Mekaniskt tangentbord för spel och skrivande. Så tyst och billigt som möjligt.

Permalänk

Mekaniskt tangentbord för spel och skrivande. Så tyst och billigt som möjligt.

Hej,

Jag lär byta ut mitt nuvarande tangentbord, ett saitek cyborg-nånting.

Jag tänkte att jag kanske skulle prova på ett mekaniskt nu när jag läst så mycket gott om dessa.

Sambon tycker att mitt nuvarande låter mycket, och visst det är inte tyst. Frågan är bara om det finns något mekaniskt som inte låter ännu mer?

Priset får gärna vara så lågt som möjligt, men vill gärna ha något som känns bra och kommer hålla ett tag framöver.

Jag arbetar mycket med bildbehandling och spelar en del. Mest FPS men även lite strategi. Skriver också en del, så jag antar att det ska vara lite allround?

Mycket tacksam för tips från er som vet lite mer än jag!

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Denna skulle passa för dig
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/161540-cm_storm_quick_fire_rapid_red_keyboard
Kvalitén är bland de bästa på marknaden och röda är bra både för fps och skrivande. Finns o-ringar som du kan ha på switcharna för att dämpa ljudnivån mer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CM HAF 932 - i5 3570k @ 4.1GHz - MSI Z77A-GD65 - Nvidia ASUS GTX660 TOP - Razer Deathadder 2013 - Ducky G2PRO TKL

Permalänk

Fast jag tycker nog inte röda är så bra för skrivande. Det är extremt lätt att råka trycka in fel knapp, eller rättare sagt, nudda en knapp bredvid den knappen man tänkte trycka på också registreras det slaget. Kan vara grymt jobbigt ibland, men det är ju en vanesak i viss mån också.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Fast jag tycker nog inte röda är så bra för skrivande. Det är extremt lätt att råka trycka in fel knapp, eller rättare sagt, nudda en knapp bredvid den knappen man tänkte trycka på också registreras det slaget. Kan vara grymt jobbigt ibland, men det är ju en vanesak i viss mån också.

Jag själv kör ett Ducky med bruna brytare och de är faktiskt relativt tyst. Har även beställt o-ringar från wasd-keyboards som ja hoppas kommer snart, dessa sägs dämpa ljudet ytterligare så om du orkar vänta på en recension så återkopplar jag gärna om hur ljudet blev.

Permalänk
Medlem

Ska du spela och skriva är det bruna du vill ha, låter lika mycket som alla andra förutom blåa som låter en massa. Blir du ändå inte nöjd med ljudnivån får du köpa en påse med gummiringar och sätta fast dem under tangenterna.
Billigt Cooler Master Storm Quick Fire
Premium Ducky

Själv använder jag ett FIlco med Bruna.

Skrivet av dj_aleks:

Jag själv kör ett Ducky med bruna brytare och de är faktiskt relativt tyst. Har även beställt o-ringar från wasd-keyboards som ja hoppas kommer snart, dessa sägs dämpa ljudet ytterligare så om du orkar vänta på en recension så återkopplar jag gärna om hur ljudet blev.

Gör det, funderar på att köpa O-ringar.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av Nehemja:

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/161540-cm_storm_quick_fire_rapid_red_keyboard
Kvalitén är bland de bästa på marknaden och röda är bra både för fps och skrivande. Finns o-ringar som du kan ha på switcharna för att dämpa ljudnivån mer

Är det inte CM som bara kör mekaniska brytare på den tangenterna som inkluderar bokstäver?

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gröngås:

Är det inte CM som bara kör mekaniska brytare på den tangenterna som inkluderar bokstäver?

Nej det är Corsair

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

Logitech. Kanske ett 6GV2 med röda (bruna?) brytare.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Skrivet av Gröngås:

Misstänker att du tänker på Corsairs Vengeance modeller k60 mfl. som har vanliga rubber dome brytare på mindre använda tangenter.

