Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

OK! On-topic!

Vad tycker folk om hörlursförstärkare med elektronrör. Jag har gått rätt ofta och funderat på en Opera Consonance Cyber 20 men även elektronik ifrån t.ex Vincent/ShengYa. Eller DIY har en del roliga idéer till en DAC kombinerat med rörförstärkare men vill inte avslöja för mycket om det projektet just nu.

Har lyssnat kvikt på Cyber 20, den är väldigt varm men sen ger den en hel watt och kan driva två hörlurar samtidigt vilket kan vara fördel. Dock har den lågt S/N ratio, 90 dB. Jag älskar rör men vill bli kvitt det mest av värmen som finns i raka rör(get it?!) förstärkare. Så hybrider och liknade är högst intressant.

Någon som har några konkreta tips? Eller måste jag köpa en bra solid state förstärkare och sen bara modda in ett par fake rör på den?!

Enda erfarenheterna som jag har med rör är med min MiniMAX. Det är en hybrid DIY förstärkare som jag köpt färdigmonterad (Whiplash versionen som har några uppgraderingar från standard utförandet). De brukade gå för $450 (idag omkring $250) men jag förmodrar att du är ute efter grejer i en annan prisklas. Om du skulle vara intresserad av en sådan (finns åtminstone en till salu på Head-fi) så kan jag försöka ge en beskrivning om den.

Det är lite kul och jag vet inte vad detta egentligen ger för intryck men sedan jag köpte min har jag gått med funderingen om den var värt priset. Kopplade till mina FA-011 så skulle jag nog nästan säga nej (min lilla PA2V2 gör nästan lika bra jobb). Men samtidigt varje gång jag sätter igång den, kopplar fast hörlurarna och sätter på musiken så glömmer jag priset och volymen stiger ovanför normalnivåerna. Jag skulle förmodligen klara mig utan den men jag skulle definitivt också sakna den.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CazeW:

Enda erfarenheterna som jag har med rör är med min MiniMAX. Det är en hybrid DIY förstärkare som jag köpt färdigmonterad (Whiplash versionen som har några uppgraderingar från standard utförandet). De brukade gå för $450 (idag omkring $250) men jag förmodrar att du är ute efter grejer i en annan prisklas. Om du skulle vara intresserad av en sådan (finns åtminstone en till salu på Head-fi) så kan jag försöka ge en beskrivning om den.

Det är lite kul och jag vet inte vad detta egentligen ger för intryck men sedan jag köpte min har jag gått med funderingen om den var värt priset. Kopplade till mina FA-011 så skulle jag nog nästan säga nej (min lilla PA2V2 gör nästan lika bra jobb). Men samtidigt varje gång jag sätter igång den, kopplar fast hörlurarna och sätter på musiken så glömmer jag priset och volymen stiger ovanför normalnivåerna. Jag skulle förmodligen klara mig utan den men jag skulle definitivt också sakna den.

Intressant. Nja prisklass är inte jätte relevant, kan man spara pengar och får mycket för dom samtidigt så ska man ju aldrig klaga... Dock tänkte jag spendera max 5000 kr på en hörlursförstärkare, eller 8000 kr om det finns inbyggd bra DAC. Har tittat på Naim Headline, den har extern strömförsörjning som man kan köpa till och det är en väldigt bra sak att ha, synd dock att Naims egna DAC är full size och kostar 24k kr... Vilket jag inte kommer ha råd med på ett BRA tag...(antagligen så pass långtid att Naim hinner ut med nya saker)

Extern DAC är prioriterat då jag med glädje kan använda denna i stereon också och minimerar störningar ifrån datorns andra komponenter. Så ljudkort ligger inte så högt på alternativ listan just nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är intresserad av vad folk här anser om crossfeed. Använder foobar plug-in:en från http://www.naivesoftware.com/ och kan inte bestämma mig för vad jag tycker riktigt

