Är en orderbekräftelse bindande för butiken ?

Permalänk
Hedersmedlem

Är en orderbekräftelse bindande för butiken ?

Precis som topic säger Är en orderbekräftelse bindande för butiken ?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

1 § avtalslagen svarar på din fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spXq:

https://lagen.nu/1915:218

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Som jag fattade det så är det bindande.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Nej det är inte bindande.
Liknande fall har varit uppe i rätten och blivit nerklubbade.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av spXq:

Skrivet av sj6:

Som jag fattade det så är det bindande.

En orderbekräftelse är enligt ett antal prejudikat bindande och enligt ett antal inte bindande. Det beror på anledning och vilken information som ges av säljaren.

Avtalslagen är en dispositiv lag, det vill säga att den kan avtalas bort genom att skriva att den inte gäller i ens avtal, köpvillkor etc. Detsamma gäller köplagen. De gäller enbart om inget annat sagts. Vi har många lagar som är dispositiva, och det är alldeles för enkelt för lekmän att säga att "det står i lagboken, så det måste vara sant" när det faktiskt inte är så. De flesta lagar, annat än i straffrätten, är just möjliga att avtala bort. Nästan alla i arbetsrätten är det exempelvis. Distansavtalslagen och Konsumentköplagen är i princip de enda två lagar som är tvingande i hela handelsrätten.

Nåja. Skrivs inget annat på säljarens hemsida gäller avtalslagen eftersom avtalslagen gäller om inget annat sägs. Då är en orderbekräftelse bindande under förutsättning att varan som sådan är trovärdig, exempelvis att priset på varan inte är orimligt lågt, eller att tillgången är orimligt hög. Köper man en vara man skäligen kan veta är för lågt prissatt kallas det ond tro och köpet får makuleras ändå. Det räcker däremot att säljaren i sina köpvillkor skriver att de reserverar sig för felskrivningar även för att makulera ordrar som lagts i god tro, eftersom avtalslagen återigen är dispositiv. Den gäller enbart om inte säljaren sagt något annat (innan köpet, självklart).

Fall där flera köpare köpt samma vara har också tagits upp. Dessa har i samtliga fall gått på att det enbart var en vara tillgänglig och enbart det första köpet på denna är då bindande. Leveranstidsmässigt är ett köp bindande i 30 dagar, vilket är DAL's lagstadgade maximala leveranstid.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Som ovanstående talare uttrycker sig så bör inte "lagboken" tolkas rakt upp och ned. Det förekommer med jämna mellanrum att jag ser lekmän som drar upp lagrum helt ur kontexten för att "hävda sin rätt".

Lagstiftningen är givetvis för alla men jag tycker ändå att man bör akta sig för att göra egna tolkningar "utan de rätta verktygen". Läsaren kan lätt skapa sig en falsk trygghet utifrån det inlästa materialet. Att tyda en lag handlar inte enbart om att läsa ett stycke från svensk författningssamling och förstå orden. Det kan vem som helst göra.

Hur som helst och kanske viktigast: varför undrade du huruvida en orderbekräftelse är bindande för butiken? Kanske finns det en annan lösning.

Visa signatur

AMD PHENOM II X6 4.0GHZ (överklockad) | 16 GB CORSAIR 1600 MhZ | INTEL 320 SERIES 2.5" 160GB SSD | 2x Western digital Caviar 7200 RPM 1 tb | 2 x ASUS GEFORCE GTX 560 DCII TOP 1GB SLI |CREATIVE SOUND BLASTER X-FI XTREME GAMER|

Permalänk
Inaktiv

Måste säga tyvärr inte..

Hade vart roligt i måndags annars, alla datorer på en viss sida låg för 4:-...

"Jag tar 50.."