Visa signatur

O2 + ODAC ~ Sennheiser HD 650 ~ Swans M1 ~ BOSE 901 MKIII ~ McIntosh XR14 ~ Luxman L550 ~ Technics SL1210MK2 ~ 1080 TI ~ 7700K@5.0 ~ Noctua D14 ~ AX850 ~ ACER PREDATOR 165Hz ~ Texas Instruments TI82 ~ HHKB Professional 2 ~ WhiteFox ~ Topre Realforce

Permalänk
Medlem

http://www.idg.se/2.1085/1.487924/test--12-vassa-tangentbord
Här har ni en bra skriven artikel och test av flera tangentbord med mekaniska brytare.
Här tar även upp till vad de olika brytare har för användningsområde

Skulle rekommendera dig ett tangentbord med Röda brytare

Visa signatur

CPU: i7 2600k Moderkort:ASRock Z68 Extreme7 GEN 3 GPU: MSI TF GTX 680 SLi Ram: Corsair (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Chassi: Fractal Design Define XL PSU: Corsair 1200W HD: SSD: Samsung 840 (256GB) 3x 2TB WD green

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCWin:

http://www.idg.se/2.1085/1.487924/test--12-vassa-tangentbord
Här har ni en bra skriven artikel och test av flera tangentbord med mekaniska brytare.

Måste bara nämna att samma tangentbord som idg gav Bäst i test och Redaktörens val inte ens förtjänade att få något betyg alls när Sweclockers testade det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Måste bara nämna att samma tangentbord som idg gav Bäst i test och Redaktörens val inte ens förtjänade att få något betyg alls när Sweclockers testade det.

Ja men tangentbord är en "smaka" beroende vad användaren prioriterar.
Det viktigaste är inte vilket tangentbord de tycker är bra utan vilka brytare som sitter inne och vad de olika brytare står för.
Sen en annan viktig aspekt är hur bra byggkvaliteten är. Vad deras testpersoner tycker är irrelevant.
Det är fakta som ska jämföras inte tyckandet.

Visa signatur

CPU: i7 2600k Moderkort:ASRock Z68 Extreme7 GEN 3 GPU: MSI TF GTX 680 SLi Ram: Corsair (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Chassi: Fractal Design Define XL PSU: Corsair 1200W HD: SSD: Samsung 840 (256GB) 3x 2TB WD green

Permalänk
Skrivet av IsakPromKing:

Misstänker att du tänker på Corsairs Vengeance modeller k60 mfl. som har vanliga rubber dome brytare på mindre använda tangenter.

Så var det ja, tack. Jag var lite ute och cyklade där!

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Skrivet av Cruentusa:

Ska du spela och skriva är det bruna du vill ha, låter lika mycket som alla andra förutom blåa som låter en massa. Blir du ändå inte nöjd med ljudnivån får du köpa en påse med gummiringar och sätta fast dem under tangenterna.
Billigt Cooler Master Storm Quick Fire
Premium Ducky

Själv använder jag ett FIlco med Bruna.

Gör det, funderar på att köpa O-ringar.

Tack för alla svar! Bruna eller röda verkar vara det som gäller.

CM storm låg rätt OK i pris tycker jag. Ducky var lite väl dyrt.

Dock hittar jag inte tangentbordet i lager någonstans? Har ni något tips på en bra återförsäljare som har det i lager eller snart kommer få?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Ska du ha det till spel och skrivande så är det röda switchar som gäller. Och ska du ha ett så bra och billigt tangentbord som möjligt så är det CM Storm Quickfire rapid som gäller, det tangentbordet finns med röda switchar.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Ska du ha det till spel och skrivande så är det röda switchar som gäller. Och ska du ha ett så bra och billigt tangentbord som möjligt så är det CM Storm Quickfire rapid som gäller, det tangentbordet finns med röda switchar.

Tack för era svar!

