Följ Black Week på SweClockers

Lämna tillbaka Diablo 3, Webhallen?

Permalänk
Medlem

Bara för återköpsregeln finns betyder inte det att du kan tillämpa den alltid, har aldrig hört någon som lyckats få igenom detta om det inte sker på ren vänlighet av företaget.

Borde säga sig själv att man inte kan lämna tillbaka en sak man aktiverat som omöjligt kan gå till ny kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Kanske bättre liknelse om busskortet slutar fungera, och man vet inte när det börjar fungera igen. Då kanske man skulle överväga att kontakta Västtrafik (alt. dyl) för att eventuellt häva köpet. Eller så kan man vänta, det är ett val man själv får göra.

Skrivet av MoNkeY-05:

Hej jag har köpt en bil, den fungerar jättebra men fick ingen nyckel till bilen. Det är ju sorgligt, men vad som är bra är att bilen fungerar jättebra! Dom lovar! Om jag nu bara hade kunnat starta den..

Tjuvstarta då!

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: AMD Ryzen 7 7800 3XD Kyld av: Cooler Master ML240L Core GPU: MSI GeForce RTX 4080 Super 16GB Ventus 3X OC Chassi: Corsair 4000D Airflow MOBO: Asus TUF Gaming A620-Pro WIFI Nätagg: Gigabyte Ultra Durable 850W V2 PCIe5 SSD: WD Black SN850X 1TB Gen4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Batman:

Konstigt att en hel drös andra miljoner hävdar precis raka motsatsen? Dvs. att spelet funkat felfritt sen release?

Exakt. Jag hade problem på releasedagen, men sedan har jag kunnat spela precis så mycket som jag vill. Jag var jäkligt sur just när det strulade, men nu tycker jag snarast att det är den smidigaste releasen av ett onlinespel jag upplevt. Har varit mycket mer strul med WoW och alla deras expansioner, Conan, Rift, Warhammer Online etc.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Bara för återköpsregeln finns betyder inte det att du kan tillämpa den alltid, har aldrig hört någon som lyckats få igenom detta om det inte sker på ren vänlighet av företaget.

Borde säga sig själv att man inte kan lämna tillbaka en sak man aktiverat som omöjligt kan gå till ny kund.

Varför skulle den omöjligen kunna gå till ny kund?

Hade det legat det allra minsta i Blizzards intresse hade de kunnat avregistera cd-nyckeln från b.net kontot på en sekund såfort spelbutiken får in kopian. Och vipps så kan de sälja till ny kund.

Det är egentligen en fråga om konsumentmakt. Att vi konsumeter accepterar skit som låsta produkter som inte "får" återlämnats.

Att sköta det rent tekniskt är inget problem alls för dem, om viljan hade funnits...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gizze:

Lägg spelet på hyllan i ett par veckor så kommer det fungera alldeles ypperligt sen.

Trots att Blizzard har haft åtskilliga år på sig att utveckla, så kommer det alltid att inträffa oförutsägbara situationer. Barnsjukdom eller vad man ska kalla det. Låt dem optimera spelet nu i början, har ju bara varit live i 5 dagar.

moahahahahah o ni som klagade på BF3! verkar som de knasar sig mer med Diablo 3 än BF3

men men, det är ju som sagt bara att lägga spelet på hyllan o köra lite GTA4 eller nå annat roligt tills de fixat till skiten.. jag e glad att jag inte följde strömmen o köpte spelet på releasen, ja väntar nog ut tills ni andra har skickat in era buggrapporter o så, så att jag inte behöver ta del av dessa problem när ja sen köper spelet

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem

Tycker att detta börjar bli en allt mera vanligt förekommande fråga. Säljarna gömmer sig bakom "förbrukade" CD-Nycklar istället för att göra en fungerande lösning. Allt mera skall "förbokas" vilket BORDE ge utvecklarna en fingervisningen ang. anstormningen.

