Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Skrivet av Triffid:

för att argumentet att någon lur spelar musiken "som den ska låta" egentligen inte håller. Det finns inget som säger att inte artisterna/den som mastrade hade utrustning som var färgad på något sätt (faktum är att det nästan helt säkert är så) dvs låten är mastrad för att låta bra i en viss färgad lur och behöver inte alls låta "som det är tänkt" i en lur med plattare karaktär.

så länge vi inte vet vilken utrustning den som mastrade musiken hade kan vi inte säga vilken lur som bäst representerar "hur det var tänkt det skulle låta" och därmed faller alla argument om att en viss lur spelar upp musiken som det var tänkt, även om den råkar vara mer korrekt än andra vad gäller frekvensgången.

*edit*
Jag är medveten om att det är praxis i branschen att sträva efter att mastra i ,och för, neutrala lurar/högtalare. Men jämför tex hd650,k701 och dt880: alla dessa lurar är att betrakta som referenslurar (speciellt när de släpptes) och de har trots det ganska skiljda karaktärer.

Alltså. De personerna som mastrar musiken brukar ofta ha högtalarsystem som mäter inom 1dB från linjärt, ofta gigantiska extremt högpresterande högtalare med låg distorsion. Själva studiosarna brukar vara rikligt påkostade med massa akuskiska åtgärder.

Sen mastrar man inte med lurar ALLS!

Man kanske använder lurar när man mixar eller komponerar/spelar in, men i mastring, glöm det.

Sen har du fel vad gäller

Citat:

så länge vi inte vet vilken utrustning den som mastrade musiken hade kan vi inte säga vilken lur som bäst representerar "hur det var tänkt det skulle låta" och därmed faller alla argument om att en viss lur spelar upp musiken som det var tänkt, även om den råkar vara mer korrekt än andra vad gäller frekvensgången.

Du kan utgå ifrån att de flesta mastingsstudios har minst 10 gånger bättre och mer korrekt låtande utrustning än vad man själv har hemma, dessutom i akustikbehandlat rum. Dom betalar knappast miljontals kronor för någon färgande "audiofilutrustning" med flit.

Om en lur är linjär i sin frekvensgång och har låg distorsion så är det per definition det närmsta man kan komma hur dom hörde det när dom mastrade musiken. Ja så nära man kan komma med lurar då, och då kommer man in på slutna/öppna/x-feed e t c...

Jag anser att du har fel.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk

Jag letar efter något att ersätta mina orignalpads på mina 242or..Men vill gärna ha "pleather" eller möjligvis likdana som sitter på k701 men frågan är vad som passar? Någon som har tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Jag skulle ta en titt på både Sennheiser HD650 och hålla utgick efter ett bra erbjudande på dom för tror dom kommer passa din musiksmak och vad du har sagt om ljud väldigt bra. Men du kan också ta en koll på Audio Technica ATH-A500 och ATH-A900. Slutna lurar har generellt sett mer tyngd i basen då mycket av energin inte smiter iväg ut på baksidan utan tvingas fram på framsida där elementet sitter. Det har ju sina nackdelar då övre mellanregistret kan bli stört av resonanser runt 2000 Hz, dvs där gränsen till diskant börjar och där väldigt mycket kvinnolyriker sjungs, även stråkar(fioler även syntar etc) kan bli essiga och vassa av detta. Det beror dock helt ifrån konstruktion till konstruktion och man ska alltid lyssna. ^^

Men om du är redo att börja spendera så höga summor som Denon D5000 kostar så ska du ju sikta in dig på en helt annan klass eller kanske satsa en bra summa av det till hörlursförstärkare samt DAC.

(PS. Om du köper i USA tänk på att INTE behålla kartongen då blir du fast i tullen i sverige kan de komma att tvinga dig att betala moms på det du köpt. Har själv åkt fast för det. Och dom tittar inte precis på ditt kvitto och lägger till 25% till det utan de tar ut tullavgifter, kolla på det rimligast priset på svenska marknaden är och lägger till 25% till det...)

kan lägga absolut max 5000kr i Usa. Ska tänka på det att inte behålla kartongen.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Ska kolla in denon d5000 också då. Några mer än grado/denon/akg jag ska pröva? Någon här som har ett par denon d5000?
Om inte annat så tycker jag verkligen att Denons lite dyrare lurar i mahogny är riktigt snygga.

Jag har ett par D5000 (markl moddade dock). Dem presterar faktiskt mycket bra nu när jag har moddat dem

Visa signatur

| I7 950 @ 4.0GHz w/ Corsair H50 PnP Scythe 120 GT 1850 |
| Gigabyte GeForce GTX 470 SOC | Fractal Design R3 |
| Acer GD245HQ 120Hz |
--------------------------------------------------------------------------
| Burson HA-160D > Audeze LCD-2 Rev. 1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Problemet med termen ljudbild och ljudkaraktär är att det inte finns någon direkt definition på vad det betyder. Samma sak med transparens och neutral när det kommer till ljud. Transparens är enligt mig en flatt frekvenskurva med lite thd distortion och neutral beskriver ljudkaraktären.

Skickades från m.sweclockers.com

Transparant och neutral är samma sak i min värld, bara olika ord. Då jag tolkar "tranparans" som "genomskilninghet", och har det ingen färg så blir det transparant, tänk t.ex glas, glas utan färg är rätt transparant. Neutralt är samma sak, inge positivt eller negativt = neutralt = transparant. Ordet transparant brukar man använda i samanhang vid test av olika prylar(förstärkare, kablar, högtalare), är prylen transparant så betydet det att man inte kan höra någon färgning från den, dvs samma som neutral.
Därför är det samma sak

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Jag kan fortfarande inte skilja på något genom att gå på din förklaring. Det ena är inget utan det andra. Har du hissad diskant så målas en annan bild upp än om det skulle vara en varmare lur. Det är min uppfattning av det hela, du får jättegärna dra en TL:DR-förklaring i ämne för jag förstår verkligen inte alls tänket.

Fenomenen hör fortfarande ihop, hand i hand, och kan därmed inte urskiljas helt imo. Du kan inte ha en bred (högupplöst?) ljudbild på enbart diskant?

Definitionen är för intressant för det, ledsen!

Suck...
Ljudbilden är scenen som artisterna står på. Är det en exakt ljudbild så kan du säga att gitarristen står något till vänster, violinisten lite åt högre och trummorna är lite längre bak än resten. Är det en diffus ljudbild så kan du inte riktigt säga vart på scenen alla musiker står. Diffus ljudbild brukar vara vanligt med rundstrålande högtalare medan exakt ljudbild är vanligt vid väldigt strålande högtalare.

Du kan inte beskriva ljudbilden med ordet ljudkaraktär. Karaktär, om man tänker människor så är det hur en person är. Om personen är trevlig och sympatisk eller kall och känslolös. Ljudkaraktär är ungefär samma sak, om luren är varm och "go" eller "kall och analytisk" osv.

Förstår du? Annars så kan jag ta det muntligt för dig via skype ifall du vill.

Det är alldeles för många här på forumet som använder ordet ljudbild när dom egentligen menar ljudkaraktär, kanske därför du fått lite skev uppfattning.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Jag har inte hört annat än att just Denon (2000/5000) ska vara inriktade på just rock och metal, vet inte hur pass tung dock.

Annars kan jag tipsa om en bättre genre?

Vad är det för SKIT jag läser? Genern har inget alls att göra med hur det låter, mastringen däremot avgör om det låter bra eller dåligt. Jag har då rock som låter bra, varmt, kallt och dåligt.

Och ska man behöva börja lyssna på "annan" musik så har man köpt för färgat ljud.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Alltså. De personerna som mastrar musiken brukar ofta ha högtalarsystem som mäter inom 1dB från linjärt, ofta gigantiska extremt högpresterande högtalare med låg distorsion. Själva studiosarna brukar vara rikligt påkostade med massa akuskiska åtgärder.

Sen mastrar man inte med lurar ALLS!

Man kanske använder lurar när man mixar eller komponerar/spelar in, men i mastring, glöm det.

Sen har du fel vad gäller

Du kan utgå ifrån att de flesta mastingsstudios har minst 10 gånger bättre och mer korrekt låtande utrustning än vad man själv har hemma, dessutom i akustikbehandlat rum. Dom betalar knappast miljontals kronor för någon färgande "audiofilutrustning" med flit.

Om en lur är linjär i sin frekvensgång och har låg distorsion så är det per definition det närmsta man kan komma hur dom hörde det när dom mastrade musiken. Ja så nära man kan komma med lurar då, och då kommer man in på slutna/öppna/x-feed e t c...

Jag anser att du har fel.

Detta är mycket sant. MEN då jag gått två utbildningar i ljudteknik och studioteknik så kan jag säga dig att man väldigt ofta kors lyssna på sin master i olika högtalar i vanliga rum för att se vad man kan göra för att bättra på din master för att passa mer i vardagssammanhang. Iallafall är det något man utbildad att man ska göra, sen om alla gör det kan jag inte svara på.

Har varit i kontakt personligen med Audio Technology i danmark som är tillverkar till de bästa och mest använda studio elementen som finns på marknade i hela världen och även dom har sagt att de kors lyssnar deras element i vardagsmiljöer då inget ska lämnas åt slumpen. Men det är bara så mycket man kan göra innan akustik sätter in och gör sin del av jobbet för ljudet. Oftast finns det enkla knepp att mörda det värsta utan att lägga ut tusenlappar på akustikfix. Exempelviss ha en bokhylla bakom sweetspot med böcker som står ojämt. Fungerar som bra diffusion dämpning. Mend et är en annan femma.

