Netgear WNR1000, konstig när man ansluter med kabel

Permalänk
Medlem

Netgear WNR1000, konstig när man ansluter med kabel

Hej!

Jag har ett konstigt problem med min router

Ungefär varannan gång jag startar datorn så har jag ca 10 mbit/s i hastighet och varannan gång 100 mbit/s
Detta gäller bara anslutningen via kabel, Wi-Fi fungerar bra hela tiden

om jag kopplar ur kabeln mellan dator och router och sätter den i en annan av de 4 portarna så kommer hastigheten tillbaka och stannar på max hastighet, tills nästa omstart, då ligger den på 10 mbit/s igen....

Jag har testat uppdatera routern, farbriksåterställning, men inget hjälper.

Jag hade routern igång för ett bra tag sen och då fungerade den perfekt, sen la jag den på hyllan ett tag då jag inte hade behov av den, och nu när jag kopplade in den igen så beter den sig såhär

Är det någon som kan ha en aning om vad det kan vara för fel på den?

Jag har bredbandsbolaget som ISP och jag ringde dem när den låg på 10 mbit/s men de kunde inte se något konstigt, utan det verkar vara i routern.
Jag misstänker att den är dålig helt enkelt och att jag behöver köpa en ny, men tänkte kolla här först om det är någon som kan ha ett tips?

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Tja, låter som att det är ett duplexfel nånstans. Varje gång din dator startar förhandlar den med modemet om vilken hastighet det ska vara på nätverkskortet. Detta görs oftast automatiskt. Du kan prova ställa in datorn att tvinga 100 mbit istället för att förhandla.

För att ändra duplex går du så här:
Högerklicka på "Den här datorn"-ikonen och tryck på Hantera. I rutan som dyker upp trycker du på enhetshanteraren. Då kommer en annan ruta upp med info om all hårdvara du har i datorn typ, du letar upp ditt nätverkskort och högerklickar och väljer sedan egenskaper. I den rutan väljer du sen fliken avancerat. I rullistan där finns det en rad som heter "Hastighet och Duplex". I värde-rutan till höger väljer du 100 mpbs Full Duplex.

Starta om datorn.

Det borde funka.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipers:

Tja, låter som att det är ett duplexfel nånstans. Varje gång din dator startar förhandlar den med modemet om vilken hastighet det ska vara på nätverkskortet. Detta görs oftast automatiskt. Du kan prova ställa in datorn att tvinga 100 mbit istället för att förhandla.

För att ändra duplex går du så här:
Högerklicka på "Den här datorn"-ikonen och tryck på Hantera. I rutan som dyker upp trycker du på enhetshanteraren. Då kommer en annan ruta upp med info om all hårdvara du har i datorn typ, du letar upp ditt nätverkskort och högerklickar och väljer sedan egenskaper. I den rutan väljer du sen fliken avancerat. I rullistan där finns det en rad som heter "Hastighet och Duplex". I värde-rutan till höger väljer du 100 mpbs Full Duplex.

Starta om datorn.

Det borde funka.

Ok, ska testa det när jag kommer hem, tack för tipset!

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *