Permalänk
Medlem

Laptop för Pokerspelare!

Hej allihopa! Min brors vän har under lovet frågat mig ang. köp av ny laptop som han kan använda sig av under resor. Personen i fråga är som sagt en mer eller mindre professionell pokerspelare som har detta yrke som jobb. Då jag vill kunna förse honom med bästa möjliga dator så tar jag hjälp av Sweclockers kompetensen.

Jag har en viss koll men är inte säker på var pokerklienter kräver mest utav, CPU eller GPU? Har kollat flera datorer med i5 processorer som har integrerat "Intel HD 3000 graphics" Hur bra presterar den integrerade GPU'n i Sandy Bridge modellerna jämfört med t.ex. ett GeForece 540m som klarar flera av dagens spel hyfsat.

Användningsområde: Datorn kommer alltså användas till en hel del pokerspelande där har brukar köra ca 5-6 klienter(Pokerstars, Fulltilt, Everest Poker m.m) samtidigt, alltså kan detta vara ganska krävande. I övrigt så kommer han självklart att surfa, se på film och göra småarbeten. Alltså inget spelande.

Krav: Runt 13" - Lång batteritid - Bra kvalitet och relativt drift-säker (inget krångel under pokerspelandet får ske)

Har kollat på denna men är inte fullt övertygad: http://www.inet.se/produkt/1969978/acer-aspire-timelinex-3830...

Som vanligt mycket tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Ursäkta om min tråd gjorde dig upprörd, inte meningen att kränka dig Jordmössan.

Tackar i alla fall ödmjukt för denna kunskap! - "Vad som helst med bra prestanda"

Permalänk
Medlem

Asus Zenbook 13,3" kanske? Hög upplösning (1600x900) är säkerligen ett plus om han vill ha många bord uppe.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av jordmössa:

Japp, jag är upprörd och kränkt.

Vad blir nästa tråd? "Laptop för receptletande hemmafruar"

Om din vän fortfarande behöver proffshjälp så är det väl bättre att han frågar själv i något pokerforum eller liknande. Men jag häpnar fortfarande över att en professionell pokerspelare inte kan lista ut själv vilka som kan passa honom..

Bara för att han spelar poker så måste han ju inte vara en person som är intresserad av datorer?
Själv är man ju ganska insatt när det gäller stationära datorer, men den bärbara marknaden är som ett träsk, tar du fel så kommer allt gå åt helvete, då det alltid är något som kommer fela i längden när det gäller bärbara.

Kan ju dock hålla med om att om han är semipro så borde han ha lite kontakter inom pokervärlden som kan detta. Fast Swec är ju sveriges största hårdvarusite så om det finns kunskap så finns det ju här.

Permalänk
Medlem

Alltså, hur ska en semi/pro pokerspelare veta vad han ska ha för dator? Han är bra på att folda, checka, höja och satsa. Vart kommer kunskapen om datorer in i bilden? Okej, han vet uppenbarligen hur man använder en dator. Men hör det verkligen till att han ska veta just vilken dator som passar han bäst? Det gör han inte till en dålig pokerspelare direkt.

Sen tyckte jag det var relativt löjligt att ens nämna att han är en professionell spelare
Hade möjligen satsat på en Acer Aspire S3, http://www.inet.se/produkt/1970086/acer-aspire-s3 .. Pokerklienter är inte särskilt grafikkrävande så det där bör då fasen räcka till GPU. Dock kan ramminnet ligga i underkant(?)

Och är det så att han tänker med lite framförhållning så hade jag satsat på en sån här: http://www.inet.se/produkt/1969977/acer-aspire-5755g 8 gb ram och separat grafikkort.

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk

Det kan bli svårt att spela poker produktivt på en 13-tummare. Har din kompis verkligen tänkt igenom vad han ska använda datorn till?
Desto större skärm och upplösning desto bättre men om han använder sig av Holdemmanager måste han också köra small font size i windows så ha det i baktanke om du väljer en väldigt högupplöst liten laptop.

Jag tänkte upplysa om varför man behöver en bra dator för poker då jag ofta läser inlägg i stil med "varför köper du inte en begagnad dell kontorsdator för 2500kr?"
I princip alla pokerspelare använder något statistikprogram. Det vanligaste heter Holdemmanager och har en databas som den importerar handhistorik till varje sekund från flera pokerklienter. Du har dessutom statistik som lägger sig över pokerborden på de spelare du spelar mot just nu och denna statistik uppdateras konstant. Har du flera klienter och bord öppna krävs det en väldigt bra dator för att det ska flyta på perfekt.

Det viktigaste med laptopen är att den har en bra SSD som Sandy Force- eller Intelbaserade SSDs (helst +100GB). Gärna 8GB ram och en snabbare modell av i5/i7 quad core. Grafikkort spelar mindre roll.

Om han fortfarande vill ha en 13" skulle jag rekommendera Sony-Z då det är ett riktigt litet prestandamonster. Annars har MSI och Asus ganska bra laptops i 17" och 15" utförande.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av scudmissile:

Det kan bli svårt att spela poker produktivt på en 13-tummare. Har din kompis verkligen tänkt igenom vad han ska använda datorn till?
Desto större skärm och upplösning desto bättre men om han använder sig av Holdemmanager måste han också köra small font size i windows så ha det i baktanke om du väljer en väldigt högupplöst liten laptop.

Jag tänkte upplysa om varför man behöver en bra dator för poker då jag ofta läser inlägg i stil med "varför köper du inte en begagnad dell kontorsdator för 2500kr?"
I princip alla pokerspelare använder något statistikprogram. Det vanligaste heter Holdemmanager och har en databas som den importerar handhistorik till varje sekund från flera pokerklienter. Du har dessutom statistik som lägger sig över pokerborden på de spelare du spelar mot just nu och denna statistik uppdateras konstant. Har du flera klienter och bord öppna krävs det en väldigt bra dator för att det ska flyta på perfekt.

Det viktigaste med laptopen är att den har en bra SSD som Sandy Force- eller Intelbaserade SSDs (helst +100GB). Gärna 8GB ram och en snabbare modell av i5/i7 quad core. Grafikkort spelar mindre roll.

Om han fortfarande vill ha en 13" skulle jag rekommendera Sony-Z då det är ett riktigt litet prestandamonster. Annars har MSI och Asus ganska bra laptops i 17" och 15" utförande.

Tack för detta inlägg, bra information. Han köpte denna dator idag: http://www.inet.se/produkt/1969420/asus-u36sd - Antar att den kommer klara det helt okej. Förutom denna så köpte han en 22" som kommer kopplas in under tiden han är på en relativt fast adress.

Du har också rätt! Glömde skriva med att Holedmmanager kommer köras under hans pokerspelande.

Skrivet av jordmössa:

Om jag säger så här, personligen har jag aldrig mött en pokerspelare som inte skulle klara av att hitta en passande dator för spelande under resande fot. Vad är det för dumheter? Som pokerspelare och professionell sådan är man bra på att analysera. Hur jävla svårt ska det vara att analysera fram vad han behöver?

Nä, jag köper inte det här. Av 100+ pokerspelare jag mött (pratat med mer än hej hej tack och hej) har ingen hittills visat så usla kunskaper i datorer och teknik att man måste rådfråga kompisens brorsa som måste fråga ett internetforum.

//Slut på bashingen

Ser ingen anledning till att vara så upprörd.. Pokerspelaren har fått för sig att jag är intresserad av datorer. Det stämmer till viss del men eftersom att jag inte varit särkskillt involverad i bärbar prestanda de senaste året så kunde jag lika gärna rådfråga forumet. Ser inget fel i detta. Hellre det än att dumförklara pokerspelaren och be honom fixa sin dator själv. Har jag fel?

Tack för hjälpen! En sådan här inskaffades idag: http://www.inet.se/produkt/1969420/asus-u36sd

Den är inte öppnad än så om ni har bättre förslag är det bara att komma med dessa.

Tack återigen!

Permalänk

Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacRyhage:

som har detta yrke som jobb.

Jag har också ett yrke som jobb.

Skämt åsido så tja, pokerklienter är inte tokkrävande. Se till att fråga vad han orkar kånka omkring på, men vill han verkligen lira poker på flera bord på en 13" skärm...? Återkom med en budget så blir det lättare att ge rekommendationer.

EDIT : Utöver yrke som jobb, (för detta var ju kul)

Så har jag en Toyota. Det är mitt fordon som jag använder som bil.
Jag har en laptop som jag använder som dator.

Någon..?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Jag har också ett yrke som jobb.

Skämt åsido så tja, pokerklienter är inte tokkrävande. Se till att fråga vad han orkar kånka omkring på, men vill han verkligen lira poker på flera bord på en 13" skärm...? Återkom med en budget så blir det lättare att ge rekommendationer.

Han stackar antagligen borden, behöver inte köra sida vid sida.

Personligen hade jag kört en "13 MacBook Pro med 8GB RAM och en SSD. Men jag antar att han var intresserad av en PC

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop