Doom portat till 40 år gammal dator

Permalänk
Melding Plague

Doom portat till 40 år gammal dator

Jonas Eschenburg har lyckats få igång kultklassikern på en Atari ST.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Coolt, satt nyss och kollade på AVGNs Doom avsnitt som gick igenom en hel uppsjö av Doomportar.
Rolig att kolla om någon är intresserad.

Permalänk
Medlem

Videon ovan går även att se här utan YouTube (då inloggning krävs för ålderskontroll):
https://cinemassacre.com/doom-angry-video-game-nerd-avgn-epis...

Permalänk
Medlem

50% av mig är "Vad är meningen?", 50% nörden i mig "F-n, vad coolt" 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

100% av mig: "Fan vad coolt"

0% av mig: "Varför skulle man vilja göra kul grejer och utmana sig själv?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

100% av mig: "Fan vad coolt"

0% av mig: "Varför skulle man vilja göra kul grejer och utmana sig själv?"

Jag börjar bli gammal 🤣

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft Atari själv.
Men var inte Atari ST någonstans i nivå med Amiga och Mega Drive och Super Nintendo ?

https://en.wikipedia.org/wiki/Doom_(1993_video_game)

Åtminstone SNES finns med i listan över officiella plattformar.
32X som är till Mega Drive/Genesis, men kräver ett extra tillbehör som inte var jätte vanligt.

https://www.lemonamiga.com/games/details.php?id=3678
Ultimate Doom
Release Year: 1998
Notes: The original game is from 1993, but Amiga port was not possible until the release of the source code in 1998.

Jag är ingen Atari expert, men verkar som att Doom funnits till hårdvara av liknande nivå tidigare.

Men coolt oavsett.

Permalänk
Medlem

Doom-portar är mitt guilty pleasure att läsa på om. Så himla ballt!

Skrivet av Hoggaforfan:

Mycket av det vi gör till vardags är egentligen poänglöst men det gör det inte mindre skoj för det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Digital fyndjägare

Coolt... mer sånt SweClockers.
Hitta denna doom liknande video...
https://www.youtube.com/watch?v=JaElUCI3iVQ

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag är ingen Atari expert, men verkar som att Doom funnits till hårdvara av liknande nivå tidigare.

Som stort fan av Amiga, så har det alltid varit kul att hacka ned på Atari 520ST.

Men själv reagerade jag främst på uttalandet om enbart 16 färger.

Precis som Amiga, så använde Atari en betydligt större färgpalett (512 färger på Atari jfm 4096 på Amiga innan AGA/RTG etc.).

Genom "hack" (tänk HAM-läget på Amiga), så går det att komma ifrån begränsningen på 16 färger åt gången och visa nära nog fotorealistiska bilder och videos. Tror jag läste mlg till 50 färger/scanline?

Dock blir prestandan snabbt bli lidande och Atari:n var ganska klen jfm en Amiga med sina hjälpkretsar (OCS/ECS).

Edit:
Lite lustigt att Doom kom så sent till Amiga, då jag körde QuakePPC i AmigaOS innan någon officiell utgåva fanns. Sen fanns även Gloom (1995) som ren Doom-clone

Edit2:

Doom på en smått maxad Amiga 500:

DOOM – Amiga 500 / Warp560

Permalänk
Medlem

Fast han har ju inte fått igång det på en Atari ST ännu.
På en toksnabbt konfigurerad emulator.
Så det är en tidig WIP.

Kul, absolut, älskar portar till framförallt Motorola 68K system, men för en nyhet kan man tycka att det iallafall skall gå starta hyfsat spelbart på en expanderad fysisk maskin. Annars känns det lite sisådär att skriva att det är portar till en 40 år gammal maskin....

Grind (tidigare dread) är nog största hoppet om en bra doom klon till ATARI ST (det finns redan)

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Bra för oss som är fast på gammal hårdvara.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Jag har aldrig haft Atari själv.
Men var inte Atari ST någonstans i nivå med Amiga och Mega Drive och Super Nintendo ?

https://en.wikipedia.org/wiki/Doom_(1993_video_game)

Åtminstone SNES finns med i listan över officiella plattformar.