Jag tycker nog att spelen nu för tiden borde "släppas" en vecka innan de släpps så att säga. DÅ borde den första klassiska "WTF JAG KAN INTE LOGGA IN" osv. hinna bli avhjälpt och vi slipper klaga.

Om utvecklarna säger att produkten är klar idag, så förväntas den vara det också. Tror inte att någon enda människa skulle vara nöjd om de köpte en produkt, kommer hem och inser att den inte går att använda. Du skall man givetvis kunna lämna tillbaka den!

Att spelare accepterar ofärdiga produkter sänder bara budskapet att det är OK för utvecklare att jobba på det sättet. Om det skulle komma 100 000 spel i retur pga ej fungerande produkt vågar jag lova att arbetssättet skulle förändras, men som det är nu lär inte det hända.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Skrivet av tackle:

.........

Vad tror ni? Vad tycker ni är rimligt osv? Är medveten om att minst hälften här per default tycker jag överreagerar, men det här är seriöst min åsikt och jag står fast vid den, tycker det är skamligt att det inte fungerar som det ska när man betalat för det. För mig personligen hade det kanske varit en annan sak om Blizzard hade engagerat sig i EU-communityt och informerat/styrt upp lite mer seriöst, men så är inte fallet och därmed irrelevant.

R...........

Men alltså...
Bara för att man faktiskt köper någonting (!) så kan man inte förvänta sig att det fungerar perfekt.
Det förstår väl i princip alla människor, eller hur?
Om Blizzard skulle mött dina krav och hyrt i en enorm mängd extraservrar de första månaderna skulle du fått betala kanske 1500 - 2000 kronor.
Nu betalade du 360 plus moms. Jag kollade vad Webhallen tog för spelet.

Skrivet av tackle:

Har inte påstått att livet vänts upp och ner, funderar endast på det praktiska/skäliga kring att lämna tillbaka något man betalat för som inte fungerar som det ska.

Kanske överreagerar kring detta också då, men jag tycker det är konstigt att man inte skulle få prata om det här, för att någon tar illa upp över att man har en åsikt? Eller har jag fel?

Ja det är bra att du än så länge bara funderar på det, för när du faktiskt går till Webhallen och påbörjar en reklamation, så kommer du förstöra för alla deras andra kunder iom att du tar upp arbetstid på något helt onödigt. Vi andra kommer få betala några kronor mer och/eller får sämre service.
Samma sak som folk som går till akuten istället för husläkaren för småsaker.

Vill du gärna bli av med spelet, sälj det begagnat då!
Det verkar ju faktiskt ganska kasst iom att det är färskvara och blir sämre med tiden.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Man har all rätt att kräva att få köpet hävt direkt men säljaren kan välja att istället erbjuda omleverans eller reparation i första hand. Nu är ju felet inte av sådan art att säljaren kan reparera det varpå det endast lämnar två alternativ, prisavdrag eller att köpet hävs.

För att köper ska hävas enligt konsumentköplagen måste varan ha ett ursprungligt fel vilket ju verkar vara fallet då felet i detta fall omöjligt kan ha skapats av köparen. Det är ju i allra högsta grad ett ursprungligt fel så som det är formulerat i lagen. Se 16 §.

Det som skulle kunna hända är ju att Webhallen, om vi nu ponerar att de faktiskt följer lagen, kräver att få försöka åtgärda felet, det vill säga de plockar in skivan, väntar en veckan, skickar tillbaks den och sedan upprepar de igen och hoppas att Blizzard hunnit få ordning på sina servrar under tiden. Efter tre försök säger sen praxis att de inte kan neka att köpet hävs längre. Den modellen låter dock betydligt jobbigare och dyrare för säljaren än att bara acceptera att köpet hävs direkt. Fast sen kan de ju helt skita i att följa lagen vilket blir mer och mer populärt. Tyvärr kan man inte göra så mycket åt det när det gäller så små summor då man inte kan vända sig till ARN. Alternativet är då att dra det till domstol vilket är betydligt mer jobb än det är värt.

Generellt kan man som köpare kräva en av fyra saker när det handlar om en reklamation, det vill säga ett ursprungligt fel. De är: prisavdrag, omleverans, reparation och hävning av köpet. Det är köparen som i första hand bestämmer vilket alternativ som gäller med några undantag. Till exempel kan säljaren neka till omleverans och istället erbjuda reparation om det skulle innebära en orimlig kostnad för säljaren. Exempel är enklare fel på spisar eller ett trasigt solskydd på barnvagn, alltså saker som är väldigt enkla att åtgärda och där kostnaden för en ny vara är stor. Ett annat undantag är att säljaren på egen bekostnad kan välja att först försöka reparera en vara istället för att häva köpet. Alternativt ge köparen en ny vara. Detta under förutsättningen att det kan ske utan alltför stort besvär för köparen. Säljaren har sedan enligt praxis tre försök på sig att reparera varan, sen kan säljaren inte längre neka att köpet hävs.

Jag rekommenderar konsumentverkets hemsida för en snabbkurs i konsumentlagstiftning. Sen är konsumentköplagen inte så himla lång att läsa igenom och den är bra att ha lite koll på, så slipper du skriva långa dryga svar som bygger på ett felaktigt antagande.

Stämmer visserligen att vi klarar oss utan dryga svar men kan inte helt hålla med i dina slutsatser.

För att få kräva hävning av köpet så krävs att det finns ett fel i varan:
Är det ett verkligen ett "fel" på varan? Ett fel är en avikelse från de egenskaper man kan förvänta sig att varan samt liknande varor har. Jag tror att så gott som alla vet att det nästan alltid är problem med webbaserade spel i början, i vart fall populära sådana. Att han endast sporadiskt kommer in på servarna är kanske alltså bara ett fel om så är fallet om 1 eller 2 veckor.
Just att spelet på ett så intimt sätt är knutet till blizzars servar gör att jag inte ens säkert på att konsumentköplagen är direkt tillämpligt då spelet (varan) är obrukbart utan blizzards servrar (tjänsten). Jag menar själva fysiska produkten är det ju inget fel på, skivan är hel och med alla data som framgick att den skulle ha (det framgick att man inte kunde lira offline utan var beroende av blizzards servrar).

Tolka mig nu inte fel, jag menar inte att man är helt rättslös om nu servrarna fortsätter att vara ospelbara i 1-2 veckor till.

Edit: Verkar dock inte spela så mycket roll då 2 post ner så får man veta att blizzard verkar ha utarbetat en strategi för de som inte är nöjda med att servrarna inte räcker till och vill lämna tillbaka spelet.

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Hej jag har köpt en bil, den fungerar jättebra men fick ingen nyckel till bilen. Det är ju sorgligt, men vad som är bra är att bilen fungerar jättebra! Dom lovar! Om jag nu bara hade kunnat starta den..

Om du köper en ny bil, och det varteftersom dyker upp alla möjliga fel, tror du då att du får en helt ny bil när du återvänder till försäljaren och klagar eller att de tar in den för reparation?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd

Efter att ha sätta detta tråd igår så höll jag på att posta direkt om att det inte skulle vara några problem att återlämna spelet men jag postade inte utan väntade tills idag istället.

När vi hade fikarast på jobbet så rusade jag ner till GameStop butiken runt hörnet och frågade hur de skulle göra i samma läge. Efter en djup suck fick jag veta att de redan fått tillbaka flera Diablo 3 just på grund av detta. Även om de skulle vilja nej så kan de inte det eftersom kunden har lagen på sin sida och dessutom är det för mycket bad will för att det ska vara värt det. Butiken får dessutom nya kopior av Blizzard och serienumret blockeras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Efter att ha sätta detta tråd igår så höll jag på att posta direkt om att det inte skulle vara några problem att återlämna spelet men jag postade inte utan väntade tills idag istället.

