Permalänk
Medlem

Boota med extern cd-läsare

Jag försöker hjälpa min bror att formatera hans laptop. Problemet är att han har bara en extern cd-läsare som ej hittas under omstart. Har kollat i BIOS boot utan vidare, den hittar bara HDD och USB. Har också testat starta via USB men det hjälpte inte.

Jag undrar om det går att lösa så jag kan starta med Windows 7 skivan via extern cd-läsare?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Vad är det för laptop, märke och modell kanske hjälper oss att hjälpa dig.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Lite förslag på eventuell lösning på problemet.

Testa usbportarna på andra sidan datorn?

Kör installationen med usbminne istället?
http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Visa signatur

► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Lite förslag på eventuell lösning på problemet.

Testa usbportarna på andra sidan datorn?

Kör installationen med usbminne istället?
http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Hur menar du med usbportarna på andra sidan? Har provat med en annan USB port men det hjälpte inte.

Så det går inte att boota med en extern cd-läsare? Aja, får väl ordna en bootable USB stick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Hur menar du med usbportarna på andra sidan? Har provat med en annan USB port men det hjälpte inte.

Så det går inte att boota med en extern cd-läsare? Aja, får väl ordna en bootable USB stick.

Står inget speciellt i manualen, tänkte bara att det kunde eventuellt att funka med en annan usbport.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Japp kör med USB nu. Tack för hjälpen