Router som kan ge flera fasta IP adresser

Permalänk
Medlem

Router som kan ge flera fasta IP adresser

Jag har för mig att det här har testats en router som om man hade flera IP adresser från sin ISP, så kunde routern släppa igenom dem. Det var kanske lite dålig svenska hoppas ni förstår vad jag menar.
Men vilken router var det och finns det fler med den finessen?

Permalänk
Medlem

Vad du söker är en router som kan stänga av NAT funktionen.

Apple Airport Extreme t.ex. kan göra det åt dig. Men du får inte "fast" adresser för det.

Du får dynamiska IP från din ISP till varje dator hemma.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Allt du behöver sen för att få en statisk ip är deras DNS vilket oftast står där, men tex BBB har två olika DNSer för fast och dynamisk.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Rekordmedlem

Varför skaffa en router när man vill ha funktionen hos en switch? Skaffa en switch i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

DHCP pass-through är det du letar efter. Det är inte något som jag vet ska finnas i många konsument firmwares men om du skaffar något som klarar av DD-WRT eller något av dess derivat så kan du få den funktionen, men som mrqaffe säger - skaffa en switch om du inte vill krångla.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Jag det var lite dåligt uttryckt. Jag vet att det är dynamiska IP adresser jag får från BBB. Det är väl fem adresser om jag inte kommer ihåg fel. Jag kan inte ha en switch eftersom jag behöver mer än fem adresser. Jag måste dock erkänna att jag inte vet om jag vinner något på det. Tanken var att datorerna och routern skulle få adresser från BBB och de övriga sakerna så som telefoner, plattor och TV apparater skulle få adress från routern. Sweclockers testade för ett bra tag sedan en router av denna typ och gav den riktigt bra betyg men jag kan inte hitta den.
Idag har jag en D-Link DIR 615B som klarar 100 Mbits men kommer det att räcka för att klara av TV och dator samtidigt? Det är ju också tänkbart att jag kommer skicka TV program från datorn till TV:n. En NAS står ju också på önskelistan så farten måste ju upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Jag det var lite dåligt uttryckt. Jag vet att det är dynamiska IP adresser jag får från BBB. Det är väl fem adresser om jag inte kommer ihåg fel. Jag kan inte ha en switch eftersom jag behöver mer än fem adresser. Jag måste dock erkänna att jag inte vet om jag vinner något på det. Tanken var att datorerna och routern skulle få adresser från BBB och de övriga sakerna så som telefoner, plattor och TV apparater skulle få adress från routern. Sweclockers testade för ett bra tag sedan en router av denna typ och gav den riktigt bra betyg men jag kan inte hitta den.
Idag har jag en D-Link DIR 615B som klarar 100 Mbits men kommer det att räcka för att klara av TV och dator samtidigt? Det är ju också tänkbart att jag kommer skicka TV program från datorn till TV:n. En NAS står ju också på önskelistan så farten måste ju upp!

Enkelt löst. Koppla först in en switch för någon/några hundralappar in i uttaget och sedan routern till den. De som ska få publika adresser från BBB kopplas sedan in till switchen och de andra kopplas till routern. Problem solved.

Detta kan vara en bra idé om du har en snabb uppkoppling, 100Mbit eller 1Gbit t.ex. Har du en billigare router så klarar dom oftast inte av NAT i 100Mbit/s även om de är stämplade för det. Detta för att CPUn i routern oftast är för klen. En switch däremot skickar bara trafiken vidare till rätt nätverkskort och det är inte särskilt belastande.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Jag har för mig att det här har testats en router som om man hade flera IP adresser från sin ISP, så kunde routern släppa igenom dem. Det var kanske lite dålig svenska hoppas ni förstår vad jag menar.
Men vilken router var det och finns det fler med den finessen?

Du vill ha en router som klara sk bridged mode...

Permalänk
Medlem

TV och Telefon brukar man fu ut via en bostandsswithc eller annan lösning beroende på hushåll och företag man får tjänsten ifrån. Har du bara ett utttag i din lght och skall ha alla tjänster ifrån BBB?
Brukar inte man få en Gateway av sunkigt format då för dessa tjänster ?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Dr_Spackel. Jag har bara ett hål i väggen. TV eller telefon vill jag inte ha från BBB, bara datatrafik. Jag vet att jag skrev telefoner vilket ju inte var helt rätt. Det är våra mobiler som kan koppla upp sig mot routern och ladda ner datatrafik. Jag skall nu skaffa både ny TV och blu-rayspelare och bägge dessa kan ju koppla upp sig mot nätet. TV bilden kommer däremot från ComHem.