När vi hade fikarast på jobbet så rusade jag ner till GameStop butiken runt hörnet och frågade hur de skulle göra i samma läge. Efter en djup suck fick jag veta att de redan fått tillbaka flera Diablo 3 just på grund av detta. Även om de skulle vilja nej så kan de inte det eftersom kunden har lagen på sin sida och dessutom är det för mycket bad will för att det ska vara värt det. Butiken får dessutom nya kopior av Blizzard och serienumret blockeras.

Skönt att höra att blizzard har förberett en strategi för att bemöta detta problem.

Permalänk
Medlem

Nu är det möjligt att jag hoppar fel in i diskussionen och ändrar gärna min åsikt ifall någon kan ge mer fakta, men baserat på länken: http://eu.battle.net/d3/en/forum/topic/4210102986 så står det att battle.net service är nere.
Nu är jag inte helt insatt i hur blizzard har byggt upp det, men är inte battle.net något helt åtskillt från vad själva spelen är. Dvs diablo 3 servrarna har inget med själva battle.net och därför minskar ens egen rättighet till att reklamera något, då blizzard i fråga kan hävda att inget är fel med spelet, utan deras andra tjänster?

Sen för er som är intresserade, här finns EULA från diablo 3: http://us.blizzard.com/en-us/company/legal/d3_eula.html

Som avslut vill jag bara säga att jag är extremt nöjd med spelet, och deras downtimes har inte varit något problem för mig!

Permalänk
Medlem

Lämna in spelet på reparation, skälig servicetid 2-3veckor.
Sen är reparationen klar(förhoppningsvis)

Sen tycker jag man bör ha en viss förståelse för att ett Online-spel kan ha en viss downtime ibland, specielllt vid lansering. Om du är känslig för detta kanske du ska vänta 6månader med att köpa spelet tills de flesta "barnsjukdommar" är fixade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;12294087']Men alltså...
Bara för att man faktiskt köper någonting (!) så kan man inte förvänta sig att det fungerar perfekt.
Det förstår väl i princip alla människor, eller hur?
Om Blizzard skulle mött dina krav och hyrt i en enorm mängd extraservrar de första månaderna skulle du fått betala kanske 1500 - 2000 kronor.
Nu betalade du 360 plus moms. Jag kollade vad Webhallen tog för spelet.

Ja det är bra att du än så länge bara funderar på det, för när du faktiskt går till Webhallen och påbörjar en reklamation, så kommer du förstöra för alla deras andra kunder iom att du tar upp arbetstid på något helt onödigt. Vi andra kommer få betala några kronor mer och/eller får sämre service.
Samma sak som folk som går till akuten istället för husläkaren för småsaker.

Vill du gärna bli av med spelet, sälj det begagnat då!
Det verkar ju faktiskt ganska kasst iom att det är färskvara och blir sämre med tiden.

Hur säljer man spelet begagnat då nyckeln är knuten till ens battle.net konto?
Skulle säga att just det är ett stort skäl till att så många vill gå över till digitala system såsom b.net, Steam, Origin, det omöjligör andrahands-handel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;12294098']Om du köper en ny bil, och det varteftersom dyker upp alla möjliga fel, tror du då att du får en helt ny bil när du återvänder till försäljaren och klagar eller att de tar in den för reparation?

Nej, men jag tror iallafall att man gör något åt det, och sitter inte på sitt arsle och bara säger "äsche, det löser sig nog längre fram".
See my point?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av illya_:

Stämmer visserligen att vi klarar oss utan dryga svar men kan inte helt hålla med i dina slutsatser.

För att få kräva hävning av köpet så krävs att det finns ett fel i varan:
Är det ett verkligen ett "fel" på varan? Ett fel är en avikelse från de egenskaper man kan förvänta sig att varan samt liknande varor har. Jag tror att så gott som alla vet att det nästan alltid är problem med webbaserade spel i början, i vart fall populära sådana. Att han endast sporadiskt kommer in på servarna är kanske alltså bara ett fel om så är fallet om 1 eller 2 veckor.
Just att spelet på ett så intimt sätt är knutet till blizzars servar gör att jag inte ens säkert på att konsumentköplagen är direkt tillämpligt då spelet (varan) är obrukbart utan blizzards servrar (tjänsten). Jag menar själva fysiska produkten är det ju inget fel på, skivan är hel och med alla data som framgick att den skulle ha (det framgick att man inte kunde lira offline utan var beroende av blizzards servrar).

