Lämplig strömkabel till hembio?

Permalänk

Lämplig strömkabel till hembio?

Hej!

Vad är en lämplig strömkabel som man kan använda till hembio?

Jag har inget vägguttag där jag har TV och allt men jag har ett tvåvägs jordat vägguttag mitt emot på den andra väggen bakom soffan. Jag tänkte dra en skarvsladd därifrån till TV men jag hittar ingen som är längre än 10 meter. Därför tänkte jag istället gör en egen skarvsladd.

Vilken typ av kabel ska jag köpa? Måste den vara skärmad om den ligger jämte högtalarkablar och andra signalkablar så att den inte ska skapa störningar? Kan jag skippa jordledaren? För då skulle jag kunna göra en tunnare skarvsladd så att den är lättare att dra genom kabellist.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Jordledaren spelar väl ingen större roll när vägguttaget är ojordat. däremot är det smart för en eventuellt framtidssäker kabel när jordat uttag kommer in i bilden.

Själva kabeln skulle jag säga att det går bra med en vanlig lampsladd typ. OM den Bara ska gå till tvn. Typ 1,5mm eller 2mm koppar.

Skärmad eller ej vet jag inte mycket om tyvärr. Men varför chansa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

F-D Define R3-Svart Intel Core i5 2500K 3,3GHz MSI P67A-C45 REV B3 Corsair 8GB (4x2048MB) 1333MHz@1600 1,5V MSI Radeon HD6950 2GB Hårddisk: OS-Disk, 120GB SSD Intel 510 XtraHDD 500GB Samsung Spinpoint F3 Optiarc AD-7260S DVD±RW Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk Acer TFT 22" P226HQ LED Corsair TX 650W V2 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av zachie:

Jordledaren spelar väl ingen större roll när vägguttaget är ojordat. däremot är det smart för en eventuellt framtidssäker kabel när jordat uttag kommer in i bilden.

Själva kabeln skulle jag säga att det går bra med en vanlig lampsladd typ. OM den Bara ska gå till tvn. Typ 1,5mm eller 2mm koppar.

Skärmad eller ej vet jag inte mycket om tyvärr. Men varför chansa

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt OP, är vägguttaget jordat.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Vad är det för material i väggen där TV:n ska hänga? Är det hyresrätt du bor i? Finns det någon el på andra sidan väggen man kan hoppa på?
Blir ju snyggare om du gör ett nytt uttag till TV:n.

Permalänk
Medlem

Finns väl 25-meters lösa kablar som du kan kapa i lagom längd på BIltema, Jula, Clas Olsson m fl.
Tex Biltema har 3G1,5 mm² svart och vit att välja mellan http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/kabelinstallation/Kabel-rund...
Är det bara låga effekter kan det räcka med 3G1,0 mm²

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Det absolut snyggaste är att dra en utanpåliggande kabel från det gamla VU:t till platsen där du skall ha din anläggning.

Dock är detta ett jobb du inte får göra själv och skall anlita en behörig elektriker för, men det är även det snyggaste alternativet.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Enligt OP, är vägguttaget jordat.
Fo3

Hoppsan. Jag läste tydligen fel. Är vägguttaget jordat så är det såklart bättre med jordad kabel. men det är ju ändå inte jätteviktigt i och med att Tv-apparater väldigt sällan har jordade kablar (har ej ägt en tv på 5 år så det kanske har ändrats) detta bör ju TS veta mer om. Är tvkabeln (ström) jordad och vägguttaget så kör med jordad extrakabel, annars kvittar det ju egentligen.

Skrivet av oobum:

Det absolut snyggaste är att dra en utanpåliggande kabel från det gamla VU:t till platsen där du skall ha din anläggning.
Dock är detta ett jobb du inte får göra själv och skall anlita en behörig elektriker för, men det är även det snyggaste alternativet.

Man får väl göra det själv så länge det inspekteras av en behörig elektriker efteråt, men före det tas i bruk. (samt att man har tillräcklig kunskap/utbildning för den åtgärden) Så var det väl förr?
Har iaf en kompis som är utbildad obehörig (saknar full lärlingstid) elektirker som dragit strömkablage i nybyggen/tillbyggen åt andra vänner, som blivit inspekterade efteråt iaf.

Visa signatur

F-D Define R3-Svart Intel Core i5 2500K 3,3GHz MSI P67A-C45 REV B3 Corsair 8GB (4x2048MB) 1333MHz@1600 1,5V MSI Radeon HD6950 2GB Hårddisk: OS-Disk, 120GB SSD Intel 510 XtraHDD 500GB Samsung Spinpoint F3 Optiarc AD-7260S DVD±RW Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk Acer TFT 22" P226HQ LED Corsair TX 650W V2 80+ Bronze

Permalänk

Det var jag som mätte dåligt! Det räckte med 10 meter! Det insåg jag först efter att jag hade precis köpt kabel och kontakter. Duh! Kabeln jag valde var en anslutningskabel av typen RKK 3G 1,5 mm2, oskärmad. Den går också under namnet H05VV-F numera verkar det som. Den har jag lämnat tillbaka och köpt en färdig skarvsladd istället, jag köpte just den som Oyegi länkade till hos Kjell.

Det är hyresrätt. Men det betyder ju inte att det inte finns elledningar i den väggen, för det som är min främre vägg så att säga där TV och allt ska sitta är grannens bakre vägg, och precis som hos mig så finns det el där. Så det är väl bara att koppla på och sno lite el av grannen!

Det är ojordad strömkabel från TV:n. Jag minns att jag en gång i tiden har använt en "galvanisk avskiljare" till kabel-tv. Men det här var länge sedan, och då hade TV:n en jordad stickprop. Jag minns inte exakt, men jag tror att det var då som man skulle använda en sån där manick, man skulle på så sätt skilja apparatjord från antennjord eller vad det var.

Ingen av apparaterna är jordade, så egentligen kvittar det om skarvsladden är jordad eller inte. Men då jag har kopplat en förgreningsdosa med jordade kontakter och överspänningsskydd så har jag ändå valt att satsa på en skarvsladd med jordledare, bara utifall jag skulle koppla in någon annan apparat som har jord.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111