Stor uppdatering av Matter-standarden

Permalänk
Melding Plague

Stor uppdatering av Matter-standarden

Matter 1.4 lägger till saknade funktioner som har hållit tillbaka anammandet av standarden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sålänge Zigbee/Thread stöds av produkterna så menar jag att de flesta inte bryr sig om Matter, men det kanske bara är jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Sålänge Zigbee/Thread stöds av produkterna så menar jag att de flesta inte bryr sig om Matter, men det kanske bara är jag?

So it doesn't Matter?

Permalänk
Medlem

Problemet de gör med 1.4 och multi admin, detta fallet enhanced multi admin, är likt multi admin är det frivilligt att implementera och gamla multi admin är kvar så kan vara olika implementationer mellan olika tillverkare.

Och för en som jobbar med den typen av teknik, var är anledningen att implementera matter? Det är ett mellanlager för att nå tjänserna homekit, google, home, alexa etc....men med begränsningar som gör att man ändå måste stödja google home, alexa och homekit separat från matter.

I tillverkar kretsar är matter lite av ett skämt. Idén jätterbra, speciellt nu med enhanced multi matter att faktiskt kunna stödja flera top level brokers, men de försöker lägga in mer och mer kategorier utan att fullt ut stöjda de kategorier som de redan har där speciellt homekit mer funktionalitet i typ varje kategori så det måste ändå implementeras separat.

När man läser om det och tittat lite på specifikationen så tycker jag att det är en specifikation för tillverkare, det ger nada för användare, bara ett sätt för tillverkare att inte behöva göra massa dubbeljobb med google home api, homekit api, alexa api etc.

Det är bara att vänta och se men jag tror fortfarande denna standard har mycket jobb framför sig och det står lite i händerna på att de som driver standarden faktiskt har intresse att driva den till mållinjen och då få med sig tillverkarna att sluta behöva implementera saker separat ifrån matter...vilket jag tror kan ta en 3-4 år till.

Men som mycket i homeautomation, vill kunderna, du och jag det? Vill vi ersätta massa olika metoder med ETT api som är matter, kontrollerat av en entitet? Jag är inte helt såld på det. Om vi inte vill bara ha matter....vad är då poängen med matter? För om tillverkare ändå måste göra spearata implementationer mot google home etc separat från matter så förvinner halva poängen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Anledningen för matter är hyfsat garanterad kompabilitet mot home assistant eller annan 3e part hem automation. Dvs. Du behöver inte binda hela ditt hem mot tjänster som kräver molnanslutning, en dag kanske försvinner, får en prislapp på sig, eller samlard data om dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mythic82:

Anledningen för matter är hyfsat garanterad kompabilitet mot home assistant eller annan 3e part hem automation. Dvs. Du behöver inte binda hela ditt hem mot tjänster som kräver molnanslutning, en dag kanske försvinner, får en prislapp på sig, eller samlard data om dig.

Precis som lokal wifi, Zigbee och Z-Wave då. Inte direkt något nytt. Det är väl i princip bara vissa wifi prylar som inte går att styra via en egen lokal gateway och istället kräver molnanslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Precis som lokal wifi, Zigbee och Z-Wave då. Inte direkt något nytt. Det är väl i princip bara vissa wifi prylar som inte går att styra via en egen lokal gateway och istället kräver molnanslutning.

Det finns också Matter over Wifi som är lokalt, man slipper molntjänster men enheterna solkar ner ens wifi.

Matter är ju bara ett protokoll som kan köras via olika typer av nät, medan Zigbee och z-wave är ju både nätet och protokollet. Har man istället ex. Matter over Thread så ersätter det ex. Zigbee.

Skillnaden mellan Zigbee och matter over thread ska som jag har förstått det vara att MoT är säkrare och har snabbare responstid än Zigbee. Däremot är det ju samma organisation som ansvarar för både Zigbee och Matter, Connectivity Standards Alliance (fd. Zigbee alliance).

Matter over thread skall tydligen vara framtiden men den verkar komma väldigt sakta eftersom det finns extremt få produkter som stödjer det än så länge, oavsett version. Exempelvis verkar det inte finnas en enda E14-lampa att köpa ännu och bara ett par E27. Kanske att det kan bli en grej om några år förutsatt att tillverkarna bemödar dig med att haka på tåget....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiczor:

Det finns också Matter over Wifi som är lokalt, man slipper molntjänster men enheterna solkar ner ens wifi.

Matter är ju bara ett protokoll som kan köras via olika typer av nät, medan Zigbee och z-wave är ju både nätet och protokollet. Har man istället ex. Matter over Thread så ersätter det ex. Zigbee.

Skillnaden mellan Zigbee och matter over thread ska som jag har förstått det vara att MoT är säkrare och har snabbare responstid än Zigbee. Däremot är det ju samma organisation som ansvarar för både Zigbee och Matter, Connectivity Standards Alliance (fd. Zigbee alliance).

Matter over thread skall tydligen vara framtiden men den verkar komma väldigt sakta eftersom det finns extremt få produkter som stödjer det än så länge, oavsett version. Exempelvis verkar det inte finnas en enda E14-lampa att köpa ännu och bara ett par E27. Kanske att det kan bli en grej om några år förutsatt att tillverkarna bemödar dig med att haka på tåget....

Problemet jag tror med matter over thread är att det är byggt för att vara mer öppet mellan tillverkare, allt ska fungera med allt....vilket stora tillverkare inte gillar att vara del av. Någonstans vill philips och ikea etc etc ha någon form av ekosystem som man inte bara kan ersätta med billiga importprylar så det intresserar inte så många större tillverkare. Vissa mindre tillverkare har siktat rakt in i det och ser det som sin styrka att vara tidiga ut och en som leder thread från fronten som EVE.

Matter ser lite samma sak där det är en balansgång mellan att få bort ekosystemen men ändå tillåta tillräckligt för att intressera de stora tillverkarna att vara med. Thread som sådant har mycket svårare. Har dock på känn ikea kommer gå över om något år eller två, men ikea är också en volymtillverkare som kan klara av och våga stå mot importvarorna. Signify (philips hue) har inte alls samma intressa att spela i den ligan, är bara ett race to the bottom vilket jag inte tror de vill vara del av alls, de sitter hellre i någon egen låda istället.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Det finns hemautomation utan en central hubb, funktionalitet läggs in på varje enhet som i sin tur direkt pratar med den enheten den vill styra. Det gör det robust då det inte finns en central som är viktig.
Sedan finns det lösningar med centrala system, de kallar dem ofta för hub eller? Är hubben trasig fungerar inget. Det känns lite sådär att 100% förlita sig på detta för att kunna släcka och tända lampor i ett hus. Nu kan man ha en vanlig strömbrytare som i vanliga fall är på och ha inställt att automatisk tända efter ett strömbortfall.

När det gäller Matter så kan olika system prata på hur många olika kommunikationssätt som helst emot Hubben, man kan välja den man tycker är bra. Matter är väl här bara ett val ?
Är tillverkaren superstor och har ett välkänt protokoll så har nog hubben redan stöd för denna och det finns ingen vits att blanda in något annat protokoll än deras egna. Är däremot tillverkaren inte så stor, så är det ej säkert hubben stöder deras protokoll och då blir det en ganska ointressant produkt för de med större system.

Nå problemet är den smarta assistenten. Ingen av dessa imponerar på mig och det stora problemet är Ai. Jag vill säga till systemet vad som ska ändras och den ska göra det, systemet ska vara intelligent och ska själv lista ut vad man vill styra samtidigt.

I framtiden vill självklart folk köpa en lampa från jula, ica, biltema, coop osv. Sedan bara plugga in den och den ska superlätt och smidigt komma in i deras hemautomationssystem. Om man byter en lampa på ett ställe, så ska systemet lista ut att man troligen vill behålla exakt samma funktionalitet, detta trots att det är ett annat fabrik på lampan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Problemet jag tror med matter over thread är att det är byggt för att vara mer öppet mellan tillverkare, allt ska fungera med allt....vilket stora tillverkare inte gillar att vara del av. Någonstans vill philips och ikea etc etc ha någon form av ekosystem som man inte bara kan ersätta med billiga importprylar så det intresserar inte så många större tillverkare. Vissa mindre tillverkare har siktat rakt in i det och ser det som sin styrka att vara tidiga ut och en som leder thread från fronten som EVE.