Tolka mig nu inte fel, jag menar inte att man är helt rättslös om nu servrarna fortsätter att vara ospelbara i 1-2 veckor till.

Edit: Verkar dock inte spela så mycket roll då 2 post ner så får man veta att blizzard verkar ha utarbetat en strategi för de som inte är nöjda med att servrarna inte räcker till och vill lämna tillbaka spelet.

Det är just detta som är problematiken.. Just för att det är ett spelsläpp så ska det vara okej med flera timmars tid där varan inte går att använda alls? Vad är det för snurrigt tänkesätt? Spelar väl ingen roll vad det handlar om för produkt, den borde mig veterligen fungera när den säljs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Razki:

Sen för er som är intresserade, här finns EULA från diablo 3: http://us.blizzard.com/en-us/company/legal/d3_eula.html

Som avslut vill jag bara säga att jag är extremt nöjd med spelet, och deras downtimes har inte varit något problem för mig!

#1 Vad som än skrivs i EULA så kommer det inte hjälpa då Konsumentköplagen inte går att kontraktera bort på något sätt.

#2 Okay att de inte kan hålla servrarna uppe 24/7 men frågan är hur pass långa och frekventa uppehåll i tjänsten som man kan förvänta sig. I detta fallet så rör det ju sig inte om normalt avbrott i tjänsten utan extra ordinärt på grund av att Blizzard inte har tillräcklig serverkapacitet.

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Nej, men jag tror iallafall att man gör något åt det, och sitter inte på sitt arsle och bara säger "äsche, det löser sig nog längre fram".
See my point?

Tror faktiskt det finns många hos Blizzard som försöker förbättra situationen på olika sätt, men vad vet jag.

Skrivet av BasseBaba:

Hur säljer man spelet begagnat då nyckeln är knuten till ens battle.net konto?
Skulle säga att just det är ett stort skäl till att så många vill gå över till digitala system såsom b.net, Steam, Origin, det omöjligör andrahands-handel.

Ah, har aldrig ägt ett Blizzardspel.
Men om TS inte kör Starcraft eller något annat Blizzardspel så går det väl ändå att sälja?
När WoW 2 kommer så är det väl bara att regga ett nytt Battlenetkonto?
Jag tvivlar på att de är unika med personnummer och så??

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;12294168']Tror faktiskt det finns många hos Blizzard som försöker förbättra situationen på olika sätt, men vad vet jag.

Absolut, tvivlar jag inte en sekund på. Jag tillhör skaran som har köpt D3 och som glatt sitter och väntar på att dom kan lösa problemet, men man får ändå ha förståelse för dem som vill returnera produkten, och som kallar den defekt. Det är absolut något som är värt att testa om man känner sig missnöjd, och jag ser deras poäng med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rent teoretiskt så måste det väl gå att reklamera en produkt som inte går att använda som det är tänkt?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;12294168']Tror faktiskt det finns många hos Blizzard som försöker förbättra situationen på olika sätt, men vad vet jag.

Ah, har aldrig ägt ett Blizzardspel.
Men om TS inte kör Starcraft eller något annat Blizzardspel så går det väl ändå att sälja?
När WoW 2 kommer så är det väl bara att regga ett nytt Battlenetkonto?
Jag tvivlar på att de är unika med personnummer och så??

WoW 2 ? du menar att WoW 2 = Titan?, Blizzard har själva sagt att Titan inte ska ersätta WoW så lite random där om du tror de.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Det står mest troligt nånstans att servrarna kommer inte vara uppe 24/7 året om utan vara nere av olika anledningar ibland. Detta kan man välja att inte acceptera innan man spelar för första gången och då kanske TS hade haft lite kött på benen, men som jag förstår det så har han redan spelat en del och således accepterat att servrarna inte alltid finns tillgängliga (sen finns det ju såklart nån gräns på vad man kan acceptera för downtime, men några timmar lär inte överskrida den gränsen).

Avtal står inte över lagen...

Permalänk
Medlem

Står helt på din sida, det är oacceptabelt.
Säljer de ett spel som inte kan spelas så är det inte ditt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Vissa lagar är dispositiva, andra är det INTE. Man kan inte avtala sig ifrån vadsomhelst, köplagen är mycket mer dispositiv än konsumentköplagen.
Med det sagt är jag inte 100% säker på vad som gäller i detta fallet, men tror nog vi som konsumenter har en hel del skydd på vår sida mot defekta produkter (förutsatt att detta kan klassas som det)

OK?

När är varan felaktig?
Din vara är felaktig om:
•den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren.

Så om Blizzard i sitt avtal säger sig ha rätt till att inte alltid erbjuda tillgång till tjänsten p.g.a tekniska problem och uppgraderingar, vad är rätt och fel då?

Skrivet av bandite:

Konsumentköplagen säger ju bland annat:

***************************************************************************************
Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?
Om det är något fel på din vara kan du:

kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.

Skadestånd
Du kan dessutom kräva skadestånd i vissa fall. Du har rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan. Du kan också få ersättning för skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, exempelvis om en diskmaskin läcker vatten och skadar golvet.

När är varan felaktig?
Din vara är felaktig om:
den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren. Detta kan exempelvis handla om varans art, mängd eller kvalitet.
bruksanvisning saknas.
Om du inte har kommit överens med säljaren om annat är varan också felaktig om:

den inte kan användas till det den ska användas till, som till exempel ett regnplagg som inte står emot regn.

den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan.den inte är förpackad på det sätt som behövs för att bevara eller skydda den.

Varan är dessutom felaktig om:

säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om.
den avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta.
säljaren har installerat varan och installationen är felaktig.
den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris, även om den har sålts i "befintligt skick".
***************************************************************************************

Nu kanske du inte ska inleda med att komma svingandes med Konsumentköplagen, men som konsumenter har vi ett ganska rejält skydd, och varan går ju bevisligen inte att använda som du tänkt dig. Det är bra att veta om sina rättigheter, och skyldigheter för den delen.

Har dom inte upplyst om detta samt kan man inte förutsätta att det kan bli problem?

Skrivet av MooD:

Avtal står inte över lagen...

OK?

När är varan felaktig?
Din vara är felaktig om:
•den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren.

All info från http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-konsumentkopl...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Som sagt var - Förutsatt att den kan klassas som det, något som jag friskrev mig från då jag var osäker på vad som gällde. Personligen skulle jag inte titta på konsumentverkets förkortade variant, utan på själva lagen istället.

Men om vi ska leka med tanken och konsumentverkets texter -

"Varan är dessutom felaktig om säljaren har låtit bli att upplysa dig om varans egenskaper eller användning, som säljaren har känt till eller borde ha känt till och som du rimligtvis räknade med att bli upplyst om och detta har påverkat köpet," - så vad står det egentligen i terms of agreement gällande downtime?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker självklart det ska gå att lämna tillbaka spel också. Så mycket skit som släpps man vet inte vad man ska vänta sig. Är spelet ens spelbart den första månaden? Tänker på BF3.

Och efter Diablo 3s flopp i alla fall för mig vet jag inte vad man kan vänta sig längre. De hypar spelet och man tror på allt de säger för att sedan sitta där med ett riktigt skit spel för något demo släpper de inte. Varför kan man undra? Antagligen för de vet vilken skit de är som släpps. De vill lura folk till köpa något och sedan säga gjort är gjort.

Jag menar kan du köpa rakapprater på köpet som sedan slängs när butiken tar tillbaka den borde även spel funka att lämna tillbaka.