SNES var nog rejält klenare än Atari ST, rent CPU-mässigt. SNES-porten av Doom var också riktigt usel om man hade sett PC-versionen - även om jag i efterhand kan se att man använde SNES-hårdvaran på ganska häftiga sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Bra för oss som är fast på gammal hårdvara.

Ja med dagens GPU-priser så byter man ju inte in Amigan/Atari ST:n den närmsta tiden!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Har inte nån redan 'portat' det till C64?
Eller cyklar jag på hal is?

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Har inte nån redan 'portat' det till C64?
Eller cyklar jag på hal is?

Jo fast man behöver en supercpu cartridge eller hur det var och då är det knappt en c64.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jo fast man behöver en supercpu cartridge eller hur det var och då är det knappt en c64.

Ah, ok. Hade för mig jag läst en rubrik om doom på c64, så då var isen inte hal och jag var inte ute och cyklade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

SNES var nog rejält klenare än Atari ST, rent CPU-mässigt. SNES-porten av Doom var också riktigt usel om man hade sett PC-versionen - även om jag i efterhand kan se att man använde SNES-hårdvaran på ganska häftiga sätt.

Jag har ínte spelat Doom på SNES, bara hört att det finns.

Men jag hade Jurasic Park på SNES, där, när man var utomhus så var det 2D vy snett uppifrån, liknande ett Zelda spel.
Men när man var inne i byggnader så var det 3D vy som i ett FPS spel.
Med elevator-music när man åkte mellan våningarna.

Det var ganska kul.
Men det hade ingen sparfunktion eller kod system eller dylikt.
Jag klarade av spelet en gång, men då lät jag SNES vara på dygnet runt och följde en guide...
(Någonstans stod det om ett rum som hade flera ingångar, att det var en av ingångarna man skulle undvika att använda för annars skulle spelet krasha. Glad jag läste det...)

Sen Stunt Race FX

och Star Fox

Var tuffa också.
Utnyttjade att SNES använde cartridge och hade något FX chip i cartridgen för att 3D skulle vara amazing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Både Amiga och Atari ST hade enbart "planar" mode istället för packed pixels (chunky mode) som hade blivit vanligt på PC vid den tiden. Det funkade väldigt bra för 2D-grafik (speciellt för olika specialeffekter, som transparens, parallax scrolling o.s.v) men ville man rendera 3D-grafik var man tvungen att köra en Chunky2Planar-rutin på CPU:n för att konvertera pixlarna vilket drog ner prestandan väldigt mycket, speciellt på en oexpanderad Amiga 500 eller 1200.

Det fanns ett "hack" då man kunde köra chunky pixels på Copper-processorn (en av co-processorerna i Amigan), men upplösningen var extremt låg. Det användes bl.a. av Alien Breed 3D och första versionen av Gloom. Rent grafikmässigt var AB3D väldigt avancerat, men med en upplösning på 192x156 med 2x pixelstorlek var det extremt grötigt.

Doom på SNES hade bokstavligen en hel GPU (SuperFX 2) integrerad i själva spelkassetten, vilken avlastade processorn och hanterade det mesta av grafiken. Det är samma typ av chip som t.ex. användes för Star Fox.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem

Atari ST fanns i olika varianter. Pratar vi om ursprungliga Atari ST eller STE?
Det fanns redan knep på Atari ST där man kunde få fler än 512 färger samtidigt, men det tog väldigt mycket CPU-kraft.

Annars är Midimaze en mycket intressant produkt — det var troligen världens första LAN-spel. Hur fick man LAN på en Atari ST? Jo, man kopplade ihop dem i en ring via MIDI-portarna.

Permalänk
Medlem

Tyckte detta var rätt kul. Doom på den inbyggda hårdvaran i Apples Lightning till HDMI adapter 🤣

https://www.reddit.com/r/apple/s/TpKC3A6WNb

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Atari ST fanns i olika varianter. Pratar vi om ursprungliga Atari ST eller STE?
Det fanns redan knep på Atari ST där man kunde få fler än 512 färger samtidigt, men det tog väldigt mycket CPU-kraft.

