Snabbkoll: Firar du jul?

Permalänk
Medlem

Japp, men tråkigt att det sällan är snö på julafton

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Tror personligen jag far ut i skogen med motorsågen och hugger en par tankar imorgon.

Bra idé, blev klart sugen på att göra samma sak.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Japp dock under tvång, vad gör man inte för lite "julkvällsmys" ^^ med tanten sen!

Hoppas det inte blir nå mjuka paket då, så att säga.

Permalänk
Medlem

Självklart.

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Moderator
Testpilot

Nu lagom till jul så kommer de kniviga frågorna fram!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Nja, inte direkt. Brukar vanligtvis åka upp till fjälls med sambon, mina föräldrar, brorsan, och hans sambo. Men i år så far vi ner till sambons föräldrar och dom har ett ganska minimalt julfirande. Jag har de senaste ~10 åren tyckt att julklappar är överskattade eftersom vi inte har några barn i familjen, alla är vuxna. Det blir bara en sån himla stress och onödig konsumption. Dessutom så vill morsan att det ska vara fetaste julbordet, en jävla massa kakor, julgranen ska vara begravd i paket, och det blir bara stress och dålig stämning varje år. Julmaten äts bara av morsan och farsan, varken jag, sambon, brorsan, eller hans sambo, tycker om julmat.

I år lyckades jag äntligen få till att vi skiter i julklapparna, och jag lyckades få mig och sambon till att slippa delta i julklappsspelet för vad är ens meningen om vi inte ens kommer vara med på julafton?

Nä, bästa jularna jag haft var förra året då jag var sjuk i covid-19 och firade hemma med sambon, samt året innan då jag jobbade natten mot julafton och själva julaftonsnatten. Det året var sambon hos sina föräldrar och firade och resten av min familj var uppe i fjälls så det året var jag helt ensam hemma dom få timmarna jag inte var på jobbet eller sov.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Självklart, men har heller aldrig varit något religiöst för mig. Är så otroende det bara går att bli. Är det något så finns det alltid en naturlig förklaring för det, eller som Vulcans skulle säge, en logisk förklaring.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Normalt firar jag med min mamma och pappa men pappa dog nyligen och min mamma är på ett särskilt boende och jag har inga barn och partner så denna jul blir annorlunda. Jag är glad att jag är frisk och vid mitt sinnes fulla bruk. Än så länge. Men annars var julen viktig när jag var barn och ung.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Borde vara följdfrågor, tex Bor du ensam? Har du en annan religion?

Jag tyckte också det.

Jag bor själv, och ingen mer än jag skulle sakna om jag inte firar. Men jag firar, med minimalt julpynt, eftersom jag ska ha hem hantverkare den 2 januari som ska byta fönster, och då måste allt ändå vara borta. Så har jag köpt en skinka och lite andra godsaker att mumsa på! För mig är det viktigt med nåt religiöst inslag under helgen, men det har de senaste jularna inskränkt sig till att se julottan i TV, eftersom det har blivit vanligare att kyrkorna har midnattsmässa än julotta, men jag är ingen kvällsmänniska och skulle nog nicka till i kyrkan! 🥱😴

Min bästa julafton var covid-julen 2020, när man inte kunde göra så mycket, pga alla regler om isolering. Då satt jag själv i min primitiva stuga, och njöt av julpromenader i skogen, TV:n och en spartansk jultallrik på färdigkokt julskinka och lite annat gott lagat på stugans kokplatta och mikrougn!

Permalänk
Medlem

Nej, firar inte direkt de senaste åren. Idag skall jag dock hem till min syster och äta lunch, men mer än så blir det inte för min del.

Visa signatur
Permalänk

God jul och gott nytt år. Hittade ett Nvidia FE 2080 super i lager imorse och det kanske kan glädja ngn.

Visa signatur

(Asus Z87-A && i7-4770K && ASUS Strix GTX 970 && Fractal Design Define R4 && Corsair CX500M && Samsung 840 Evo 500GB && Noctua NH-U9B SE2 && (Arch Linux 4.2.3-1 || Windows 10 Pro))

Permalänk

Självklart firas jul, men mest för dottern. Vi åker till England och firar med alla kusiner. Så firar både 24 och 25, paket 25e.
Så idag har vi paket delning med alla, typ 25 personer och sen imorgon är det närmaste <10 personerna som jag bjuder på middag.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Svarade nej, men borde kanske sagt ja. Firar inte jul traditionellt, trots att jag är uppväxt med det, men det blir en lite speciell dag ändå.

Käkar hummer och dricker vin men sambon, och äter lite snask med nån film på kvällen….förra året var vi hos hennes föräldrar, då blev det mer klassisk jul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Ärligt så bryr jag mig noll i vad de tycker, det är lite av ett ställningstagande från min sida.
Kan vara att de tycker det är trist men de får göra det då.
Är ju bara så otroligt hyckleri hela skiten. Hälften av de vuxna är inte med i kyrkan, men räknar ner till jul med inlägg på hur många dagar det är kvar till jul på midsommar typ.

Ja det är synd att folk uppskattar syftet med julen och sammankomst. Tråkigt bara att de får uppleva din bitterhet.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Inaktiv

God jul till alla som firar

Permalänk
Medlem

God Jul! I morgon blir det samarin till frukost

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem

God jul allesammans! Jag svarade faktiskt nej.

Barnen är hos sin mamma tills imorgon, där de träffar tomten och alla syskon där. Särbon frågade om jag ville med till hennes familj och fira, men jag tackade nej. Bröderna är i Thailand tillsammans med pappa i hans hus. Syrran och mor min firar i min hemstad. Jag är inte mycket för högtider för att vara ärlig. Har köpt biobiljetter och bokat bord på restaurang för att ”fira jul” med sönerna imorgon. Det blir mysigt 😊

Känns skönt att bara få vara, helt själv, och helt självvalt. 😊 Spelat lite, käkar Keto-diet så klassiskt julbord är inte heller aktuellt. Ätit lite prinskorv, lax och ägg och nu ska jag ta ett varmt långt bad, och efter det hälla upp lite god rom och lyssna på musik.

Hoppas ni firar precis som ni önskar!

Permalänk
99:e percentilen

Jag blev lite förvånad över hur många inlägg som gav uttryck för att julen inte alls är något att fira, att den är något man måste stå ut med etc, och det gjorde mig en smula ledsen. Vill inte alls avfärda någons åsikter eller erfarenheter, men vill önska alla en god jul och hoppas att ni har en så bra dag som möjligt iallafall! 🎄✨

Jag nämnde helt enkelt alla i tråden med hjälp av Better SweClockers, så även ni som tycker om julen står med ovan, och jag önskar naturligtvis även er en god jul!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag blev lite förvånad över hur många inlägg som gav uttryck för att julen inte alls är något att fira, att den är något man måste stå ut med etc, och det gjorde mig en smula ledsen. Vill inte alls avfärda någons åsikter eller erfarenheter, men vill önska alla en god jul och hoppas att ni har en så bra dag som möjligt iallafall! 🎄✨

Det är just den attityden som gör att många mår dåligt, att de känner att julen är något man måste fira, måste tycka om osv. Jag har sett något annat inlägg i tråden som antyder något annat, att man skulle vara en surgubbe om man inte firade t.ex. En dömande attityd mot andra som inte tycker eller känner likadant som den stora massan.

Självklart är det tråkigt när det finns de som vill men av olika skäl inte kan men det finns också vi som helt enkelt inte ser poängen med det. Har själv inga barn, ingen familj, lever ensam, är ateist och har mina egna intressen som jag sysselsätter mig med. Jag stör mig inte på att andra firar, därför tycker jag det är tråkigt att andra stör sig på att jag inte gör det.

Så, jag kan tycka att det är skittrist bli kallad för surgubbe för att jag väljer leva på ett annat sätt än de gör. Är inte ett dugg sur, jag gör sådant jag tycker om när jag är ledig, oavsett om det är en högtid eller inte. Har inte uttryckt något negativt om de som firar, bara uttryckt att jag personligen inte ser någon vits med att fira.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

För många är det nog ett tillfälle där man tvingas umgås med personer man kanske inte passar så bra ihop med, pga den man är tillsammans med, och/eller har barn ihop med. Ibland kan det röra sig om rena konflikter, som kommer i dagen när man tvingas samman under ett julfirande. I en del fall kan man också ha släktingar som är så besatta av julen och att allt ska vara perfekt eller på ett visst sätt så det blir förtryckande och stressigt. Att behöva åka till nån annan och bo där kan också vara besvärligt, särskilt om man trivs bäst hemma.

Så jag har full förståelse för att julen är knepig för många och inte universellt älskad.

Jag tycker om att samlas och ha trevligt ihop med mina närmaste, men jag har inget behov av alla ritualer och traditioner i övrigt, och inte heller att fira i flera dagar. Några timmar tillsammans för julklappsutdelning, en julmiddag och lite samtal räcker fint för min del. I mitt fall, pga att olika delar av familjen var bortresta till respektives familjer över själva julhelgen, firade vi några dagar innan. Så mitt julfirande är redan bakom mig för i år. I dag har jag bara slappat här hemma.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det är just den attityden som gör att många mår dåligt, att de känner att julen är något man måste fira, måste tycka om osv. Jag har sett något annat inlägg i tråden som antyder något annat, att man skulle vara en surgubbe om man inte firade t.ex. En dömande attityd mot andra som inte tycker eller känner likadant som den stora massan.

Självklart är det tråkigt när det finns de som vill men av olika skäl inte kan men det finns också vi som helt enkelt inte ser poängen med det. Har själv inga barn, ingen familj, lever ensam, är ateist och har mina egna intressen som jag sysselsätter mig med. Jag stör mig inte på att andra firar, därför tycker jag det är tråkigt att andra stör sig på att jag inte gör det.

Så, jag kan tycka att det är skittrist bli kallad för surgubbe för att jag väljer leva på ett annat sätt än de gör. Är inte ett dugg sur, jag gör sådant jag tycker om när jag är ledig, oavsett om det är en högtid eller inte. Har inte uttryckt något negativt om de som firar, bara uttryckt att jag personligen inte ser någon vits med att fira.

Håller helt med!
Vill också lägga till att det finns mängder med barn och vuxna som aldrig haft en bra jul pga föräldrar med missbruk och liknande.
Där jul, och speciellt sammankomster, är enbart ren terror från morgon till kväll.
Så när man får höra saker som "Ja gud vad synd det är att folk samlas och umgås, vad hemskt för dig", blir man(jag) ännu mer förtvivlad över att så många medmänniskor inte kan förstå hur andra familjer inte är likadana som deras.

Jag har nästan aldrig mött någon som försökt få andra att tycka julen suger, men möter ofta folk som stör sig på att det finns folk som inte älskar julen.

Personligen har jag tur och har en trevlig liten familj så det har oftast varit trevligt för mig, förutom när det blir för mycket fylla

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Alphahanne:

Då hoppas jag att jag inte uppfattas som en representant för den attityden. "Surgubbe"-inlägget av @MrAdde som jag tror du syftar på skrevs i bifall till mitt första inlägg, men jag delar inte uppfattningen att folk som svarat nej på omröstningen, eller någon annan jag sett delta i tråden, är bittra surgubbar. Jag delar tvärtom din uppfattning att det är skittrist att bli kallad för surgubbe av den anledningen. God jul!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Firar och firar... "Tar mig igenom" är nog mer exakt ordval.

Näevars. Det är väldigt kul att se barnens hype/glädje men förutom det så vet i fasen. Maten är löjligt överskattad, smakar rent av illa ijmf med riktig mat och iövrigt så är det mest en påminnelse om hur wacko större delen av släkten är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Jag tyckte också det.

Jag bor själv, och ingen mer än jag skulle sakna om jag inte firar. Men jag firar, med minimalt julpynt, eftersom jag ska ha hem hantverkare den 2 januari som ska byta fönster, och då måste allt ändå vara borta. Så har jag köpt en skinka och lite andra godsaker att mumsa på! För mig är det viktigt med nåt religiöst inslag under helgen, men det har de senaste jularna inskränkt sig till att se julottan i TV, eftersom det har blivit vanligare att kyrkorna har midnattsmässa än julotta, men jag är ingen kvällsmänniska och skulle nog nicka till i kyrkan! 🥱😴

Min bästa julafton var covid-julen 2020, när man inte kunde göra så mycket, pga alla regler om isolering. Då satt jag själv i min primitiva stuga, och njöt av julpromenader i skogen, TV:n och en spartansk jultallrik på färdigkokt julskinka och lite annat gott lagat på stugans kokplatta och mikrougn!

Varför inte fira så igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag nämnde helt enkelt alla i tråden med hjälp av Better SweClockers, så även ni som tycker om julen står med ovan, och jag önskar naturligtvis även er en god jul!

Skrivet av Alphahanne:

Precis. håller med fullständigt alpahanne, det enda som stör mig är när julpynt och julmusik kommer fram i oktober.... det gör det så otroligt kommersiellt.

Folk får fira jul hur mycket de vill. Sen att om jag tycker det är pengar i sjön att vissa har varenda träd, staketet och postlådan jul pryddd med belysning. Det är min åsikt i dddet fallet.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Varför inte fira så igen?

För att jag har att göra hemma i mellandagarna, och inte vill köra långt för ett par dagar. Men nyår blir troligen i liknande tappning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

För att jag har att göra hemma i mellandagarna, och inte vill köra långt för ett par dagar. Men nyår blir troligen i liknande tappning!

Okej för det låter som rena idyllen att fira på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Tackar! När julafton är över känns det bättre.