Byggblogg, två stycken vattenblock till Hd 6870 Cf

Permalänk

Byggblogg, två stycken vattenblock till Hd 6870 Cf

Hejsan, jag har ett vattenkylt Nvidia gtx 295 idag, som jag byggt hela vattenkylningen själv på, kylblock mm.

Nu ska jag uppgradera till två stycken Asus Radeon EAH6870 DC/2DI2S/1GD5 1GB
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=794819

Och då vill jag fräsa två stycken nya kylblock till grafikkorten.

Och nu undrar jag om jag kan få lite hjälp med om vad som behöver vatten-kylas.

Jag har numrerat områdena på bilden.

Sedan ringat in alla kondingar med blåa ringar, jag antar att de ej behöver kylas.

Och jag skulle tro att område 4 är minnena, och de behöver väll kylning.

Område 1,2 och 3 vet jag ej vad det är, något måste väll vara spänningsregulatorerna.

Tacksam för all hjälp jag kabn få...

Ämnesraden redigerad på begäran.
Permalänk
Medlem

i stort sett gpun minnena och där den svarta lilla heatsinken sitter

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Urklippt ur en recension :
"The Hynix GDDR5 memory ICs have part number H5GQ1H24AFR-T2C, meaning that they are rated for 1.25 GHz at 1.5 V. The memory doesn't need direct cooling as it operates efficiently enough to not overheat."
Länken till recensionen:
http://www.overclockersclub.com/reviews/asus_6870_directcu/2....

Så vad jag förstår behöver ej minnena direkt kylning, de har ej heller det med oginalkylaren.
Men då jag vill klocka korten sedan tänker jag bygga in dem med kylarblocket.

Då kortet tillåter spänningshöjning så undrar jag om någon vet vad på kortet som är "spänningsregulatorerna"
Och om också de behöver kylas ?

Permalänk

Någon som vet var man kan få tag i värmeledande tape som på bilden, ett par millimeter tjock.

http://img266.imageshack.us/img266/7481/img20120618090640.jpg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av atiradeon:

Någon som vet var man kan få tag i värmeledande tape som på bilden, ett par millimeter tjock.

Inet.se har det för 20kr á pop. (:

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av atiradeon:

http://www.inet.se/kategori/717/varmeledande-tejp

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Hejsa, jag skriver också på Nordichardware, men det är så lugnt där.
Så jag provar lite här med. Då jag behöver tips och ideer under byggets gång.

Jag har precis börjat tillverka kylarblocken av aluminium (två stycken blir det, då jag ska köra Crossfire)

Två block som jag kommer fräsa gångar i, sedan lock på.
Allt av aluminium.

Här är en liten bildserie med förklaringar:

Börjar fräsningen av blocken:

Jag hade tänkt att göra fullcover-block, men ser nu att jag missat mosfets till minne, vänster om spolarna 1.
Där kommer jag monera kylarflänsar.

Det som kommer att vattenkylas är själva GPU:n och minnena(4) samt Gpu-mosfets(3)

Jag vill även passa på att tacka Calathea på Nordichardware för massor av ideèr och tips till projektet.

Här har jag ritat upp hur kylarblocket kommer monteras :

Permalänk

Värmeledande tejp är beställt från Inet
http://www.inet.se/produkt/5321519/phobya-thermal-pad-ultra-5...

Nu har jag fräst ner för för själva GPU:n, Mäter jag med bladmått mellan blocket och resterande delar som ska kylas (minnen mosfets mm) så är avståndet ca 0,6-0,8 mm.

Så där kommer den värmeledande tejpen passa perfekt. Den är 1 mm tjock, men kan pressas ihop till 0,5 mm.

Permalänk

Lite mer bilder:

Provmonterar ett av blocken på kortet, det passar perfekt :

Mellanrummet som jag har ringat in mellan spolarna och blocket är ca 0,8 mm.
Tror ni att det är bra att brygga det med värmeledande tejp, eller blir de inte så varma ?

Jag har skruvat fast blocket från baksidan med orginalfjädrarna + två skruvar från framsidan där mosfets kylfläns satt innan :

Permalänk

Har börjat att borra och gänga, så botten och lock ska gå att skruva ihop.

Många hål blir det, försänkta så skallarna går jäms med

Permalänk

Nu har jag fräst av lite ytor samt fräst lite radier, rundat av hörn :

Permalänk

Någon som vet hur man byter Titel på en tråd.
Då den inte stämmer så bra längre ?

Måste man be en Admin ?

Permalänk
Skrivet av atiradeon:

Någon som vet hur man byter Titel på en tråd.
Då den inte stämmer så bra längre ?

Måste man be en Admin ?

Japp, be någon moderator

Grymt snyggt gjort för övrigt!

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Avstängd

Blir kanske att jag får ta dina blueprints senare^.- Fint so far!

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

Jag håller på att fundera på själva urfrästa spåren i blocken.
Har skissat upp lite på ena blocket. Tanken är att vattnet bara leds ovanför minnena, och sedan över själva Gpu:n så har jag tänkt att även fräsa flänsar.
Flänsarna är till för att skapa högre värmeöverföring samt lite turbulens på vattnet.

Tyvärr verkar det som jag inte kommer att lyckas leda runt vattnet i den utstickande delen ovanför mofsett till gpu:n (inringat omkråde 3 på den första bilden i tråden)

Men jag tror att det kommer att gå bra, då hela aluminiumblocket borde få ungefär samma temperatur och kyla ner den delen bra endå, eller vad tror ni ?

Permalänk
Medlem

Schysst, du har inte gjort några am3 vattenblock? Bra jobbat iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Citat:

Schysst, du har inte gjort några am3 vattenblock? Bra jobbat iaf

Tackar, Jo jag har faktist ett vattenblock till socket Am3+ som jag tillverkat, den kyler min Phenom IIX6 1055T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atiradeon:

Tackar, Jo jag har faktist ett vattenblock till socket Am3+ som jag tillverkat, den kyler min Phenom IIX6 1055T.

Okej, har du kvar ritningarna? Cnc-"koderna-programmet"?

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Citat:

Okej, har du kvar ritningarna? Cnc-"koderna-programmet"?

Nej, tyvärr har jag inte ritningar på något jag gjort.

Jag har inte tillgång till några styrda maskiner bara vanliga manuella fräsar och svarvar. Så några koder har dessvärre inte.

Och när jag tillverkat sakerna så har jag kommit på mått och konstruktionerna mm under byggets gång.

Permalänk

Lite uppdateringar.

Provmoterar igen, för att kolla var jag ska montera anslutningarna:

Dags att borra och gänga för anslutningarna (3/8" gänga) :

Nu börjar det att närma sig :

Permalänk
Medlem

För tusan vilken rolig logga. Fortsätt uppdatera

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av atiradeon:

Nej, tyvärr har jag inte ritningar på något jag gjort.

Jag har inte tillgång till några styrda maskiner bara vanliga manuella fräsar och svarvar. Så några koder har dessvärre inte.

Och när jag tillverkat sakerna så har jag kommit på mått och konstruktionerna mm under byggets gång.

Okej, det var synd, då fixar jag egna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sjukt finnt lägger du upp detta som ett galleri så får du lätt 5stjärnor från alla swecs

Permalänk

Tackar, roligt att folk är intresserade.

Fräsningen av vattenkanalerna påbörjas:

Jag fräser även lite olika djup i spåren för att skapa lite mera turbulens på vattnet:

Det börjar ta form, lite flänsar ovanför själva Gpu:n kvar bara:

Permalänk

Kylkanalerna klara

Lite närbild:

Jag funderar på om det skulle bli effektivare värmeöverföring med blästrade kylkanaler, då det borde bli en större yta för värmen att överföras till, eller vad tror ni ?

Permalänk
Medlem

Imponerande!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av atiradeon:

Några bilder?
Riktig fint förresten ville bara säga att du måste ha alu radiator också annars blir det korrasion* och dina blocks äts upp, men det sägs att om man lägger en silver bit i systemet så blir det inget(inte 100 på att det stämmer, har inte testat)
Förresten om du gör kanaler i blocket med dremel så blir det bättre kylning(tror jag) och kanske öka trycket på flänserna på något sätt också(ideer från riktiga block)

Permalänk
Citat:

Förresten om du gör kanaler i blocket med dremel så blir det bättre kylning(tror jag)

Vad menar du med det, göra som kylflänsar i botten på kanalerna ?
Eller menar du att göra själva kanalerna med en dremel ?

Citat:

och kanske öka trycket på flänserna på något sätt också(ideer från riktiga block)

Bra ide, det måste jag fundera vidare på.
Vad tror du om att sätta något i locket som styr vattnet mot botten över själva Gpu:n. Och på så vis öka tryket där.
Som på bilden nedanför ?

Sen funderar jag att fräsa från andra hållet också ovanför Gpu:n, då det borde minska risken för stillastående vatten mellan flänsarna.
Så att det blir som piggar istället. Och att vattnet kommer åt mycket bättre.
Vad tror ni om det ?

Enligt bild :

Permalänk
Citat:

Några bilder?
Riktig fint förresten ville bara säga att du måste ha alu radiator också annars blir det korrasion* och dina blocks äts upp, men det sägs att om man lägger en silver bit i systemet så blir det inget(inte 100 på att det stämmer, har inte testat)

Jag byggde ett komplett vattenkylnings-system förut. Och fotade allt under byggets gång. Samt sparde det på ett usb-minne, Som jag tyvärr har tappat bort.
Men jag kan fota de andra delarna sedan och lägga upp dom också.

Angående aluminium så är hela systemet byggt i det, så jag blandar inga metaller. Och har även i glykol i systemet.

Permalänk
Medlem

Imponerande! Du har då tummen på rätt plats