Matter ser lite samma sak där det är en balansgång mellan att få bort ekosystemen men ändå tillåta tillräckligt för att intressera de stora tillverkarna att vara med. Thread som sådant har mycket svårare. Har dock på känn ikea kommer gå över om något år eller två, men ikea är också en volymtillverkare som kan klara av och våga stå mot importvarorna. Signify (philips hue) har inte alls samma intressa att spela i den ligan, är bara ett race to the bottom vilket jag inte tror de vill vara del av alls, de sitter hellre i någon egen låda istället.

Ja, det stämmer, Philips, Ikea och Schneider är ju några som gått ut med att de har stöd för matter men då är det bara deras hubb som pratar det utåt, inte lampor, brytare eller annat utan de ska fortfarande bara fungera inom deras egna lösningar för att låsa in kunderna så man inte köper något annat än just deras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiczor:

Ja, det stämmer, Philips, Ikea och Schneider är ju några som gått ut med att de har stöd för matter men då är det bara deras hubb som pratar det utåt, inte lampor, brytare eller annat utan de ska fortfarande bara fungera inom deras egna lösningar för att låsa in kunderna så man inte köper något annat än just deras.

Bara för att förtydliga, t.ex. IKEAs Dirigera som har Matter stöd numera har iaf jag inga problem att para med generiska Zigbee prylar.
Sedan har IKEA vissa riktigt bra grejer som deras vattensensor för 99 kr.

Permalänk
Skrivet av Wiczor:

Men exempelvis måste man inte köra Phillips rakt över, bara för att man har en lampa från dem, eller enbart Ikea. Trots olika varianter av Zigbee har jag både Ikea Trådfri och Phillips Hue i mitt hem, som styrs av en enda hub, så helt leverantörslåst är man inte idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Jo, lite nytt är det. Multi controller och du behöver ingen hub.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiczor:

Det är precis det här som är mitt problem med Matter.

Jag hade önskat stöd på device-nivå, men istllet behöver man hela ekosystemet frn varje tillverkare, och sen har Matter-stödet, iaf hittils, ofta varit sämre än vad dom erbjuder i sina egna appar.

Nä… ge mig ett protokoll/system där jag kan blanda enheter bäst jag vill med eget val av central enhet…

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det är precis det här som är mitt problem med Matter.

Jag hade önskat stöd på device-nivå, men istllet behöver man hela ekosystemet frn varje tillverkare, och sen har Matter-stödet, iaf hittils, ofta varit sämre än vad dom erbjuder i sina egna appar.

Nä… ge mig ett protokoll/system där jag kan blanda enheter bäst jag vill med eget val av central enhet…

Precis! Det är ju dit man vill komma.
Det finns några, men det är lite för få, enheter som stödjer Matter over thread, men där ska du ju i praktiken kunna blanda helt fritt och sen ha en central enhet från Apple, Google, Amazon, Home Assistant eller vad som med stöd för det.

Det finns nog lite smartlås från Eufy, det finns lampor från Nanoleaf och det mesta som Eve gör stödjer Matter over thread. Finns givetvis fler saker men det är svårt att hitta dem och allt finns nog inte i Europa.

Mycket av sakerna här har ju inte bara stöd för Thread utan också Matter.
https://www.threadgroup.org/Certified-Products

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jo, lite nytt är det. Multi controller och du behöver ingen hub.

Det jag besvarade var någon som ansåg att man nu kunde binda saker direkt mot ex home assistant utan "cloud" men det är ju inte direkt något nytt. Se ex zigbee och Z-Wave.

Jag köper att nytt protokoll såklart medför ny funktionalitet, men någon enhet måste ju ändå agera hub eller "controller".

Permalänk
Medlem

Kommer det räcka med FW uppdatering eller måste man köpa ny brygga?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Kommer det räcka med FW uppdatering eller måste man köpa ny brygga?

Beroende på vad du har för enheter så kan det räcka med fw uppdatering. Men t.ex. system där enheterna inte går in direkt så beror det mer på. T.ex zigbee kan räcka med att tillverkaren uppdaterar bryggan, eller så tvingar de sig köpa en ny, t.ex. Ikea dirigera

Visa signatur