Iphone köpt på Apple.com var hitta garantisedel?

Permalänk
Medlem

Iphone köpt på Apple.com var hitta garantisedel?

Ja som titeln säger. Om jag ska sälja vidare min nuvarande telefon som är en iphone 4s. Var hittar jag garantisedeln eller beviset för att ge till personen som köper den? Jag fick inget i lådan. Måste väl vara på nätet?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Ja som titeln säger. Om jag ska sälja vidare min nuvarande telefon som är en iphone 4s. Var hittar jag garantisedeln eller beviset för att ge till personen som köper den? Jag fick inget i lådan. Måste väl vara på nätet?

Tacksam för svar.

Om jag minnes rätt så finns det inget behov av garantisedel då garantin är bunden till enheten genom iTunes. När du för första gången aktiverar telefonen börjar garantin gälla för din enhet. Dock kan vissa auktoriserade reparatörer kräva kvitto på din iPhone.

Visa signatur

Stationär: Intel i5 2500k, Corsair 8GB, XFX HD6870, Fractal Design Core 3000 Svart. Steelseries 6G V2, Ikari.
Bärbar: Lenovo x121e

Permalänk
Avstängd

garanti gäller ju bara ursprungsköparen ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

garanti gäller ju bara ursprungsköparen ändå

Lämnas inte garantin över? Och om den nu inte gör det, vad är det som hindrar dig från att få del av garantin som andrahandsköpare? Man kan ju bara gå till en auktoriserad butik och visa upp telefon+kvitto så lagar dem eventuella problem.

Visa signatur

Stationär: Intel i5 2500k, Corsair 8GB, XFX HD6870, Fractal Design Core 3000 Svart. Steelseries 6G V2, Ikari.
Bärbar: Lenovo x121e

Permalänk
Medlem

Är det inte så att butiksgaranti bara gäller ursprungsköparen, medans företaget som gjort produkten har garanti till varan och inte köparen? För mig jag läste det nånstans.

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Medlem

Tråden handlar om att TS vill återfå kvittot, inget annat, sluta sväva. Har man inga svar som har med topic att göra så behöver man inte posta.

Inga problem, skriv ut fakturan du fått på email.
Alt. hämta den från ditt konto på apple.com där du köpt den.

Skrivet av impacter:

Om jag minnes rätt så finns det inget behov av garantisedel då garantin är bunden till enheten genom iTunes. När du för första gången aktiverar telefonen börjar garantin gälla för din enhet. Dock kan vissa auktoriserade reparatörer kräva kvitto på din iPhone.

Var får du allt ifrån?

Permalänk
Medlem

Du kan ringa in till supporten/butiken och be om kvitto. Garantin är för övrigt kopplat till serienumret, så länge den registreras om är det inga problem.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Som sagt, garantin ser du via apples hemsida där du kan knappa in serienumret för din iphone, garantin är giltig från och med första gången du aktiverar telefonen via itunes. Kvitto har jag själv aldrig behövt visa upp vid eventuella garantiärenden då dom enkelt kollat upp om garanti finns eller inte.

Skrivet av trollhattan:

garanti gäller ju bara ursprungsköparen ändå

Nej, detta är inte sant, inte med apple-produkter enligt egen erfarenhet.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Tråden handlar om att TS vill återfå kvittot, inget annat, sluta sväva. Har man inga svar som har med topic att göra så behöver man inte posta.

Inga problem, skriv ut fakturan du fått på email.
Alt. hämta den från ditt konto på apple.com där du köpt den.

Var får du allt ifrån?

Jag har själv varit inne på auktoriserad apple verkstad där dom själva har sagt att kvitto inte behövs då dom enkelt kollar via serienumret när du satte igång din telefon via itunes, från och med det datumet och framåt gäller 1års garanti.

Sen för att bekräfta detta så mailade jag även för att fråga ett annat ställe för att se om det stämmer.
Detta skrev t.ex LAN-Master i svar till mig:

"Hej

Ja, det går bra. Vi behöver oftast inget mer än bara iPhonen då vi ser all info utifrån dess serienummer"

Och de 2gånger jag behövt lämna in min lur för garantiärende så har jag inte behövt något kvitto.

Frågan är varför du skall skriva "vart får du allt ifrån?" som svar på något du själv inte har koll på?

Här kan du också kolla hur lång garanti kvar du har på dina apple-enheter. https://selfsolve.apple.com/agreementWarrantyDynamic.do

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av impacter:

Lämnas inte garantin över? Och om den nu inte gör det, vad är det som hindrar dig från att få del av garantin som andrahandsköpare? Man kan ju bara gå till en auktoriserad butik och visa upp telefon+kvitto så lagar dem eventuella problem.

Det gäller 120 på en motorväg men det finns väldigt lite som hindrar dig från att köra 130.

