Kan man få utorrent att funka lika bra med router som utan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av isak88:

Jag har exakt samma problem som dig Griffin, vad jag förstått kan det ha att göra med huruvida routern pallar med så mycket anslutningar, följer tråden med spänning och skriver om jag hittar nåt!

Exakt samma här, har suttit på en DIR-655, nu kör jag en DIR 100, och det funkar ganska bra. Även Netgear WNR3500L har fungerat hyffsat.
Enda lösningen som funkat flawless för mig är att köra pfSense på en Pentium dualcore(3Ghz, 3MB cache) med 2 GB ram, lite overkill men då fungerade det super!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Internminnet som cacheminne funkar så länge man laddar hem relativt små mängder data. Om man laddar hem många stora filer så kommer inte interminnet att räcka och då är man tillbaka på ruta ett igen. En rejäl SDD-hd var det enda som hjälpte för mig och jag upplever faktiskt att jag laddar hem filer snabbare nu. Tidigare så sjunk hastigheten kortare perioder (förmodligen för att den skrev data på hårddisken), medan nu så maxar den linan hela tiden.

Vad har du för uppkopplingshastighet? Jag har i evigheternas evigheter klarat mig fint med 2048Mb internminne dedikerat åt µTorrent och jag har 100Mbit/s nerströms. Filerna läggs i internminnet och flyttas sedan under tiden över till min mekaniska hårddisk som snurrar på i 7200rpm, får sällan "disk overloaded".

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Hur många AKTIVA torrents upp/ned?

Jag har en WD Caviar Black som nedladdningsdisk... och den hänger inte med att skriva det som laddas ned. :/

10 aktiva torrents och 10Mb/s

Ett 20tal

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk

Jag har 100/100 och när jag tex laddar ner 50-100 välseedade skiv-torrenter (lagliga givetvis) samtidigt så spelar det ingen roll hu mycket internminne jag har. Efter ett tag så fylls min minnesbuffer och då overloadas hårddisken. Kanske beror på min hårddisk är dåligt fragmenterad eller nått, men jag tycker ändå det låter konstigt att cr1ll3 fixar att tanka så mycket med en så långsam hårddisk.

Permalänk
Hedersmedlem

Prova att begränsa din uploadhastighet i uTorrent.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Jag har 100/100 och när jag tex laddar ner 50-100 välseedade skiv-torrenter (lagliga givetvis) samtidigt så spelar det ingen roll hu mycket internminne jag har. Efter ett tag så fylls min minnesbuffer och då overloadas hårddisken. Kanske beror på min hårddisk är dåligt fragmenterad eller nått, men jag tycker ändå det låter konstigt att cr1ll3 fixar att tanka så mycket med en så långsam hårddisk.

Cr1ll3 laddar ner ett 20-tal torrenter samtidigt skriver han, det är inte alls orimligt. Men bara för att cacheminnet inte fungerar för dig med dina enorma behov så betyder det inte att det är en funktion som inte hjälper trådskaparen med sina problem, funktionen fungerar och det finns vi som finner den användbar. Att ladda ner 50-100 skiv-torrenter samtidigt är det inte många här i denna diskussionen som brukar göra vågar jag påstå.

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

I utorrent, help > show statistics, vad säger den? Nedersta 3 raderna är mest intressanta.

Nu har jag inte laddat ner nått sen igår men det ser ut såhär iaf.

Permalänk

TS ska ju naturligtvis prova att öka cacheminnet och förhoppningsvis så löser det problemet. Med 50-100 så menade jag (lite otydligt) att jag hade köat upp 50-100 och kanske 20-30 aktiva torrenter igång. Sen så är det inte bara jag som upplever samma problem så det är ju inte givet att det kommer att funka för TS heller. Men men whatever..

Cr1ll3: 1 Tb är onekligen extremt mycket data. Är det stora torrenter du laddar hem eller är det många små? Formaterar du din hårddiskar ofta eller nånting. Är nyfiken på hur du kan få det att funka så bra. För min del så hade ju hårddisken svårt att hänga med även när jag laddade hem lagliga filer från usenet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Cr1ll3: 1 Tb är onekligen extremt mycket data. Är det stora torrenter du laddar hem eller är det många små? Formaterar du din hårddiskar ofta eller nånting. Är nyfiken på hur du kan få det att funka så bra. För min del så hade ju hårddisken svårt att hänga med även när jag laddade hem lagliga filer från usenet.

