Bildskärm till wow?

Permalänk
Medlem

Bildskärm till wow?

Funderar på att köpa en ny skärm. Idag har jag 2 st samsung synkmaster 22". Det är inge fel på skärmarna men jag börjar tycka dom är för små.
Jag har tittat på lite olika skärmar 24" och 27" och ett krav som jag har är att den ska kunna väggmonteras och många av dom jag tittat på ser inte ut att vara anpassade för väggmontage.
Vad kör ni med för skärm / Skärmar samt upplösning?

Permalänk

jag kör på en 32" platt tv, skulle rekommendera LCD

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack!
27" såg fin ut. 16x9 verkar vara standard på dessa skärmar. Vet ej vad min skärm hemma är i för mått men jag tycker att dom som du länkat är mer breda men är lägre i höjd än dom som jag har hemma.
Kan det vara så att jag har 16x10 eller nå´t? Kommer tyvärr inte ihåg vad dom heter exakt..Ska kolla när jag kommer hem från jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hygglo:

Tack!
27" såg fin ut. 16x9 verkar vara standard på dessa skärmar. Vet ej vad min skärm hemma är i för mått men jag tycker att dom som du länkat är mer breda men är lägre i höjd än dom som jag har hemma.
Kan det vara så att jag har 16x10 eller nå´t? Kommer tyvärr inte ihåg vad dom heter exakt..Ska kolla när jag kommer hem från jobbet.

Gissningsvis så har du 22" med 16:10 (upplösning 1680x1050) som den här.

Permalänk
Medlem

Många som rekommendera Dells ultrasharp 24", som borde ha väggfäste, IPS med vilket inte borde vara några problem i wow. Nu vet jag ej vilken 24" som de rekommendera, såg att det fanns 2 eller vad det är för skillnad mellan dem(klockan sex full med sömnmedel som inte får mig till ro... Så kollade inte specifikationer)

Kör själv med en u2711 vilket jag inte kan rekommendera om du inte har pengar att lägga på extra grafkkort(som gamer och webdesigner va det ett klockrent val för mig)

Men en 27" 1080p lite över budgetpris(och kollande på reviews) skulle inte göra dig besviken, kan tänka mig att många billiga 27" lider av problem som bleed och ghosting. Läs reviews och gå inte på vad tillverkare skriver om sina produkter!

Förhoppningsvis kommer fler svara dig här som är mycket mer insatta än mig.

Permalänk
Medlem

Hej igen nu har jag kommit hem från jobbet.
Såna här skärmar är det jag har nu. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331838#extra

Efter att ha läst lite så lutar det åt att jag köper någon av dom 120hz skärmar som finns och behåller en av 22" som extra skärm lika som jag har idag.
97% gaming är det som datan används till..
och 16x10 är det nog jag vill ha. 16x9 blir för lång smalt tycker jag.. Ungarna har en sån till sin ena dator..

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet och även utrymme rekomenderar jag 3 skärmar. Kör själv så med eyefinity och det ger en helgrym närvarokänsla.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Jag kör Dellen i sign (24 tums 1920x1200 e-IPS) och tycker den är kanon. Definitivt en enorm upgrade från min gamla Samsung 245B TFT. Nu är färgerna mycket mycket klarare och bilden lever verkligen Sen kostade den inte så extremt mycket och ser nu att den dessutom gått ned lite i pris från när jag själv köpte den för två månader sedan. Dock uttalar jag mig inte om väggmontering då jag inte gjort det själv.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har hittat en skärm som jag är sugen att köpa om den kan väggmonteras.
http://www.inet.se/produkt/2203191/benq-tft-24-xl2420t-120hz
Kan jag utnyttja 120Hz med mitt grafikkort ATI HD 4770 ?

Permalänk
Skrivet av Hygglo:

Har hittat en skärm som jag är sugen att köpa om den kan väggmonteras.
http://www.inet.se/produkt/2203191/benq-tft-24-xl2420t-120hz
Kan jag utnyttja 120Hz med mitt grafikkort ATI HD 4770 ?

WoW kräver mer av CPUn är GPUn så det borde inte vara något problem. Testa att stänga av V-sync på din nuvarande skärm och se om din dator klarar av 120 fps.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Dell u2412m 16:10 format, mycket bättre färgåtergivning än TN panel med, 120hz är bra om man gillar att köra 3d i spel eller om man kör fps spel i viss mån, dina nuvarande skärmar klarar av 75hz som mest enl specifikation om jag inte läste fel, vilket i sin tur kan resultera i att du tycker din andraskärm är seg och laggig eftersom den inte klarar 120hz men den benq du linkade gör det.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Har du möjlighet och även utrymme rekomenderar jag 3 skärmar. Kör själv så med eyefinity och det ger en helgrym närvarokänsla.

What he said, jag kör faktiskt med 3 exakt sådana skärmar som du har två utav

Om du prompt måsta ha en stor så hade jag rekommenderat u2412, sjukt fina skärmar.

... och 120 hz är väl bra, men hur ofta har du 120 fps i spell? Jag hade alla gånger köpt en med IPS-panel istället.

Visa signatur

Spelburk: 4670k + GTX 1060 i ett BitFenix Phenom
HTPC/NAS: AMD Trinity-system i ett Fractal Node 304
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smajlarn:

What he said, jag kör faktiskt med 3 exakt sådana skärmar som du har två utav

Om du prompt måsta ha en stor så hade jag rekommenderat u2412, sjukt fina skärmar.

... och 120 hz är väl bra, men hur ofta har du 120 fps i spell? Jag hade alla gånger köpt en med IPS-panel istället.

När jag har tex. flametungeweapon eller anna lysande enchant på ett vapen och åker båt eller flyger så ser elden ut som prickar som lämnar vapnet.
Jag har fått för mig att med en snabbare skärm så förblir elden eld. Lite såna effekter som jag vill få till i och med skärmbytet.
För typ några år sedan när jag satt med tjock skärm så upplevde jag inte att det blev såna effekter med släpningar i spelen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hygglo:

När jag har tex. flametungeweapon eller anna lysande enchant på ett vapen och åker båt eller flyger så ser elden ut som prickar som lämnar vapnet.
Jag har fått för mig att med en snabbare skärm så förblir elden eld. Lite såna effekter som jag vill få till i och med skärmbytet.

Eeeh...

Jadu.

Skulle nog inte förvänta mig någon större förbättring på den fronten tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hygglo:

När jag har tex. flametungeweapon eller anna lysande enchant på ett vapen och åker båt eller flyger så ser elden ut som prickar som lämnar vapnet.
Jag har fått för mig att med en snabbare skärm så förblir elden eld. Lite såna effekter som jag vill få till i och med skärmbytet.
För typ några år sedan när jag satt med tjock skärm så upplevde jag inte att det blev såna effekter med släpningar i spelen.

Då ska du egentligen ha en tjockskärm. Enkelt uttryckt föredrar du då oskärpa.
Vet flera personer som tycker som du, bl.a. filmintresserade som på en skarp modern skärm stör sig på att man mer visuellt kan se bieffekterna av mpeg-komprimeringen i vissa scener. Dessa uppfattas inte på en bildrörs-TV.

På en platt skärm blir varje pixel exakt fyrkantiga. På en tjockskärm "strålar" varje pixel och "överlappar" varandra lite och flyter ihop mera. En ensam ljus pixel mot mörk botten ser verkligen ut som en kvadrat på en platt skärm, medan på en bildrörskärm liknar den mer en rund punkt. Jämför med ett foto som är något grynigt i photoshop, välj filtret oskärpa en gång och det upplevs mjukare (men på bekostnad av skarphet vid konturer etc).

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Master of Overkill

Kör med 3x Benq 120hz XLT10 i 5760x1080 helt awsome kan ha alla chats combat logs trades på vänster och höger sida så hela mitten skärmen är clean

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Simplified:

WoW kräver mer av CPUn är GPUn så det borde inte vara något problem. Testa att stänga av V-sync på din nuvarande skärm och se om din dator klarar av 120 fps.

GPU krävanade som satan med Nvidia suround kan jag lova dig mina GPU när jag spelar 3 kort på 85 % och CPU typ 70-80 % i Raids.

Sitter på 60-100 FPS låste den till 100 FPS utan vsync för att inte GPU ska gå i taket och CPU.

Om du inte lirar över 1080p ska man ha värsting CPU och ett grafikkort som hinner med att ta imot all information från CPU.

Du har ju en 2600k på 4.7 men grafikkortet är ju inte det bästa så byt ditt grafikkort så kommer dina effekter göra skillnad.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240