Följ Black Week på SweClockers

Sony Vegas 11 x64 + VRO = XMBC, hur?

Permalänk

Sony Vegas 11 x64 + VRO = XMBC, hur?

Sitter och försöker rendera format efter format på 5 minuters snuttar från orginal .VRO-filer från en DVD-kamera. Men får inget format att lira i XMBC.
Testat diverse program som påstås konvertera från VRO/M2TS till just MPEG-2 för xmbc och liknande, men ingen fungerar.

Antingen har jag nåt fel i XMBC:n, men den verkar klara allt annat, förutom just de här filerna. Eller så har jag inte hittat rätt inställning i vegas än....

Förslag?

Tack på förhand.

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem

Det borde rimligtvis inte vara några problem att rendera ut i tex. h264, wmv, eller avi. XBMC ska äta upp dom utan problem.

Testa detta: http://www.99.se/videoproduktion/106759-hur-handskas-med-vro-...
Döp om filerna först innan du drar in dom i Vegas.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk

Mjo, fast den renderar ändå fel av någon anledning. Varken avi, mpg, mpeg, wmv, m2t, m2ts eller någon av de andra formaten verkar gillas av XBMC.
Kör för övrigt på w7, den läser dvd-skivor utan problem(förvisso ligger mina kopierade på en gammal disk som jag sitter å försöker slippa...) därav renderingen

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem

Min standardlösning för krånglande MPEG-2 filer är att reparera dem med java-programmet ProjectX innan jag gör något annat med dem. Nu har jag inte testat med VRO-filer men det kan vara värt ett försök.

Sedan skulle jag lägga in dem i MKV-behållare efter att ha fixat dem i ProjectX. MKV är en smidig behållare för filmfiler och det stödjer många format, även MPEG-2 så någon omkomprimering är inte nödvändig. Nu vet jag i och för sig inte om Vegas stödjer MKV (troligtvis inte) men XBMC stödjer det utan problem. Jag skulle nog skippa Vegas.

Så du behöver programmet ProjectX för att demuxa till separata video och ljudspår som du sedan lägger in i MKV-behållare med programmet mkvmerge som är en del av programpaketet mkvtoolnix. MKV-filer kan man sedan kliistra ihop och klippa isär mkv-filer med mkvmerge så att man får en enda fil innehållande de avsnitt man vill ha från originalfilerna.

Alternativt gör du klippningen redan i ProjectX innan du gör demuxen. ProjectX är lättare att klippa i än mkvmerge eftersom du också har en spelare som visar var du klipper någonstans och inte behöver förlita dig blint på tidkoder som i mkvmerge. Så det smidigaste är nog om man först klipper ut / demuxar vro-filerna i projectx och sedan klistrar ihop dem i mkvmerge.

Nu är jag osäker på hur bra VRO-behållaren stöds av ProjectX. VRO är ju ett DVD-liknande format så det kan eventuellt fungera att använda programmed DGIndex istället för ProjectX att göra demuxningen. Eventuellt kan du då behöva döpa om VRO-filerna till VOB för att kunna öppna dem i DGIndex. Med DGIndex finns det något alternativ "demux video and audio" som gör samma sak som projectx. Ibland funkar det bättre med DGIndex än projectx även om projectx brukar vara mitt förstahandsval för att demuxa MPEG-2.

Referenser till programmen:
http://www.videohelp.com/tools/ProjectX
http://www.videohelp.com/tools/DGMPGDec
http://www.videohelp.com/tools/MKVtoolnix

Alla dessa program är freeware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rincewind:

Mjo, fast den renderar ändå fel av någon anledning. Varken avi, mpg, mpeg, wmv, m2t, m2ts eller någon av de andra formaten verkar gillas av XBMC.
Kör för övrigt på w7, den läser dvd-skivor utan problem(förvisso ligger mina kopierade på en gammal disk som jag sitter å försöker slippa...) därav renderingen

Avi, mpg, wmv, mkv m.m. är bara contents och inte några komprimeringsmetoder. Det finns många sätt att komprimera på.

Finns ju (några av alla) h.264/x.264, Xvid, Divx. Alla dom fyra tar XBMC utan problem. Om du inte lyckas spela upp dom när du renderat ut med exempelvis H.264 som komprimeringsmetod så gör du något fel.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Skrivet av zillio:

Avi, mpg, wmv, mkv m.m. är bara contents och inte några komprimeringsmetoder. Det finns många sätt att komprimera på.

Finns ju (några av alla) h.264/x.264, Xvid, Divx. Alla dom fyra tar XBMC utan problem. Om du inte lyckas spela upp dom när du renderat ut med exempelvis H.264 som komprimeringsmetod så gör du något fel.

Det är jag som gör helt fel.
Jag har gjort exakt samma sak tidigare och det har fungerat fin-fint. Men just nu verkar vegas och jag vara bra kompisar.
Blir lätt så framåt småtimmarna.

Tackar för alla svar och engagemang. Jag ber om ursäkt, men jag hade helt glömt bort att fixa om filrättigheterna i ubunutn så att xbmc faktiskt har läsrättigheterna....ska inte hålla på med sänt här för sent på dygnet....

Visa signatur