Det verkar vara svårt att hitta det i lager. Är quick fire pro sämre? Finns i lager och var obetydligt dyrare.

http://www.inet.se/produkt/6101786/cooler-master-storm-quick-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Tack för era svar!

Det verkar vara svårt att hitta det i lager. Är quick fire pro sämre? Finns i lager och var obetydligt dyrare.

http://www.inet.se/produkt/6101786/cooler-master-storm-quick-...

Jo, Pro är tyvärr sämre, tillverkad av ökända iOne. Men Rapid finns i lager i massor av affärer, se prisjakt.

Permalänk
Skrivet av perost:

Jo, Pro är tyvärr sämre, tillverkad av ökända iOne. Men Rapid finns i lager i massor av affärer, se prisjakt.

Såg nu att rapid ej har någon numpad. Denna använder jag tyvärr en hel del. Hur står sig quick fire tk?

https://www.inet.se/produkt/6101824/cooler-master-storm-quick...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Såg nu att rapid ej har någon numpad. Denna använder jag tyvärr en hel del. Hur står sig quick fire tk?

https://www.inet.se/produkt/6101824/cooler-master-storm-quick...

Ska vara bättre än iOne (QFP, qpad, razer) men ändå lite sämre än costar (filco, QRF). Inget dåligt köp för priset. Jag skulle själv köpt den med bruna brytare men eftersom den blev försenad blev det ett ducky g2pro tkl pbt. Extremt mysigt faktiskt

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Hej,

Jag lär byta ut mitt nuvarande tangentbord, ett saitek cyborg-nånting.

Jag tänkte att jag kanske skulle prova på ett mekaniskt nu när jag läst så mycket gott om dessa.

Sambon tycker att mitt nuvarande låter mycket, och visst det är inte tyst. Frågan är bara om det finns något mekaniskt som inte låter ännu mer?

Priset får gärna vara så lågt som möjligt, men vill gärna ha något som känns bra och kommer hålla ett tag framöver.

Jag arbetar mycket med bildbehandling och spelar en del. Mest FPS men även lite strategi. Skriver också en del, så jag antar att det ska vara lite allround?

Mycket tacksam för tips från er som vet lite mer än jag!

Skrivet av Nehemja:

Jag köpte ett cm storm quick fire rapid till mig själv i julklapp, riktigt trevligt tangentbord för både spel och skrivande. Jag blev imponerad över kvallitetskänslan, tungt och gediget, samt med sleevad kabel.
Dock är ljudnivån ändå rätt hög jämfört med rubber dome, vilket nog kan vara ett problem om frugan redan klagar. Hur väl ljudet dämpas om man köper extra oringar och monterar vet jag förvisso inte.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Nu har ja satt på mina O-ringar på tangentbordet, och kan väl ge en snabb recension..
Det o-ringen gör är att den dämpar nerslaget...och därigenom minskar själva resonansljudet som knappen gärna skapar i plast-mot-plastkontakt, den dämpat dock INTE uppslaget, så tangentbordet låter fortfarande och "klacket" försvinner absolut inte helt..
Skriver man med normal kraft och inte "skuttar" på tangenterna så kommer ju däremot fingrarna själva att dämpa uppslaget och resultatet blir ett tystare tangentbord.
Jag tycker atbsolut att det va värt dom 140 kronorna eller va de va ja fick betala, och tjejen är nöjd också

Permalänk
Skrivet av perost:

Tack för varningen, undviker det. Tyvärr är rapid utan numpad vilket jag nog vill ha då jag använder den en hel del.

Skrivet av Sheik Yerbouti:

Ska vara bättre än iOne (QFP, qpad, razer) men ändå lite sämre än costar (filco, QRF). Inget dåligt köp för priset. Jag skulle själv köpt den med bruna brytare men eftersom den blev försenad blev det ett ducky g2pro tkl pbt. Extremt mysigt faktiskt

Låter bra, kikar på ett TK just nu. Rekommenderar du mig bruna brytare istället för röda?

