Ljudet skiftade till att komma från stereon istället för headsetet av sig själv.

Permalänk
Avstängd

Ljudet skiftade till att komma från stereon istället för headsetet av sig själv.

Satt och lyssnade på musik i headsetet som vanligt.
Helt plötsligt kommer ljudet från stereon ett tag, hoppar några gånger mellan stereo och headset, utan att jag dragit ur headset-sladden.

Är det normalt och bara nåt som händer ibland?

Permalänk
Rekordmedlem

Du kanske har en glappande kabel/kontakt så att "jacksensing" funktionen får fnatt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

I headsetet eller i datorn?
(Har ett steelseries siberia v2 3.5 mm headset).

Permalänk
Rekordmedlem

Kan vara vart som helst om ljudkortet känner av att impedansen ändras så växlar det, rör lite på kablar och kontakter o se om du hittar nått glapp, det kan vara inuti datorn också eller i själva kontakten men du får prova och se om du hittar nått fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Det glappar mycket i fronten.
Tar jag ljudet via bakre så är det helt stabilt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bravo:

Det glappar mycket i fronten.
Tar jag ljudet via bakre så är det helt stabilt.

Det var ett tag sen sist
Men du menar att du testat och hittat att det är frontuttagen som glappar ? Då får du reparera dem eller så kopplar du bort dem, de sitter med en kabel/kontakt till ljudkortet, den kan du lossa på.
Man kan montera in en panel i nått fronthål för diskar som ger nya kontakter om du inte byter ut originalkontakten eller så använder du nån förgrening från baksidan eller en helt extern enhet som en hörlursförstärkare/nått usb anslutet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Jomenvisst, små problem tar (uppenbarligen) längre tid att lösa.

Citat:

Men du menar att du testat och hittat att det är frontuttagen som glappar ?

- Ja, jag tror det. Fast just nu funkar det perfekt.

Varför koppla bort om det ändå inte ska användas eftersom det inte funkar som det ska?
Jag vill helst inte mecka med datorn.

Datorn/Ljudproblemet var såhär när den var ny också.

Det kan inte bero på headsetet (SteelSeries Siberia v2) även om jag bara märkt att det glappat i fronten?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bravo:

Jomenvisst, små problem tar (uppenbarligen) längre tid att lösa.

- Ja, jag tror det. Fast just nu funkar det perfekt.

Varför koppla bort om det ändå inte ska användas eftersom det inte funkar som det ska?
Jag vill helst inte mecka med datorn.

Datorn/Ljudproblemet var såhär när den var ny också.

Det kan inte bero på headsetet (SteelSeries Siberia v2) även om jag bara märkt att det glappat i fronten?

Kan o kan ? Men det vore konstigt om kontakten glappar på ett ställe men funkar på ett annat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Ja.

Ja jag vet inte. Ofta funkar det ju perfekt. Ibland inte.

Drivrutiner verkar uppdaterade. Kör integrerat ljudkort på moderkortet.

Inställningar i ljudkonfigurationen?

Garantiärende?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bravo:

Ja.

Ja jag vet inte. Ofta funkar det ju perfekt. Ibland inte.

Drivrutiner verkar uppdaterade. Kör integrerat ljudkort på moderkortet.

Inställningar i ljudkonfigurationen?

Garantiärende?

Låter som en dålig kontakt i lådan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Hittade "Koppling inställningar".
Här kan jag välja "AC97 frontpanel" eller "Frontpanel för HD-ljud".

Det har alltid varit på det sistnämnda och det ska ju vara det bästa.
Men det är detta som glappar.

- Väljer jag däremot AC97 frontpanel funkar det perfekt.

Permalänk
Rekordmedlem

Ac97 och hd audio skiljer sig åt i "jacksense" funktionen så det kan ju vara ett sätt att gå runt felet, problemet med kontakten är kvar men symptomen försvinner, jag tänkte inte på det
Bra att det ordnade sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Ja, skönt att det är helt stabilt.

Om jag förstått det rätt nu är det:
- AC97 i fronten (undra om det inte blir bättre ljud för mitt headset).
- HD i bakre (till stereo via RCA-kontakt).

Lämnar in datorn efter 2 år och 11 månader och får HD-ljudet i fronten servat (plus hela datorn kan de få kika på bara för säkerhetsskull, som en besiktning, så den är perfekt inför ev. försäljning).