Hjälp med Visual Basic 2010 (generera text)

Permalänk
Medlem

Hjälp med Visual Basic 2010 (generera text)

Hej!

Jag är egentligen inte intresserad av programmering, men vet hur man kompilerar och sånt.
Så tänkte ta den lata vägen och se om någon orkar hjälpa mig med en enkel text generator.
Jag vill att man skriver in ett namn i textfältet, sedan generera olika meningar utan att namnet fylls över.

För att förkorta det
X = Namn
Y = Verb
Generera endast Y med en knapp eller sånt.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

vad menar du med generara? ett random verb?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

vad menar du med generara? ett random verb?

Japp. T.ex. man skriver in "Mateush" i textfältet, sedan trycker man på en knapp då kommer nån random mening t.ex. "Mateush äter pizza."

edit:
Det räcker med en kort förklaring så att jag kan förstå och förfina själv.

Permalänk
Medlem

Du får ha en "databas" med verb och substantiv och slumpa.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kör i PHP & Mysql <3

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Tack så mycket, men inte riktigt som jag hoppades på. Kan länka en källkod:

Public Class Form1 Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click Dim r As New Random Label1.Text = r.Next(1, 3) If Label1.Text = "1" Then TextBox1.Text = "Mateush öppnar dörren-" ElseIf Label1.Text = "2" Then TextBox1.Text = "Joseph drar fram den." ElseIf Label1.Text = "3" Then TextBox1.Text = "Daniel springer." End If End Sub End Class

Nu vill jag att man ska istället kunna skriva in ett namn, sen ska det komma nån mening bredvid namnet.

Någon som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Är tyvärr inte så "bara" som du tror. Du måste antingen spara din ord som den kan slumpa fram i en textfil eller skriva in dem i en lista (något åt det hållet) varje gång programmet körs.

Det jobbiga här är att:
*Göra en databas (textfil) med verb
*Läsa in filen och slumpa fram ett verb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Är tyvärr inte så "bara" som du tror. Du måste antingen spara din ord som den kan slumpa fram i en textfil eller skriva in dem i en lista (något åt det hållet) varje gång programmet körs.

Det jobbiga här är att:
*Göra en databas (textfil) med verb
*Läsa in filen och slumpa fram ett verb

Låt oss säga om jag skriver olika meningar t.ex.

1. äter pizza.
2. springer.
3. letar efter katten.

sen gör så att man kan skriva in ett namn, då nån av dessa meningar ska komma bredvid namnet efter man klickat på en knapp.

Blir det enklare så?

Permalänk
Medlem

Public Class Form1 Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click Dim r As New Random Label1.Text = r.Next(1, 3) If Label1.Text = "1" Then TextBox1.Text = TextBox2.Text + " öppnar dörren-" ElseIf Label1.Text = "2" Then TextBox1.Text = TextBox2.Text + " drar fram den." ElseIf Label1.Text = "3" Then TextBox1.Text = TextBox2.Text + " springer." End If End Sub End Class

Du borde kunna gora nagot liknande detta. Bara att lagga till en till TextBox vid namnet TextBox2 dar du kan skriva in namnet/order. Sedan tog jag bort Alternativ 4 da du borde bli bannad for den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snowy86:

Du borde kunna gora nagot liknande detta. Bara att lagga till en till TextBox vid namnet TextBox2 dar du kan skriva in namnet/order. Sedan tog jag bort Alternativ 4 da du borde bli bannad for den delen.

Aa tänkt på något liknande. Men då får jag väl köra på den metoden. Tack för hjälpen

edit:
Om någon vet ett bättre sätt att fixa detta, då är jag tacksam