Första uppvisningen av spel i 8K med 120 Hz

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av RHWarrior:

Är inte det möjligt sen DP 2.0/2.1-tiden redan?

Eller är det något jag missar...

Möjligt på pappret. 8K/120 står i en spec men finns inte i verkligheten ännu.

Många missar hur lång tid det tar att gå från spec till verklighet. FRL/48 Gbps i HDMI 2.1 tog 3,5 år från spec till faktiska produkter i båda ändarna (nextgen-konsoler, 3080 samt vissa TV). Displayport HBR3 kom i DP1.3 år 2014. Första skärmarna med HBR3 kom 2018 och blev norm först åren efter. HBR3+DSC i 1.4a kom 2018 men blev mainstream först de senaste två åren eller så med 1440p/240 och 4K/144-skärmarna.

DP 2.0 kom 2019 men blev ingen hårdvara i praktiken, antagligen för att man från VESA:s håll insåg problematiken med att få fungerande kablar. Därav tystnaden följt av DP 2.1-släppet i oktober 2022 med tydliga specifikationer runt kablarna och DP-certifieringen. Och de enda källorna som hittills levt upp till den specen är med RTX 5xxx-korten som ju kom rätt nyligen, samt vissa proffskort. Fast någon skärm som kör 8K/120 eller annat via DP80 finns ännu inte även om det lär vara på väg. Var också rätt nyligen man lyckades konstruera DP80-kablar längre än 0,8 meter.

---

Så det är nyheten. Någon har nu demonstrerat att verkligheten börjar komma ikapp specarna.

Nu är det bara en fråga hur länge vi behöver vänta innan produkterna kan köpas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Möjligt på pappret. 8K/120 står i en spec men finns inte i verkligheten ännu.

Många missar hur lång tid det tar att gå från spec till verklighet. FRL/48 Gbps i HDMI 2.1 tog 3,5 år från spec till faktiska produkter i båda ändarna (nextgen-konsoler, 3080 samt vissa TV). Displayport HBR3 kom i DP1.3 år 2014. Första skärmarna med HBR3 kom 2018 och blev norm först åren efter. HBR3+DSC i 1.4a kom 2018 men blev mainstream först de senaste två åren eller så med 1440p/240 och 4K/144-skärmarna.

DP 2.0 kom 2019 men blev ingen hårdvara i praktiken, antagligen för att man från VESA:s håll insåg problematiken med att få fungerande kablar. Därav tystnaden följt av DP 2.1-släppet i oktober 2022 med tydliga specifikationer runt kablarna och DP-certifieringen. Och de enda källorna som hittills levt upp till den specen är med RTX 5xxx-korten som ju kom rätt nyligen, samt vissa proffskort. Fast någon skärm som kör 8K/120 eller annat via DP80 finns ännu inte även om det lär vara på väg. Var också rätt nyligen man lyckades konstruera DP80-kablar längre än 0,8 meter.

---

Så det är nyheten. Någon har nu demonstrerat att verkligheten börjar komma ikapp specarna.

Nu är det bara en fråga hur länge vi behöver vänta innan produkterna kan köpas.

Tack, då har jag en del mer kött på benen. Ja 8k/120Hz-displayer är inget man sett drälla av ännu, men kan man leva i 4k/5k-land så ser det ju betydligt bättre ut redan.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Möjligheten att köra 8K/120 (och snart högre frekvenser) tar oss steget närmare där vi i praktiken når amorf upplösning och kan börja rendera spelen utifrån målet att nå en viss FPS och detta utan skalningsproblem.

Detta är framsteg på riktigt, i alla fall på upplösningsbiten.

Rörande frekvenser så är i ett första skede 600 Hz något av en helig gral då de flesta förekommande standarder är jämnt delbara först då (24, 30,50, 60 och 120Hz). Dessutom så pass hög uppdateringsfrekvens att sample and hold-sudd nästintill blir en ickefråga.

Dock är bandbreddskraven för att kombinera upplösningar som 8K och uppdateringsfrekvens på 600 Hz långt bort.

Permalänk
Medlem

Teknologiska framsteg i all ära, men ingen gamer behöver 8k 120hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waperboy:

Teknologiska framsteg i all ära, men ingen gamer behöver 8k 120hz.

Precis som att ingen någonsin skulle behöva mer än 20GB lagringsutrymme?

Nej, idag är behovet nog inte så stort. Men det känns väldigt inrutat att inte kunna tänka sig att detta med största sannolikhet kommer att förändras med tiden. Det finns många bevis på det om vi tittar i backspegeln för teknikens utveckling

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Pappersprodukter och fantasier vinner alltid alla jämförelser med verkligheten.

Har själv inget emot ett nytt alternativ som sätter eld i baken på HDMI och VESA. Men den diskussionen kan man ta ifall – och när – GPMI etc. blir något mer än bara ett oprövat förslag.

10K dollar för HDMI-licens om året är en svidande summa för väldigt små bolag men det är knappast det som påverkar slutpriserna på skärmar och grafikkort.

därför jag skrev "hoppas"

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Novdid:

Detta är framsteg på riktigt, i alla fall på upplösningsbiten.

Rörande frekvenser så är i ett första skede 600 Hz något av en helig gral då de flesta förekommande standarder är jämnt delbara först då (24, 30,50, 60 och 120Hz). Dessutom så pass hög uppdateringsfrekvens att sample and hold-sudd nästintill blir en ickefråga.

Dock är bandbreddskraven för att kombinera upplösningar som 8K och uppdateringsfrekvens på 600 Hz långt bort.

Jag märker ju att varje diskussion i forumet har sina one-line-ponys som vill förklara utvecklingen i upplösning och frekvens som onödig etc. Varje decennium har sina diskussioner om "onödiga" skärmar baserat på vad genomsnittskärmen på skrivbordet gav vid den tidpunkten. Sedan blir det "onödiga" den nya normen. De första 2560x1600-skärmarna för 20 år sedan ansågs vara "dyra och onödiga". De första 120 Hz-skärmarna för femton år sedan ansågs vara "dyra och onödiga". De första 240 Hz-skärmarna ansågs vara "dyra och onödiga".

Tankelåsningen att en 1 pixel i spelet = 1 pixel på displayen är djupt rotad. När man börjar släppa den tankelåsningen är det mer uppenbart varför det är långt kvar till taket på hur mycket bandbredd som behövs och att 8K/120 bara är första steget till den ultimata spelskärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waperboy:

Teknologiska framsteg i all ära, men ingen gamer behöver ...

Skrivet av =):

Precis som att ingen någonsin skulle behöva mer än 20GB lagringsutrymme?

Nej, idag är behovet nog inte så stort. Men det känns väldigt inrutat att inte kunna tänka sig att detta med största sannolikhet kommer att förändras med tiden. Det finns många bevis på det om vi tittar i backspegeln för teknikens utveckling

Eller som att ingen behöver mer än 1MB grafikminne.
Det räcker för att köra:
640x480 16 miljoner färger
800x600 65 tusen färger
1024x768 256 färger
1280x1024 16 färger

Sen en 14" eller 15" CRT skärm (bildrör) som kanske inte riktigt orkar med stabil/skarp bild i 1280x1024 läge.

1MB grafikminne som bara räcker till framebuffer och inga riktiga GPU funktioner så man får köra med software renderer, så CPU står för renderingen om man ska köra spel.
Men om man har en kraftig processor på över 60MHz så kan man spela på ändå.

"tittar i backspegeln" ?
Backspegeln ?
Vad är det för nymodigheter ?
Model T (T-Ford) hade inga backspeglar.
Förutom möjligtvis ett sätt att starta bilen utan att riskera att bryta handleden så behöver ingen mer än vad Model T hade.

@waperboy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

De första 2560x1600-skärmarna för 20 år sedan ansågs vara "dyra och onödiga".

Jag önskar lite att vi hade sådana nu.
2560x1440 16:9 skärmar är ganska vanliga.
2560x1600 16:10 har sett en del bärbara med den upplösningen, men på stationära skärmar så verkar det väldigt ovanligt.

Överlag så verkar 16:10 skärmar med högre upplösning än 1920x1200 väldigt ovanligt på stationära skärmar.