Och ja, garanti är oftast för den första köparen men sällan det verkligen kontrolleras. Har du kvitto och enheten brukar det sällan vara problem att få den reparerad vid garantiärenden även om du är den tionde ägaren.

Permalänk
Rekordmedlem

Garantivillkor är något man avtalar mellan köpare och säljare, är det en privatperson som köper så gäller som minst konsumentköplagen, är det företag eller privatpersoner som handlar av varandra gäller avtalade villkor.
Det finns dock inget som hindrar ett företag att ha bättre villkor än de lagstadgade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lämnade in min Ipad (jag är ägare #2) utan kvitto. Serienummer knappades in och jag skrev på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Lämnade in min Ipad (jag är ägare #2) utan kvitto. Serienummer knappades in och jag skrev på!

Som sagt var det bara för iPhone man behövde kvitto.

Visa signatur

Stationär: Intel i5 2500k, Corsair 8GB, XFX HD6870, Fractal Design Core 3000 Svart. Steelseries 6G V2, Ikari.
Bärbar: Lenovo x121e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Jag har själv varit inne på auktoriserad apple verkstad där dom själva har sagt att kvitto inte behövs då dom enkelt kollar via serienumret när du satte igång din telefon via itunes, från och med det datumet och framåt gäller 1års garanti.

Sen för att bekräfta detta så mailade jag även för att fråga ett annat ställe för att se om det stämmer.
Detta skrev t.ex LAN-Master i svar till mig:

"Hej

Ja, det går bra. Vi behöver oftast inget mer än bara iPhonen då vi ser all info utifrån dess serienummer"

Och de 2gånger jag behövt lämna in min lur för garantiärende så har jag inte behövt något kvitto.

Frågan är varför du skall skriva "vart får du allt ifrån?" som svar på något du själv inte har koll på?

Här kan du också kolla hur lång garanti kvar du har på dina apple-enheter. https://selfsolve.apple.com/agreementWarrantyDynamic.do

Det du skrev "garantin är bunden till enheten genom iTunes".

Men ja, jag har också lämnat in ett par enheter till Lan-Master och har aldrig behövt ha med mig kvittot.

Permalänk
Medlem

om garantin är bunden till köparen är de ju riktigt kasst. både CDON och Expert har ju Produktgaranti på sina mobiler! troligtvis fler som har det med.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

om garantin är bunden till köparen är de ju riktigt kasst. både CDON och Expert har ju Produktgaranti på sina mobiler! troligtvis fler som har det med.

Så är det inte om du läst tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Det gäller 120 på en motorväg men det finns väldigt lite som hindrar dig från att köra 130.

Och ja, garanti är oftast för den första köparen men sällan det verkligen kontrolleras. Har du kvitto och enheten brukar det sällan vara problem att få den reparerad vid garantiärenden även om du är den tionde ägaren.

Enligt apples egna villkor om man läser deras pdf ( http://www.apple.com/legal/warranty/iphone/ )
Så står det t.om att "end-user" har rätt till garantin 1år från det att telefonen aktiverades, med end-user så menas det med den personen som brukar produkten, om det är så den 10e ägaren på telefonen.. Så ja, ungefär som du beskriver Fast här är det fastställt att det spelar ingen roll om du var den ursprunglige ägaren som köpte den ny.

Skrivet av impacter:

Som sagt var det bara för iPhone man behövde kvitto.

Skall inte ha någon betydelse om det är en iphone, ipad eller ipod (kanske bara touch dock) Alla går under detta av det jag läst, sett och hört!

Skrivet av Agile:

Det du skrev "garantin är bunden till enheten genom iTunes".

Men ja, jag har också lämnat in ett par enheter till Lan-Master och har aldrig behövt ha med mig kvittot.

Det jag tror impactor menade med "genom itunes" är att itunes skickar vidare informationen om när man kopplade in luren till datorn för första gången till apples databas och registrerar att du börjat använda enheten, alltså inget med itunes specifikt att göra utan bara att den registrerar hela förloppet! På iOS5 baserade enheter så sköts det direkt från enheten när du väl kommit igång.

Ja du ser, hehe

Hur som haver tycker jag det som konsument är oerhört skönt att INTE behöva ett kvitto vid eventuella garantiärenden, jag köpte t.ex min telefon från en privatperson på blocket som i sin tur köpte den helt ny från apple store Irland, den var såklart oöppnad och kom med ett kvitto som han hade skrivit ut själv, alltså inget äkta kvitto i sig. Och som man är när det gäller en vara för många tusenlappar så blir man ju lite nojjig att den kanske är köpt på någon annans stulna kreditkort, så jag kollade upp detta också med LAN-master, och även där säger dom att det bara är komma in med enheten som den är för att få eventuella problem åtgärdade på garantin!

Serienummer hittar man om man nu skulle ha en helt död telefon på själva sim-kortshållaren, så ingen nu kommer in och säger att det kan behövas vid såna tillfällen!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini