Permalänk
Medlem

Köpa bostadsrätt nu?

Hej!

Jag funderar på att köpa mig en bostadsrätt. En 2'a på 56 kvm med en hyra på 3000,- ligger ute just nu för 375 000,-

Någon som har koll på hur bostadsmarknaden ser ut nu och framöver? Är det vansinne att köpa en lägenhet nu för att bubblan kommer spricka snart eller ser det stabilt ut?

Bostaden är i rätt bra skick så kommer inte behöva göra så mycket. Köket är 2 år gammalt och badrummet är kaklat och helt ok skick, klinker på balkongen. Blir väl lite tapetsering och kanske nytt golv i nåt rum på sin höjd till att börja med.

Bor i en 2'a på 62 kvm nu med riktigt tråkigt kök och badrum och utan balkong/altan. Jag betalar i dagsläget 3800,- för min hyresrätt, räknar på att bostadsrätten kommer kosta mig någonstans mellan 4500-5000 med hyra, ränta, amortering osv.

Bor i en mindre stad så går ju inte jämföra med bostadspriserna i t.ex. Stockholm eller Göteborg.

Tacksam för tips och råd!

Mvh Marcus

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig just en bostadsrätt som jag håller på att flytta in i för tillfället.
Också 2:a 48 kvm runt 3000kr i hyra för 2.100.000 kr.
Det är då någon kilometer utanför tullarna söder om söder i Stockholm, därav priset.

Jag har också varit orolig för en bostadsbubbla länge och tvekade därför länge innan jag slog till.
När det gäller Stockholm så tror jag dock inte längre på en direkt krasch, söktrycket är alltför stort. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att priserna sakta kan gå ner en tid.
Så småningom verkar politiker och andra inse hur vansinnig den privata skuldökningen är och inför nog snart diverse åtgärder i form av amorteringskrav eller lägre bolånetak. Så fort de gör det kommer det att ha en dämpande effekt på priserna och då inte bara i Stockholm.

Jag skulle vara mer orolig för de mindre orter i de fall där det varit en kraftig prisuppgång, där söktrycket är lägre och folk inte längre kan eller vill betala de höga priser som uppkommit.

Dock. Även om du skulle råka ut för en bobubbla som spricker så är ju lägenheten du funderat på väldigt billig.
Går den ner 20% säg så är det ju inte alltför många månadslöner.
Så har du ett någorlunda tryggt jobb och inte tänkt köpa på spekulation eller flytta igen den närmaste tiden så ser det iallafall inte i mina ögon ut att vara några som helst problem.
Lever du på bidrag och är osäker på om du vill eller kan bo kvar någon längre tid så är det kanske lite svårare.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.