Annars är Midimaze en mycket intressant produkt — det var troligen världens första LAN-spel. Hur fick man LAN på en Atari ST? Jo, man kopplade ihop dem i en ring via MIDI-portarna.

Fan det va ju rätt smart. Midi är coolt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk

Känns lite skumt att Doom skulle vara ett sånt stort jobb för en Atari, mina minnen av übercool mjukvara på den är starka 😬 Visst, amigakompisarna fnös men NES killarna var helt till sig när jag visade musik- och ritprogrammen, hur man kan programmera BASIC och spela Pro Tennis Tour och, framförallt, flyga F16 i Falcon!

Världen ju lite spartansk ut men färgerna är som jag kommer ihåg dem. Och lika omöjligt att lära sig landa med endast tangentbordet. Tror jag utvecklade mycket av min "grit" i den 140 sidiga manualen och spelet som ~10 åring.. Uppdateringen som gjorde det mer möjligt att landa fick jag aldrig uppleva 😂

Visa signatur

Asrock B650m PG Lightning | 9600X | Gigabyte 1070 Ti 8GB | 32GB Corsair 6000MT CL30 | Lian-Li Dan A3

Asus Z170i Pro Gaming | i7 6700K@4,5GHz | Gigabyte GTX 1060 6GB | 16GB@2800MHz | FD Node 304

Permalänk
Medlem

På en riktig Atari ST lär du få FPS under 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NirreFirre:

Känns lite skumt att Doom skulle vara ett sånt stort jobb för en Atari, mina minnen av übercool mjukvara på den är starka 😬 Visst, amigakompisarna fnös men NES killarna var helt till sig när jag visade musik- och ritprogrammen, hur man kan programmera BASIC och spela Pro Tennis Tour och, framförallt, flyga F16 i Falcon!

Världen ju lite spartansk ut men färgerna är som jag kommer ihåg dem. Och lika omöjligt att lära sig landa med endast tangentbordet. Tror jag utvecklade mycket av min "grit" i den 140 sidiga manualen och spelet som ~10 åring.. Uppdateringen som gjorde det mer möjligt att landa fick jag aldrig uppleva 😂
https://youtu.be/gbD0lyD4JBo?si=C96aebLoB8rzxOF7

Det beror på att Atarin körde bitplansgrafik och inte chunky.
Dvs bitarna som beskrev en pixel delades upp i bitplan. Alla bit 0 på ett ställe, bit 1 ett annant etc. I chunky ligger alla bitar tillsammans som en eller flera bytes. På atarin låg dessutom bitplanen interleavade. Först ett word (16 bitar) bitplan 0 för första 16 pixlarna, sedan ett word bitplan 1 första 16 pixlar, 1w bitplan 2, 1w bitplan 3, 1w bitplan 0 nästa 16 pixlar osv.

Detta gör att klassiska spel med transparens, sidsktoll, parallax etc var effektiva men istället var 3d-grafik extremt ineffektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Fast han har ju inte fått igång det på en Atari ST ännu.
På en toksnabbt konfigurerad emulator.
Så det är en tidig WIP.

Kul, absolut, älskar portar till framförallt Motorola 68K system, men för en nyhet kan man tycka att det iallafall skall gå starta hyfsat spelbart på en expanderad fysisk maskin. Annars känns det lite sisådär att skriva att det är portar till en 40 år gammal maskin....

Grind (tidigare dread) är nog största hoppet om en bra doom klon till ATARI ST (det finns redan) <Uppladdad bildlänk>

Tänkte skriva detta också, har ju följt lite av Dread och Amiga delen, och hade för mig han (KK/Altair) hade portat till Atari ST också (eller någon annan som portat det, minns inte)... Och det borde väl vara en bra start med lite DOOM resources så kanske det kan se lite ut som det antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Fan det va ju rätt smart. Midi är coolt.

Lite långsamt bara. Men det fanns till Atari ST där man kunde köra dem nätverk med midi.. Annars finns köra null modem via RS232c för att koppla ihop 2 datorer på den tiden.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Långsamt och ser ut som skit...men det funkar.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16