Tips på lämplig server för streaming av HD film & musik.

Permalänk

Tips på lämplig server för streaming av HD film & musik.

Hej!

Helt ny på det här med servrar och behöver lite vägledning i det hela.
Skulle vilja ha en server som jag kan lagra film och musik på för att sedan streama (laggfritt) till min bärbara dator som sedan kör ut detta till min tv/förstärkare.
Om serven är tyst kan jag ha den framme annars sätter jag den gärna i klädkammaren som är 7 meter (spökvägen) från tv och därmed datorn.

Vet inte riktigt vilken storlek man behöver ha på diskarna men 1-2TB borde räcka och funderar också på om man bör köra spegling på dessa isf?

Helt novis och tackar för all hjälp jag kan få.

Vilket pris bör man sikta in sig på?

Permalänk
Medlem

Det är en spännande fråga och du lär kunna få många olika svar. Det du ska använda servern till är i stort sett lagring av material som du sen vill nå från andra enheter. Hur vill du dela ut materialet? (samba/dlna/något annat).

Mitt förslag är att du kikar på en NAS istället för server. Eftersom dessa har möjlighet att dela ut filer över nätverket som en standard feature + att hårdvaran (priset) brukar ligga lägre än motsvarande datorer.

Hur många diskar vill du ha i enheten?

Permalänk
Medlem

Din fråga antyder att du vill streama HD-film trådlöst mellan din server och din bärbara dator. Detta kan bli svårt eftersom bandbredden helt enkelt inte räcker till, särskilt inte om det är så långt som sju meter mellan enheterna och kanske dessutom någon vägg. Ska du streama HD-film bör du alltså ha en kabelförbindelse mellan enheterna.

Lågupplöst film och musik är däremot inga problem att streama trådlöst givet att bandbredden räcker till mellan enheterna.

En elegant lösning är att välja en NAS (nätverkshårddisk). Med tanke på vad du vill göra så kan du med fördel välja en som DLNA-kompatibel och som kan agera som iTunes-server, fotoserver etc.

Jag använder själv för närvarande NAS:ar från Synology för att göra det du frågar efter. Tidigare har jag använt andra fabrikat och åtminstone de finare och dyrare fabrikaten och modellerna gör ungefär samma sak.

Du frågar slutligen om spegling. Din fråga antyder att du tänkt dig att köpa en enhet med flera diskar och spegla diskarna för att uppnå större säkerhet. Det är i och för sig en bra idé under förutsättning att du också säkerhetskopierar hela enheten. Det räcker alltså inte att spegla innehållet mellan diskarna i EN enhet. För vad gör du om enheten havererar? Dyrare NAS med flera hårddiskar har dessutom stöd för RAID, och med detta ges du flexibilitet att välja mellan snabbhet och säkerhet. Själv har jag två NAS:ar med vardera fyra diskar, den ena NAS:en är för produktion den andra är för säkerhetskopiering. Varje NAS är uppsatt i ett RAID 5-set, vilket innebär att en hårddisk kan gå sönder och jag kan ersätta den hårddisken och all information återskapas automatiskt. Varje dygn säkerhetskopieras innehållet på den ena NAS:en till den andra NAS:en. Men prislappen för denna lösning är givetvis ganska hög. Jag har betalat ca fyra tusen per NAS + kostnaden för hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av ClubT:

Det är en spännande fråga och du lär kunna få många olika svar. Det du ska använda servern till är i stort sett lagring av material som du sen vill nå från andra enheter. Hur vill du dela ut materialet? (samba/dlna/något annat).

Mitt förslag är att du kikar på en NAS istället för server. Eftersom dessa har möjlighet att dela ut filer över nätverket som en standard feature + att hårdvaran (priset) brukar ligga lägre än motsvarande datorer.

Hur många diskar vill du ha i enheten?

Tack för snabbt svar!
Angånde hur jag vill dela så vet jag inte riktigt, vilket rekomenderas?

Jasså, då skall jag börja forska lite där. Det lät ju helt klart intressant.

1-2 hade jag nog tänkt och börja med, men det beror ju på om jag skall köra raid.

Skrivet av joppe999:

Din fråga antyder att du vill streama HD-film trådlöst mellan din server och din bärbara dator. Detta kan bli svårt eftersom bandbredden helt enkelt inte räcker till, särskilt inte om det är så långt som sju meter mellan enheterna och kanske dessutom någon vägg. Ska du streama HD-film bör du alltså ha en kabelförbindelse mellan enheterna.

Lågupplöst film och musik är däremot inga problem att streama trådlöst givet att bandbredden räcker till mellan enheterna.

En elegant lösning är att välja en NAS (nätverkshårddisk). Med tanke på vad du vill göra så kan du med fördel välja en som DLNA-kompatibel och som kan agera som iTunes-server, fotoserver etc.

Jag använder själv för närvarande NAS:ar från Synology för att göra det du frågar efter. Tidigare har jag använt andra fabrikat och åtminstone de finare och dyrare fabrikaten och modellerna gör ungefär samma sak.

Du frågar slutligen om spegling. Din fråga antyder att du tänkt dig att köpa en enhet med flera diskar och spegla diskarna för att uppnå större säkerhet. Det är i och för sig en bra idé under förutsättning att du också säkerhetskopierar hela enheten. Det räcker alltså inte att spegla innehållet mellan diskarna i EN enhet. För vad gör du om enheten havererar? Dyrare NAS med flera hårddiskar har dessutom stöd för RAID, och med detta ges du flexibilitet att välja mellan snabbhet och säkerhet. Själv har jag två NAS:ar med vardera fyra diskar, den ena NAS:en är för produktion den andra är för säkerhetskopiering. Varje NAS är uppsatt i ett RAID 5-set, vilket innebär att en hårddisk kan gå sönder och jag kan ersätta den hårddisken och all information återskapas automatiskt. Varje dygn säkerhetskopieras innehållet på den ena NAS:en till den andra NAS:en. Men prislappen för denna lösning är givetvis ganska hög. Jag har betalat ca fyra tusen per NAS + kostnaden för hårddiskar.

Ett stort tack till dig också för snabbt svar!

Ok, men det finns inget som klarar att streama det via trådlöst den biten då? (jag kan ha överdrivit längden då jag ville ha till godo) eller måste man köra kabel för att kunna klara detta? Vad behöver man för hårdvara i en NAS om den skall orka streama HD material utan lagg, går det med vilken som helst?

Händer det att själva enheterna krashar så ofta, brukar det inte vara diskarna som lider större risk? Självklart hade det varit den optimala lösningen att skaffa två enheter men jag får nog börja med en för att ta lite hänsyn till plånboken :). Så till en början är det väl en hyffsad tanke att ta 1 enhet med två diskar?

Finns det någon NAS samt diskar ni kan rekomendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaithlezZ:

Samba skulle jag säga, eventuellt DLNA eller UPnP men det kräver såklart att det stödet finns i enheten du väljer att köra med - samba eller cifs är vida använt som utdelning i bland annat Windows så där har du ju ett säkert kort att köra på. Är det inte krångligare än att du vill ha åtkomst till filerna är det lätt det bästa valet.

Skrivet av FaithlezZ:

Ok, men det finns inget som klarar att streama det via trådlöst den biten då? (jag kan ha överdrivit längden då jag ville ha till godo) eller måste man köra kabel för att kunna klara detta? Vad behöver man för hårdvara i en NAS om den skall orka streama HD material utan lagg, går det med vilken som helst?

Händer det att själva enheterna krashar så ofta, brukar det inte vara diskarna som lider större risk? Självklart hade det varit den optimala lösningen att skaffa två enheter men jag får nog börja med en för att ta lite hänsyn till plånboken :). Så till en början är det väl en hyffsad tanke att ta 1 enhet med två diskar?

Här måste jag invända mot föregående skribent: du kan visst streama HD över trådlöst förutsatt att du inte har typ 1 pinne i mottagning på enheten du streamar till. Vi behöver inte nämna något piratkopierat material här men rent generellt så är bitraten inte särskilt hög på videos som är komprimerade med x264 eller h264 codec, jag streamar själv HD över trådlöst till min laptop på ett G-nät och när jag inte är hemma så streamar jag över internet via VPN och bortsett från att det såklart tar en sekund eller två extra att göra den initiella buffringen av filen så flyter det sedan på utan problem - du spelar ju upp ur en buffert så bandbredden i sig är indirekt ett problem, så länge du kan fylla buffern i samma takt som eller högre än bitraten på videon så kommer du inte få några problem. Det enda jag haft problem med nånsin är att streama över trådlöst helt okomprimerad 1080 HDTV från satelit, där tog det faktiskt stopp men det kan ha att göra med hårdvaran i min laptop också då den inte riktigt pallar med det med kabeln i heller. Jag tror 1080p i MPEG-4 AVC/h.264 peakar på 24mbit/s så bör det gå men det är klart G-nät funkar ju i praktiken lite olika och 24mbit/s eller mindre är inte ovanligt att man får ut. Lite Off-T men ändå värt att nämna.

Angående NAS så har jag ingen kommentar, jag föredrar att använda en dator för uppgiften men du är ju ute efter en allt-i-ett lösning så jag ska inte tråka ut dig med ett sådant utlägg.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaithlezZ:

Personligen föredrar jag samba, men DLNA är exempelvis vanligt i tv-apparater och i exempelvis ps3. Man kan givetvis köra båda parallellt (det gör jag från en server för att kunna stream:a till alla enheter)

Skrivet av FaithlezZ:

Det beror på hur "tungt" material du vill stream:a. Jag kör med ganska gott resultat vanligt SD material och en och annan 720p via wi-fi. 1080p har jag inte ens brytt mig om att försöka. Själva hårdvaran i NAS:en är inget problem så länge du inte ska transcode:a (konvertera on the fly). Att bara skicka material utan att göra något med det klarar en morden NAS.

Skrivet av FaithlezZ:

Jag har själv både en synology och en readynas. Av dessa så föredrar jag synologyns gränssnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaithlezZ:

Tack för snabbt svar!
Ett stort tack till dig också för snabbt svar!

Andra har ju svarat att de lyckats köra HD trådlöst. Lucky them! Det beror nog litet på vad man menar med HD och hur mycket data som ska transporteras över det trådlösa nätet. Mina egna erfarenheter har inte varit jättegoda. Ska man bara köra en "lagom" stor fil som komprimerats lagom mycket för att ändå kallas HD så kan det säkert fungera. Det har jag också lyckats med. Men vill man montera en Bluray-iso från NAS:en och sedan köra Bluray över det trådlösa nätet så har jag inte ens varit nära. Men det funkar på mitt trådade nät.

Men jag har ett trådlöst nät som bygger på 11g-standarden så det finns ju snabbare. Å andra sidan har jag endast 5 meter mellan antennerna och då har jag också extra kraftfulla antenner på både routersidan och enhetssidan, vilket ökar prestanda dramatiskt jämfört med de usla antennerna som följer med enheterna.

Skrivet av FaithlezZ:

Tack för snabbt svar!

Jag har haft de NAS:ar jag har i drift idag i ca 5 år och de har aldrig kraschat. Men skulle jag bara haft en NAS, utan säkerhetskopia är jag ganska säker på att den hade havererat för länge sedan... Jag började med att köpa en NAS med endast en disk (kan den hetat DiskStation 102?) men upptäckte snart att både mängden disk och dess bandbredd var för begränsad så jag uppgraderade mig till en nyare med fyra diskar (CubeStation 407) som fungerade perfekt. När jag upptäckte att jag började lagra alla mina original (dokument, bilder, filmer, foton...) på enheten i stället för på datorerna i nätverket så skaffade jag sedan snabbt en DiskStation 408 och degraderade min gamla CubeStation till att hantera säkerhetskopieringen av DiskStationen.