Boominator-tråden (även övriga musiklådor)

Permalänk
Medlem

Beställt idag, ska bli intressant att se om det blir någon skillnad.
5 och 6 är för att byta ut samma komponent, rekommendationen var 450 VDC men den kondensator som hade rätt mått hade bara 200 VDC så jag köpte en lite större på 400 VDC som kanske eller kanske inte passar, beror på hur långa ben den har

Skrivet av blomqvist:

Kul att se, verkligen! Testa att noga se till att lådan är helt tät - kanske ditt önskade frekvensområde framträder tydligare! 250-500 Hz bör vara dessa högtalares paradnummer annars, kan jag tycka!

Lådan är bara löst ihopsatt för test så det kanske hjälper lite, men jag märker att kick och basgång i framförallt hardstyle inte är lika hög som jag önskar, och den ligger ju i undre mellanregistret om jag uppfattat det rätt. Jag ska leka lite i Goldwave och försöka isolera vilka frekvenser som är mest intressanta.
(EDIT: Testade i Goldwave nu och det är ungefär 200-400 Hz jag vill höja. Exempellåten jag använder är Symphonix - You As Well)
Psytrance, hip-hop och synth fungerar jättebra men de har en basgång längre ner och den tonkontroll Lepaien har är inget att hurra för. Körde Adolphson & Falk - Blinkar Blå (LTS remastered) och högtalaren är fan påväg att hoppa ur fästet vid den kicken

Hur som helst, jag har för mig att man på något sätt kan bygga en väldigt enkel equalizer för ökning av ett visst frekvensområde men jag har svårt att komma på vad jag ska googla på, det jag har försökt med har inte gett några vidare resultat. Några tips?

Skrivet av deepforce:

ni som använder lepaiförstärkaren, hur hög A har ni på era säkringar?

Jag kör ingen säkring alls, Lepaien klipper när det blir för hög volym för högtalarna eller när spänningen blir för låg. Om man vill ha en säkring skulle jag nog säga 5 A.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aijoj:

Det verkar som att QLM-1005 har utgått ur ljudias sortiment, vet någon om var man kan få tag på sånna annars? Förutom Henks som tydligen måste skicka dem med bussgods för 300:-.

Och nu verkar de ha den för försäljning igen. Undrar lite vad de håller på med där

Permalänk
Medlem

Är själv riktigt sugen på ett bygga en egen när jag ser alla andras fina byggen!
Har 12mm plywood skivor hemma liggnades som bara väntar på att få användas!

Har inte tänkt att bygga en boominator, utan något mindre.

Är det någon som rekommenderar en förstärkare, som liknar amp-6 B, från ebay som inte tar allt för lång tid att få hem?

Visa signatur

Antec 900 | Corsair 650W | E8400 3,0Ghz | Ati asus 4890 1Gb | 320Gb | 4Gb corsair | Asus PQ5-e

Permalänk
Skrivet av Chwille:

Är själv riktigt sugen på ett bygga en egen när jag ser alla andras fina byggen!
Har 12mm plywood skivor hemma liggnades som bara väntar på att få användas!

Har inte tänkt att bygga en boominator, utan något mindre.

Är det någon som rekommenderar en förstärkare, som liknar amp-6 B, från ebay som inte tar allt för lång tid att få hem?

Lepai från Tradera. Sämre kvalité, men dom kostar så lite att du kan köpa tre på en gång

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Hejsan!! Behöver lite hjälp Tänkte kolla om dessa högtalare funkar:

Citat:

VIBE
Artnr:21333
Beskrivning:
Efterlängtad komplettering i VIBE:s populära PWX-Serie.

* Impedance : 8 ohm
* Effekt : 200Wrms
* Freq.Response: 85-4500Hz
* Känslighet (1W/1m): 93dB
* Användningsområde: Bas / Mid
* Utskärningshål: 230mm
* Stålkorg
* Vikt: 2,92kg

THIELE & SMALL PARAMETERS:

Resonance frequency: Fs 85 Hz
DC Resistance: Re 6 ohm
Mechanical quality factor: Qms 3,104
Electrical quality factor: Qes 0,971
Total quality factor: Qts 0,74
Equivalent air volume to cms: Vas 16 L
Mechanical compliance: Cms 85.93 U M/N
Bl factor: Bl 11.5 T
Effective sureface area: Sd 0.036 ㎡

Pris: 395,00 kr

Och:

Citat:

JB-Systems
Artnr:21324
Beskrivning:
Piezo diskant horn på 150W.
Budgetmodell som fungerar mycket bra.

Teknisk Info:

* Piezo
* Effekt RMS: 150 (med 20 Ohms motstånd)
* 6 kHz - 20 khz
* Utskärningshål: 60 x 130 mm
* Vikt: 0,8 kg

Pris: 45,00 kr

Tänkte göra en liten låda, enbart 1 bas och 1 diskant. Vad tycker ni om det? Det jag vill är att den ska vara liten och smidig, men ändå bra tryck. Om ni vet nått bättre så säg gärna till, kanske t.o.m inte använda sig av en bas? jag har ingen aning tack!

Permalänk
Avstängd

Hej! lange sen man postade har.

maste bara saga att det ar en SJUUUUUK skillnad nar man har moddat LEPAI TA2020A, det ar helt obeskrivligt.
Det blir som en helt ny produkt!

*Sorry, inga svenska bokstaver!

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Medlem

Finns det någon guide hur man moddar om den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aekblom:

Hej! lange sen man postade har.

maste bara saga att det ar en SJUUUUUK skillnad nar man har moddat LEPAI TA2020A, det ar helt obeskrivligt.
Det blir som en helt ny produkt!

*Sorry, inga svenska bokstaver!

Underbart skönt att höra, mina delar från Elfa ska skickas 10/6 så nu blir jag ännu mer spänd

Skrivet av ohman92:

Finns det någon guide hur man moddar om den?

http://techtalk.parts-express.com/showthread.php?t=226235

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6

Permalänk

hade tänkt att koppla in allt idag, hur gör man med piezo diskanterna när man seriekopplar dom, ska man ta 2 motstånd eller räcker det med 1?

Permalänk
Skrivet av deepforce:

hade tänkt att koppla in allt idag, hur gör man med piezo diskanterna när man seriekopplar dom, ska man ta 2 motstånd eller räcker det med 1?

Om du kopplar piezo parallellt med högtalarna krävs egentligen inget motstånd, men kan vara värt att sätta dit för att finjustera ljudet

Visa signatur

Citera, tack!

Permalänk
Medlem

Tjenare, Jag blev precis färdig med min låda, förutom elen som ska snyggas upp lite!
Jag stötte på ett problem, tyvärr.
Har lött in en cigg till USB adapter och när den är inkopplad så ger högtalarna ifrån sig ett jobbigt ljud. Kopplar jag in och laddar en mobil så blir ljudet annorlunda tills jag låser upp mobilen, då försvinner ljudet nästan.

Vad kan jag göra åt detta? En ny cigg-USB? Pappa pratade nått om störningsskydd som man sätter på +polen som anvä'ndes till bilstereos förr, Kan man använda nått sådant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xion92:

Tjenare, Jag blev precis färdig med min låda, förutom elen som ska snyggas upp lite!
Jag stötte på ett problem, tyvärr.
Har lött in en cigg till USB adapter och när den är inkopplad så ger högtalarna ifrån sig ett jobbigt ljud. Kopplar jag in och laddar en mobil så blir ljudet annorlunda tills jag låser upp mobilen, då försvinner ljudet nästan.

Vad kan jag göra åt detta? En ny cigg-USB? Pappa pratade nått om störningsskydd som man sätter på +polen som anvä'ndes till bilstereos förr, Kan man använda nått sådant?

Rent spontant tänker jag mig att du skulle kunna undvika det med en ferritkärna och/eller en diod (på pluspolen) mellan batteriet och ciggkontakten. Dock har jag inte gått el så det är bara det första jag kommer att tänka på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Rent spontant tänker jag mig att du skulle kunna undvika det med en ferritkärna och/eller en diod (på pluspolen) mellan batteriet och ciggkontakten. Dock har jag inte gått el så det är bara det första jag kommer att tänka på.

