Att bli "pro" i spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clipp:

Just nu spelar jag inte i någon liga alls. Har inte spelat på några säsonger.
Det som lockar med just Sc2 är att jag kan lira solo och inte vara beroende av att ett helt lag presterar bra.

Att vara "hyfsat bra" är väl en start? Ingen är proffs direkt.
Tiden kommer inte bli något problem. Kommer vara färdig med studierna efter nyår och ha mer eller mindre hur mycket tid som helst.

Blir bara lite nyfiken på varför du kommer ha så mycket tid till att spela efter att studierna är klara, borde man inte lägga sin tid på att söka jobb eller så då ?
Du är självklart fri att göra vad du vill

Lycka till med satsningen.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

För att bli "Pro" måste du först och främst säga upp all kontakt med omvärlden

gå på socialbidrag/leecha av dina föräldrar boendes i källaren tills du lyckas

dricka flera liter kaffe/cola/power king samtidigt som du sköter kosten och äter nyttigt (enbart billys panpizza alternativt gorbys piroger)

följ dessa stegen och spela 16-17 timmar om dagen med så lite sömn du bara kan så kommer du snart lyckas!

Not sure if trolling... Det här är nog det sämsta man kan göra.

Ät bra. Mycket fibrerrik mat, fisk, grönsaker och drick mycket vatten. Bra kosthållning har visat sig ge bättre kognitiv förmåga enligt studier. Mindre socker innebär mindre fluktuering i blodsocker, vilket innebär mindre insulin, vilket innebär mindre jobb för lever och mindre fettbildning.

Sov enligt ett schema. Riktiga bra proffs har både sov- och träningsschema. T ex vakna, käka, kör ladder i 2-3 timmar. Analys från alla games, även de man vinner, specifik träning för builds, defenses med lagkamrater/kompisar. Att bara köra ladder kommer inte att räcka. du måste ha någon att träna med som kan simulera builds från kända pros eller vad som fungerar just nu i meta-gamet. Sedan måste du träna att försvara såna builds kanske 10-15 ggr/dag. Intuition kan ta dig ganska långt, men HerOs immortal/sentry all-in kommer krossa dig om du inte är beredd.

Ta jämna pauser. Dels för kroppen, men även för den mentala hälsan. Att spela när man är frustrerad förhindrar fokus och man begår bara fler misstag.

Ha en fysisk aktivitet. Cykla, Thai-boxning, klättring, fotboll. Jag rekommenderar något där du träffar folk, eftersom du förmodligen kommer sitta inne själv mycket. Det kanske är förvånande, men social kontakt är viktigt för välmående.

Lycka till!

Permalänk

Blir fan mörkrädd när man ser bland annat SC2 proffs, och då syftar jag på koreaner, när dom lirar i "husen" som man kan se på youtube.

Det ända jag kan säga på rak arm är att du måste älska spelet och vilja vinna.

Permalänk
Avstängd

Har själv erfarenhet från CS 1.6, spelade med ett lag som det faktiskt gick ruggigt bra för.
Vi var på DH och spelade mot många av dom "stora" så folk fick upp ögonen för oss.
Det var verkligen en skitkul period i mitt liv, men samtidigt försvann så mycket annat.

Jag la mitt övriga liv på hyllan i princip, detta var i samband med att det hände en del jobbiga grejor i mitt liv så
just då brydde jag mig inte alls över att jag slutade att träffa folk osv, jag gick all-in på gaming.

Som alla andra säger så måste du ha ett "sinne för det spel (eller åtminstone den speltyp) du tänker spela.
Jag har alltid vart bra på FPS av någon anledning. Sen måste du börja synas, spela cuper, ladders, kämpa kämpa.
Spela mot bättre spelare så du själv utvecklar ditt "tänk", åk på LAN och visa upp dig själv. Och börjar du visa bra reslutat
så kan du börja söka sponsorer på olika håll, en del kommer att komma till dig också.

Men ha självklart också något på sidan om som kan lätta på trycket ibland, jag är t.e.x fotograf och så älskar jag att köra skoter.
Man måste hitta en balans mellan spelandet och saker utanför gamingvärlden. Det ger absolut ingenting att sitta 16h om dagen och bara nöta nöta nöta, du kommer bli frustrerad och trött. Spela mycket, fast med måtta (makes no sense, jag vet, men det är så det är)

Och som sagt, se till att möta spelare som är snäppet vassare än du, och när du spöar skiten ur dom, går du vidare till ännu bättre spelare. Utvärdera alltid vad som funkade och inte spelmässigt efter dina matcher.

Men låt det inte ta över helt och hållet, du kommer att ångra dig en dag.

Även jag säger lycka till!

Visa signatur

9900K @ 5,0ghz | Gaming X Trio 2080 Super | 16gb ram 3200mhz CL14

Permalänk
Medlem

I ryssland genomförs de små experiment på barn som visar om de har potential att bli professionella schack-spelare. Det finns liknande test för matematiker osv. Helst skulle man nog vilja genomgå något sådant innan man nöter flerta år i rad, om man nu kan få veta i förhand hur stor chansen är att man någonsin blir top-tio.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phoenixdisciple:

Edit: tilllägg på 5.an ::: Gör YouTube videos med massa coola effekter som barn gillar, och metal... måste ha metal soundtrack!

Dubstep...massa jobbiga ljud osv.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk

Har man inte spelat SC1 eller SC2 och tänkt bli pro nu tror jag det är ganska svårt, även om din inlärningskurva är väldigt hög så ligger folk, speciellt koreanerna ljusår före tyvärr så känner jag iaf. Kan meddela att jag har varit "pro" i LoL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrbanHazard:

Har man inte spelat SC1 eller SC2 och tänkt bli pro nu tror jag det är ganska svårt, även om din inlärningskurva är väldigt hög så ligger folk, speciellt koreanerna ljusår före tyvärr så känner jag iaf. Kan meddela att jag har varit "pro" i LoL.

Jadu, Starcraft och LoL scenen är så galet stora, vill du bli proffs "snabbare" så satsa på Heroes of Newerth, scenen är liten, tar inte lång tid att klättra sig upp.

#1a Pris för HoN: 20.000 USD
#1a Pris för LoL: 2.000.000 USD

Skillnad? Pff småpengar

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawidowski:

Sätt upp mål, använd all tid du kan för nå de mål. Börja med små och öka hela tiden.
Du kommer se utveckling och du kommer förstår hur pass bra du kan bli eller är.

Resten kommer med tiden.
Sköt kosten, sömnen och främst gör det för du har kul och älskar det. Annars get a nother plan!

Både träna, äter och sover vettigt. Håller på att planera allt annat mellan slut spurten av studierna. Sen har spel alltid varit min största hobby.

Skrivet av Kristerj:

Blir bara lite nyfiken på varför du kommer ha så mycket tid till att spela efter att studierna är klara, borde man inte lägga sin tid på att söka jobb eller så då ?
Du är självklart fri att göra vad du vill

Lycka till med satsningen.

Har planerat för detta än längre tid och lagt undan en hel del pengar, men kommer även försöka hitta något mindre tids krävande jobb. Inget 8 timmars jobb.

Tack alla andra för en hel del tips :). Visste inte alls om hur viktigt det är att synas osv. Sen att jag kommer spela Sc2 är inte helt spikat. Har tänkt en hel del på vilket spel jag haft roligast med under alla dessa år som gamer och det är dota utan tvekan(Där har jag redan tävlat, dock på mindre lan och inhouse tuneringar på nätet). Så lutar mer att spela dota 2. Har precis skaffat en invite men är väldigt ringrostig.

Permalänk
Skrivet av Clipp:

Både träna, äter och sover vettigt. Håller på att planera allt annat mellan slut spurten av studierna. Sen har spel alltid varit min största hobby.

Har planerat för detta än längre tid och lagt undan en hel del pengar, men kommer även försöka hitta något mindre tids krävande jobb. Inget 8 timmars jobb.

Tack alla andra för en hel del tips :). Visste inte alls om hur viktigt det är att synas osv. Sen att jag kommer spela Sc2 är inte helt spikat. Har tänkt en hel del på vilket spel jag haft roligast med under alla dessa år som gamer och det är dota utan tvekan(Där har jag redan tävlat, dock på mindre lan och inhouse tuneringar på nätet). Så lutar mer att spela dota 2. Har precis skaffat en invite men är väldigt ringrostig.

Tänk bara på att satsa på ett spel du verkligen TYCKER om att spela och du kan tänka dig spela om några år. Ett spel som du även har tålamod för i dåliga dagar.

Permalänk
Medlem

Hur mycket tjänar de stora StarCraft 2-profilerna egentligen ? 10'000 per månad max?

Permalänk
Medlem

För den som funderar på att ta ett spel på allvar, så är de här artiklarna mycket matnyttig information:
http://www.sirlin.net/ptw/
(även om de i grunden fokuserar på en helt annan genre)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Oerhört bra förståelse för spelet.

Inte träna mot för dåliga men inte heller för bra spelare.

Träna inte för mycket, för mycket av något är aldrig bra och kan snarare ge en motsatt effekt.

Skrivet av Digital8:

Hur mycket tjänar de stora StarCraft 2-profilerna egentligen ? 10'000 per månad max?

Skulle tro att det är mer än så, SC är löjligt stort, framför allt i Korea där SC tydligen är en nationalsport, SC matcher visas även på TV osv.

Dock ingen större kolla på det men jag vet att man kan vinna ganska sjuka summor pengar från turneringar inom MOBA (HoN, Dota, LoL osv) och SC2 lär inte vara sämre.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk

Ladda upp replays så man får se hur du spelar