Jag har själv skickat en ticket till Blizzard om att få refund på Diablo 3 som köptes digitalt ifrån dem. Set är inte ens Diablo enligt mig och alla dessa server problem på det är katastrof. Hoppas få pengarna tillbaka.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk

Bara tagga ner lite och lira nåt av dina andra spel och prova till och från att logga och lira ditt D3 tycker jag.
ja alla rlser på wow med expansioner har haft 1-2 veckor fuck ups med buggar och massivt tryck på serverna så att D3 skulle lida av samma barnsjukdomar är föga förvånande. visst du kan prova att lämna tillbaks det och kriga om ersättnig men helt ärligt skulle jag inte hålla andan medans du väntar:(

Även om Webhallen skulle gå med på det så är jag ganska säker på att dom inte skulle ta emot spelet och betala tillbaks dina pengar förrens Blizzard har strykt spelet från ditt BN konto och jag tror nog dom flesta här håller med om att blizzard inte är dom snabbaste på att ta tag i klagomål el,?? OCH definitivt inte nu när dom har fullt upp med att få igång D3 så allt funkar som det ska....

så chilla lira nåt annat och prova igen om några dagar(kan ju skippa att prova i helgen när det dom max belastning).

Permalänk
Medlem

Jag är väl inne på samma spår som några andra här,

Visst borde spelet fungera från början för alla som köper det, jag hade själv funderat på Diablo 3 innan jag läste den här tråden och hade ingen aning om att det var sådana problem med spelet, så jag hade nog också blivit lite besviken.

Givetvis ska du ju kunna reklamera det. MEN det betyder ju inte automatiskt att du får lämna tillbaka det. (Sen kanske Webhallen ändå låter dig göra det, som goodwill.)

Öppet köp finns inte i lagen, så jag vill hävda att det enda du enligt lag har rätt till är att reklamera spelet och då får säljaren i första hand, om han vill, försöka åtgärda felet/reparera varan. Och precis som att Webhallen anlitar Asus för att reparera Asus-datorer så bör man kunna hänvisa till att Blizzard reparerar Diablo 3-spelet. (Och då bör det åtgärdas inom rimlig tid).

Oavsett om det är ett spel eller nåt annat kan du alltså inte bara gå tillbaka och förvänta dig att få häva köpet direkt. Sen har många butiker egna regler som erbjuder bättre villkor men enligt lag är det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Alltså är det diablo 3s första helg och första söndag. Sannolikt så spelar allra flest samtidigt på söndag eftermiddagar då även de som inte är så spelgalna loggar på trotts de vanligtvis gör annat på fredag och lördagkvällar.

Hur skall du kunna använda AH och "farma" guld om du spelar singleplayer och offline?

Rimligtvis skulle du ju isåfall inte kunna använda en singleplayer karaktär online alls, precis som i Diablo 2 där de hade en separat kategori.

Hur hade de sett ut med offline läge på ett online spel med AH?

Bot - Check

Ja, sedan behövde farmers inget mer.

Ända lösningen är ju som sagt likande D2, men det får man allt kolla upp innan man köper produkten.

Förövrigt så är det väll en digital produkt så öppet köp räknas inte?

Visa signatur

PSU: EVGA 750W HDD1: 2st Corsair Force 3 120GB SSD i RAID 0 HDD2: 2st WD 1TB i RAID 0 GPU: GTX 970 CPU: Intel 4790K @ 4.6Ghz CPU Kylare: Mugen Grand Kama Cross Minne: Corsair 12BG 1600Mhz Mobo: Asus Z97-A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lixonski:

Hur hade de sett ut med offline läge på ett online spel med AH?

Bot - Check

Ja, sedan behövde farmers inget mer.

Du läste överhuvudtaget inte vad jag skrev?

Om man skapar en offlinekaraktär har den självklart inte tillgång till online content (såsom AH, DUH!).

Jag tror faktiskt att många hade uppskattat ett spelläge där man inte kan köpa bra gear enkelt utan måste hitta den själv såsom många spelade Diablo 2 utan trading alls.