Jag hade 1920x1200 16:10 skärm förr.
Men när jag skulle byta så var jag sugen på 2560x1600.
Kanske om jag såg någon 60Hz skärm med den upplösningen.
Men tror inte jag hittade någon 2560x1600 skärm med 144Hz eller högre.
Så fick bli en 2560x1440 165Hz skärm istället.
Sen när den skärmen fick för sig att dö så köpte jag en 2560x1440 240Hz skärm.
(Jag upptäckte att jag hade garanti kvar så jag fick en ny 2560x1440 165Hz skärm också, ersättningsskärmen var lite bättre än den modell som dog för mig).

Men hade det funnits ett utbud av 2560x1600 skärmar där man inte i övrigt behöver välja en sämre skärm, alternativt att den är mycket dyrare (marginellt dyrare hade varit okej) så hade jag hellre tagit 2560x1600 16:10.

Permalänk
Bildexpert 📺

@GuessWho: 16:10-varianterna med 2560x1600 försvann mer eller mindre för några år sedan. Baserades på äldre tillverkningsprocesser. De sista modellerna kostade över 10 000 för 60 Hz-paneler och var alltså minst 2–5 ggr så dyra som moderna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Om jag tolkar Wikipedias DisplayPort artikel/sida rätt så skulle det krävas 272 Gbit/s bandbredd för att köra 8K HDR (7680 × 4320) utan komprimering.

Det är långt över vad dagens HDMI och DisplayPort standarder klarar.

Men kollar man på Ethernet så finns det idag 400Gbit Ethernet och 400Gbit är med god marginal över 272Gbit. Så även om det blir något extra overhead så borde 400Gbit dataöverföring räcka till mer än 272Gbit nyttotrafik.

Visst 240Hz är ganska långt från 600Hz.
Men slår man av HDR så minska bandbreddskravet en del och är man beredd att använda DSC så skulle säkert ~ 300Gbit bandbredd innan komprimering räcka till långt över 240Hz.
Kanske 500Hz eller dylikt ?
400Gbit bandbredd hade troligtvis räckt till över 600Hz om man kör DSC utan HDR.

Nu säger jag inte att 400Gbit Ethernet är mainstream eller något sådant.
Det är inte heller över elektriska kablar (kanske Direct Attach Copper fungerar på korta avstånd ?) utan fiber.
Men om det ändå finns 400Gbit nätverkskort och switchar i datahallar i fysiska produkter som finns i verkligheten så är det ändå ett tecken på att så höga överföringshastigheter är tekniskt möjligt.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot 8k@120Hz. Kör 8k@60Hz och det är underbart att se native video i men i spel är det trevligare med 100Hz+.

Permalänk
Medlem

Hur stor yv och hur nära ska man sitta för att göra skäl för att ha 8k?
Lär nog inte vara värt på en 24 tummare.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

8k känns ju lite meningslöst för gaming

4 k till 8k är ju inte samma sak som att gå från 1080 - 2160
vilket är en synbar uppgradering

Men vilket avstånd ser man skillnad på 4k vs 8k ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Skrivet av picolosan:

8k känns ju lite meningslöst för gaming

4 k till 8k är ju inte samma sak som att gå från 1080 - 2160
vilket är en synbar uppgradering

På 60" från 1 meters skillnad kanske 😂
Eller inzoomat

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har haft både 27" och 32" som varit 4k, det märktes ju skillnad på en armlängds avstånd ungefär, att den mindre skärmen hade högre PPI och att det var svårare att se enskilda pixlar på den utan att flytta närmre. Så någonstans från 32" på det avståndet och uppåt, skulle jag kunna tänka mig att ha högre upplösning.

Sen om det vore värt pengarna man skulle få betala, helt annan fråga.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av picolosan:

4K och 8K ser du nog lätt skillnad på om du sitter på normalt avstånd framför en 32" skärm, men därmed inte sagt att 8K är befogat. Apple kör t ex 5K på 27" och 6K på 32" på deras skärmar, och isf kanske 8K skulle vara passande för 40". För 60" kanske man vill ha 12K då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

4K och 8K ser du nog lätt skillnad på om du sitter på normalt avstånd framför en 32" skärm, men därmed inte sagt att 8K är befogat. Apple kör t ex 5K på 27" och 6K på 32" på deras skärmar, och isf kanske 8K skulle vara passande för 40". För 60" kanske man vill ha 12K då.

Enligt RTINGS behöver man vara närmare än ca 60 cm från en 32-tummare för att se skillnad mellan 4K och högre upplösningar. Tror inte många är mycket närmare än så. Själv är jag runt 60 cm från min 32-tummare så 4K känns som en bra sweet spot.

https://www.rtings.com/tv/reviews/by-size/size-to-distance-re...

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@GuessWho: 16:10-varianterna med 2560x1600 försvann mer eller mindre för några år sedan. Baserades på äldre tillverkningsprocesser. De sista modellerna kostade över 10 000 för 60 Hz-paneler och var alltså minst 2–5 ggr så dyra som moderna

Jag hatar att det blev så. Efter att "ribbon toolbars" blev en grej är det sjukt hämmande för produktivitet att köra 16:9 eller ännu bredare om man inte redan gått över till 1440p eller 4k.

Jag vill se 3:2 formatet bli ett alternativ för gaming, inte bara produktivitet på laptops.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Bildexpert 📺

4K vs 8K etc. handlar inte om "hur nära man ska sitta". Det handlar om att du med 8K på 27 tum når en pixeltäthet på ≈330 ppi och med med 32 tum når ≈275 ppi. Då börjar vi närma oss mobiltelefoner.

Alla har nog en modern mobiltelefon. Tänker du ofta på vilket avstånd du ska ha telefonen så att du får mest nytta av alla pixlarna? Förmodligen inte. Man gör som man vill och kan och allt detta utan att telefonen upplevs pixlig i något läge. Trots ovanliga subpixelstrukturer likt pen-tile etc. En modern telefon är alltid skarp.

Samma sak är det med 8K på skärm i skrivbordsstorlek. Du kan köra grafiken precis hur du vill och vilken skalning du vill. Det kommer inte bli något som närmar sig pixlighet och aliasingproblem. Du kan börja rendera spelen efter önskad FPS snarare än att tänka på vad grafikkortet orkar eller inte orkar.

För att detta ska bli möjligt måste bandbredderna öka. 8K/120 är första steget.

Permalänk
Medlem

Angående om 8K eller högre är relevant för gaming så tycker jag många missar huvudpoängen med riktigt höga upplösningar.

Men det handlar inte bara om vilken upplösning som spelet renderas i utan att målet är en skärm med så pass hög upplösning att dess pixelgrid får så pass hög PPI att du kan mata i princip vilken upplösning som helst till den. Det blir nästan som dagarna med CRT där upplösningen inte behövde matchas till skärmen. Helt enkelt så kommer en 8K-skärm med vettig uppskalning få 1440p att se helt OK ut medan det på en 4K-skärm kommer se suddigt ut då pixelgriden inte matchar på 4K-skärmen medan den gör det på 8K-skärmen som grupperar varje pixel på 3x3 pixlar. Bara ett enkelt exempel.

I print så är det minst 300 PPI som är standard. Där någonstans är målet för en skärm har så pass hög upplösning att det inte längre är en faktor tror jag. Tänk lite som mobiler idag där upplösningen på de flesta modeller är så pass hög (över 400 PPI) så det är en för de flesta en siffra som inte spelar någon roll längre utan det pratas mer om ljusstyrka, kalibrering och färgomfång istället.

Edit: Haha givetvis hann @Laxpudding in emellan. Behöver nog lära mig att uppdatera innan jag skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det räcker minsann fint med 320x240 med 256 färger i 60hz VGA upplösning för att det ska vara fullt spelbart.

Stämmer väl!

Om vi bara går tillbaka 35-år

Det var thinkering tider, hur man kunde få upp upplösnng så AutoCAD var mer praktiskt att använda.
Hade på den tiden en PS2 M60 med IBM 8513 färgmonitor, en setup som egentligen var riktigt svindyrt, speciellt då man kunde få tag på IBM AT clone och färgmonitor för hälften i kostnad.
Det som lockade mig var nog främst det nya, MCA-bussen.
BAT-fil och debug var dom främsta verktygen för att få ut mer i upplösning och en viss frihet i val av hårddisk (som egentligen var låst till IBM's alternativ.

https://www.ardent-tool.com/video/VGA_Video_Modes.html

Onekligen så har det hänt en del på 35-år

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!