Alternativ lösning för strömknapp på FD Define R4

Permalänk
Medlem

Alternativ lösning för strömknapp på FD Define R4

Hej!

Jag har ett Fractal Design Define R4 chassi som huserar min hemmaserver. Den står lite dumt till i vardagsrummet så min lilla, knappt ettåriga dotter knallar gärna förbi den emellanåt och hon har lärt sig att strömknappen är rolig att pilla på. Jag har temporärt löst det genom att sätta tejp över knappen för dölja den.

Nu klurar jag på en ny lösning där jag helt enkelt kopplar ur den från moderkortet men frågan är: Hur kan jag hitta en ny lösning för att sätta på/stänga av servern vid behov?

Att öppna burken och sätta en skruvmejsel mot pinnarna känns väl lite väl omständigt.

Någon som har några tips, idéer på en enkel lösning alt en som kräver lite moddande?

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

Du skulle ju kunna modda på ett lock med kodlås
Eller om du har en 5,25 tums plats ledig kan du ju hitta på någon smart knapplösning där.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Det finns en liten resetknapp innanför frontdörren vad jag vet, det kan vara lite svår att komma åt, men du kan ju ta ett spaghetti strå eller något.. Om du ska använda den mycket så klistra bara på något litet som gör den lättare att trycka på.

Permalänk

Jag hade nog testat att koppla power till resetknappen på toppen istället. Om inte jäntan ser att det lyser så kommer hon nog inte tycka det är lika roligt. Förhoppningsvis kommer det inte vara lika spännande att trycka på reset, då det inte händer så mycket (förutom att fläktar tystnar). Min tvååring trycker glatt på allt, främst om det får något att lysa eller så. Lycka till.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 CPU: Intel Core i5-3470 GPU:Gigabyte Radeon R9 270X 2GB RAM: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600MHz MB: Gigabyte GA-B75M-D3H Lagring: Kingston SSDNow V300 120GB, WDl Caviar Green 2TB PSU: Fractal Design Integra R2 500 W OS Windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Det finns en liten resetknapp innanför frontdörren vad jag vet, det kan vara lite svår att komma åt, men du kan ju ta ett spaghetti strå eller något.. Om du ska använda den mycket så klistra bara på något litet som gör den lättare att trycka på.

nej

Visa signatur

Permalänk

wake on lan och starta den med mobilen eller en annan dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Stämmer, Define R3 har en resetknapp innnanför luckan men R4 har den på toppen. Löste dock samma problem för mig med R3.

Gillade tanken att nyttja 5.25" platsen, ska klura lite på den.

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk

Varför ska man ha en knapp?

Klipp kablarna till knappen och häng dem bakom skärmen eller nåt. Sedan är det bara att låta dem nudda varandra för att datorn ska starta... Eller tänker jag fel?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djärven:

Stämmer, Define R3 har en resetknapp innnanför luckan men R4 har den på toppen. Löste dock samma problem för mig med R3.

Gillade tanken att nyttja 5.25" platsen, ska klura lite på den.

Här kommer en fin bild på hur jag tänkte.

Saken där inne är faktiskt en strömbrytare.

Visa signatur