Skrivet av huttala:

Skrivet av Arkebuzer:

Jag köpte ett cm storm quick fire rapid till mig själv i julklapp, riktigt trevligt tangentbord för både spel och skrivande. Jag blev imponerad över kvallitetskänslan, tungt och gediget, samt med sleevad kabel.
Dock är ljudnivån ändå rätt hög jämfört med rubber dome, vilket nog kan vara ett problem om frugan redan klagar. Hur väl ljudet dämpas om man köper extra oringar och monterar vet jag förvisso inte.

Skrivet av dj_aleks:

Nu har ja satt på mina O-ringar på tangentbordet, och kan väl ge en snabb recension..
Det o-ringen gör är att den dämpar nerslaget...och därigenom minskar själva resonansljudet som knappen gärna skapar i plast-mot-plastkontakt, den dämpat dock INTE uppslaget, så tangentbordet låter fortfarande och "klacket" försvinner absolut inte helt..
Skriver man med normal kraft och inte "skuttar" på tangenterna så kommer ju däremot fingrarna själva att dämpa uppslaget och resultatet blir ett tystare tangentbord.
Jag tycker atbsolut att det va värt dom 140 kronorna eller va de va ja fick betala, och tjejen är nöjd också

Tack för alla era svar!
Jag undviker nog helst rapid p.g.a avsaknaden av numpad, en sådan vill jag helst ha.
Det jag kikar på nu är ett CM storm quick fire TK. Verkar enligt deras beskrivning vara ett rapid fast med numpad och helbelyst?
Länk till dustinhome där jag nog kommer beställa, blir 784kr inkl. frakt:
http://www.dustinhome.se/product/5010665019/cm-storm-quickfir...

Är detta ett bra bord eller bör jag välja något annat? Några andra nackdelar jämfört med rapid som jag missat? Och är röda switchar det ni rekommenderar mig? Har ju även talats lite om bruna.

Har fått ett OK här från sambon så det är bara att köra på!

Tack än en gång!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Tack för varningen, undviker det. Tyvärr är rapid utan numpad vilket jag nog vill ha då jag använder den en hel del.

Låter bra, kikar på ett TK just nu. Rekommenderar du mig bruna brytare istället för röda?

Jag tycker att bruna brytare är skönare än röda då röda är både lätta och utan någon "bump" vid registreringspunkten vilket gjorde att känslan var sämre och att jag skrev mer fel. Men det är personlig preferens som avgör.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Jag tycker att bruna brytare är skönare än röda då röda är både lätta och utan någon "bump" vid registreringspunkten vilket gjorde att känslan var sämre och att jag skrev mer fel. Men det är personlig preferens som avgör.

Tack,

Jag känner mig faktiskt riktigt sugen på att pröva bruna brytare. Men jag har ju än inte testat några mekaniska brytare alls än.

Men nu börjar jag bli riktigt sugen på att göra en beställning, men vet ännu ej på vad!

Det jag vill ha är ett tangentbord som helst har en numpad då jag använder den mycket. En separat att koppla in kan såklart vara ett alternativ också.

Så billigt som möjligt men ändå med bra kvalité, måste inte ha någon belysning, USB-hubb eller liknande. Men belysning är såklart ett plus då det kan vara trevligt när det är lite dunkelt. Behöver dock ej titta på tangentbordet när jag skriver så det går också bra utan.

Steelseries 6gv2, är det ett alternativ? Det jag läst är att tangenterna verkar tappa sin text relativt snabbt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör ett Qpad mk-50 (röd) själv och är mycket nöjd.
http://www.sweclockers.com/recension/15007-qpad-mk-85-pro-och...

Permalänk
Moderator
Moderator

*Korspost, tråd låst.*

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne, varken i samma eller olika forumdelar (så kallad korspostning). Om en moderator har låst en tråd, är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Låter andra tråden ligga den här gången.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.