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Intressant. Nja prisklass är inte jätte relevant, kan man spara pengar och får mycket för dom samtidigt så ska man ju aldrig klaga... Dock tänkte jag spendera max 5000 kr på en hörlursförstärkare, eller 8000 kr om det finns inbyggd bra DAC. Har tittat på Naim Headline, den har extern strömförsörjning som man kan köpa till och det är en väldigt bra sak att ha, synd dock att Naims egna DAC är full size och kostar 24k kr... Vilket jag inte kommer ha råd med på ett BRA tag...(antagligen så pass långtid att Naim hinner ut med nya saker)

Extern DAC är prioriterat då jag med glädje kan använda denna i stereon också och minimerar störningar ifrån datorns andra komponenter. Så ljudkort ligger inte så högt på alternativ listan just nu.

Fast nu är ju inte Naim Headline rör.
De rör-förstärkare som jag sett allra mest prat om är Lyr och Little Dot serierna, så om du nu vill ha rör så kan även de vara något att titta på.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Jag är intresserad av vad folk här anser om crossfeed. Använder foobar plug-in:en från http://www.naivesoftware.com/ och kan inte bestämma mig för vad jag tycker riktigt

Tror det inte är något på dina HD650 då FÖRHOPPNINGSVIS sennheiser tänkt på det när de designa hörlurarna. Tror det är lite för att mjuka till lite mer low grade lurar. För lyssnings trötthet är inget jag märker med mina K701. Tvärtom... har spenderat de senaste 4 timmarna med att bara sitta och lyssna på musik utan att egentligen göra något annat. Bara på och med en playlist och luta sig tillbaka. Kan inte sluta nu direkt... Kommer sakna musiken och lurarna när jag väl slänger mig i sängen.

Om du tycker du blir lyssnings trött skulle jag kolla lite närmer på eventuella EQ som du använder eller din dator använder. Blir du inte lyssningstrött så varför använda ett plug-in som hävdar att de ska göra ens hörlurar mer lyssnings vänliga?

Men använder inte detta plug-in'et själv. Dock verkar det lite skumt "The effect is very subtle." som om utvecklarna inte vet exakt vad deras mjukvara gör. Låt dock som det hela är en EQ grej. Och du vet var jag står jämt emot EQ. ;P

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Tror det inte är något på dina HD650 då FÖRHOPPNINGSVIS sennheiser tänkt på det när de designa hörlurarna. Tror det är lite för att mjuka till lite mer low grade lurar. För lyssnings trötthet är inget jag märker med mina K701. Tvärtom... har spenderat de senaste 4 timmarna med att bara sitta och lyssna på musik utan att egentligen göra något annat. Bara på och med en playlist och luta sig tillbaka. Kan inte sluta nu direkt... Kommer sakna musiken och lurarna när jag väl slänger mig i sängen.

Om du tycker du blir lyssnings trött skulle jag kolla lite närmer på eventuella EQ som du använder eller din dator använder. Blir du inte lyssningstrött så varför använda ett plug-in som hävdar att de ska göra ens hörlurar mer lyssnings vänliga?

Men använder inte detta plug-in'et själv. Dock verkar det lite skumt "The effect is very subtle." som om utvecklarna inte vet exakt vad deras mjukvara gör. Låt dock som det hela är en EQ grej. Och du vet var jag står jämt emot EQ. ;P

Hehe nej lyssningströtthet är inget jag märker av heller, men det påstås ju att crossfeed ska ge ett mer verklighetstroget ljud eftersom att man normalt sätt faktiskt hör ljud från både höger och vänster högtalare i bägge öronen i motsats till när man har ett par lurar på sig och det blir helt separerat... men det kanske är så att de som byggt lurarna redan tänkt på detta.. verkar ju dock finnas ganska många på head-fi som anser att någon form av crossfeed är ett måste mer eller mindre

eftersom jag knappt hör någon skillnad och ännu mindre kan bestämma mig för om det är till det bättre eller ej lämnar jag det nog avstängt tillsvidare iaf.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Rekordmedlem

Tråkig tråd igen... alldeles för lite bilder så jag får väl göra nått åt det då:
Nä det är ingen cpu sockel, Det är en sockel till en rörhybrid hörlursförstärkare jag plockat fram så här till kvällen för att kunna lyssna på Cowboy Junkies i lugn o ro.

Så här ser röven ut på den: Det som är märkt phono är ingen riaa ingång, utan en med väldigt hög förstärkning, och de har ändrat texten till ipod idag på nya enheter, ingången har väldigt hög förstärkning o jag förstår inte riktigt vad man ska ha den till, den är oanvändbar på allt jag har, men det är möjligt att nån ipod har extremt låg nivå.

En bild på högspännings nätdelen till röret, den är väl inklämd bakom kablaget.

Eftersom det här är en kines så passar det med en kinesisk 6n11

Men jag har mera leksaker att justera ljudet med: en rörhög, dubbeltrioder.

Det går att ändra byglarna (j3) under sockeln för grovjustering för olika rörtyper, sedan justerar man in biasen med R3 och R13, man mäter biasen på A(R) och A(L)

Eftersom det är kineser i farten så är det ju alltid nån form av fusk, som här, de har monterar blå dioder i rörsockeln, hmmmm...
När ett rör lyser blått betyder det normalt sett att det avger röntgenstrålning och man bör snarast stänga av eller springa ut ur rummet. tur att det är en led.....

Lägger man på locket så blir det inte lika blått längre

Man ställer inget på den.

De röda prickarna är det man ser av glödtråden, alltså det verkliga rörljuset.

Å så här kan det bli.

Pa 10an låter en liten nyans varmare än rena trissesteg, den klarar att driva 701orna till starkare nivåer än vad hörseln bör utsättas för och den är helt brusfri och har ingen mikrofoni heller, rören har dock en liten tendens att störas av mobiltelefoner men det är bara att döda telefonen så blir det bra.
den blir rätt varm eftersom det är en ren klass a koppling och jag tippar på att den drar kring 15W i tomgång och lådan är liten, det är mosfetarna på utgången som drar effekten, inte dubbeltrioden.
Det är hursomhelst en rolig pryl att leka med, man kan pilla rör o kondingar hur länge som helst och det ger nyanskillnader i ljudet, den låter för det mesta bra och eftersom det är mosfetar på utgången så påverkas den inte nåt särskilt av lasten utan rören ger bara lite karaktär och spänningsförstärkning och man slipper utgångstransformatorerna.
Det är i stort en trevlig lurdrivare som inte direkt har en kraftig rörkaraktär, utan den gör sitt jobb bra och bara ger en liten rörnyans till ljudet i vissa avseenden.
Vilket rör som är bäst låter jag vara osagt, skillnader finns, men det är små nyanser och inte som en del tidningar skriver, att det är enorma skillnader, för det är det inte, och allt nytt är inte bättre tekniskt heller bara för att någon köper annonser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Uscha, vilket brott att sätta en blå LED vid ett rör. Huvva, jag skulle ha klippt den direkt!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Tror det inte är något på dina HD650 då FÖRHOPPNINGSVIS sennheiser tänkt på det när de designa hörlurarna.
...
Men använder inte detta plug-in'et själv. Dock verkar det lite skumt "The effect is very subtle." som om utvecklarna inte vet exakt vad deras mjukvara gör. Låt dock som det hela är en EQ grej. Och du vet var jag står jämt emot EQ. ;P

Njae, verkar som du inte är helt inne på vad crossfeed gör: Som Triffid är inne på, så innebär crossfeed att man låter luren fungera lite mer som en högtalare, dvs ljud från vänster öra spelas även (fast tystare och lite senare) i höger öra för att ge en mer naturlig ljudbild. Det kan göra att ljudet upplevs som det kommer mer längre "framifrån" och blir inte lika "överbrett" som det gärna blir med lurar, plus att det är ett naturligare sätt att höra ljud på, vilket gör många mindre lyssningströtta.
Det finns inga vanliga lurar med detta inbyggt! Kräver extra hårdvara för det.
Jag har inte lekt mycket med det själv, men är ändå rätt nyfiken på det... Crossfeed i hårdvara verkar dock rätt dyrt, och crossfeed i mjukvara vet jag inte riktigt hur bra det funkar.