En seriös fildelare använder utan problem 1Tb per vecka, 500Gb+ per dag om man är extrem fildelare. Men jag håller med, 1Tb är mycket per vecka för många av oss. Jag har en bekant som använde drygt 500Gb per dag totalt och livslängden på hens hårddiskar vart ju inte speciellt lång.

För att använda så mycket bandbredd så krävs det ju att man spenderar mycket tid vid datorn eller åtminstone har stort intresse för det och låter datorn ladda ner material själv, att använda 1Tb per vecka är ju inget man gör genom att surfa och betala räkningar - således är det ju ett aktivt val att plåga sina hårddiskar på det viset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

TS ska ju naturligtvis prova att öka cacheminnet och förhoppningsvis så löser det problemet. Med 50-100 så menade jag (lite otydligt) att jag hade köat upp 50-100 och kanske 20-30 aktiva torrenter igång. Sen så är det inte bara jag som upplever samma problem så det är ju inte givet att det kommer att funka för TS heller. Men men whatever..

Cr1ll3: 1 Tb är onekligen extremt mycket data. Är det stora torrenter du laddar hem eller är det många små? Formaterar du din hårddiskar ofta eller nånting. Är nyfiken på hur du kan få det att funka så bra. För min del så hade ju hårddisken svårt att hänga med även när jag laddade hem lagliga filer från usenet.

Formaterar nästan aldrig mina diskar. Jag kör rss ner till utorrent.. stora filer och även musik

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Det beror på att µTorrent inte hinner med att skriva den nedladdade datan till disk.

Lösningen är snabbare hårddisk eller lägre nedladdningshastighet.

har en 7200 rpm HDD som lagring och det fungerar efter en formatering!? tror de har mer med mjukvaran än hårdvaran att göra:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Har 655 dlinken och inte alls några problem. Kör port 58850 och 1000 connections och 125 per torrent. Jag har dock stängt av QoS i min router. Begränsat utorrent till runt 90% av min 100mbit. Pga annars så släpper den inte igenom vanlig trafik.

DIR-655 (fläktkyld ^^) här med, fast jag kör på factory default inställningen & har inga problem att maxxa linan (100Mbps).

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Lustigt att det kan funka bra för vissa även med fabriksinställningarna när det knappt funkar alls för mig även vad jag provar med.

Kan det vara läge att byta router?

Såg den här på prisjakt:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1021218

Enligt kommentarerna ska den vara i en klass för sig.

Permalänk

Jag tröttnade på d-linkroutern iom att utorrent krånglat och det trådlösa har varit ganska dåligt sedan dag ett så jag beställde en asus rt-n66u som jag fick igår.

Men nu har jag varit och knappat en massa i utorrent, så jag funderar på om det är helt galet nu.

Hursomhelst så har jag utorrent 3.0, bör jag uppgradera till en nyare? Jag läste för ett halvår sen eller så att dom nyare versionerna inte var bra och därför har jag kört på denna. Vad är bra grundinställningar i utorrent?

Är det något speciellt jag ska tänka på i den nya routern? Jag har öppnat samma port som jag använda i förra routern men det finns ett fält där det står "lokal port", är det nått att fylla i och isf vad ska jag fylla i?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Stänga av funktioner som SPI osv i routern gör en del.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk

Efter att ha provat min första torrent med nya routern och utorrent 2.2.1 med originalinställningarna kan jag inte annat än vara helnöjd.

Filen låg i 12,2-12,3Mbs hela vägen och det gick att surfa hur bra som helst under tiden, med andra ord är jag riktigt nöjd för första gången på över 1 år

Med andra ord kan jag varmt rekommendera ASUS RT-N66U till andra som har liknande problem.

Tack till alla som kommit med tips i denna tråd.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden då jag har lite problem med utorrent & router inställningar,

Har idag en D-link DIR 635 router och har öppnat porten i denna men får ändå röd markering i uTorrent som säger att jag måste öppna port.

Nån som har en ide om varför det inte funkar?

Så här ser inställningen ut i routern:
http://www.imgzzz.com/i/image_1364043371.jpg

Permalänk

Rätt fantastiskt att det finns en tråd om torrents utan att någon kommit och skrikit att tråden skall tas bort för att man självklart bara kan ladda ner illegalt via torrents

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |