Permalänk

Drram Vs Ddr

Hur mycket snabbare är ddr än Rd egentligen.Mitt rdram mobo är paj,så jag undrar om det lönar sig att försöka få ut ett nytt med hjälp av garantin eller satsa på ddr.
GOD JUL!

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk

granitebay är nog jämnbra med 850E vid standard hastighet ...

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk

på de viset....

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem

Man får bättre prestanda med granite bay än rdram när man överklockar till likvärdiga hastigheter.

Permalänk
Medlem

Nja var det inte så att RDRAM mobo's har en begränsning vid 156MHz och Granite Bay har sin vid 200MHz.

Vid samma överklockning ger de samma hastigheter men att GB har större överklocksmöjligheter och där av kan nå bättre prestanda.

Permalänk
Medlem

Sant... 850 chippet går ej högre än 156mhz. Så man kan klocka högre med GB.

Permalänk
Medlem

För det första, så finns inte GraniteBay ännu och det lär inte finnas innan början av nästa år.

För det andra, så går det visst att klocka högre än 156MHz beroende på vilket moderkort man kör med och om man kör synkront eller inte.

För det tredje, så bör man skilja på i850, i850E.

För att svara på frågan (om man ser till dagsläget) så är RDRAM snabbare än de DDR lösningar som finns på marknaden just nu. Men, inte så mycket snabbare. Allt beror självklart på vilka typer av applikationer du använder men om man kollar på spel och andra "vardagliga" program så är skillnaden inte så värst märkbar. De senaste spelen som släpps kräver ändå ett grafikkort som är bättre än något som finns ute idag (dvs. att GPU är flaskhalsen) och i de lite äldre spelen så spelar det ingen roll om man har 390 FPS eller 400FPS.

Så, byt du mot ett DDR-kort (t.ex. i845PE) om du nu vill satsa på det. Annars är det sak samma. Tills vi ser de nya P4orna parat med Springdale eller Canterwood lär vi knappast se någon kjollyftande skillnad mellan de olika platformarna som finns ute idag.

Om du nu ska vänta (och inte köpa idag) så lyssna på alla dårar som snackar om det senaste. När du är 90 bast kommer du till slut att köpa en dator för att du har förstått att det är en spiral det där (vänta på det senaste, få reda på något som kommer ännu senare osv.).

GOD JUL på dig med

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem

Rdram har inte lika hög effektivitet så när du kommer upp i högre hastigheter så tappar rdram mer prestanda än DDR. Så om du överklockar ett DCDDR/DDR och ett rdram moderkort till tex 156MHz fsb så kommer DCDDR/DDR att ha ökat mer i prestanda procentuellt sett.

Permalänk

Hmm...jag funderade på ett asus p4g8x det ser smaskit ut.
men man vet aldrig finns det bättre så säg till...
GOD JUL PÅ ER....hur gör man tomtenissen?

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Avstängd

OT: Gör en vanlig smiley, det blir en nisse.

Permalänk

aha....

Visa signatur

» Well, tough titties...