För att få en bättre känsla för vad crossfeed gör , så kolla andra videon på denna sida: (lyssna med hörlurar!)
http://spl.info/?id=357
(inte perfekt ljudkvalitet dock, och jag misstänker effekten är snäppet tydligare i verkligheten när man använder den riktiga hårdvaran.
SPL phonitor är en rätt skön hörlursstärkare Old-school, men inte billig precis!

För viss musik märker man knappt skillnad, men för de tydliga ljudeffekterna i början på videon så märker man rätt tydligt att det blir mer naturligt IMHO.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Proffsmobbare

Att höra sån skillnad i klippet känns nästan som klassikern "se hur bra färger den här TVn har jämfört med din gamla!" genom en TV-reklam.

Ändå är det något som får mig att vilja kasta pengar på honom. Finns det något liknande program som inte är Foobarbaserat utan extern fristående applikation?

Någon slags hårdvarubaserad crossfeed med söta kanalmätare utan förstärkardelen vore personligen rätt intressant om det finns för under 1500 SEK.
Kanske går att bygga en själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Njae, verkar som du inte är helt inne på vad crossfeed gör: Som Triffid är inne på, så innebär crossfeed att man låter luren fungera lite mer som en högtalare, dvs ljud från vänster öra spelas även (fast tystare och lite senare) i höger öra för att ge en mer naturlig ljudbild. Det kan göra att ljudet upplevs som det kommer mer längre "framifrån" och blir inte lika "överbrett" som det gärna blir med lurar, plus att det är ett naturligare sätt att höra ljud på, vilket gör många mindre lyssningströtta.
Det finns inga vanliga lurar med detta inbyggt! Kräver extra hårdvara för det.
Jag har inte lekt mycket med det själv, men är ändå rätt nyfiken på det... Crossfeed i hårdvara verkar dock rätt dyrt, och crossfeed i mjukvara vet jag inte riktigt hur bra det funkar.

För att få en bättre känsla för vad crossfeed gör , så kolla andra videon på denna sida: (lyssna med hörlurar!)
http://spl.info/?id=357
(inte perfekt ljudkvalitet dock, och jag misstänker effekten är snäppet tydligare i verkligheten när man använder den riktiga hårdvaran.
SPL phonitor är en rätt skön hörlursstärkare Old-school, men inte billig precis!

För viss musik märker man knappt skillnad, men för de tydliga ljudeffekterna i början på videon så märker man rätt tydligt att det blir mer naturligt IMHO.

Finns en crossfeed plugin i Foobar som jag har testat som hastigast. Visst blir det lite skillnad, blir säkert bättre i hårdvaran.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

För att få en bättre känsla för vad crossfeed gör , så kolla andra videon på denna sida: (lyssna med hörlurar!)
http://spl.info/?id=357
(inte perfekt ljudkvalitet dock, och jag misstänker effekten är snäppet tydligare i verkligheten när man använder den riktiga hårdvaran.
SPL phonitor är en rätt skön hörlursstärkare Old-school, men inte billig precis!

För viss musik märker man knappt skillnad, men för de tydliga ljudeffekterna i början på videon så märker man rätt tydligt att det blir mer naturligt IMHO.