Tack för tipset!
Jag körde med lådan hela kvällen igår, på 220V (Har relä som kopplar in en nätadapter om jag stoppar i strömkontakten)
Idag så är ljudet mycket lägre och hörs nästan inte alls. Spelar man musik så överröstas ljudet lätt, förut hörde man ljudet fortfarande om man spelade.
Mycket märkligt!

Ferritkärna gjorde ingen skillnad.
Jag tänker försöka med en diod för att få det helt tyst i högtalarna. Hur vet man vilken diod man ska ha?
Kan den här vara något? https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=70-190-53&toc=18701

Permalänk
Medlem
Skrivet av xion92:

Tack för tipset!
Jag körde med lådan hela kvällen igår, på 220V (Har relä som kopplar in en nätadapter om jag stoppar i strömkontakten)
Idag så är ljudet mycket lägre och hörs nästan inte alls. Spelar man musik så överröstas ljudet lätt, förut hörde man ljudet fortfarande om man spelade.
Mycket märkligt!

Ferritkärna gjorde ingen skillnad.
Jag tänker försöka med en diod för att få det helt tyst i högtalarna. Hur vet man vilken diod man ska ha?
Kan den här vara något? https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=70-190-53&toc=18701

Tyvärr är jag inte alls säker på att det löser problemet, jag bara gissade. Det kan även fungera med en kondensator för att utjämna strömspikar men helt ärligt - köp inget av detta på grund av mig. Nån annan måste bekräfta, jag har bara fixat sånt här mellan datorer och vanliga stereoanläggningar (dvs. växelström) så jag är inte alls säker. Jag vet inte heller vilken diod du ska välja.
Jag antar att det är ett jordfel iallafall men det vore ändå konstigt om det var ett jordfel med tanke på att du har samma strömkälla på allt. Att ljudet blev högre med en AC-adapter pekar dock på att det antagligen är det.

Men som sagt, jag vill inte att du köper något på grund av mina hypoteser

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan vi inte göra en bildtråd med boomboxes/beachboxes/festivallådor?
Skulle vara schysst med en inspirations källa

Ska bygga en ny snart, har lite delar liggandes

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

God dag. Tänkte bygga mig en mest för att det är roligt att bygga en... Dessa är delarna jag tänkte använda.

Och ett Biltema "snöslunga" batteri på 30 Ah. Allt landar på 3000 utan material kostnader för själva lådan som jag inte har börjat designa.

Nå, någon som har några synpunkter? Tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

God dag. Tänkte bygga mig en mest för att det är roligt att bygga en... Dessa är delarna jag tänkte använda.

Och ett Biltema "snöslunga" batteri på 30 Ah. Allt landar på 3000 utan material kostnader för själva lådan som jag inte har börjat designa.

Jag skulle inte göra som du gör "igen". Hade en liknande Boombox och den vägde bly och hade sjukt kort batteritid. Skippa basen och bilstereon. Kör med aux-rca kabel rätt in i slutsteget och sen ut till högtalarna. Önskar att någon sa detta till mig innan jag gjorde min.

Permalänk
Skrivet av Lindgren92:

Halvbra ljud och en timmas batteritid (med lite flax) på hög/högsta volym.

Som tidigare påpekats. Digitala förstärkare samt PA-högtalare!

Visa signatur

Citera, tack!

Permalänk
Medlem

Blomqvist, har du nått tips på bra PA högtalare som är mindre än hp10w? Vill göra en liten låda helst, då blir hp10w för stort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I helgen blev vi klara med bygget (undantag målning osv) och drog ut med vår halfinator för att testa den. Funkade superbt och vi var supernöjda... Tills det som inte fick hända hände efter cirkus en timme. Precis när jag skulle tänkte dra ut 3,5mm sladden från ena iPoden till den andra sa det bara "poff" och ett mindre svart rökmoln steg från förstärkaren (amp6-basic). Kalla kårar direkt såklart, och förstärkaren luktade bränt.

Kopplar direkt ur allting och kikar lite hur förstärkaren ser ut. Efter lite forskning ser vi att en litet kopparband eller vad sjutton det är i kretskortet har bränts av. Tripath-chippet var varken varmt eller luktade bränt så jag tror den har klarat sig oskadd, men vad fan var det som hände?

