Hur är kvaliteten på Acers laptops?

Permalänk
Medlem

Hur är kvaliteten på Acers laptops?

Jag har fått för mig (kanske är helt fel) att Acer har lite tveksam kvalitet på sina laptops, men gäller detta hela serien eller bara de billigare likt HP?
Den specifika laptopen jag undrar över är Acer Aspire Timeline Ultra M3 581TG.
Den är ju en så kallad "Ultrabok" och det måste ju stå för någonting eller? Är det bara att den är lite tunnare och snabbare än andra?
Om det är någon som har någon annan laptop de tycker är bättre i den prisklassen med likvärdiga prestanda får ni givetvis skriva det också
Användningsområden är väl i första hand att ta lite anteckningar och programmera lite på på högskolan, men jag vill även kunna ta med den till vänner och lira lite spel (så klart inte i 4K-upplösning med massa tesselering och yo, men lite casual sådär, typ minecraft eller LoL) så ett någorlunda bra grafikkort är önskvärt.

Fråga gärna om ni undrar något mer

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Jag har fått för mig (kanske är helt fel) att Acer har lite tveksam kvalitet på sina laptops, men gäller detta hela serien eller bara de billigare likt HP?
Den är ju en så kallad "Ultrabok" och det måste ju stå för någonting eller? Är det bara att den är lite tunnare och snabbare än andra?
Om det är någon som har någon annan laptop de tycker är bättre i den prisklassen med likvärdiga prestanda får ni givetvis skriva det också
Användningsområden är väl i första hand att ta lite anteckningar och programmera lite på på högskolan, men jag vill även kunna ta med den till vänner och lira lite spel (så klart inte i 4K-upplösning med massa tesselering och yo, men lite casual sådär, typ minecraft eller LoL) så ett någorlunda bra grafikkort är önskvärt.

Jag har också hört att Acer ska ha aningen sämre byggkvalitet i sina laptops, men jag köpte en Acer för snart tre år sedan och den är fortfarande hel. På den jag har så handlar det nog mest om att plastskalet knakar lite och tangentbordet samt touchpaden är inte direkt de bästa. Dock så var det inte heller någon ultrabook, den väger ganska mycket och är ganska tjock. Jag förmodar att deras ultrabooks är bättre!

Jag tror att Acer rent generellt är ganska prisvärda i förhållande till prestanda, det som tummas på är väl sådant som chassi, tangentbord, vikt etc. (Detta kanske som sagt inte gäller Ultrabooks, det har jag ingen aning om).

Den jag hade heter Acer Aspire 5738ZG.

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Skrivet av kon87:

Jag har också hört att Acer ska ha aningen sämre byggkvalitet i sina laptops, men jag köpte en Acer för snart tre år sedan och den är fortfarande hel. På den jag har så handlar det nog mest om att plastskalet knakar lite och tangentbordet samt touchpaden är inte direkt de bästa. Dock så var det inte heller någon ultrabook, den väger ganska mycket och är ganska tjock. Jag förmodar att deras ultrabooks är bättre!

Jag tror att Acer rent generellt är ganska prisvärda i förhållande till prestanda, det som tummas på är väl sådant som chassi, tangentbord, vikt etc. (Detta kanske som sagt inte gäller Ultrabooks, det har jag ingen aning om).

Den jag hade heter Acer Aspire 5738ZG.

Har samma erfarenheter som personen ovanför. Min Acer Aspire 5930G är väl runt 4 år gammal nu och det enda jag kan klaga på är att den knakar lite när man tar i den och den känns aningen plastig. Använder den fortfarande att spela spel som LoL och Starcraft 2 på

Permalänk
Medlem

Acer sa även på en mässa i våras att de skulle sluta bygga dåliga billiga datorer, o ja köpte en i somras som ja tycker fungerar utmärkt!
Det är för övrigt mst kylning som varit problem förrut som ja förstått de, de överhettar och stänger ner sig.
Kör D3 i timmar på min utan problem

En ultrabook är en dator som väger under 1.5kg, har en intel iCore (osäker om de måste va i5 o i7, men de är vanligast iaf), kosta under 10k... Hmm kommer inte riktigt ihåg om de har fler kriterier

Tror iaf du skulle bli nöjd med datorn, med de där grafikkortet så klarar du garanterat D3 på medium-high, lol är inge problem o köra lite högre på heller, har typ samma cpu tror jag men ett sämre grafikkort i min.

Vet inte hur stora saker du programmerar, men 8 GB ram kan dock va trevligt.
6 GB räcker långt.. men som sagt, kan va bra o tänka på.

Om inte smidigheten är viktig skulle ja dock kolla på en datoror som väger runt en 2kg, då de är lite större o har mindre chans att bli för varma, samt att du oftast får mer prestanda för pengarna (kan handla om ett steg på tex cpun lr grafikkortet).

Lycka till

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Köpte en Acer till sambon för 2 år sedan för 10.000 kr.
Efter ett år lossnade skärmen ifrån sin upphägning, riktigt jävla skit bygge. Acer vägrade desutom laga den.

Säkert många som är nöjda med sina, men faktum är att risken är större att datorn ska gå sönder om du väljer acer.

Permalänk
Medlem

den har en bra gpu och okej processor. ser fin ut i allmänhet. det enda jag egentligen har att klaga på är acers kylning. alla jag känner med en acerdator har en kylplatta. har dock aldrig haft en egen. men som sagt. specsen på den där är bra

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Klart alla har olika erfarenheter. Men, köpte en Acer "top of the line" 2006 för 15 000kr. Riktigt skit - högljudd, dåligt tangentbord och touchpad-knapparna gick sönder inom kort tid trots att jag knappt använt touchpad:en. Antagligen sämsta elektronikköpet jag gjort. Det sagt så är det många år sedan så det säger väl inte speciellt mycket om hur deras laptops är idag. Den var dock så dålig att jag fortfarande är sur och inte köper Acer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Alla tillverkare har något gemensamt: Alla har bra, kvalité produkter, men också en del dåliga produkter. Sen så har alla prisvärda produkter, men också produkter som har extrema priser för dålig prestanda/kvalité.
Jag skulle inte säga att Acer som helhet är dåligt, istället att vissa till exempel datorer är bra och andra inte, precis som HP gör en del bra grejer, men deras Pavilion serie är rena skämtet.

Permalänk
Medlem

Den här då? Aspire V3-571G

http://www.oc.nu/acer-aspire-15-6-v3-571g-i5-3230m-6gb-500gb-...

funderar på o köpa den, för o lira minecraft o killing floor på men jag vill inte bränna mig på den!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi