Xonar Essence STX vs ROG Xonar Phoebus

Permalänk

Xonar Essence STX vs ROG Xonar Phoebus

Xonar Essence STX vs ROG Xonar Phoebus vilken är bäst ?

ger bäst ljud ?

ger bäst ljudkvalite ?

är bäst overall ?

Permalänk

Beror på om du ska spela spel eller lyssna på musik., STX för musik och Phoebus för spel. Tror dock att båda duger bra för både musik och spel. Ska beställa en STX idag jag

Permalänk
Medlem

Creative SB Titanium HD är en allround lösning, jag är skit nöjd med den!!!

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk

jag spelar väldigt mycket men jag lyssnar på musik ganska mycket med. jag vill ha ett ljudkort från asus

Permalänk
Medlem

Hej, jag har haft båda korten och kan säga att Essence STX/ST är mycket bättre än Phoebus i ljudkvalité. Film och musik gick nästan inte för mig med Phoebus, så jag returnerade det och köpte Xonar Essence ST. Phoebus har också väldigt lågkvalité komponenter, vilket är vanligt för överhypade gaming kort. Med Xonar Essence kan du också byta ut opamps mot andra för att ändra ljudsignaturen om du skulle önska det.

Om du tänker på DSP effekter till gaming så finns det många som skulle föredra CMSS3D (som finns på X-Fi korten) över Dolby Headphone (som finns på Xonar korten). Phoebus använder något annorlunda vilket jag tyckte lät sämre än Dolby Headphone (kanske kan jämföras med THX effekten på dom senaste Creative korten). Med eller utan DSP så är Xonar Essence STX lätt ett bättre köp, och du får mycket mer för pengarna också. Phoebus kostar allt för mycket, jag tror den skitiga mikrofonen+ljudkontrollen drar upp priset, plus att det är märkt "ROG Gaming".

För exklusivt gaming och kanske film skulle jag titta närmare på dom kommande korten från Creative som heter Sound Blaster Zxr. Annars är Xonar Essence STX allra bäst för musik och film, presterar nästan lika bra som min DAC. Essence funkar också väldigt bra till spel, många buggar som folk gnällt på förrut är också fixade, men det handlade mest om EAX så det är nog inte ganska relevant så vitt du inte kör gamla spel. Phoebus hade också en massiv bug med PunkBuster i tex Battlefield 3, men jag anar att detta också är fixat i en ny drivrutin.

Lycka till med valet.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk

ok
tack för alla svar