Vi körde med ett 12V (12ah) blyack köpt från jula, med en strömbrytare fastlödd mellan blyacket och förstärkaren. Det poffade till när jag som sagt var och pillade på iPoden, rörde dock inte förstärkaren eller ngt annat i el-delen men det kanske finns ngt samband.

Eftersom ingen av oss har några kunskaper som helst inom detta blev det fram med kameran och knäppa lite bilder. Förhoppningsvis kan någon av er hjälpa till! Förövrigt är jag även en usel fotograf så hade väldiga problem att zooma in ordentligt, men hoppas bilderna duger.

Det var inte vi som lödde amp6, utan den beställdes färdiglödd från profusionplc. Lödningen för kabeln mellan blyacket och förstärkaren skötte en bekant som i stort har lödning som jobb.

Tillägg: lödningarna vid GND är lite "sotiga" då den behövdes lödas om 3 gånger. Då kablen var för tjock och gick av väldigt lätt så fort den skalades av för att få plats i hålet. Det löstes tillslut genom att den tjockare kabeln löddes ihop med en smalare kabel som även var mer böjlig.

Bilder (klickbara):

Permalänk
Skrivet av ohman92:

Blomqvist, har du nått tips på bra PA högtalare som är mindre än hp10w? Vill göra en liten låda helst, då blir hp10w för stort

Jag har tyvärr inte mycket koll på mindre högtalare, men ska försöka lista ett par jag tror jag kan vara vettiga.

http://www.ljudia.se/hogtalarelement-s82124/bas-s97514/6-8-tu...
http://www.eluxson.se/bas-mid/872-spa-8pa.html
http://www.eluxson.se/bas-mid/446-sp-202pa.html

Ett gäng http://www.eluxson.se/bas-mid/1140-sp-60-4.html eller 8-ohmsvarianten (beroende på hur du tänker koppla) ger tydligen väldigt bra ljud också.
Har väl inte allt för mycket bas dock... det är ju bara 4"...

Skrivet av bekutori:

Tragiska händelser

Jag tror det handlar om dåliga ledningsbanor i kretskortet då det helt verkar ha med den biten att göra. Banorna kan ha gått för varma vid pålödning av kabeln och på så viss blivit svaga. Tråkigt att det hände!

Tillägg:
Avbeställde mina två http://www.ev-power.eu/LiFePO4-w-PCM-6V-12V/LiFePO4-Battery-P... eftersom dom inte kommer hinna fram till Peace & Love.

Beställde istället "godkända" stavbatterier (eller nått... ): http://www.ev-power.eu/LiFePO4-small-cells/Lithium-Cylindrica...
10 st av dom motsvarade samma pris, då jag tyvärr inte kunde få pengarna tillbaka.
Så jag kan välja mellan 16 v/16 Ah eller 12,8 v/16 Ah. 16 v blir troligtvis alldeles för mycket för AMP6 när dessutom en solcell ska sitta i.
Sparar således två batterier utifall något skulle gå helt åt skogen.

Tillkommer i lådan gör http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil... som kommer sitta i Cigg-plugguttag (som jag även funderar på att fixa en batteriladdaradapter till).

Även http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/panel... så jag slipper ta livet av batterierna!

Visa signatur

Citera, tack!

Permalänk
Medlem

Tack för tippsen mest intressant var http://www.eluxson.se/bas-mid/1140-sp-60-4.html
Ska kolla runt lite på andra som användt den Men frekvens omfånget var inte särskilt högt, behövs det en piezo diskant kanske?

Permalänk
Skrivet av ohman92:

Tack för tippsen mest intressant var http://www.eluxson.se/bas-mid/1140-sp-60-4.html
Ska kolla runt lite på andra som användt den Men frekvens omfånget var inte särskilt högt, behövs det en piezo diskant kanske?

http://www.eluxson.se/360-dt-99.html eller http://www.eluxson.se/diskanter/1816-dtm-104-4.html vad jag vet! Finns mycket om dom högtalarna på www.41hz.com (kolla igenom poster av V-bro).

