Smältande värmeavledningsgel på Gigabyte RTX 5080

Permalänk
Melding Plague

Smältande värmeavledningsgel på Gigabyte RTX 5080

Oklart om valet av gel över traditionella lösningar ligger bakom problemet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Expertgissare

Inte coolt, Gigabyte som gör så heta produkter till pangpriser

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Inte coolt, Gigabyte som gör så heta produkter till pangpriser

Jag kallar dom Gigaplast och GigaCrap av en anledning och den brukar visa sig stämma rätt så ofta

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Hahaha det tar aldrig slut.. Ja denna lanseringen går ju bra Nvidia 😂

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hahaha det tar aldrig slut.. Ja denna lanseringen går ju bra Nvidia 😂

Det låter ju dock i artikeln som att just detta är en Gigabyte-grej:

Skrivet av Nyhet:

I samband med lanseringen av Gigabytes RTX 50-serie berättade företaget att produktionen frångick traditionella värmeavledande kuddar för att istället använda sig av en gel. Denna skulle, enligt tillverkaren, erbjuda bättre värmeavledning utan att påverka grafikkortens livslängd. Huruvida Gigabyte inte tagit vertikal montering i beaktning, eller om det rör sig om ett tillverkningsfel, framgår ej.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Fejk news eller finns det faktiskt en person som lyckats köpa ett kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ett 5080 går att köpa just nu utan problem

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad snackar du om? Bara inet har över 100st 5080, 33st 5090, över 100st 5070 Ti osv osv..

Så kort finns det gott om just nu.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Nästa Nvidia-skandal om 3... 2...

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 850 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tur att det höga priset reflekterar topp-kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Nästa Nvidia-skandal om 3... 2...

Jag tycker inte vi ska beskylla AMD/Nvidia/Intel för missar med kylare från tredjepart. Om detta ens är en skandal så är det ju en gigabyte "skandal". Beror ju helt på hur utbrett problemet är och hur gigabyte hanterar detta.
Om min arctic cooling AIO börjar läcka så vätskan förstör mitt MSI B650 moderkort är det ju knappast AMD eller MSI som gjort någon miss?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Pastan Gigabyte använt skall vara icke-ledande och således inte kunna påverka funktionen nämnvärt. .
Men... kommer dropparna ner i PCIe-slotten bredvid, är det kört.

Permalänk
Skrivet av PeterP57:

Pastan Gigabyte använt skall vara icke-ledande och således inte kunna påverka funktionen nämnvärt. .
Men... kommer dropparna ner i PCIe-slotten bredvid, är det kört.

Tänker även att om den rinner bort från där den ska vara ökar risken avsevärt att den inte klarar av sitt jobb med att leda värmen. Eller den kanske visar vägen?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Inte första gången Gigabyte använt dåliga produkter på sina kort.
Fick byta pads på mitt 3080 Aorus master xtreme efter kort ägande. De "vattnade" och tappade värmeöverföringsegenskaperna, som för så många andra Gigabyte-ägare. Inte riktigt vad man förväntar sig av ett premium kort som det ändå marknadsförs som.

Har haft MSI och Asus med och dom har inte haft detta problem.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Tror inte jag har läst en enda positiv nyhet om Gigabyte någonsin. Finns goda skäl.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Tror inte jag har läst en enda positiv nyhet om Gigabyte någonsin. Finns goda skäl.

Gigabyte är inte min starka sida längre hade de först för 15 år sen typ 2010.

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vad snackar du om? Bara inet har över 100st 5080, 33st 5090, över 100st 5070 Ti osv osv..

Så kort finns det gott om just nu.

Nu har jag inte följt statusen särskilt noga men de gånger jag kollat har det varit slut överallt, och osäkert leveransdatum.

Permalänk
Medlem

Hej, jag har varit ägare till tre Gigabyte moderkort och de har fungerar mycket bra så allt är inte dåligt. Det sista köpet har jag fortfarande.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Jag kallar dom Gigaplast och GigaCrap av en anledning och den brukar visa sig stämma rätt så ofta

Har brukat namnet Gigashite enda sen x99 fiaskot.

Permalänk
Medlem

Här är Gigabytes svar i Techpower.
Med hjälp av AORUS RTX 5080 MASTER ICE:s vertikala orientering var den (till synes) mycket deformerbara, men icke-flytande termiska gelen känslig för gravitationens effekter. JC Hyun System Co., Ltd. – GIGABYTE:s officiella inhemska importör (för Sydkorea) – vägde in med en separat bulletin: "vi är medvetna om problemet med termisk gel med GIGABYTE GeForce RTX 50-serien, som först publicerades på Quasar Zone – (vi) diskuterar för närvarande problemet med termisk gel med GIGABYTE HQ och framtida kundtjänstregler. Dessutom ber vi uppriktigt om ursäkt för den förvirring som orsakats många kunder som älskar och använder GIGABYTE-produkter på grund av felaktig vägledning till kunder som fått produkterna på grund av oklara kundtjänstregler angående problemet som uppstod den här gången. Slutligen, när tillverkarens kundtjänstpolicy angående detta problem med termisk gel är klar, kommer vi också att vidarebefordra servicepolicyn till CS Innovation så att den kan behandlas smidigt i enlighet med servicepolicyn. Vi kommer också att gå ut med information genom ett separat inlägg så att fler kunder kan ta del av informationen. Som nämnts av Notebookcheck använder GIGABYTE denna speciella termiska gellösning på andra mycket dyra anpassade: "RTX 50-seriens kort som GeForce RTX 5090 XTREME WATERFORCE 32G, RTX 5090 MASTER ICE, RTX 5070 Ti MASTER och andra."
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag tycker inte vi ska beskylla AMD/Nvidia/Intel för missar med kylare från tredjepart. Om detta ens är en skandal så är det ju en gigabyte "skandal". Beror ju helt på hur utbrett problemet är och hur gigabyte hanterar detta.
Om min arctic cooling AIO börjar läcka så vätskan förstör mitt MSI B650 moderkort är det ju knappast AMD eller MSI som gjort någon miss?

Jag förstår hur du tänker. Men jag håller inte med. Jag personligen anser att AMD/Nvidia/Intel är skyldiga att se till att deras produkter säljs under klara specifikationer. Jag köper inte Powercolor, Gigbyte eller Asus. Jag köper AMD, Nvidia eller Intel i olika förpackning.

Sen var min kommentar mest riktad till hur mycket skit det är med just Nvidia denna generationen.
Det är så mycket nu att allt som Intel och AMD har gjort fel tidigare år är nästan glömt.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Att det finns i lager hoppas jag verkligen beror på att folk börjar hålla i pengarna. Den här generationen var ju ljummen mellanmjölk på sin höjd. Trots det kan ju företagen nästan göra vad som helst med korten, Nvidia eller 3-part. Folk har ju köpt skiten ändå.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

I det här fallet låtet det inte som det är Nvidias fel iaf även fast de förtjänar mycket skit för andra grejer, oavsett så är det mer dålig PR för 5000serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag förstår hur du tänker. Men jag håller inte med. Jag personligen anser att AMD/Nvidia/Intel är skyldiga att se till att deras produkter säljs under klara specifikationer. Jag köper inte Powercolor, Gigbyte eller Asus. Jag köper AMD, Nvidia eller Intel i olika förpackning.

Sen var min kommentar mest riktad till hur mycket skit det är med just Nvidia denna generationen.
Det är så mycket nu att allt som Intel och AMD har gjort fel tidigare år är nästan glömt.

Du får hålla dig till referensmodeller om du vill skylla på AMD, Nvidia eller Intel. Och jo köper du en icke referensdesign från ex gigabyte så köper du en design som gigabyte tagit fram och satt sin kylare på.
Nu har Gigabyte valt att använda värmekuddar av ny typ som eventuellt inte var så lyckat, det är Gigabytes problem.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du får hålla dig till referensmodeller om du vill skylla på AMD, Nvidia eller Intel. Och jo köper du en icke referensdesign från ex gigabyte så köper du en design som gigabyte tagit fram och satt sin kylare på.
Nu har Gigabyte valt att använda värmekuddar av ny typ som eventuellt inte var så lyckat, det är Gigabytes problem.

Vilket i sin tur blir AMD, Intel och Nvidias problem i slutändan för inget av dessa företag vill få sitt namn nedsmutsat av dåliga partners

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt när det började, men Gigabyte började stadigt gå ner sig över åren, och efter deras "Exploderande PSU"-skandal, för att inte nämna deras totala haveri i bemötandet av kritiken som uppstod, har jag undvikit dom som pesten.

Tiden där man ömt tittade på sina två Gigabyte GTX 670 Windforce X3 i SLI är tyvärr sedan länge över...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Kanske inte designade för att stå horisontellt?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Gigaburn när det gäller deras PSU-skandal

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Varje gång en tillverkare gör ett sånt här byte är det inte för att det ska gynna konsumenten, det är alltid för att det sparar pengar för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Tiden där man ömt tittade på sina två Gigabyte GTX 670 Windforce X3 i SLI är tyvärr sedan länge över...

Det har gått i vågor. men trenden har väl varit nedåt?

Mitt tidigare moderkort var helt okej, ett Gigabyte x370 Gaming 7.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI