela online, kanske?

Permalänk

Jag är inte säker på om jag verkligen ska göra det, men jag vill ha möjligheten att spela inline, precis som Einhaerjar säger. Är det möjligt att koppla in internet, uppdatera och spela originalspel med originalcd live utan att bli bannad och rycka ut internetkabeln innan man stoppar in dom brända cd-skivorna?

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll om man unflashar, det är inte säkrare ändå.

Visa signatur

LULE HOCKEY
PC: Gigabyte G1.Sniper 2, Intel i7 2600K@4.5, Noctua NH-D14, ASUS GTX580 DirectCUII@925/1850/2100, OCZ Agility SSD + 1Tb HDD, G.Skill Sniper 8Gb 1866Mhz. Allt sitter i ett HAF X Chassi. Sennheiser PC360, Qpad 5k samt 6Gv2
Piguah @battlelog (CliQue.bf3 8v8, 5v5: Mix)

Permalänk

Jag uppskattar att du tar dig tid att svara ZixX, men kan du förklara lite mer?

Vad är det som gör att det inte är säkrare om man unflashar?

Permalänk

En liten oskyldig bump här. Jag vill gärna veta OM jag kan välja att uppdatera konsolen så "flashningen" tas bort. Blir jag bannad då eller återställs konsollen till en "laglig" version då?

Måste jag gå in till t.ex datorfixarna och be dom "unflasha" den? Och om den aldrig har varit online undertiden den har varit flashad, hur stor risk är det att jag blir bannad när jag kopplar in live EFTER jag har unflashat den?

Permalänk

Med andra ord kan jag låta live uppdatera min konsol och ta bort flashningen åt mig så jag kan spela online om dom inte kan se det på hårddisken?

Permalänk
Medlem

Jag är också nyfiken på hur man återställer ett Xbox 360, flashade det, men spelar ändå bara PC-spel, så jag vill nu spela de få Xbox spelen jag har online istället.

Permalänk

På jungleflasher står det alltid massor med grejs om att öppna upp mitt xbox och hålla på med att koppla in cd-läsaren via Sata-kabel osv, vilket jag inte kan. Det enda jag har hemma är en bärbar macbook pro. Vet inte ens om jag kan bränna ut spel till mitt xbox med en Macbook.

Som jag har förstått det så är XGD3 och AP25 säkerhetsspärrar som finns på vissa spel. Kan jag bara ladda hem WWE '12 från t.ex piratebay och bränna det som en dataskiva utan några som helst konstigheter (vill ju inte specialbränna den för att bli av med piratskyddet) och mata in den och hoppas på att den ber mig uppdatera? Eller måste jag ha ett speciellt program ändå för att bränna spel till mitt 360.

Ber om ursäkt om jag frågar mycket, men jag hittar inte mycket på internet om detta. Hittar bara om människor som vill flasha sina 360, eller komma runt XGD3skyddet osv. Hittar emellanåt lite info på hur man unflashar genom att öppna upp sitt xbox och tjorva på med det.

Jag ser det som när man uppdaterar ett "crackat" program och cracket då inte längre fungerar. Bör ju gå att göra så på ett xbox. Skillnaden är väl att man inte ska försöka göra det online för då blir man bannad.

EDIT:

Sedan undrar jag också om jag helt enkelt kan koppla upp mig till live, så länge som jag inte spelar ett bränt spel undertiden jag är online?
Eller är det den obligatoriska uppdateringen när man väl ska koppla upp sig som gör att jag riskerar att bli bannad om den märker att: "Hey, detta är inte en officiell mjukvara från microsoft"?

Permalänk

Förresten, kan jag inte bara göra på detta viset: http://www.ehow.com/how_7640848_restore-original-360-firmware...

Återställa xboxet till factory firmware? Då bör ju flashen försvinna?

Permalänk

Jag läste någonstans att flashen är som en hus utan fönster. Den tar emot ett brev i brevinkastet från Live och skriver sedan ett svar inuti huset, och sedan skickar den ut ett brev igen genom brevinkastet tillbaka till live. Live kan läsa brevet, men vet inte hur det skrevs eller dylikt, och så länge som man spelar bra brända spel och håller sin flash firmware uppdaterad, och inte spelar brända spel innan dom släppts så ska det vara lugnt.

Jag ska testa uppdatera min konsol via usb nu utan live. Se om möjligheten att spela brända spel försvinner.

Sedan bör jag vara rätt lugn, för att min hårddisk och cache är helt formaterad, enda gamertag som jag spelat brända spel med är min egen, och den har spelat enbart spelat 3 brända spel inom dom 3 närmaste dagarna, och då var spelen absolut redan släppta på marknaden, så det är inget misstänksamt med det inte. Dessutom har jag uppenbarligen inte spelat online med spelen som har gjort att jag sänt "dålig data" till live-servrarna som det kan hända med brända spel.

