Permalänk
Medlem

Hjälp , min skärm slocknar !!!

Hej

Jag jag har haft lite bekymmer med min dator ett tag nu och tänkte att jag skulle ta tag i det nu och fråga om det är
någon här som har en lösning på det.

Jo varje gång jag ska se på film på datorn så efter kanske 20 minuter så slocknar skärmen och jag måste trycka på någon tangent för att få igång skärmen igen, samma sak händer det när jag spelar spel och använder min 360 gamepad till pc. T.e.x när jag spelar witcher 2 med kontrollen så måste jag trycka på någon tangent för att ej skärmen ska slockna lite då och då.

Detta händer ej när jag spelar spel med mus och tangentbord.

Så jag har provat och ändra i kontrollpanelen samt maskinvara och i energialternativ till att aldrig stänga av skärmen men det har ej hjälpt.

Är det någon som kan tänka sig en annan lösning på detta ? skulle uppskatta lite råd från dom som kan ;D

Här är lite info om min dator

i5 750 2,67
650 w nätagg
hd 7970
asus p7p55d moderkort

Tack på förhand

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter ju utan tvekan som att någon energisparfunktion fortfarande är aktiv. Du har inget Asus-tjosan installerat som kör några egna energisparfunktioner? Bör i så fall ha legat på skivan som följde med moderkortet, eller också har du laddat ner från Asus supportsida där du laddar ner drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Det låter ju utan tvekan som att någon energisparfunktion fortfarande är aktiv. Du har inget Asus-tjosan installerat som kör några egna energisparfunktioner? Bör i så fall ha legat på skivan som följde med moderkortet, eller också har du laddat ner från Asus supportsida där du laddar ner drivrutiner.

Jag har visserligen laddat ner diverse drivrutiner från asus för ett tag sedan för att hålla moderkortet uppdaterat , men att en trojan från deras egen hemsida ska finnas är väll inte så troligt ? eller ?

Jag vill helst slippa formatera datorn för att om installera drivrutinerna från skivan , men om det är det enda alternativet so måste jag göra det :/
Jag hittade dock en inställning precis i energialternativ som det står - stäng av hårddisken efter 20 minuter , hmm , det kan vara lösningen

provar detta och hör av mig igen imorgon om det inte funkade

Tackar hjärtligt för hjälpen

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Medlem

blah , det fungerade ej i Energialternativ i ändra avancerade inställningar. Där jag ändrat från stäng av hårddisken efter 20 minuter till 300 min , tittade på film igår kväll och tryckte ej på ngn tangent för att se om det fungerade utan att slockna.Men till min frustration så fungerade det ej och det slocknade så jag tryckte på en tangent för att fortsätta. Kan vara bra att nämna att jag har en Tv kopplad med hdmi till GPU så det är inte skärmen som krånglar. Hmm

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Skärmmeny..

Skrivet av Sir.Djs:

blah , det fungerade ej i Energialternativ i ändra avancerade inställningar. Där jag ändrat från stäng av hårddisken efter 20 minuter till 300 min , tittade på film igår kväll och tryckte ej på ngn tangent för att se om det fungerade utan att slockna.Men till min frustration så fungerade det ej och det slocknade så jag tryckte på en tangent för att fortsätta. Kan vara bra att nämna att jag har en Tv kopplad med hdmi till GPU så det är inte skärmen som krånglar. Hmm

Tjena,

Jag kunde inte se vad för slags skärm du har men, för mig låter det som ett energispar program som brukar finnas i menyn på skärmen.

Ha det

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D Black Case, ASUS ROG VIII Extreme/Assembley Z170, Intel® Core™ i7-6700K, Hydro Series™ H115i Extreme Perfomance CPU Cooler, Corsair Link Cooling and Lighting Kit, Geforce GTX Titan X Pascal, Corsair AX1200i, OCZ RD400 1TB M.2, Corsair Venegeance LPX DDR4 3000MHz 4X16 GB, Astro Gaming A50, SoundBlaster X Katana, TrackIR5, HTC VIVE, SteelSeries Apex, Logitech G502, Thrustmaster Hotas Warthog, Thrustmaster T300 Ferrari, ASUS ROG Swift PG278Q, Alienware AW3420DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir.Djs:

Jag har visserligen laddat ner diverse drivrutiner från asus för ett tag sedan för att hålla moderkortet uppdaterat , men att en trojan från deras egen hemsida ska finnas är väll inte så troligt ? eller ?

Jag vill helst slippa formatera datorn för att om installera drivrutinerna från skivan , men om det är det enda alternativet so måste jag göra det :/
Jag hittade dock en inställning precis i energialternativ som det står - stäng av hårddisken efter 20 minuter , hmm , det kan vara lösningen

provar detta och hör av mig igen imorgon om det inte funkade

Tackar hjärtligt för hjälpen

Asus-tjosan, inte trojan lol.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir.Djs:

blah , det fungerade ej i Energialternativ i ändra avancerade inställningar. Där jag ändrat från stäng av hårddisken efter 20 minuter till 300 min , tittade på film igår kväll och tryckte ej på ngn tangent för att se om det fungerade utan att slockna.Men till min frustration så fungerade det ej och det slocknade så jag tryckte på en tangent för att fortsätta. Kan vara bra att nämna att jag har en Tv kopplad med hdmi till GPU så det är inte skärmen som krånglar. Hmm

Jag tolkar det som att du har samma problem både på TV och skärm?
ISF så kan en work around vid filmtittning vara att slå på den inställning i medisapelaren som hindrar "skärmsläckare" från att gå igång typ "prevent screensavers when playing video" eller liknande brukar den heta. Både MPC, och VLC har en sådan inställning iaf.

Det kanske minskar irritationen lite iaf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Asus-tjosan, inte trojan lol.

hehe jo jag såg det efter att jag hade skrivit det läste lite för hastigt lol

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ellez:

Tjena,

Jag kunde inte se vad för slags skärm du har men, för mig låter det som ett energispar program som brukar finnas i menyn på skärmen.

Ha det

Jo , det är det som är grejen , jag tror också att det är någon form av energispar funktion någonstans ,men kan ej hitta någon annan inställning än just i kontrollpanelen. Har även tittat i amd catalyst för att se om jag hittar någonting som har med energispar eller skärm att göra men ingen lycka där .

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir.Djs:

Jag hittade dock en inställning precis i energialternativ som det står - stäng av hårddisken efter 20 minuter , hmm , det kan vara lösningen

Antar att du på exakt samma ställe som du ändrade detta ställde om "Stäng av skärmen efter 20 minuter" också?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Antar att du på exakt samma ställe som du ändrade detta ställde om "Stäng av skärmen efter 20 minuter" också?

Absolut allting jag kan se har jag ändrat till att aldrig stänga av. Jag gjorde precis en bios uppdatering för att se om det var någonting där , det är tveksamt men jag provar det iallafall

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Det är inte så enkelt att du har skärmsläckare aktiverat som kör Black screen?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Det är inte så enkelt att du har skärmsläckare aktiverat som kör Black screen?

Hehe nix det är det inte skärmsläckaren är avstängd , jag provade och spela lite the witcher 2 med kontroll nu och utan att röra varken musen eller tangentbordet så blev det helt svart på skärmen igen. fasiken vad irriterande. grejen är att skärmen fortfarande är påslagen men helt svart bild :/

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir.Djs:

Hehe nix det är det inte skärmsläckaren är avstängd , jag provade och spela lite the witcher 2 med kontroll nu och utan att röra varken musen eller tangentbordet så blev det helt svart på skärmen igen. fasiken vad irriterande. grejen är att skärmen fortfarande är påslagen men helt svart bild :/

Hej igen,

men, har du inte någon knapp på din skärm där du kan ställa in om du vill ha någon form av energi spar?

Med vänliga hälsningar

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D Black Case, ASUS ROG VIII Extreme/Assembley Z170, Intel® Core™ i7-6700K, Hydro Series™ H115i Extreme Perfomance CPU Cooler, Corsair Link Cooling and Lighting Kit, Geforce GTX Titan X Pascal, Corsair AX1200i, OCZ RD400 1TB M.2, Corsair Venegeance LPX DDR4 3000MHz 4X16 GB, Astro Gaming A50, SoundBlaster X Katana, TrackIR5, HTC VIVE, SteelSeries Apex, Logitech G502, Thrustmaster Hotas Warthog, Thrustmaster T300 Ferrari, ASUS ROG Swift PG278Q, Alienware AW3420DW