Användare förvandlar hårddisk till slipmaskin

Permalänk
Melding Plague

Användare förvandlar hårddisk till slipmaskin

Allt som behövs är ett par billiga komponenter och en 12-voltskälla.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så här:

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Jag älskar sådant här. Fin återvinning.
Men som sagt.. limma.. omg.

Själv hade jag gärna haft en pedal så jag kunde reglera rpm som med en symaskin.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ja grymt.. men kanske kardborre för möjlig återanvändning...? 🤷

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk

Bara inte föreningen emot plågsamma ljudförsök hör denna slipmaskin.

Jag själv har byggt om lite prylar. Min erfarenhet är det brukar kosta det trippla emot vad man uppskattade till, hur mycket delar som helst bli över. Det tar 3 gånger så lång tid som man trodde, den har 3 gånger så mycket funktionalitet som man först trodde den behövde ha.
Och mitt råd är passa er för att bygga saker, det blir ofta dyrare på alla sätt. Men sedan vill man ha lite roligt. En hårddisk har ju i princip allt klart för en slipmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bara inte föreningen emot plågsamma ljudförsök hör denna slipmaskin.

Jag själv har byggt om lite prylar min erfarenhet är det brukar kosta det trippla emot vad man uppskattade till, hur mycket delar som helst bli över. Det tar 3 gånger så lång tid som man trodde, den har 3 gånger så mycket funktionalitet som man först trodde den behövde ha.
Och mitt råd är passa er för att bygga saker, det blir ofta dyrare på alla sätt. Men sedan vill man ha lite roligt. En hårddisk har ju i princip allt klart för en slipmaskin.

Det där stämmer nog rätt på pricken ofta!
Men sen med sådana här projekt, så är det ju mest för att det är kul som man gör dom liksom
Jag har byggt några tangentbord, men inget av dom har jag ju direkt byggt för att spara pengar liksom, utan det blir ju för att det är roligt att bygga något eget, och sen så blir det ju tok bra i slutändan också om man lägger energin på det.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk

Skivorna är inte helt odugliga som sminkspegel till/i handväskan.

Permalänk
Medlem

Hm, har inte en del hårddiskar glas-keramiska skivor, dessa kan väl splittras rätt rejält om de väl går sönder? Tänker bara på säkerheten alltså.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Hm, har inte en del hårddiskar glas-keramiska skivor, dessa kan väl splittras rätt rejält om de väl går sönder? Tänker bara på säkerheten alltså.

Jo, det stämmer. Jag tänkte också på detta, det gäller att inte trycka för hårt eller råka tappa något tungt föremål så att skivan går sönder.
Nu är en sådan här "slipmaskin" inte någon ny företeelse, det var säkert 20+ år sedan jag såg en sådan nämnas första gången och på den tiden var det vanligt med hårddiskskivor i aluminium och risken för splitter obefintlig.

Permalänk
Medlem

Käns knappt som en kul-grej-bara-för-att-det-går projekt... Okej om det gick slipa direkt på skivan eller liknande... Annars känns en gammal lp-spelare bättre lämpad om man nu ändå ska klistra på ett papper/köra med kardborre och papper...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Käns knappt som en kul-grej-bara-för-att-det-går projekt... Okej om det gick slipa direkt på skivan eller liknande... Annars känns en gammal lp-spelare bättre lämpad om man nu ändå ska klistra på ett papper/köra med kardborre och papper...

En lp-spelare går ju lite väl långsamt för detta ändamål.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Jag har då aldrig stött på en Lp-spelare som hade en kraftfull motor eller kraftfull kraftöverföring nog för att agera slipmaskin

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

En lp-spelare går ju lite väl långsamt för detta ändamål.

Skrivet av SCORPIUS:

Jag har då aldrig stött på en Lp-spelare som hade en kraftfull motor eller kraftfull kraftöverföring nog för att agera slipmaskin

Styrkan på motorn kan jag inte uttala mig om, kan nog vara så att den är för svag. Hastigheten däremot är perfekt skulle jag säga. Slipar man för att vässa knivar t. ex. vill man inte ha för hög hastighet då det ger för hög temperaturökning och kan förstöra härdningen. Avverkningshastigheten blir också lägre vilket gör det lättare att få en bra profil utan att slipa bort halva kniven.

Men projektet kanske inte var för att slipa knivar, jag bara antog det eftersom det var på bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Skivorna är inte helt odugliga som sminkspegel till/i handväskan.

Jag använder gamla skivor som just spegel när jag rakar mig i duschen.

Dom fungerar också bra som ett billigt "larm" genom att man hänger en skiva på dörrhandtaget. När en sån skiva faller i marken så hör man det. (orelaterat till duschen, för övrigt )

Sen som redan påpekats, detta är ju inte en nyhet, men ändå ballt att se.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem

Bara en liten tanke, motorerna i en HDD är inte gjord för att kunna rotera skivan med något mostånd, jag ställer mig nog lite tvivlande till att det som visas i videon är så det hade fungerat. Nu vet jag inte om den här videon är manipulerad och vågar mig inte utala mig säkert om det, men det är utan tvekan inte första gången som någon hade gjort en manipulerad video i det här stuket och kanalen verkar ju vara lite av en view farm kanal.

Permalänk
Medlem

Ingen som kommer ihåg trenden att göra högtalare av hårddiskar för 15-20 år sedan?

Permalänk
Medlem

Man hade lika gärna kunnat köpa en liten elektrisk motor och gjort en "Dreja" med kardborrband som slipmaskin.

Men visst, visst, sure man gör det för att det är roligt.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Chili 🌶 Mobil = Nyskapande på GHz... ✅

Permalänk
Medlem

Kommer i håg dom gamla 5,25 hårdiskarna när dom var slut tog man ut skivorna och gjorde en klocka av dom enkelt och ganska snyggt med spegelblanka skivor urverken var billiga

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz