Vad är viktigt för Sony Xperia användare?

Permalänk
Sony Xperia Support

Vad är viktigt för Sony Xperia användare?

Hej!

Jag skapar denna tråd för att jag skulle vilja sammanställa och se vad våra användare tycker är viktigt med deras Xperia telefon. Skriv gärna ett par rader om vad du tycker är viktiga och bra funktioner med din Xperia telefon och varför inte vad du skulle vilja se i framtiden. Det är ofta jag ser åsikter om det ena och det andra och nu har ni chansen att få er röst hörd så ska jag ta vidare idéerna, feedbacken och förslagen internt!

Vad använder du telefonen mest till?

Så kort och gott vad tycker du är bäst med din Xperia telefon och/eller finns det något som du inte är så nöjd med?

Let the feedback begin!

Permalänk
Medlem

Hej

Jäkligt kul att se inriktningen Sony tagit när det gäller mjukvara och att hålla sig på god fot med kunderna! Är väldigt nöjd med min Neo och det lär ju bli bättre med ICS (Ingen hint om när det kan tänkas dyka upp? En vecka bort? fyra?)

För mig är det viktigast att de basala funktionerna flyter på riktigt bra. Jag vill inte behöva sitta och vänta på att telefonboken ska laddas, eller att den ska börja fundera över livets frågor när jag öppnar ett SMS. Känner att det är lite så nu men tydligen ska ju multitaskingen vara avsevärt bättre i ICS. Kameran får gärna vara snabb på starta, men har provat en Xperia S och där är den ju chockerande snabb!

I övrigt känns det nästan som att det viktigaste är att mjukvaran uppdateras länge. Helt fantastiskt att ni ger alla 2011-telefoner ICS, och kommer ni fortsätta i den linjen så kommer DEFINITIVT min nästa telefon heta Sony, och då skiter jag fullständigt i om Galaxy S3 har större skärm (och är mer otymplig) och kraftigare processor.

En viktig synpunkt jag har som du GÄRNA får pusha vidare är att jag tycker tangentbordet är på tok för oanpassningsbart. För det första får man ju hålla fingret på smiley-knappen i en evighet för att få upp den listan, och den väntetiden skulle jag vilja korta ner ordentligt. Skulle även gärna plocka bort nån knapp där nere för att få bredare space, mina meningar brukar ha ovanligt många punkter och komman. Vore även trevligt med alternativa symboler för varje knapp som då är synliga för tangenten så man inte måste trycka symbolknappen för att komma åt dom. Bort med knappen för att dölja tangentbordet, det gör man ju ändå på back-knappen, och den knappen gör bara Space ännu smalare.

Vet inte hur tangentbordet är i ICS men känner att det saknar en del i anpassningsbarhet i Gingerbread jämfört med andra tangentbord, men vill ändå använda det pga hur bra svepningen funkar och hur pass bra autokorrigering. Men, varför kan jag inte få fram en lista över ord och redigera dessa själv? Vore trevligt att kunna växla mellan T9-läge och fullt tangentbord i porträttläge utan att gå in i menyer.

Det är väl det enda jag är missnöjd med. I övrigt har jag aldrig varit så nöjd med en telefon som jag är med min Neo!

Permalänk
Medlem

Konkret så tycker jag att nedredelen vid glaset känns omtåligt och flexit. Kunde haft något bättre stabilare lösning där.
Tex en tunn metall ram/chassi som stabiliserar och känns mer premium..

Skulle också vilja se en bättre digitiser för den känns som den inte hänger med till 100%.

I övrigt har jag inet att störa mig på. Bra telefon som har tilltalande desginspråk.
Skön att hålla i faktiskt eftersom den inte är särkilt bred och har en rundad bakdel.
Mjukvaran känns bra och stabil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

En viktig synpunkt jag har som du GÄRNA får pusha vidare är att jag tycker tangentbordet är på tok för oanpassningsbart. För det första får man ju hålla fingret på smiley-knappen i en evighet för att få upp den listan, och den väntetiden skulle jag vilja korta ner ordentligt. Skulle även gärna plocka bort nån knapp där nere för att få bredare space, mina meningar brukar ha ovanligt många punkter och komman. Vore även trevligt med alternativa symboler för varje knapp som då är synliga för tangenten så man inte måste trycka symbolknappen för att komma åt dom. Bort med knappen för att dölja tangentbordet, det gör man ju ändå på back-knappen, och den knappen gör bara Space ännu smalare.

Vet inte hur tangentbordet är i ICS men känner att det saknar en del i anpassningsbarhet i Gingerbread jämfört med andra tangentbord, men vill ändå använda det pga hur bra svepningen funkar och hur pass bra autokorrigering. Men, varför kan jag inte få fram en lista över ord och redigera dessa själv? Vore trevligt att kunna växla mellan T9-läge och fullt tangentbord i porträttläge utan att gå in i menyer.

Låter som att smart keyboard är för dig.

Sorry för lite off topic..

Annars generellt från de jag känner med xperia s är att de skulle vilja ha lite kraftigare batteri. Men det är ju dock inte heller sony specifikt utan mer generellt hos de flest smartphone användare..

Ang mjukvara så är det ju svårt med android eftersom allt i princip går att ändra själv efter tycke o smak. Så vad som kommer förinstallerat har ingen större betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Låter som att smart keyboard är för dig.

Sorry för lite off topic..

Annars generellt från de jag känner med xperia s är att de skulle vilja ha lite kraftigare batteri. Men det är ju dock inte heller sony specifikt utan mer generellt hos de flest smartphone användare..

Ang mjukvara så är det ju svårt med android eftersom allt i princip går att ändra själv efter tycke o smak. Så vad som kommer förinstallerat har ingen större betydelse.

Använder faktiskt Smart Keyboard emellanåt, växlar lite mellan stock och SKP alltså. SKP är sjukt snabbt och har de inställningar och funktioner jag vill ha, men det har kanske den sämsta ordlista och den sämsta rättstavningsfunktionen som existerar. Skriver man EN bokstav fel på ett ord som t.ex Dusch kan den råka rättstava det till Doseringsexpert. I övrigt suveränt tangentbord, och är just pga det som jag hittar såna svagheter med stock-bordet som dock har suverän rättstavning.

Tycker själv det som följer med har stor betydelse då jag tycker det mesta som erbjuds av tredje part har brister eller slöar ner telefonen. Använder Dialer One för att ringa folk men då ska jag både ha stock-dialern och den liggandes på i bakgrunden, och Dialer One tycker jag är seg och inte särskilt bra. Tack och lov får ju ICS smart dialer inbyggt på SE-lurarna så då kan jag skrota Dialer One, men det är just såna saker jag tycker ska vara bra out of the box.

Just ja, kalendern på min Neo tycker jag är riktigt bökig och otydlig, men har för mig den ändras iom ICS också. Vill ha en lur som har snabba och enkla apps som följer med, ska jag måsta fixa tredjepartsapps för varje funktion kan jag lika gärna köpa nåt annat märke.

Permalänk
Medlem

Jag är jättenöjd med min Sony Xperia S. Det som gjorde att jag valde den över de andra toppmodellerna var:

1) Storleken. De där 4,7-tumsbjässarna är lite för stora för min smak. En MOBILtelefon ska ju ändå vara relativt smidig.
2) Designen. Jag älskar den kantiga konturen. Mums.
3) Priset. Den är bra mycket billigare än de andra toppmodellerna.

Det jag finner negativt med den är något som jag visste om innan jag köpte den, vilket är att träffytorna på back/home/menu-knapparna längst ner är små och inte där man förväntar sig att de ska vara. Trycker man på en av prickarna händer inget; man måste trycka på en ganska liten yta mellan prickarna och pekskärmen. Det var inte så svårt att anpassa sig, men det är en översikt jag finner lite konstig. Om man nu ska ha sådana knappar hade jag helst velat ha mekaniska sådana, för övrigt.

Permalänk
Sony Xperia Support

Riktigt många bra och konstruktiva svar! Tack så mycket. Allt som postas noteras och skickas vidare så kommer ni på något mer, posta på!

/Samuel
Sony Mobile

Permalänk

Tycker utseendet på dom nya sony-mobilerna är riktigt snyggt, framför allt S, P och U Hade dock gärna sätt vanilla android nu när det är tillräckligt snyggt och funktionsrikt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av grottsten:

Tycker utseendet på dom nya sony-mobilerna är riktigt snyggt, framför allt S, P och U Hade dock gärna sätt vanilla android nu när det är tillräckligt snyggt och funktionsrikt.

Tycker helt tvärtom där. köpte en ny Xperia Ray precis då jag tycker designen på den generationen är väldigt mycket snyggare än de nya. Var och kände och klämde på Xperia S, P och U men gillar inte alls designen och led belysningen i botten känns bara billig.

Så min feedback blir: Slopa led listen nertill på telefonen. Annars är jag mycket nöjd. Skärmen ser lite grå ut bitvis också, lite mer levande färger är ju alltid trevligt.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Är användare av Xperia Arc.

1. Ha ett team som släpper uppdateringar kontinuerligt för buggfixar och prestanda. Vänta inte på en stor uppdatering av hela OS.

2. Släpp loss kraften i kameran. Dvs låt oss välja helt om mjukvaran ska begränsa den och hur isf.

3. Gör uppstart av kameran snabbare.

4. Gör en ny egen app för kameran som innefattar punkt 2 och 3 och mer. SNÄLLA.

5. Sluta fåna er med batterierna. Ge oss ordentlig batterikraft och optimera Android för bättre batteritid. Vi är alla trötta på att råden för att få bättre batteritid är att inte använda telefonen. Stäng av det och det så får du bra batteritid. Ja, men då kan jag lika bra använda min K810 som faktiskt har BLIXT. Hint hint.

6. Gör alltid alltid internminne till prioritet. Många av era telefoners internminne är ett skämt.

7. Gör det lätt att roota osv med era telefoner. Vi gillar att göra det. Släpper ni egna program för att göra detta så är det lätt att få era kunder att förstå att om det påverkar garantin så är det på eget bevåg. Dom varningarna kan lätt bakas in i programmen.

8. följer ni dessa punkter så kommer ni sälja telefoner som aldrig förr.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt initiativ, ska försöka bidra med vad jag tycker borde förbättras utav min SXS jag haft sedan release.

Avståndet från skärmens nedre kant till botten av telefonen är för långt, telefonen blir onödigt hög. Den genomskinliga listen är, funktionsmässigt, helt värdelös. Man borde kunna trycka på dem svarta ikonerna och inte de (fruktansvärt okänsliga) knapparna ovanför. Skalet borde varit unibody och haft simkortet placerat i toppen. Om ni väljer att inte ha unibody, då SKA man kunna byta ut batteriet själv, hemma och enkelt. bakstyckelocket sluter inte tätt och min telefon är otroligt dammig på insidan, får ta av skalet med jämna mellanrum för att rengöra kameralinsen. Borde funnits plats för SD kort.

Finns även en del saker på mjukvarusidan med, men då jag fått ett måndagsex så bortser jag från dem.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Sony Xperia Support

Fortsatt många bra idéer här. Keep 'em comming!

/Samuel
Sony Mobile

Permalänk
Medlem

Enda jag direkt kan klaga på med min Xperia Arc är väl att högtalaren (för musik o ringsignaler osv) låter förjävligt, då den uppenbarligen verkar vara sprängd. Så något bättre kvalitet på den kan väl va en punkt. Annars är jag mycket nöjd med telefonen, känns ibland grymt seg men då har den ju varit igång bra länge så en omstart brukar göra det bättre

Edit: Mestadels använder jag telefonen till surfning och sms

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Rekordmedlem

Att man gör en ny oerhört bra kameratelefon igen, en moderniserad satio, dvs seriös blixt och linsskydd, och gärna en bra zoomoptik.
storleken ska inte vara större än sation, den är ett gränsfall till att vara för stor.
Jag skulle alltså vilja ha en modell som en moderniserad androidsatio med främst en lika bra kamera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att man gör en ny oerhört bra kameratelefon igen, en moderniserad satio, dvs seriös blixt och linsskydd, och gärna en bra zoomoptik.
storleken ska inte vara större än sation, den är ett gränsfall till att vara för stor.
Jag skulle alltså vilja ha en modell som en moderniserad androidsatio med främst en lika bra kamera.

word!!
Den skulle jag vara intresserad av.
Med gött batteri till.

Ett förslag:
Varför inte göra så att ovan nämnda telefon och även andra har två batterier om det nu ska vara så svårt att göra ett som är någorlunda bra?
Ett till själva telefonen och ett till Kameran. Naturligtvis ska det gå att dra kraft från det extra batteriet vid tex film, spel och andra tunga saker.

Ett förslag till:
En bra kameratelefon behöver inte vara så smal. Ge optik och batteri det utrymme som behövs.
Marknadsförs den som en kameratelefon och inte en telefon med en bra kamera så är kunder mer förlåtande. Tro mig.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Stabilitet, har problem med slumpvisa frysningar på min Arc. Ett riktigt bra ljudkort skulle vara trevligt också då jag har den som musikspelare mestadels.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Har en Xperia Play som jag förmodligen kommer använda tills den går sönder, eller det kommer något kraftfullare med inbyggd handkontroll. Det där att kunna spela på ett vettigt sätt på en enhet man verkligen alltid har med sig är verkligen guld värt, man vet aldrig när man får dödtid att slå ihjäl. Ta bara en sån sak som att vara ute och shoppa kläder med tanten, det är inte längre ett problem när hon ska gå igenom ungefär hela butikssortimentet.

Det kanske står klart att jag inte skulle bli ledsen om man fortsatte utveckla konceptet speltelefon med riktig handkontroll. Angry Birds och diverse pusselspel i all ära, men där tar det roliga slut om man bara har touchscreenen.

Detta är förvisso inte unikt för er, det gäller i princip alla tillverkare; jag tycker det är väldigt synd att stockromsen alltid är så galet bloatade. Telefonerna kommer alltid med så löjligt mycket programvara installerad, som man aldrig någonsin använder, som till råga på allt inte kan avinstalleras utan rootaccess och programvara som är tämligen risky att använda för den som inte har järnkoll på vad han gör (läs: Titanium Backup). Samtidigt som det här är ett gissel för oss power users som helst väljer vad vi installerar själva, så inser jag förstås att en smartphone som på något sätt definieras av sin programvara måste kunna en hel del redan när den kommer från butik för att imponera på nya användare, vilket förstås kräver att en del programvara är förinstallerad.

Vad jag skulle vilja se är att man erbjuder två versioner av stockromen; en standardversion där all programvara är installerad, och en lightversion, som i princip bara är det grundläggande systemet. Telefonen levereras med standardversionen, men lightversionen finns tillgänglig som download, och kan installeras i efterhand. Jämför det med det det alla lite mer IT-habila gör när de skaffar en ny laptop, att dra på en fräsch installation av OS:et för att slippa trialversioner av Norton Antivirus, etc. Det vore trevligt att ha den möjligheten utan att köra customroms, speciellt så på Play, där det faktiskt finns en poäng i att inte låsa upp bootloadern och därmed förlora möjlighen att köra DRM-skyddade spel.

Optimalt vore det om man också kunde plocka hem alla appar som ingår i standardversionen i efterhand en och en, så man kunde välja det man faktiskt vill ha av dem.

Avslutar med en fråga; finns det några som helst planer på Jellybean till Play?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Sony Xperia Support
Skrivet av kaput:

Har en Xperia Play som jag förmodligen kommer använda tills den går sönder, eller det kommer något kraftfullare med inbyggd handkontroll. Det där att kunna spela på ett vettigt sätt på en enhet man verkligen alltid har med sig är verkligen guld värt, man vet aldrig när man får dödtid att slå ihjäl. Ta bara en sån sak som att vara ute och shoppa kläder med tanten, det är inte längre ett problem när hon ska gå igenom ungefär hela butikssortimentet.

Det kanske står klart att jag inte skulle bli ledsen om man fortsatte utveckla konceptet speltelefon med riktig handkontroll. Angry Birds och diverse pusselspel i all ära, men där tar det roliga slut om man bara har touchscreenen.

Detta är förvisso inte unikt för er, det gäller i princip alla tillverkare; jag tycker det är väldigt synd att stockromsen alltid är så galet bloatade. Telefonerna kommer alltid med så löjligt mycket programvara installerad, som man aldrig någonsin använder, som till råga på allt inte kan avinstalleras utan rootaccess och programvara som är tämligen risky att använda för den som inte har järnkoll på vad han gör (läs: Titanium Backup). Samtidigt som det här är ett gissel för oss power users som helst väljer vad vi installerar själva, så inser jag förstås att en smartphone som på något sätt definieras av sin programvara måste kunna en hel del redan när den kommer från butik för att imponera på nya användare, vilket förstås kräver att en del programvara är förinstallerad.

Vad jag skulle vilja se är att man erbjuder två versioner av stockromen; en standardversion där all programvara är installerad, och en lightversion, som i princip bara är det grundläggande systemet. Telefonen levereras med standardversionen, men lightversionen finns tillgänglig som download, och kan installeras i efterhand. Jämför det med det det alla lite mer IT-habila gör när de skaffar en ny laptop, att dra på en fräsch installation av OS:et för att slippa trialversioner av Norton Antivirus, etc. Det vore trevligt att ha den möjligheten utan att köra customroms, speciellt så på Play, där det faktiskt finns en poäng i att inte låsa upp bootloadern och därmed förlora möjlighen att köra DRM-skyddade spel.

Optimalt vore det om man också kunde plocka hem alla appar som ingår i standardversionen i efterhand en och en, så man kunde välja det man faktiskt vill ha av dem.

Avslutar med en fråga; finns det några som helst planer på Jellybean till Play?

Mycket bra förslag!

Gällande JB så finns det än så länge inget klart om uppdatering för någon telefon. Vi håller på att undersöka möjligheterna och så fort något är klart kommer det publiceras på produktbloggen.

/Samuel
Sony Mobile

Permalänk
Skrivet av Samuel-SonyXS:

Mycket bra förslag!

Gällande JB så finns det än så länge inget klart om uppdatering för någon telefon. Vi håller på att undersöka möjligheterna och så fort något är klart kommer det publiceras på produktbloggen.

/Samuel
Sony Mobile

Vill passa på med en fråga när det ändå är en representant från Sony här. En WP8 mobil från er, är det en utopi?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samuel-SonyXS:

Mycket bra förslag!

Gällande JB så finns det än så länge inget klart om uppdatering för någon telefon. Vi håller på att undersöka möjligheterna och så fort något är klart kommer det publiceras på produktbloggen.

/Samuel
Sony Mobile

SE Play har väl inte ens fått ICS så jally Bean kan ni nog ge upp.
Vadå se över? Alla enheter som kan köra gingerbread ska enligt google kunna köra ICS, och det lär inte vara någon större skillnad på Jelly Bean. Endast er snålhet som sätter gränser.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk

Möjlighet att ta bort program som inte används och då menar jag all möjlig bloatware som hänger med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samuel-SonyXS:

Mycket bra förslag!

Gällande JB så finns det än så länge inget klart om uppdatering för någon telefon. Vi håller på att undersöka möjligheterna och så fort något är klart kommer det publiceras på produktbloggen.

/Samuel
Sony Mobile

Framför allt känns det väldigt görbart. Nu har jag ju förstås noll insyn i era utvecklingsrutiner, men rimligtvis bör det inte bli något direkt enormt merarbete om man kontrar det mot värdet för era lite mer avancerade kunder. Goodwillvärdet för er kan nog också bli stort, de som recenserar telefoner är generellt sett avancerade användare, och jag har svårt att tänka mig annat än att de skulle reagera mycket positivt på en feature de har personlig nytta av. Samma sak gäller the spoken word (vad säger man på svenska egentligen?), finns det någon som köper en smartphone utan att konsultera telefonnörden i bekantskapskretsen?

För egen del kan jag rätt av säga att möjlighet att installera en lightrom utan att behöva roota/låsa upp bootloader kunde varit en dealsealer, om Play nu hade haft någon direkt konkurrens.

Dessutom skulle det vara en ganska safe operation att smacka på en lightrom, det handlar ju bara om att flasha om systempartitionen, kernel och bootloader kan man ju lämna orörda. En "vanlig" systemuppdatering är mer risky i sådana fall, och i och med att det faktiskt släpps systemuppdateringar, så verkar det ju som värdet av att erbjuda den servicen anses överväga kostnaden för att hantera returer i det lilla fåtal fall det gått åt skogen vid uppdateringen.

Det är tekniskt fullt möjligt, det finns redan JB-customroms till Play. Det är förmodligen uteslutande en fråga om vilja och kundvårdspolicy.

En följdfråga kring det här förresten; kan du på rak arm säga om det brutna samarbetet mellan Sony och Ericsson har fått/kommer få någon negativ effekt på supporten av modeller från samarbetet, exempelvis Play?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Sony Xperia Support
Skrivet av Anonymous FTW:

Vill passa på med en fråga när det ändå är en representant från Sony här. En WP8 mobil från er, är det en utopi?

Skickades från m.sweclockers.com

Som synes i vårt aktuella sortiment är det full fokus på Android. Gällande WP8 så vet jag faktiskt inte, inte något som är planerat just nu i alla fall.

/Samuel
Sony Mobile

Permalänk
Sony Xperia Support
Skrivet av Red Beaver:

SE Play har väl inte ens fått ICS så jally Bean kan ni nog ge upp.
Vadå se över? Alla enheter som kan köra gingerbread ska enligt google kunna köra ICS, och det lär inte vara någon större skillnad på Jelly Bean. Endast er snålhet som sätter gränser.

Se över så som i jag-har-inte-något-svar-just-nu-för-inget-är-spikat, ungefär. Anledningen till att Play inte fick ICS var bland annat på grund av att spelen (som är en ganska viktig del av denna telefon) inte fungerade tillfredsställande. Finns en post på produktbloggen som tar upp även detta. Då jag inte jobbar på dev-sidan vet jag inte hur spelen lirar tillsammans med JB.

/Samuel
Sony Mobile

Permalänk
Sony Xperia Support
Skrivet av kaput:

Framför allt känns det väldigt görbart. Nu har jag ju förstås noll insyn i era utvecklingsrutiner, men rimligtvis bör det inte bli något direkt enormt merarbete om man kontrar det mot värdet för era lite mer avancerade kunder. Goodwillvärdet för er kan nog också bli stort, de som recenserar telefoner är generellt sett avancerade användare, och jag har svårt att tänka mig annat än att de skulle reagera mycket positivt på en feature de har personlig nytta av. Samma sak gäller the spoken word (vad säger man på svenska egentligen?), finns det någon som köper en smartphone utan att konsultera telefonnörden i bekantskapskretsen?

För egen del kan jag rätt av säga att möjlighet att installera en lightrom utan att behöva roota/låsa upp bootloader kunde varit en dealsealer, om Play nu hade haft någon direkt konkurrens.

Dessutom skulle det vara en ganska safe operation att smacka på en lightrom, det handlar ju bara om att flasha om systempartitionen, kernel och bootloader kan man ju lämna orörda. En "vanlig" systemuppdatering är mer risky i sådana fall, och i och med att det faktiskt släpps systemuppdateringar, så verkar det ju som värdet av att erbjuda den servicen anses överväga kostnaden för att hantera returer i det lilla fåtal fall det gått åt skogen vid uppdateringen.

Det är tekniskt fullt möjligt, det finns redan JB-customroms till Play. Det är förmodligen uteslutande en fråga om vilja och kundvårdspolicy.

En följdfråga kring det här förresten; kan du på rak arm säga om det brutna samarbetet mellan Sony och Ericsson har fått/kommer få någon negativ effekt på supporten av modeller från samarbetet, exempelvis Play?

Spoken word, mun-mot-mun-metoden kanske? Absolut, håller med! Det gäller att hitta balansen och tillgodose "behoven" för både mer avancerade användare och de som aldrig ens bemödar sig med att uppdatera med de tillgängliga uppdateringarna. Det är för att få fram denna typ av idéer och förslag jag håller till här, där majoriteten ändå får ses som power users. Kan inte säga att jag har 100% koll på hur utvecklingsprocessen går till, men vet att till skillnad från de "hemgjorda" rommarna som finns på XDA och liknande forum kräver de officiella licensiering och liknande, vilket kräver tid och resurser.

Gällande Sony Mobile/Sony Ericsson så har det i alla fall än så länge inte inneburit några problem för äldre produkter, supporten är densamma som tidigare och allt har förts över till Sony Mobile. Vi har ju exempelvis fortsatt att uppdatera 2011-lurar, som släpptes under Sony Ericsson. Det vore väl lite att skjuta sig i foten om man helt övergav allt som har lite annorlunda logga

/Samuel
Sony Mobile

Permalänk
Medlem

Hej, kul att se att ni är här.

Jag har en LT26i - 6.1.A.0.452, den fungerar bra och är stabil.

Jag har en fråga kring Energisparläge-appen. I ICS versionen av appen så kan man bara aktivera ett energisparläge alltså antingen så kan du aktivera det via ett schema eller så kan du välja att det skall aktiveras när batteriet når en viss nivå. I den tidigare versionen kunde man aktivera både ett schema och om batteriet gick under ett tröskelvärde. Schemafunktionen var dock trasig i den då appen hängde sig allt om oftast i bakgrunden.

Jag tycker hur som helst det är en konstig begränsning.

En annan sak som händer ganska ofta är att efter att man pratat färdigt och tar bort luren från örat så är skärmen fortfarande släckt så man kan inte trycka på lägg på knappen.

Och varför går inte skärmen ned i släckt läge om man har timerappen startad :), om man sitter och surfar så släcks den efter 10 sek men om man skall komma ihåg att ta ut köttet om 40 minuter då ligger skärmen tänd hela tiden. (givetvis har jag lärt mig att släcka den manuellt, men känns som ett roligt designbeslut).

Ljusstyrkan på skärmen kan få för sig att fladdra ibland.

Tycker den också kan kännas lite i kantigaste laget när man har den i handen, jag håller den i vänster handen och har nedre vänstra hörnet rakt ned i handen om jag sitter och fipplar med telefonen, skulle gärna se att den var lite mjukare.

Permalänk
Sony Xperia Support

Hej Snorren!

Min tanke med denna tråd var att diskutera och ta emot förslag och idéer kring nuvarande och framtida produkter. Jag har en annan tråd där vi kör lite frågor och svar. Posta gärna frågan där så lovar jag att svara! http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/1093730-ha...

/Samuel
Sony Mobile

Permalänk
Skrivet av Biktfadern:

Möjlighet att ta bort program som inte används och då menar jag all möjlig bloatware som hänger med.

Jag skriver under på den också!

Har själv en Xperia Arc, i o f s kanske det är jag som är dum i huvet (vem vet), men en funktion att kunna "knapplåsa" skärmen manuellt eftersöker jag.
Kul lösning i a f att kunna gå till kameran direkt från skärmlås med slidern.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Tycker det är synd att Xperia Play hamnar i skymundan.. jag trodde den skulle vara lite framtids säker efter som det är en "spel maskin"

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samuel-SonyXS:

Spoken word, mun-mot-mun-metoden kanske? Absolut, håller med! Det gäller att hitta balansen och tillgodose "behoven" för både mer avancerade användare och de som aldrig ens bemödar sig med att uppdatera med de tillgängliga uppdateringarna. Det är för att få fram denna typ av idéer och förslag jag håller till här, där majoriteten ändå får ses som power users. Kan inte säga att jag har 100% koll på hur utvecklingsprocessen går till, men vet att till skillnad från de "hemgjorda" rommarna som finns på XDA och liknande forum kräver de officiella licensiering och liknande, vilket kräver tid och resurser.

Gällande Sony Mobile/Sony Ericsson så har det i alla fall än så länge inte inneburit några problem för äldre produkter, supporten är densamma som tidigare och allt har förts över till Sony Mobile. Vi har ju exempelvis fortsatt att uppdatera 2011-lurar, som släpptes under Sony Ericsson. Det vore väl lite att skjuta sig i foten om man helt övergav allt som har lite annorlunda logga

/Samuel
Sony Mobile

Ah, det förstås. Man kan ju tycka att en nedbantad rom rimligtvis borde kunna gå under precis samma licensiering som standardromen, då den enbart skulle innehålla komponenter som också finns med i den senare, men i det juridiska träsket råder väl sällan den sortens logik.

Huhu, vad det gäller business så har väl inte långsiktigt tänkande varit i ropet på väldigt länge? Det känns ibland som att det råder någon slags allmän konsensus bland storföretagen att kunden blir ointressant så fort köpet är genomfört, så även om det förstås är väldigt positivt att ni tycks axla ansvaret i sådana frågor, så ska man nog inte räkna med att alla gör det :>

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!