Hur som helst är det en Softdomediskant du vill ha till dessa. Du måste säkert bygga ett enkelt filter för att få det att låta bra (samt skydda diskanten).
Borde bara krävas ett motstånd och en kondensator.

Visa signatur

Citera, tack!

Permalänk

Införskaffade mig lite smått och gott till lådan idag.

En spänningsomvandlare (ger 9 volt), en display för att läsa av spänning, cigg-plugg, USB-laddare samt en till strömbrytare.
9 volt behövs till displayen. Ska försöka få till test på söndag.

Visa signatur

Citera, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

http://www.eluxson.se/360-dt-99.html eller http://www.eluxson.se/diskanter/1816-dtm-104-4.html vad jag vet! Finns mycket om dom högtalarna på www.41hz.com (kolla igenom poster av V-bro).

Hur som helst är det en Softdomediskant du vill ha till dessa. Du måste säkert bygga ett enkelt filter för att få det att låta bra (samt skydda diskanten).
Borde bara krävas ett motstånd och en kondensator.

Okej, tack! tänkte lite på en annan sak också, det stod i en tråd på 41hz att man ska ha 4kanals amp till denna. Borde inte amp6-basic funka bra? Dom snackar om att det blir 2ohm då. Kan du förklara lite om det? Min förståelse förmåga på engelska är inte alls superduper.

Permalänk
Skrivet av ohman92:

Okej, tack! tänkte lite på en annan sak också, det stod i en tråd på 41hz att man ska ha 4kanals amp till denna. Borde inte amp6-basic funka bra? Dom snackar om att det blir 2ohm då. Kan du förklara lite om det? Min förståelse förmåga på engelska är inte alls superduper.

Det beror lite på hur många högtalare du ska ha.

Om du ska ha 2 för varje kanal föreslår jag 8 Ohms-modellen eftersom du då kan parellellkoppla två till varje kanal och på så vis ser förstärkaren en last på 4 Ohm.

Ska du bara ha en per kanal får du ut mest effekt om du har 4 Ohms-modellen.

AMP6-Basic klarar 2 Ohm om spänningen ligger under ~13.5 volt och du har en kylfläns med bra kontakt mot chippet. Har du ingen kylfläns dödar du förstärkaren (om du kör på 2 Ohm) i princip direkt. Jag dödade min på ~10 sekunder.

Visa signatur

Citera, tack!

Permalänk

Har beställt lite delar till en halfinator
Får bli 8" istället för 10".

Förstärkare: Lepai LP2020A+ (ska bytas ut mot en AMP6B när pengar finns över)
Diskant: Piezo QLM-1005 x2
Bas: MGR A-1708 x2 (kommer byta till ett par bättre när pengar finns över)

Sedan så har jag beställt lite:
Kablar, cigguttag, kabelskoset och strömbrytare.

Ska iväg till bygghandlarn imorgon o kolla på lite material till lådbygget. Vad rekommenderar ni?

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Skrivet av safarisoya:

Ska iväg till bygghandlarn imorgon o kolla på lite material till lådbygget. Vad rekommenderar ni?

12 mm eller 9 mm plywood

Visa signatur

Citera, tack!

Permalänk
Skrivet av blomqvist:

12 mm eller 9 mm plywood

Tack, vad bra! 12mm hade jag tänkt mig att köra på.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Det beror lite på hur många högtalare du ska ha.

Om du ska ha 2 för varje kanal föreslår jag 8 Ohms-modellen eftersom du då kan parellellkoppla två till varje kanal och på så vis ser förstärkaren en last på 4 Ohm.

Ska du bara ha en per kanal får du ut mest effekt om du har 4 Ohms-modellen.

AMP6-Basic klarar 2 Ohm om spänningen ligger under ~13.5 volt och du har en kylfläns med bra kontakt mot chippet. Har du ingen kylfläns dödar du förstärkaren (om du kör på 2 Ohm) i princip direkt. Jag dödade min på ~10 sekunder.

Okej Jag har tänkt att ha 2x sp60. Och 2 tweeters. Hur blir det med ohmen då?

Skickades från m.sweclockers.com