Permalänk
Medlem

Hittar inte grafikkortet?

Hej, jag har en laptop hemma med geforce 310m. Det har fungerat innan men nu hittar varken datorn kortet eller om jag laddar ner nya drivers.

Har lånat ut datorn till familjen ett tag och nu när jag sätter mig med den en stund så ser jag hur långsam den är, och börjar givetvis leta efter felet. Märker snabbt att den inte hittar grafikkortet och skaffar då nya drivers. Men efter att detta inte fungerar och att jag inte ser den i enhetshanteraren så vet jag inte vad man kan göra mer..

Som sagt, det har fungerat innan men har tydligen lagt av.. Hoppas inte kortet har gett med sig..

Är det någon som vet vad jag skulle kunna testa? Kan ju alltid formatera om den men tänkte vänta lite med det ifall det finns en annan lösning.

Om det är något jag missat eller är oklart är det bara säga till

Tack

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

ring familjen och fråga om dom har gjort något med den.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

bärbara datorer har ofta en inställning för om dom ska använda den integrerade grafiken i processorn eller grafikkortet,
har datorn en sådan inställning?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

ring familjen och fråga om dom har gjort något med den.

Hehe, om det är min familj så behöver jag nog inte ringa De är.. Rätt dåliga med datorer så de vet inte vad som hänt.

Skrivet av simon253:

bärbara datorer har ofta en inställning för om dom ska använda den integrerade grafiken i processorn eller grafikkortet,
har datorn en sådan inställning?

Det vet jag inte, vart kan man hitta den?

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

Hehe, om det är min familj så behöver jag nog inte ringa De är.. Rätt dåliga med datorer så de vet inte vad som hänt.

Bios skulle jag tro, det är det i min stationära iallafall

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

Skrivet av azmodan:

Nej man hittar den i Windows.
men jag mins inte vart faktiskt. kan ha varit i kontrollpanelen eller Nvidia/AMD kontrollpanelen.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av azmodan:

Kan ju alltid kolla och se om jag hittar något

Skrivet av simon253:

Nej man hittar den i Windows.
men jag mins inte vart faktiskt. kan ha varit i kontrollpanelen eller Nvidia/AMD kontrollpanelen.

Jo, jag kollade runt i kontrollpanelen men hittade inget.. Kan kolla igen.

Nvida's kontrollpanel kommer jag inte in på för den hittar inte att jag har ett nvidia grafikkort.. Om jag skulle gissa skulle jag tro att det har gått sönder eller något.. För annars så borde jag kunna se den någonstans.

Ska kolla om garantin finns kvar annars öppnar jag den och tittar hur det ser ut inuti.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kollade nogare i enhetshanteraren och så ser jag tre stycken "Base System Device". Klickar på properties och så står det "PCI Slot 5 (PCI bus 3, device 0, function 0)". Antar att detta är graffikkortet?

De två andra ser likadana ut förutom att Funtion på slutet är 3 respektive 4 istället för 0.

Testade iallafall avinstallera, väntade några minuter och sedan så började windows söka automatiskt efter ny hårdvara. Den hittade inga drivrutiner till de tre(vet inte varför det är tre) och så kommer de tillbaka på samma ställe i enhetshanteraren.

Kan det vara någon korupt fil eller liknande som orsakar detta? Kanske ska testa ominstallera bara för att vara säker på att det inte är det som är felet.

EDIT: Hittade ingenting i BIOS. Kan nästan bara ändra datum + boot xD

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag formaterat om den.. Håller på att installera alla uppdateringar, men som det ser ut just nu fungerade det inte utan det står fortfarande bara 3 Base system device i enhetshanteraren. Återkommer när jag hämtat alla uppdateringar, men tvekar på att det kommer vara någon skillnad.

Garantin är ute så om detta inte fungerar så kommer jag öppna burken och se om jag ser några yttre skador eller liknande.

Visa signatur