Köra SSD i gammal laptop?

Permalänk
Medlem

Köra SSD i gammal laptop?

Hej,

Jag funderar på att sätta in en SSD-disk i min laptop. (HP 6910p 2007, Intel Core 2 Duo T7300, 3GB RAM)
Tanken är väl att försöka få den att hålla i ett par år till, och jag har fått intrycket av att SSD ska hjälpa till rätt bra med att hålla datorn rapp. (med avseende på uppstartstid, respons när man öppnar program etc.)
Hårddisken som sitter i nu är en 2,5" SATA disk.

Jag undrar egentligen om det är något speciellt man måste tänka på när det gäller SSD, fungerar det bara man har rätt anslutning eller måste man ha något visst moderkort?

Har läst på vissa ställen att en del SSD:er inte fungerar som de ska förrän man har uppdaterat firmware'n på dem? I sådana fall, är det svårt?

Det vore hjälpsamt om någon som har bytt till SSD i någon liknande laptop med erfarenhet om hur prestandan påverkas.

Tack på förhand!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du måste ta ut din gamla hdd och ersätta den med en ssdn, då måste du även köpa en ny caddy(hdd-bur eller vad man ska kalla det) Så det blir ju en extra kostnad. Du kan även köpa sata 2 eller 3 som går via usb men då får du ha ssdn löst utanför datorn. Funderar på att göra samma till min laptop faktiskt

Visa signatur

Intel i7 4790k | Gigabyte Z97 HD3 | GeForce GTX STRiX 980 | 16 GB G.Skill RipJaws 2133 MHZ | Corsair Hydro H90 | NXZT h440 | SSD: OCZ Trion 500GB | BenQ TFT 24'' XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem

Den artikeln har jag redan läst, jag hade nog kanske nöjt mig med den som beslutsunderlag om den inte var skriven 2007. Det ska tydligen ha hänt en del med prestandan på SSD'er sedan dess.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har kört SSD på ett par gamla laptops och det gör UNDERVERK, alltså en oerhörd skillnad måste jag säga.

Tyvärr så dog min SSD igår en corsair force f60 (sata2, 275MB/s), fick den dock utbytt idag mot en nyare force3 disk (sata3, 550MB/s). Och den funkar hittills bra i min gamla macbook. Min macbook är tyvärr låst på SATA I gränssnittet så jag får ingen märkbar prestanda mellan de diskarna, eftersom de maxar ut vid strax över 100MB/s.. Det är dock accesstiden som gör den oerhörda skillnaden man känner av.

Har även provat på föregående laptop jag hade där den i alla fall hade SATA2 och där maxade man ur disken utan problem vid benchmark, men jämfört med den så känner jag ingen skillnad så sätt. Jämfört mot en hårddisk är det som sagt en jätteskillnad.

Så vad jag försöker säga är att du kommer känna skillnad oavsett om du fixar en "slö" SSD eller en supersnabb SSD. Bästa uppgradering jag gjort genom alla åren är SSD uppgradering.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av saouma:

Du måste ta ut din gamla hdd och ersätta den med en ssdn, då måste du även köpa en ny caddy(hdd-bur eller vad man ska kalla det) Så det blir ju en extra kostnad. Du kan även köpa sata 2 eller 3 som går via usb men då får du ha ssdn löst utanför datorn. Funderar på att göra samma till min laptop faktiskt

Nej det är bara att ersätta den gamla hårddisken. Varför skulle man behöva byta hårddiskbur? Båda är ju 2,5-diskar. Om man kör disken via usb kommer du förlora all hastighet du vinner på en ssd, då går det långsammare än hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saouma:

Du måste ta ut din gamla hdd och ersätta den med en ssdn, då måste du även köpa en ny caddy(hdd-bur eller vad man ska kalla det) Så det blir ju en extra kostnad. Du kan även köpa sata 2 eller 3 som går via usb men då får du ha ssdn löst utanför datorn. Funderar på att göra samma till min laptop faktiskt

Förstod inte heller riktigt ditt argument här, varför skulle man vilja göra på detta sättet som du förklarar? Tja förutom det uppenbara, man köper väl en SSD för att ersätta sin hdd, och då är det givet att man får ta ut sin gamla hdd. Men bara för att man tar ut den så behöver man inte automatiskt ha något behov av att använda den..

Är det pga utrymmesskäl? I så fall skaffar man bara en 1TB extern 2.5" disk eller dylikt som går via en usb, om man ska lagra saker.

Ditt sätt gör man endast om man vill köra dubbla diskar i en laptop, finns ingen annan anledning direkt Själv kör jag dubbla diskar då jag knappt använder dvd-läsaren, så dvd-läsaren fyller mindre funktion än mitt behov, en hdd-caddy kan man köpa billigt, under 100:- via ebay som funkar kalas. Det är inga komplicerade saker så de är billiga på rätt ställe, till skillnad från i sverige där det gärna tas överpris för vad det är

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Tack för inputen, det blev en intel 320 120 gb till ersättare av min gamla 129 gb hdd. 120 gn räcker för mig då jag ändå kör lagring av annat på extern. Datorn blev betydligt rappare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av fabianjj:

Tack för inputen, det blev en intel 320 120 gb till ersättare av min gamla 129 gb hdd. 120 gn räcker för mig då jag ändå kör lagring av annat på extern. Datorn blev betydligt rappare.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad tycker du om din dator vid det här laget, är en SSD fortfarande att rekommendera till en 6910p?

Jag ska nämligen iväg till Asien för en utbytestermin efter sommaren och tänkte därför byta ut min gamla slöa netbook (Samsung NC10) mot en 6910p med SSD.