Som ni märker har jag googlat runt i typ 2 dagar och lärt mig lite. Detta borde ju vara rätt lugnt tycker jag. Håll tummarna åt mig.

Permalänk
Testpilot

Jag blev tvungen att rensa den här tråden då den till viss del handlade om att spela brända spel, förstår att det är lite svårt att se vad som är tillåtet att diskutera och inte. Det är alltså tillåtet att diskutera hur man flashar sin Xbox på olika sätt men det är däremot inte tillåtet att diskutera att spela brända spel, även om det är ens egna kopior. Försök tänka på det så vi inte tvingas låsa tråden.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamenjoel:

Jag läste någonstans att flashen är som en hus utan fönster. Den tar emot ett brev i brevinkastet från Live och skriver sedan ett svar inuti huset, och sedan skickar den ut ett brev igen genom brevinkastet tillbaka till live. Live kan läsa brevet, men vet inte hur det skrevs eller dylikt, och så länge som man spelar bra brända spel och håller sin flash firmware uppdaterad, och inte spelar brända spel innan dom släppts så ska det vara lugnt.

Jag ska testa uppdatera min konsol via usb nu utan live. Se om möjligheten att spela brända spel försvinner.

Sedan bör jag vara rätt lugn, för att min hårddisk och cache är helt formaterad, enda gamertag som jag spelat brända spel med är min egen, och den har spelat enbart spelat 3 brända spel inom dom 3 närmaste dagarna, och då var spelen absolut redan släppta på marknaden, så det är inget misstänksamt med det inte. Dessutom har jag uppenbarligen inte spelat online med spelen som har gjort att jag sänt "dålig data" till live-servrarna som det kan hända med brända spel.

Som ni märker har jag googlat runt i typ 2 dagar och lärt mig lite. Detta borde ju vara rätt lugnt tycker jag. Håll tummarna åt mig.

När du flashar din Xbox 360, så ändras vissa Koder i din Xbox 360.
När du kopplar upp dig till Xbox Live, så kan det hända att det "triggas" och du blir Permanent Bannad och kan inte bruka din Xbox 360.

Det finns vissa flashningar som tas bort i samband med en systemuppdatering och återställer dessa koder. (OBS. det är inte att du har Xbox Live i konsolen som du blir bannad utan det är systemuppdateringen själv som bannar dig.).
För vissar fungerar det att gå online med endast en flashad konsol, den tar bort flashen och blir "laglig" igen.
För andra så blir de bannade.

Permalänk
Medlem

Det är oavsett om du har en brändskiva i när du uppdaterar eller inte.

Helt enkelt, försök ta reda på vilken typ av flashning du har och forska mera!

Känner du dig rik kan du bara slänga in systemuppdateringen i den, Som att spela på bingo!

Permalänk
Medlem

Den förra dashboardupdaten gör en reset till stock firmwaren i dvd-läsaren. Vill du kolla vilket du har så ladda ner Jungleflasher, ta ur dvd-läsaren och koppla in den med en sata kabel. Du kan använda ström från ditt xbox, det är dock inte rekommenderat men fungerar.

Visa signatur

eVett.se - Överlev på internet

Permalänk
Avstängd

För att återställa en flashad xbox så måste man ha sparat orginal firmware från boxen. Och spela online så blir du nog bannad snabbt..
Så var det iaf för 2-3 år sedan då jag flashade min ena xbox

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamenjoel:

Jag köpte just en 360 av en kompis som har flashat den. Han hade tydligen skickat in den någonstans.
Nu är det så att jag vill ha möjligheten att "unflasha" den och för att veta om jag kan göra det själv eller inte så måste jag väl veta vad för flash jag har?

Dashboardet ser precis ut som "the real deal". Versionen är 2.0.13604.0 och enligt han själv så har han aldrig kopplat i internet i den undertiden den varit flashad. Den enda skillnaden jag upplever på denna konsolen och en oflashad en är att man kan spela brända spel, inget annat.

Kan jag välja att koppla i live och låta den uppdatera så flashen försvinner utan risk, eller kan jag då bli bannad?

MVH Joel

Kolla med de som flashat den åt er. De flesta, om de är smarta nog, gör en backup på originalnyclarna innan dom lägger in custom firmware. Om de har dessa och kan "ge" dom till dig kan du enkelt återställa din dvd spelare och gå ut på xbox live utan risk att bli bannad.

Visa signatur

Rejoy.se - Säljer tillbehör till Xbox 360, 3DS, Wii och PS3.

Permalänk

Tack för alla era svar!

Jag gamblade lite och laddade hem senaste uppdateringen på en USB-sticka och uppdaterade. Efter det gick jag online med den och började lira. Spelar nästan bara originalspel, men det konstiga är att den fortfarande kan läsa brända skivor? Gör dock aldrig det online eller på min gamertag. Har haft den online nu i en vecka och allt fungerar utmärkt. Peppar peppar...