Byggblogg, två stycken vattenblock till Hd 6870 Cf

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut:) Även jag har lekt med manuella maskiner (har tyvärr inte dina skills).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Tackar, vad roligt att det uppskattas.
Alla tre block kommer att kopplas ihop med en passivt kyld tank i aluminium + en cross-kylare med push/pull (2 st Antec Big Boy 200mm:ers fläktar)

Lite mer bilder
Nu är den ihopskruvad:

Och så har jag modifierat orginalfästet:

Skruven i mitten är en ställskruv, där jag kan ställa trycket som själva fästet ska ge när man snäpper fast det.
Och så har jag gjort en liten fördjupning i locket så inte fästet kan glida omkring på blocket.

Permalänk
Medlem

sjukt imponerad, framför allt av gpu-blocken! Undertecknad har inte ens vågat sig på vattenkylning (dvs köpt sådan) än för att han är så klumpig och med största sannolikhet skulle förvandla sin älskade arbetsmaskin till guldfiskskål..
Keep up the good work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av atiradeon:

Underdelen av Cpu-kylaren. Den kommer ifrån en väldigt modifierad originalkylare.

Är du helt säker tycker den ser helt orginal ut

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Mycket imponerande!

Visa signatur
Permalänk

Här påbörjas bygget av själva vattentanken och där Cross-kylaren ska sitta.
Sidoplåtarna är nedtryckta i urfrästa 8mm:ers spår i bottenplattan så allting ska bli tätt och stabilt.
Det kommer att bli en väldigt stor extern del till vattenkylningen (470*380*175 mm)

Den är byggd i 8mm:ers aluminiumplåt.

Här i ska allting sitta. Tank, cross-kylare, vattenpump samt två stycken 200mm:ers fläktar.

Permalänk
Medlem

Ja det va ingen dålig pjäs!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Citat:

Ja det va ingen dålig pjäs!

Nej det kändes nästan som det hela gick lite över styr lite under byggets gång

Jag tog av material jag hade utan någon egentlig ritning.
Allt formades under byggets gång.

Jag hade en stycke väldigt stor kylfläns till övers som vi hade haft till att kyla av en stor formpress med förut, flänsarna är ca 70-80 mm djupa.
Den tog jag en bit av till den tänkta passivt kylda vattentanken.

Här håller jag på att såga ut biten som jag ska ha:

Samt fräser ändarna plana:

Permalänk
Snusfri

Förbannat snyggt för att vara gjord med manuell fräs
Syns att du har talang och kunskap.

/Utbildad cnc-operatör.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk

mycket imponerande......!

Visa signatur

ryzen 5600X, 32Gb ram, 3070Ti

Permalänk
Medlem

bra jobbat! snyggt och gediget intryck. Som sagt, med tanke på att du använt manuella maskiner så är resultatet imponerande. vad tillverkar ni i vanliga fall?

keep it up!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Citat:

bra jobbat! snyggt och gediget intryck. Som sagt, med tanke på att du använt manuella maskiner så är resultatet imponerande. vad tillverkar ni i vanliga fall?

skrivet av MURAK

Tackar, vi tillverkar b.la specialverktyg, fixturer mm till en produktion som i sin tur tillverkar sjukvårdsutrustning.

Här kollar jag av lite så allt får plats, pumpen kommer sedan bytas ut till en "eheim 1048" då den är både bättre och tystare.

En vägg för att separera tanken där pumpen kommer att vara och kammaren där radiatorn kommer att monteras (den blev över från en gammal Suzuki cross)

kylflänsen provmonterad, med det hela ser lite väl klumpigt ut.
Här började jag känna att det hela gick lite väl över styr. Storleken är nästan samma som ett midtower chassi.

Så det blev till att fräsa lite vinklar på flänsen för att få till utseendet lite.

Permalänk
Medlem

Mycket bra val att fasa av flänsarna. Men jag kan inte låta bli att undra vad det är för system detta ska kopplas till sen? Är det "bara" grafikkorten?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Citat:

Mycket bra val att fasa av flänsarna. Men jag kan inte låta bli att undra vad det är för system detta ska kopplas till sen? Är det "bara" grafikkorten?

Skrivet av Marticus

Det är två 6870-kort i crossfire samt processorn, en FX-8120 som ska kylas. Det kanske även blir delar på moderkortet i framtiden.

Och tanken är att eftersom jag tillverkar allting själv i aluminium, så blir det nog svårt att få samma goda effektivitet som i köpta grejer.
Då det nog ligger en hel del utveckling bakom blocken som görs idag. Så det är dels därför jag överdiminsonerar, och också för att jag vill kunna hänga på mer effekthungriga komponenter i framtiden utan att behöva uppgradera vattenkylningen något.

Och jag vill också kunna klocka en hel del utan att tempen sticker iväg alltför mycket.

Jag vill också ha ett så tyst sytem som möjligt. Fläktarna som kyler radiatorn ska endast gå i 400 rpm är det tänkt, och stega upp till 800 rpm om vattnet i systemet skulle bli för varmt. Och pumpen kommer ju ligga nedsänkt i vatten bakom 8 mm:ers aluminiumplåt, så den kommer bli väldigt tyst.

Permalänk

Sådär, en passiv tank och plats för radiatorn.

Och två stycken fläktgaller ditmonterade för 200mm:ers fläktarna. Fläktarna kommer sedan skruvas direkt i galleren.

Sett uppifrån, det börjar ta form. Fastsättningen av radiatorn gjordes med skruv som jag trätt silikonslang över, för att få en mjuk upphängning. Ifall det skulle uppstå vibrationer i den.

Fläktgallerna sitter fast med aluminiumplattor som är fastskruvade inifrån.

Anledningen att jag kommer köra med push/pull (två fläktar) är att radiatorn är väldigt tät, så jag tror att det kan vara en fördel.

Permalänk
Medlem

Tror också att det är bra med en hög volym vatten så det tar längre tid att värma upp. Ser bra ut detta! Har du en hel verkstad hemma eller?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Tror också att det är bra med en hög volym vatten så det tar längre tid att värma upp. Ser bra ut detta! Har du en hel verkstad hemma eller?
Skrivet av Marticus

Ja, hela systemet kommer att rymma mellan 5-6 liter.
Så det kommer ta tid för vattnet att komma upp i temp.

Jag gör i stort sett allting på jobbet, där har vi en verkstad med både fräsar och svarvar. Dock bara manuella.

Permalänk
Medlem

king, bara helt king

Permalänk

Här borrar och gängar jag för dragavlastningarna till tur och retur slangarna.

Det är här på kortsidan de kommer löpa igenom. Jag kommer att kunna dra fast de i förskruvningarna så att de hålls på plats.

In och utlopp för tanken ditmonterade.
Det är dragavlastning till utloppet då det kommer att gå en slang igenom den. Den slangen kommer sedan fästas i botten på radiatorn.
Så radiatorn kommer att fyllas på nedifrån och upp, för att slippa luft i systemet.

Sett ifrån tankens sida.

Så här kommer vattnet gå i systemet, inloppet i tanken är riktat mot där kylflänsen kommer att sitta.

Permalänk

Nu ett litet sidospår. Det ska bli en "styrbox" till vattenkylningen.
Jag börjar med att slakta två stycken gamla IDE Dvd-läsare. Bara för att använda mig av plåt-chassina.

Sedan plockar jag delar från en gammal styrenhet till en ugn vi haft i våran produktion, men som nu gjort sitt.

Här fräser jag fronten till den tänka lådan i 6 mm:ers aluminiumplåt.
Det kommer även att sitta en display här där jag ser vattentemperaturen + tempen jag satt då fläktarna ska öka i hastighet.

Sedan skruvar jag fast ett bakstycke i en tillbockad 1,5 mm:ers rostfri plåt, som ska vara bottenplåten jag sedan fäster komponenterna i.

Dvd-lådorna svetsade jag ihop till en stor låda. Nu passer den perfekt med skruvhål och allt i två stycken 3,5-tums platser i dator-chassiet

Permalänk
Medlem

Makalöst asså! Grymt jobbat!

Visa signatur

C>++

Permalänk

Tackar, roligt att det uppskattas.

Jag monterade även dit en manometer för att kunna se trycket i systemet, om det blir någe tryck att tala om.
Det stora svarta relät är till för att starta och stoppa 220 volts-pumpen

Det lilla svarta relät ska ge fläktarna antingen 5 eller 12 volt beroende på temperaturen.

Inne i lådan sitter själva styrenheten samt manometern.

Klar.

Provmonterad. Passar fint ovanför dvd:en.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat! Riktigt fina block du har tillverkat. Ända jag kanske hade viljat se var lite tunnare block med bredare kanaler och mindre material mellan kärnan och flänsarna inuti blocket, men är väl bara en bagatell. Tror blocken kommer fungera kanon!

Tanken är monstruös!

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Citat:

Bra jobbat! Riktigt fina block du har tillverkat. Ända jag kanske hade viljat se var lite tunnare block med bredare kanaler och mindre material mellan kärnan och flänsarna inuti blocket, men är väl bara en bagatell. Tror blocken kommer fungera kanon!

Tanken är monstruös!
Skrivet av Waste

Tackar, bra kritik.
Det är mina andra Gpu-block jag bygger. Det första jag byggde var ett block till Gtx 295, och såg ganska annorlunda ut. Det var endast gångar i ett block, inga flänsar eller piggar.

Nästa gång jag uppgraderar mina grafikkort kommer jag antagligen bygga ett eller två block till, och ta till mig av andras erfarenheter och tips.
Och hoppas att de kommer att kunna bli ännu effektivare.

Jag kommer framförallt prova att minska tjockleken mellan kärnan och flänsarna.
Man kanske ska sträva efter att få plats med så mycket vatten och ha så lite aluminium i blocken som möjligt, eller vad tror ni ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av atiradeon:

Tackar, bra kritik.
Det är mina andra Gpu-block jag bygger. Det första jag byggde var ett block till Gtx 295, och såg ganska annorlunda ut. Det var endast gångar i ett block, inga flänsar eller piggar.

Nästa gång jag uppgraderar mina grafikkort kommer jag antagligen bygga ett eller två block till, och ta till mig av andras erfarenheter och tips.
Och hoppas att de kommer att kunna bli ännu effektivare.

Jag kommer framförallt prova att minska tjockleken mellan kärnan och flänsarna.
Man kanske ska sträva efter att få plats med så mycket vatten och ha så lite aluminium i blocken som möjligt, eller vad tror ni ?

Det tror jag absolut är den rätta vägen att gå. Kan också se den trenden hos olika tillverkare, både när det gäller cpu och gpu block. Blir mindre "spill" av värme om du förstår uttrycket.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk

Lite mer bilder.
Här fräser jag kylkanaler på baksidan av flänsen, så att det ska bli en större värmeöverförande yta mot vattnet som ska kylas av.

Det hjälper säkert inte så mycket. Men lite nytta borde det göra.

Provmonterad, vattnet kommer spruta mot kylkanalerna.

Permalänk

Cool cool, nu vill vi se mer!

Permalänk
Medlem

Mer! Mer!

Visa signatur

Permalänk

Fint!

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk

Vad roligt att det uppskattas. Jättebra med all feedback också.

Jag har haft lite knapert om tid.
Men jag ska försöka att lägga upp de sista bilderna på bygget i veckan.
Samt även lägga upp lite temp-kurvor mm.