Med gitarren så var det lätt att höra och som du säger, kändes det mer naturligt. I musiken som de hade valt var skillnaden åtminstone för mig nästan obefintlig, man märkte det i stort först då när han slog det på/av. Sedan föredrog jag faktiskt låten med crossfeed av.
Skillnaderna blir säkert stora när instrument är panorerade endast till vänster/höger men jag tror inte skillnaden skulle bli jätte stor med dagens musik. Sedan har vissa hörlurar även själv en liten mängd crossfeed (om inte nästan alla?) och det har jag faktiskt sett folk klaga över, de vill att det inte ska vara någon crossfeed alls.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Njae, verkar som du inte är helt inne på vad crossfeed gör: Som Triffid är inne på, så innebär crossfeed att man låter luren fungera lite mer som en högtalare, dvs ljud från vänster öra spelas även (fast tystare och lite senare) i höger öra för att ge en mer naturlig ljudbild. Det kan göra att ljudet upplevs som det kommer mer längre "framifrån" och blir inte lika "överbrett" som det gärna blir med lurar, plus att det är ett naturligare sätt att höra ljud på, vilket gör många mindre lyssningströtta.
Det finns inga vanliga lurar med detta inbyggt! Kräver extra hårdvara för det.
Jag har inte lekt mycket med det själv, men är ändå rätt nyfiken på det... Crossfeed i hårdvara verkar dock rätt dyrt, och crossfeed i mjukvara vet jag inte riktigt hur bra det funkar.

För att få en bättre känsla för vad crossfeed gör , så kolla andra videon på denna sida: (lyssna med hörlurar!)
http://spl.info/?id=357
(inte perfekt ljudkvalitet dock, och jag misstänker effekten är snäppet tydligare i verkligheten när man använder den riktiga hårdvaran.
SPL phonitor är en rätt skön hörlursstärkare Old-school, men inte billig precis!

För viss musik märker man knappt skillnad, men för de tydliga ljudeffekterna i början på videon så märker man rätt tydligt att det blir mer naturligt IMHO.

Nej nej nej, jag vet vad crossfeed är men crossfeed genom eq funkar inge bra då ljudteknikern har redan gjort det när dom mixa låten. Ladda hem mixnings protokollet till den uppgift jag gjort så ser du att mycket sällan spelar en kanal 100% av ett ljud eftersom det då låter väldigt onaturligt även ur högtalare.

Jag kan ha fått lite om bakfoten i min sömnlöshet men grejen är den att jag personligen tycker att man inte ska eq'a fram några effekter då det bara förstör och jo visst hörlurar kan sakna crossfeed kretsar men gör din förstärkare eller ljudkort det? Som sagt det är inget jag märkt som ett problem i min utrustning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CazeW:

Fast nu är ju inte Naim Headline rör.
De rör-förstärkare som jag sett allra mest prat om är Lyr och Little Dot serierna, så om du nu vill ha rör så kan även de vara något att titta på.

Tack men rör är inte det viktigaste, det är mer en gimmick som jag tycker är nice ur en estetisk synvinkel. Viktigast är det med transparens/neutralitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Proffsmobbare

Coldplay brukar få för sig att med jämna mellanrum bara spela på ena kanalen, också en hel del elektroniskt brukar ha 100%-ig stereoseparering vilket åtminstone för mig blir väldigt jobbigt i längden även om det låter häftigt för stunden.

Men det är nog ingen hållbar investering i längden, förmodligen mer en "kul grej".

Permalänk
Medlem
Skrivet av CazeW:

Sedan har vissa hörlurar även själv en liten mängd crossfeed (om inte nästan alla?) och det har jag faktiskt sett folk klaga över, de vill att det inte ska vara någon crossfeed alls.

Mjae, alla förstärkare (och DAC:ar?) har viss "okontrollerad" crossfeed där signalen blöder över mellan kanalerna, vilket inte är önsvärt. Ska det göra, så ska det göras under kontrollerade former, och generellt ska det ju tillföras ett litet delay till när ljudet träffar det andra örat för att det ska bli naturligt, såvitt jag förstår.

Skrivet av Arazand:

Nej nej nej, jag vet vad crossfeed är men crossfeed genom eq funkar inge bra då ljudteknikern har redan gjort det när dom mixa låten. Ladda hem mixnings protokollet till den uppgift jag gjort så ser du att mycket sällan spelar en kanal 100% av ett ljud eftersom det då låter väldigt onaturligt även ur högtalare.

Det ligger nog en hel del sanning i det, vilket ju är anledningen att crossfeed märks ganska lite i normalt mixad musik. (vilket ju även exemplet påvisar)
Men en viss skillnad blir det ändå sett på helheten, pga överhörningen man normalt har mellan kanalerna med högtalare.
Om den tillför mer än den sabbar ska jag inte svära på, men det är en intressant koncept och jag skulle gärna ha utrustning som ger mig den möjligheten.

Vill man inte lägga 10+ loppor på Phonitor, så finns ju tex Holographic Audio Ear one i Sverige för 5 loppor som har en svensk X-feed lösning, samt tex tyska Meier audio med produkter med crossfeed: http://www.meier-audio.homepage.t-online.de/

Men är nog billigare att mjukstarta med en mjukvarulösning

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Hej!

Har två snabba frågor.

Hur bra fungerar en liten bärbar hörlursförstärkare typ "fiio e5" http://www.fiio.com.cn/product/index.aspx?ID=6&MenuID=020301. Vill köpa ett par rediga hörlurar men det blir krångligt eftersom jag gärna vill använda de till min iphone.

Hur mycket blöder och hur mycket ljud hör man när man använder semi-open hörlurar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommenchini:

Hej!

Har två snabba frågor.

Hur bra fungerar en liten bärbar hörlursförstärkare typ "fiio e5" http://www.fiio.com.cn/product/index.aspx?ID=6&MenuID=020301. Vill köpa ett par rediga hörlurar men det blir krångligt eftersom jag gärna vill använda de till min iphone.

Hur mycket blöder och hur mycket ljud hör man när man använder semi-open hörlurar?

E5 gör att du kan spela lite högre, inte mycket mer. Tillför (enligt mig) inget till ljudkvaliteten bara ljudnivån.
Semi-öppna läcker så vitt jag vet en del ljud.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

E5 gör att du kan spela lite högre, inte mycket mer. Tillför (enligt mig) inget till ljudkvaliteten bara ljudnivån.
Semi-öppna läcker så vitt jag vet en del ljud.

Sånt där kan man ju diskutera en del, men vad kan egentligen en förstärkare tillföra till ljudkvaliteten? Den ska ju enbart förstärka en redan existerande ljudsignal. Skräp in blir skräp ut osv

E5 test här:
http://nwavguy.blogspot.com/2011/03/fiio-e5-headphone-amp.htm...

Verkar vara en bra portabel lösning, om än med begränsningar i hur mycket "pulver" den kan producera förstås.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Roger W:

Mjae, alla förstärkare (och DAC:ar?) har viss "okontrollerad" crossfeed där signalen blöder över mellan kanalerna, vilket inte är önsvärt. Ska det göra, så ska det göras under kontrollerade former, och generellt ska det ju tillföras ett litet delay till när ljudet träffar det andra örat för att det ska bli naturligt, såvitt jag förstår.

Det ligger nog en hel del sanning i det, vilket ju är anledningen att crossfeed märks ganska lite i normalt mixad musik. (vilket ju även exemplet påvisar)
Men en viss skillnad blir det ändå sett på helheten, pga överhörningen man normalt har mellan kanalerna med högtalare.
Om den tillför mer än den sabbar ska jag inte svära på, men det är en intressant koncept och jag skulle gärna ha utrustning som ger mig den möjligheten.

Vill man inte lägga 10+ loppor på Phonitor, så finns ju tex Holographic Audio Ear one i Sverige för 5 loppor som har en svensk X-feed lösning, samt tex tyska Meier audio med produkter med crossfeed: http://www.meier-audio.homepage.t-online.de/

Men är nog billigare att mjukstarta med en mjukvarulösning

Det måste vara rätt usla produkter du varit i kontakt med om det är hörbar kanalöverhörning i elektroniken, den brukar ligga så lågt att det är ohörbart och endast går att mäta upp den.
X-feed är en svensk uppfinning, Det är Ingvar Öhman som tagit fram det.
Det fungerar bra på stereoinspelningar, men eftersom den mesta pop/rocken är multimono så kan x feed systemet få ett lite oförutsägbart resultat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det måste vara rätt usla produkter du varit i kontakt med om det är hörbar kanalöverhörning i elektroniken, den brukar ligga så lågt att det är ohörbart och endast går att mäta upp den.

Eh, jag har inte sagt att jag haft hörbar överhörning... Jag bara försökte svara på CazeW:s text "Sedan har vissa hörlurar även själv en liten mängd crossfeed (om inte nästan alla?) och det har jag faktiskt sett folk klaga över, de vill att det inte ska vara någon crossfeed alls." och enda förklaringen på det som lät rimlig, var kanalöverhörning. En lur i sig har ju ingen crossfeed.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem

Akustisk överhörning är kraftigare än elektrisk hos de flesta lurar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Någon som vet hur bra det går att förlänga sladden på ett par hörlurar? Har Sony Ultrabas och sladden e superkort..

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Sånt där kan man ju diskutera en del, men vad kan egentligen en förstärkare tillföra till ljudkvaliteten? Den ska ju enbart förstärka en redan existerande ljudsignal. Skräp in blir skräp ut osv

E5 test här:
http://nwavguy.blogspot.com/2011/03/fiio-e5-headphone-amp.htm...

Verkar vara en bra portabel lösning, om än med begränsningar i hur mycket "pulver" den kan producera förstås.

Jo men man kan förvänta sig att t.ex basen ska bli bättre osv men det är inget jag har märkt av.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Någon som vet hur bra det går att förlänga sladden på ett par hörlurar? Har Sony Ultrabas och sladden e superkort..

Går utmärkt så länge det inte handlar om flera hundra meter.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Sånt där kan man ju diskutera en del, men vad kan egentligen en förstärkare tillföra till ljudkvaliteten? Den ska ju enbart förstärka en redan existerande ljudsignal. Skräp in blir skräp ut osv

E5 test här:
http://nwavguy.blogspot.com/2011/03/fiio-e5-headphone-amp.htm...

Verkar vara en bra portabel lösning, om än med begränsningar i hur mycket "pulver" den kan producera förstås.

Det har kommit en E6 också som har fått schyssta recensioner. Det är inte så dyrt så funderar på att köpa en ifall det hjälper. Har fått tips om Philips Fidelio L1 som kommer ut snart eller precis har kommit ut. Någon som vet ifall det är bra lurar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Eh, jag har inte sagt att jag haft hörbar överhörning... Jag bara försökte svara på CazeW:s text "Sedan har vissa hörlurar även själv en liten mängd crossfeed (om inte nästan alla?) och det har jag faktiskt sett folk klaga över, de vill att det inte ska vara någon crossfeed alls." och enda förklaringen på det som lät rimlig, var kanalöverhörning. En lur i sig har ju ingen crossfeed.

Tack för rättningen, kom ihåg fel och som du säger så har inte hörluren i sig ingen crossfeed utan det är källan som kan ha det (i små mängder).

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Går utmärkt så länge det inte handlar om flera hundra meter.

Hur går man bäst till väga då? Vad för sorts sladd osv?

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Hur går man bäst till väga då? Vad för sorts sladd osv?

Du kan byta ut hela sladden om du är händig eller så kan du köpa en http://kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=80

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mrqaffe:

Det måste vara rätt usla produkter du varit i kontakt med om det är hörbar kanalöverhörning i elektroniken, den brukar ligga så lågt att det är ohörbart och endast går att mäta upp den.
X-feed är en svensk uppfinning, Det är Ingvar Öhman som tagit fram det.
Det fungerar bra på stereoinspelningar, men eftersom den mesta pop/rocken är multimono så kan x feed systemet få ett lite oförutsägbart resultat.

Vad är multimono?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24