Men mastra i hörlurar är ovanligt, att lyssna på ett instrumtent och då främst sitt eget i en ensamble inspelning med noll latens är dock både vanligt och viktigt och då brukar hörlurar av praktiska skäl användas. Ibland kan man som studiotekniker lyssna med hörlurar på musiken en sångare sjunger på för att höra helheten utan att störa sångaren. (NEJ det finns inget glas som är 100% ljuddämpande så oftast spelar man bara upp exakt det man spelar in i de monitorerna för att inte störa inspelningen.) Men när man väl mmizar och mastrar ihop stycket är det nästan alltid bara monitorerna som används.

Det är min erfarenhet iallafall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Transparant och neutral är samma sak i min värld, bara olika ord. Då jag tolkar "tranparans" som "genomskilninghet", och har det ingen färg så blir det transparant, tänk t.ex glas, glas utan färg är rätt transparant. Neutralt är samma sak, inge positivt eller negativt = neutralt = transparant. Ordet transparant brukar man använda i samanhang vid test av olika prylar(förstärkare, kablar, högtalare), är prylen transparant så betydet det att man inte kan höra någon färgning från den, dvs samma som neutral.
Därför är det samma sak

Och det är just där folk tänker olika efter som det inte finns ner skrivna definitioner på vadsom är rätt och fel.

För mig är neutral just det du skriver här :"prylen transparant så betydet det att man inte kan höra någon färgning från den" medan transparens innebär att en högtalare/hörlur mäter bra. Dessvärre har jag varit med av åtskilda exempel där dessa två inte funnits till samtidigt.
Exempel A: Rörförstärkare av den högre skolan t.ex SET förstärkning. Dessa är transparenta men de är inte neutrala. Dvs i ett oscillioskop har du nästa perfekt mätbarhet men ändå värms ljudet upp och blir vad vi kallar varmt... hur kommer det sig? Hmm. Placebo? Eller finns det något konkret i detta?
Exempel B: En varm förstärkare matar ett par kalla högtalar och bildar en neutral kombination men de är inte transparenta vid mätning. Så i detta fallet har en varmt låtande förstärkare använts för att dra ner en väldigt essig högtalar och bildat neutralitet i vad man hör. Det kommer ju på bekostnaden av annat men det är vad som händer med ljudkaraktären... vad hände där? Varför blev det så? Placebo? Eller finns det något konkret i detta?

Så vad jag tycker problemet är, är att termena som används är för vaga och för dåliga. Det finns mycket få bra ord som beskriver ljud och endast ljud som inte går att blanda ihop med andra beskrivningar. "Hörlurarna är mycket dynamiska och man kan placera varje musikant i orkestern, men ändå ger hörluren ett varmt intryck och är lite sterilt i diskanten." Detta är något man mycket väl kan läsa i en Hifi tidning. MEN VAD FAN BETYDER DET!?!

Enligt mig är allt vad kallas ljudkaraktär och ljudbild bullshit ord som recensenter använder för att försöka något som annars saknar ord. Det finns inga ord som beskriver ljud och endast ljud men däremot så smakar något beskt och används bara för att beskriva en smak. Eller det är rött och beskriver bara en färg. Eller ett känns taggigt och beskriver bara en taktilkänsla. Osv osv. Så fort dubbel betydande ord används så förvirrar du och jag och alla andra varandra.

Det här är allt som egentligen betyder något:

Grafer de är objektiva, de ljuger inte och de betyder samma sak även om du är person X eller person Y. Dessutom kan du se hur ljudet sprids och därmed få fram information och ljudbilden osv.
Detta är poängen JAG försöker få fram till denna diskussionen. Men visst det är enkelt att börja valsa runt och börja använda termer och ord som kan betyda en av flera olika saker... det gör vi alla men problemet jag stört mig på de senaste 5 år är just att olika människor har lika uppfattning av vad alla dessa orden betyder när vi pratar om ljud. Men ajg ser det inte som mitt jobb att skriva en ordbok för ljudtermer.

Anyway, menar inte att låta som jag rage'ar eller trollar etc. Jag bryr mig genuint om vad du har att säga och jag finner det mycket intressant just detta om att vi använder alla samma ord men menar olika saker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ljudbild och ljudkaraktär är inte bullshit. Vilka ord skulle du annars använda för att beskriva hur det låter? Har du lyssnat på en rundstrålande högtalare, t.ex Duevel Planets? Den har en ganska diffus ljudbild för att så mycket ljud studsar på väggar, tak och golv. Man kan inte riktigt säga att "där står sångaren" eller att "gitarristen sitter ungefär där på scenen" utan det flyter ihop lite. Ta t.ex logitechhögtalare, dessa har jättedålig ljudbild och man hör att ljudet kommer från två högtalare som en ljudgröt bara. Målar inte upp någon scen alls utan det är bara gröt.

Ta sedan ljudkaraktär. Hur skulle skulle du säga att ett par lurar med hissad mellanbas och avrullad diskant är? Jo, du skulle nog säga att dom låter varmt. Om vi då tar en högtalare med hissat mellanregister och diskant, den skulle nog dom flesta kalla "kall" eller "analytisk".

Visst, ljudkaraktär kan man visa mycket enkelt med grafer men ljudbild är inget som man kan visa med grafer för det beror väldigt mycket på källan, rummet och en massa andra parametrar som gör mätning av ljudbild omöjligt.

Edit: Men annars håller jag med dig, alldeles för mycket ordbajseri i alla hifitidningar. Man får ju ont i ögonen av att läsa det.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Men om det mäter perfekt så är det perfekt, så man får samma som man stoppar in så kan det inte låta färgat på något sätt. Rörförstärkare brukar ofta ha mycket andratonsdistrotion som brukar översättas till "värme". Att bara gå på frekvensgång är fel att göra, då det finns en faktor som är även viktigare än amplitud och det är tid. Örat är mycket känsligare i tid än amplitud. Man kan ha rak frekvensgång och fortfarande ha en massa klingande/bummliga resonanser.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Edit: Men annars håller jag med dig, alldeles för mycket ordbajseri i alla hifitidningar. Man får ju ont i ögonen av att läsa det.

Jag brukar hoppa direkt till mätningarna, hur personen som testat utrustningen kan bero på mycket. Vissa dagar när jag är lite sjuk kan jag tycka att min anläggning låter hemskt, medans andra dagar så kan jag njuta som fan.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Jag brukar hoppa direkt till mätningarna, hur personen som testat utrustningen kan bero på mycket. Vissa dagar när jag är lite sjuk kan jag tycka att min anläggning låter hemskt, medans andra dagar så kan jag njuta som fan.

Jo, nackdelen är bara att Hifi&Musik inte har några mätningar. Funderar på att byta över till LTS ifall det är bättre?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jo, nackdelen är bara att Hifi&Musik inte har några mätningar. Funderar på att byta över till LTS ifall det är bättre?

Jaha, så du betalar för faktiska skittidningar Jag brukar kolla på tester på nätet. Stereophile brukar ha bra mätningar.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av Arazand:

Detta är mycket sant. MEN då jag gått två utbildningar i ljudteknik och studioteknik så kan jag säga dig att man väldigt ofta kors lyssna på sin master i olika högtalar i vanliga rum för att se vad man kan göra för att bättra på din master för att passa mer i vardagssammanhang. Iallafall är det något man utbildad att man ska göra, sen om alla gör det kan jag inte svara på.

Har varit i kontakt personligen med Audio Technology i danmark som är tillverkar till de bästa och mest använda studio elementen som finns på marknade i hela världen och även dom har sagt att de kors lyssnar deras element i vardagsmiljöer då inget ska lämnas åt slumpen. Men det är bara så mycket man kan göra innan akustik sätter in och gör sin del av jobbet för ljudet. Oftast finns det enkla knepp att mörda det värsta utan att lägga ut tusenlappar på akustikfix. Exempelviss ha en bokhylla bakom sweetspot med böcker som står ojämt. Fungerar som bra diffusion dämpning. Mend et är en annan femma.

Men mastra i hörlurar är ovanligt, att lyssna på ett instrumtent och då främst sitt eget i en ensamble inspelning med noll latens är dock både vanligt och viktigt och då brukar hörlurar av praktiska skäl användas. Ibland kan man som studiotekniker lyssna med hörlurar på musiken en sångare sjunger på för att höra helheten utan att störa sångaren. (NEJ det finns inget glas som är 100% ljuddämpande så oftast spelar man bara upp exakt det man spelar in i de monitorerna för att inte störa inspelningen.) Men när man väl mmizar och mastrar ihop stycket är det nästan alltid bara monitorerna som används.

Det är min erfarenhet iallafall.

Det enda jag egentligen ville få fram var att hand analogi med "mastrat efter vissa lurar" det bara skitsnack 100% rakt igenom. Och jag antar att det meddelandet gick fram klart och tydligt.

Det finns många "skolor" vad gäller mastring. Men tänk efter själv. mastring är det sista man göra, och i princip det man gör i dag är multibands "squashing" och lite eq för att det ska låta så högt som möjligt på radio, även om mastringsteknikerna själva inte vill komprimera skiten så hårt (dom vet ju natutligtvis vad som låter bra) så vill artisterna det (rena idioter som inte förstår att högre, faktiskt innebär lägre och mer vekt i slutet men det är en helt annan diskussion här känner jag) och bolagen vill också det, squash the shit to hell.

Många anser att man ska lyssna mellan olika system, t e x z5500/bilen/iphone-lurar/B&W nautilus men det här är egentligen helt hjärndött, varför skulle man anpassa mastern efter ett skitsystem som du VET är inkorrekt på alla sätt? Det är helt idiotiskt. Man mastrar på det bästa man har råd med.
Tänk dig om du har ett par 100000kr B&W, det blir inte så mycket bättre än det, varför skulle då t e x en macbooks högtalare spela in på något sätt i ditt val av eq för den låten? Ska du göra en särbehandling så måste du göra fler, och med tanke på hur många olika akustiska miljöer det finns och olika system så är det bara att glömma direkt. Därför mastrar man på det mest kompetenta man har, och det systemet borde väga in 100% och resten 0% i själva mastringen. Och det är så det går till kommersiellt. Tro mig, dom sitter inte och försöker få något att låta bra genom skitsystem. Sen vad dom faktiskt gör och om det är till någon nytta alls i slutänden ja det är en helt annan sak. "man försöker höja volymen utan att skada musiken" = mastring

Mixning och inspelning/komponering är en helt annan femma för då har man alla spår separat och kan höja/sänka/kompimera som man vill individuellt, men även här är det relativt idiotiskt försöka att få det att låta bra på en macbook t e x.

Om jag gör en låt varför skulle jag ens bry mig om hur den låter i i iphonelurar? Jag skiter fullständigt i det, jag har extremt bra grejer så jag försöker få det att låta bra i dom. Visst, har någon annan sämre saker, trist för dom liksom, köp bättre. Alla kan inte köra ferrari heller, trist för dom.

Man ska inte sänka sin nivå bara för att det finns lägre nivåer, det finns alltid lägre nivåer. Men kommer du upp till en riktigt hög nivå med din studio ja då finns det liksom inte högre nivåer, och idealisk så skulle ju alla enheter ha perfekt återgivning och akustik runt om, men nu är det inte så. Men det finns fortfarande ingen som helst anledning att anpassa en master efter dessa skitnivåer vad gäller kvalitet. Det är idioti.

Och nu tillbaks till tråden

Vad gäller neutral/transparent så tycker jag det betyder exakt samma sak. Och det i sig betyder +-0,5dB avvikelse från rakt.
Sen kommer ju distorsion in och den kan ju göra så det låter annorlunda, och det vill man ju inte, det ska vara låg dist.
Men det finns en okvantifierbar komponent vad gäller frekvensrespons. Jag var på jakt efter en mic och det var en mängd micar som mätte exakt likadant (i princip) men det jag kom fram till var att alla billiga kondensatormicar har en viss karaktär som hade 0,0% att göra med den uppmätta frekvensresponsen, dom bara lät jävligt skrikigt i diskanten och saknade bas liksom, även fast man kunde höra exakt samma basljud (mansröst), men det var ändå något där som var "off the fucking charts" i karaktär jämfört med dynamiska mikrofoner. Jag tyckte dynamiska micar lät ganska lika bandmicar om dom hade liknande frekvensrespons.

Även med högtalare tycker jag mig kunna höra denna skillnad när det gäller vad som producerar ljudet, dynamiskt element, band e t c, det är där den stora skillnaden ligger.

Men det här med "ljudbild" är något helt okänt för mig, jag förstår inte vad ni dillar om när ni pratar om att det låter si och så och att en hörlur skulle presentera "bredare ljudbild" eller vad ni nu vill. Det är 2 jävla element som sitter på skallen och dom kan ha linjär eller icke linjär frekvensgång, och sen kan dom ha mer eller mindre distorsion av olika typer, och jag är ganska säker på att allt det blajet om ljudbild hit och dit, det är egentligen bara varianter av det jag skrev alldeles nyss i olika %-satser. Lite andra/tredje-tonsdist här och där liksom. Det finns inga perfekta element. Men man kan komma ganska långt.

Ja ni får fortsätta argumentationen, and may the best audiophile win!

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Skrivet av Arazand:

MEN VAD FAN BETYDER DET!?!

Inte ett jävla piss! Det är bara massa blaj för att dom inte har något vettigt att skriva naturligtvis.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Även med högtalare tycker jag mig kunna höra denna skillnad när det gäller vad som producerar ljudet, dynamiskt element, band e t c, det är där den stora skillnaden ligger.

Bandelement och dynamiska element har sina olika egenskaper. Bandelement har i regel väldigt dålig vertikal spridning, och brukar även i regel dista rätt mycket. Medans dynamiska element i regel har bra spridning och låg distrotion. Den sämre spridningen leder till mindre reflektioner(tidsfel) i lyssningspositionen i ett "normalt" rum. Elektrostater är ett mycket bra exempel, där har man ett stort membran som spelar höga toner, om membranet är större än frekvensens våglängd(inte riktigt säker på hur stor del av själva våglängden) så får man dålig spridning på de frekvenserna. Jämför ett 3" fullregisterelement mot en 1" dome diskant, de båda kan spela höga frekvenser men domediskanten kommer att sprida mycket bättre vid de höga frekvenserna. Så band, elektrostater, horn och linesource kan låta bättre i vanliga rum då det vanliga rummet inte påverkar ljudet lika mycket.

Om man ändå var bra på att förklara XD

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Håller med om det mesta, jag är inte här för att argumentera om det. Men här är en fun fact.

Skrivet av bigmac pro:

ett par 100000kr B&W

Den mycket kända studio Abbey Road Studios(som förövrigt är till salu, spring och köp det) som gjort mastern för Lord of The Rings musiken och långt innan Beetles använder B&W Nautilus 800 serien som studio monitorer. Vet inte vem det talar om mest Abbey Road som dåligt bolag eller B&W som väldigt bra högtalare. (Men det är ju till salu så .. vem vet vad som är rätt och fel. Dock kul att veta att man kan köpa och äga samma model av högtalare som Lord of the Rings är mastrat på.)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Alltså. De personerna som mastrar musiken brukar ofta ha högtalarsystem som mäter inom 1dB från linjärt, ofta gigantiska extremt högpresterande högtalare med låg distorsion. Själva studiosarna brukar vara rikligt påkostade med massa akuskiska åtgärder.

Sen mastrar man inte med lurar ALLS!

Man kanske använder lurar när man mixar eller komponerar/spelar in, men i mastring, glöm det.

Sen har du fel vad gäller

Du kan utgå ifrån att de flesta mastingsstudios har minst 10 gånger bättre och mer korrekt låtande utrustning än vad man själv har hemma, dessutom i akustikbehandlat rum. Dom betalar knappast miljontals kronor för någon färgande "audiofilutrustning" med flit.

Om en lur är linjär i sin frekvensgång och har låg distorsion så är det per definition det närmsta man kan komma hur dom hörde det när dom mastrade musiken. Ja så nära man kan komma med lurar då, och då kommer man in på slutna/öppna/x-feed e t c...

Jag anser att du har fel.

Du tror alltså att majoriteten av all musik skulle vara mastrad i studios för miljontals kronor. intressant.

"Om en lur är linjär i sin frekvensgång och har låg distorsion så är det per definition det närmsta man kan komma hur dom hörde det när dom mastrade musiken" - ren bullshit sålänge du inte vet vem som mastrade och med vilken utrustning. Du bygger ditt argument på antagandet att folk bara lyssnar på påkostade inspelningar, vilket inte alls behöver stämma.

det finns ingen som har påstått att man mastrar musik i hörlurar heller.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Jaha, så du betalar för faktiska skittidningar Jag brukar kolla på tester på nätet. Stereophile brukar ha bra mätningar.

Nä, fick en halvårsprenumeration av mormor i julklapp...

Skrivet av Breddas:

Jämför ett 3" fullregisterelement mot en 1" dome diskant, de båda kan spela höga frekvenser men domediskanten kommer att sprida mycket bättre vid de höga frekvenserna. Så band, elektrostater, horn och linesource kan låta bättre i vanliga rum då det vanliga rummet inte påverkar ljudet lika mycket.

Om man ändå var bra på att förklara XD

Spridning, där har vi det. Lyssna på ett par högtalare i ett normalt rum. Bär sedan ut dom på gräsmattan och rikta dom bort från huset. Se till att ha långt till närmaste reflektiva yta. Jämför hur det låter. Du kommer troligen uppleva större "ljudbild" inne i rummet för där har du rumsreflektioner osv medan utomhus så har du inga reflektioner alls.

Och som du säger det där med spridning och konyta så vid högre frekvenser så kommer stora element skicka ljudet i en stråle. Jämför med en ficklampa som man kan skruva på och ändra så att den antingen lyser upp ett stort område eller ett litet smalt område. Ungefär så är det. Just därför är det många som anser att full-range element har mycket bra ljudbild (iofs det är inte den enda anledningen) för att ljudet är mer riktat vilket innebär färre rumsreflektioner. Man brukar säga att ju sämre spridning en högtalare har, alltså mindre sweetspot, desto "precisare" ljudbild har högtalaren. Sprider högtalaren ljudet väldigt mycket så får man mycket rumsreflektioner osv vilket suddar ut ljudbilden lite.

Rumsreflektioner kommer inte alltid i fas med den ursprungliga signalen. Testa att koppla en högtalare med rätt fas och den andra tvärtom. Ljudbilden kommer nu bli helt åt skogen och vara väldigt diffus.
Det är samma sak som sker med basen i rum. Peakar är där två stycken ljudvågor är i fas och dippar är där ljudvågorna (ursprungliga signalen och rumsreflektioner) är i ofas.

Visst, många av er ljudkillar här har mycket bra koll på köpegrejor osv och då lär man sig inte så mycket om sånt här. Men ni vet inte så mycket om DIY och när man ska bygga högtalare själv så måste man kunna detta för att lyckas. Högtalartillverkarna såsom B&W, Transmission Audio, Monitor Audio, Yamaha osv vet detta men det är ganska orelevant för kunderna att veta.

Nu är jag ganska ny inom DIY-världen (bara hållt på ungefär två år) och har mycket att lära, men jag kan grunderna samt en del akustik (vilket är minst lika viktigt som utrustningen).

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

B&W 800 serien är mycket kompetent naturligtvis, ungefär lika kompetent som ett Skaaningsystem eller Scanspeak/Ecxel för 15000 typ.

Det blir lite bättre, men du ska ha jävligt bra koll på exakt vad du vill ska vara bättre. Skaaning/Scanspeak/Seas excel är typ slutet, sen blir det inte bättre vare sig du vill eller inte. Med PA-grejer slutar tåget vid JBL och PHL, och dessa ska man med fördel använda för basen i ett Skaaning/Scanspeak/Excel. Kanske finns nåt mer i samma kaliber men varför gå över ån efter vatten?

Finns väl lite customgrejer (mer eller mindre) också, då kan man ta ett steg upp, om du vet exakt vad du ska ha och till vilket ändamål.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Ljudbild och ljudkaraktär är inte bullshit.

Notera att jag menar Termerna ljudbild och ljudkaraktär inte den praktiska innebörden. Dessutom går ljudbild att mäta med vattenfalls diagram och rudna strålnings diagram. Detta tillsammans med en akustik analys kan göra saken ganska enkel att läsa av ljudbilden för en som kan det. Men det verkar kräva ett par års av aktivt analyserande för att lyckas med det...

Förövrigt har jag haft chansen att lyssna på lite dyrar Duevel prylar även MBL. Jag gillar dessa tycker väldigt mycket så pass att jag försökt mig på att härma det med hjälp av dipols men det är bara en fjärde del av samma egenskaper som de hade.

(Duevel Planets lät inge bra i mina öron då var deras andra modeller mycket intressantare. Fast det kan varit mässmiljön som förstörde det hela.)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Notera att jag menar Termerna ljudbild och ljudkaraktär inte den praktiska innebörden. Dessutom går ljudbild att mäta med vattenfalls diagram och rudna strålnings diagram. Detta tillsammans med en akustik analys kan göra saken ganska enkel att läsa av ljudbilden för en som kan det. Men det verkar kräva ett par års av aktivt analyserande för att lyckas med det...

Förövrigt har jag haft chansen att lyssna på lite dyrar Duevel prylar även MBL. Jag gillar dessa tycker väldigt mycket så pass att jag försökt mig på att härma det med hjälp av dipols men det är bara en fjärde del av samma egenskaper som de hade.

(Duevel Planets lät inge bra i mina öron då var deras andra modeller mycket intressantare. Fast det kan varit mässmiljön som förstörde det hela.)

Jo, jag lyssnade på Duevels på Arken och inte så imponerande. Men MBL Extreme är fortfarande den bästa högtalaren jag hört (enligt mig bättre än JBL Everest, Wilson Audio Maxx3 samt Peak Consult Dragon).

Om det fortfarande är någon som är skeptisk mot uttrycket ljudbild, fundera då varför vi använder två högtalare och inte en som man gjorde förr i tiden.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Triffid:

Du tror alltså att majoriteten av all musik skulle vara mastrad i studios för miljontals kronor. intressant.

"Om en lur är linjär i sin frekvensgång och har låg distorsion så är det per definition det närmsta man kan komma hur dom hörde det när dom mastrade musiken" - ren bullshit sålänge du inte vet vem som mastrade och med vilken utrustning. Du bygger ditt argument på antagandet att folk bara lyssnar på påkostade inspelningar, vilket inte alls behöver stämma.

det finns ingen som har påstått att man mastrar musik i hörlurar heller.

Jo du antyder det, att man mastrar musik i lurar. Annars borde du klargöra det tydligare.

Resten av det du skriver är ren gallimattias.

Om du tycker att mixning är mastring så håller jag med om ditt antagande om att mycket musik görs i studios för kanske bara 15-20000, men du verkar inte ha en susning om vad mastring faktiskt innebär. Men jag vet det.

Väldigt mycket musik är inte mastrad alls. Jag personligen skulle inte lämna bort min egen musik för "mastring", det finns inget som helst en mastring kan göra som gör min musik bättre, oavsett vad dom har för utrustning.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Och som du säger det där med spridning och konyta så vid högre frekvenser så kommer stora element skicka ljudet i en stråle.

Egentligen beror det på talspolens diameter, ju större desto sämre spridning off axis, men ju mindre talspolen blir desto mindre effekt tål den, och den blir då varmare, då måste man "gå upp i material"

Kolla alla mätningarna på SEAS och Scanspeaks siter t e x. där ser man hur konstorlek påverkar spridning.
Sen är det ju så att kabinettbredd påverkar spridningen.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Jo du antyder det, att man mastrar musik i lurar. Annars borde du klargöra det tydligare.

Resten av det du skriver är ren gallimattias.

Om du tycker att mixning är mastring så håller jag med om ditt antagande om att mycket musik görs i studios för kanske bara 15-20000, men du verkar inte ha en susning om vad mastring faktiskt innebär. Men jag vet det.

Väldigt mycket musik är inte mastrad alls. Jag personligen skulle inte lämna bort min egen musik för "mastring", det finns inget som helst en mastring kan göra som gör min musik bättre, oavsett vad dom har för utrustning.

Jag är inte speciellt insatt i mastring/mixning skillnader osv men du har ju totalt missat min poäng om du tror det spelar någon roll. Sluta hänga upp dig på ord. Jag har inte antytt att man mastrat i hörlurar mer än jag antytt att man mastrar i högtalare.

Min poäng är att musiken från det att den spelades på ett instrument/live till det att den hamnade i ett digitalt format genomgått flera processer som förändrar ljudet och eftersom du inte vet alla parametrarna är det knappast korrekt att göra breda påståenden som att "en neutral hörlurar spelar upp musik så som musikern ville det skulle låta", även om detta är korrekt i många fall och kanske tom i de flesta fall vad gäller påkostade inspelningar är det ingen absolut sanning. Förstår du vad jag försöker säga eller tänker du fastna på någon annan teknisk detalj nu ?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Triffid:

Du tror alltså att majoriteten av all musik skulle vara mastrad i studios för miljontals kronor. intressant.

Ja visst är det, och troligen stämmer det rätt bra, det är nog mest "kökstudios" som inte kostar mera, men dyr studio innebär inte automatiskt bra mastring, kanske snarast tvärt om när det gäller pop/rock. Kunskap är viktigast, det finns hörlursmastrade alster som gjorts med "enkla" prylar men av en kvalitetsmedveten tekniker som är mycket bra tekniskt sett. Tekniken har aldrig varit bättre men slutprodukterna har inte varit sämre, det beror på ipod generationen och reklamradion, folk har låga krav och köper ljudsytem efter design o tror det blir bra, kläm på nån innelogga (wesc?) eller en kändisnamn (dr dre?) på en medioker lur o sälj dem dyrt till ungdomar som tror att det är bra prylar...... tja..näää.. Det som är tragiskt är att skräpet går att sälja för så mycket pengar, en lur som presterar 1000kr går att kränga för 3 om det är dr dre
För att återknyta till riktiga lurar så är de mycket bra att ha för att monitorlyssna som tekniker, man slipper ifrån akustiken i lyssningslokalen, eller man kan ha dem för att höra en viss kanal utan att bli dränk av pa ljudet, typ ojdå där blir det blåsljud i den micken eller nått som distar eller är felfasat, ett bra verktyg helt enkelt.
De flesta lurar ger däremot inte rätt ljudbild, pga att de isolerar ljuden mellan h&v

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

triffid

Du måste hålla reda på saker man gör för att få ett visst ljud och saker där min inte vill ha egenljud. En micförstärkare kan färga rejält, likadant ett visst försteg, kompressorer e t c, e t c, man kan t o m bygga in rör för att kunna köra overdrive i saker (rörsaturation) för att få ett visst ljud. Man kör skit genom medvetet färgande bandspelare t e x. Och det gör man för soundet.

Olika mikrofoner ger olika ljud, man väljer mic efter ljudet man vill ha och källan. Det är en färgning oftast om man jämför med vad öronen registrerar, och denna färgning är medveten. Ibland väljer man micar för att det ska låta så realistiskt som möjligt och ibland så bra som möjligt och vad bra egentligen innebär det är upp till inspelningsteknikern att avgöra. Och det får han betalt för.

Resten av utrustningen är relativt neutral. Resten av de digitala processerna är också relativt neutrala, och är dom inte det så byter man program/plugins, för då är det skit!

Men om du antyder att att mastringsteknikerns högtalare spelar in på hur neutrala dina lurar låter så tror jag du är fel ute.
Det bästa du kan ha är naturligtvis ett par lurar som varken lägger till eller drar ifrån vad som finns på din skiva/fil, eller hur?

Mastringsteknikern har troligtvis hört allt betydligt mer neutralt än vad man själv gör, d v s avsaknad av färgning.

Likadant som du kan mäta hur linjär en högtalare är så kan du naturligtvis göra det även med lurar. Det finns rätt och det finns fel, så enkelt är det.

Sen vad olika personer anser låta bra och dåligt (olika lurar), det är helt irrellevent för det är enbart subjektivt tyckande.
Är luren neutral så är det bra, annars är det obra tycker jag. Och många fler med mig.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Tekniken har aldrig varit bättre men slutprodukterna har inte varit sämre, det beror på ipod generationen och reklamradion, folk har låga krav och köper ljudsytem efter design o tror det blir bra,

Tyvärr är det så här. Och det är oftast artisterna själva/bolagen som sätter den patetisk låga nivån, teknikerna är naturligtvis mycket kompetenta. Det är lite som att sätta Michael Schumacher på att köra skolbuss för att ferarri vill det.

Den bästa musiken jag hört på senare tid har troligtvis aldrig ens varit i närheten av en mastringsstudio, inget multiband squashing, no fucking nothing, förrutom det artisten själv ville att jag skulle höra. Är man tillräckligt kompetent att komponera/mixa och arrangera en hel låt (sin egen dessutom) så är man garanterat tillräckligt kompetent för att bestämma hur den ska låta ut till kund, och det finns många exempel på detta.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.